Startar en tråd om den nya 8:e editionen.
Någon som läst den, förutom det som stått på nätet då.
Nepp, men jag har en collectors edition rulebook som kommer så fort den släpps.. :D
Ska föreningen skaffa sig en bok?
Jag lirar gärna en dust om någon har boken annars.
Förening har beställt en bok och den bör komma när som helst.
Jag har läst reglerna och kan säga att inf med GW är bäst och magin är farlig med.
Fast cav suger och vanligt cav är ganska dåligt.
Monsters är okej men kan inte ta ut inf ensamt.
BSB är krav på alla arméer.
Det var vall inte så mycket mer och alla alv arméer kommer nog suga ganska hårt.
Som jag sagt till Robän ett flertal gånger:
Se till att speltesta detta ingående. När sommaren är över vill jag kunna få en nått sådär objektiv syn på om jag ens ska bry mig om att läsa de nya reglerna alls....
Har fått boken levererad till jobbet nu. får dock inte plats i väskan idag.
Spelade första 8:ed machen idag.
Inte än så seriös match. Missade massa regler och var inte van med den nya MUPP-REGELN.
Fri MÄTNING. När som helst.
Det är nog den största spel skillnaden.
Nha det är nog inte största spelskillnaden. Jag har spelat 2 st matcher nu och som man ser det är ju Magi som dyne säger inget o leka med. Spelet i sig blir lite mer flyt o oflyt också med tanke på charge range e 2D6+Move, med andra ord mina dvärgar kan charga mellan 5''-15''. Sen har vi ju att har man mer ranker än sin moståndare är du Steadfast( mer eller mindre stubborn) och du tar bara bort ranker via flank o rear om du själv har minst 2 ranker(räcker med 10 modeller men dör en så får moståndaren sina ranker)
Jo sant att Inf me GW e bra nu, men inte sen har vi ju också att Monster så som trolls, minotaurer ogres har ju fått en REJÄL boost. 3 modeller för rank, 3 attacker från supporting attacks i andra rank, tänk dig ett 6 manna block ironguts nu med FC det är 19 st 6 attacker om du inte får död på ngn.
Sen att terräng har ingen inverkan på move(förutom impossible terrain) Du ser över allt.
Giss vapen som Stonethrower o cannon gissar du ju inte längre, allt e mer träffsäkrare.
Jo man får mäta jämt om man vill .... men det e ju inte så stort jämfört med allt annat.
CitatJo man får mäta jämt om man vill .... men det e ju inte så stort jämfört med allt annat.
Den största tycker jag iaf 8)
Har läst igenom reglerna lite snabbt själv nu, och får väl säga att det är minst sagt intressanta förändringar. (Vore kul att köra nån match under söndag / veckan som kommer för att prova på på riktigt btw.)
Om jag förstått det hela rätt så är det några saker som inte tagits upp som kan ha rätt stor effekt:
Bye-bye scroll caddies. Har inte sett något om att man får ta flera Dispell Scrolls, och då måste de falla under Unique-reglen. D v s EN dispell scroll per armé och slag max.
"Arméboken har alltid rätt" regeln är också rätt intressant. Frågan är exakt hur den ska tolkas. Personligen ser jag det som att arméboken måste explicit säga att X gäller/gäller inte: ex Magic Sword of Death ger +6S, sätt den på en karaktär med 5S så blir maxstyrkan fortfarande 10 eftersom grundregeln max 10 gäller (ingenting har sagts om att den inte gör det.)
Ex 2: Magiska banner får enbart användas av Army Battle Standard Bearer, vissa tuffare enheter har regeln att de får använda magiska banners upp till max 50 poäng (t ex). De får därmed det då arméboken uttryckligen säger det, och då går arméboken före.
Powered Up Spells som har Remains in Play???? När man dispellar remains in play spells så är det alltid Casting Value som ska slås, men vilken casting value? I vissa fall är det en sjujäkla skillnad, Purple Sun of Xerus t ex, vanlig 15+, powered up 25+. Personligen får jag känslan av att det är 25+ som ska slås om det är en powered up variant där, men andra spells får en att fundera ytterligare. Ta
The Enfeebling Foe (Shadow) som ger -D3 i S, det enda som ändras vid power up är hur lång range den har. Känns betydligt mer naturligt i det fallet att det är 10 som ska slås där och inte 13.
Humdidum
Broken Items. Tänker mest på en chaosförmåga som ger 3+ (4+? har inte boken just nu) ward save mot magi och 3 i magic resistance. Med nya reglerna innebär det effektiv ward save mot magi på 2+. Sug på den? Alla demoner med magic resistance? Tidigare gick det att kasta mot dem om man tryckte till lite power dice i alla fall, nu lär det bli som att köra huvudet i en betongmur.
Jag funderar på att starta en ny fantasyarme nu lagom till 8:e.. men jag har jättesvårt för att bestämma mig för vilken jag ska köra, så jag undrar lite vilka armeer som redan finns på gedon..??
Ta skavis, kommer nog bli hårda i åttonde.
Näe, Inte Skaven, jag har ju redan en arme med dom små rakarna sedan gammalt.. Funderar på att prova Bestmen....
kör warriors of chaos. de är ju awesum
Kaoskrigarna (en av mina arméer) tror jag kan ha lite problem med den ulliga gulliga "stubborn om vi har fler ranker"-regeln. Har dock inte hunnit testa än.
Citatulliga gulliga "stubborn om vi har fler ranker"-regeln.
Patrik! Mauraders med Frenzy och Gw är jävligt prisvärda nu. Jag tar trettio stycken. 200p :)
Mmm problemet är att jag aldrig riktigt tyckt om Marauders till fots. Vet inte riktigt varför.
Får väl se om man får svälja stoltheten och dunka in några.
Det blev Beastmen. Nu ska jag bara hitta ett bra sätt att måla dom på med :)
Doppa i en burk med Beastial Brown? ^^
Haha, näe ja ska nog komma på nåt mer kreativt sätt.. :P
Testat dom nya washes? Från GW.
Eller nya och nya, men, ja, du fattar.
Jag köpte en låda från gbg med alla färger i så, men än så länge har jag bara testat devlan mud (den bruna). Tänkte se om jag inte kunde använda den röda på mina beastmen för att få in lite khorne över dom..
Kört ett första slag 8th ed nu med kaoskrigare. Rätt intressant men det tog sitt lilla tag (jag och Ola fick bryta turn 3 då vi hållit på i upp mot 5 timmar). Kolla regler? Neeeeedå.
Kan vara värt att poängtera att man får armor save mot i princip alla wounds från war machines då de verkar ha tagit bort "no armor save" från flertalet av dem (säger flertal eftersom jag inte kan lova det gäller *alla*). Naturligtvis förutsatt att krigsmaskinens styrka inte är hög nog för att plocka bort ev. armor save.
Måste säga det vore kul att köra något slag till innan turneringen.
Körde chaos warriors med en arme jag inte kommer få ihop modellerna till, Tomb kings får man vänta till nya boken och Lizardmen är svåra att inte osta loss med...
...Lizardmen blev jävligt bra i 8:e :P
Ska fortsätta och proxa och testa olika grejer när jag spelar. Listor till turneringar får man vänta några månader tills det har kommit upp riktiga restriktioner/kompmall.
Jag har funderat en stund nu på hur jag ska utrusta mina framtida minotaurer.. Med 2-handsvapen eller extra handvapen.. S7 är ju trevligt men S5 är ju inte så dåligt heller..
Nåt som har nåt bra råd..??
Ta med dom ner och provspela.
Kör en enhet av varje.
Brukar ge sig vad man föredrar och vad som passar ens spelstil.
Körde DragonOgres med additional weapon förr. Yxade på bra.
Beror nog på vad du möter :)
S5 mot vanliga nissar räcker bra.
S7 är naaajs mot hårdare saker.
Kanske rätt uppenbart men kan vara värt att säga det ändå. Att köra som Ola säger kan nog vara rätt smart ändock, frågan är ju hur resten av armén ser ut, d v s behöver du mest support mot hårdare saker eller saker som är mer squishy?
Som den ser ut än så länge så är det
30 Gors med extra vapen
10 Ungor Raiders
10 Bestigors
Så länge jag inte blir mosad av skytte så tycker jag att jag borde klara av "squishy" saker ganska bra faktiskt :P
Jag tror att de kommer bli 6 Minotaurer med extra vapen o 3 med 2-hands..
extravapnen är mest för de e skoj att slå en massa tärningar.. :wink: