tärningskast i magifasen..

Startat av jättem jorme, juli 04, 2008, 05.52

Föregående ämne - Nästa ämne

jättem jorme

hur är det  man räknär ut oddsen för en miscast på ett magi tärningskast, i kombination av hur många tärningar man kastar. jag fattar att när man kastar 2 tärnigar är det ju 1 på 11 gånger.... men sen tar det slut      hjälp tack  

MVH klas

Utruf

Nått sånt här du letar efter?

http://wizardofodds.com/gambling/dice2.html

Ta dom första 4 siffrorna efter punkten.

T.ex.

100%   = 1.000000000000000
11.57% = 0.115740740740741
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Brain

Citat från: "jättem jorme"jag fattar att när man kastar 2 tärnigar är det ju 1 på 11 gånger.... men sen tar det slut
MVH klas

Inte riktigt.

att slå ett specifikt tal (1,2,3,4,5,6) är 1/6.
Att med två tärningar slå en specifik kombination(1,1): 1/6*1/6 dvs 1/36

När det kommer in fler tärningar så kommer jag inte på det riktigt just nu men det blir mer och mer sannolikt att du får en dubbel ju mer tärningar du har...
Tomas Davidsson

Patrik

Att kasta tärning är ett typexempel på en binomialfördelning  :shock:

2 tärningar ger mycket riktigt 1 / 36 = 0,028 (2,8 %)

Då ska vi se om man kommer ihåg formlerna (dags att plocka fram en riktig räknare*). Om inte jag slår alldeles fel så blir det:

3 tärningar ger 0,069
4 tärningar ger 0,13
5 tärningar  ger 0,20
6 tärningar ger 0,26

(För % ta * 100)

Eller om man så vill:
2 tärningar ger 1 på 36 kast
3 tärningar ger 1 på 14 kast
4 tärningar ger 1 på 8 kast
5 tärningar ger 1 på 5 kast
6 tärningar ger 1 på 4 kast
(avrundat till närmaste heltal)

Samtidigt får man tänka på att chansen för irresistible cast ökar nästan lika mycket (nästan då miscast alltid går före, vilket strular till beräkningarna för 4, 5 och 6 tärningar)

* Formeln är nämligen f(x) = n! * p^x * (1-p)^(n-x) / (x! (n-x)!)
(Ja, jag fick slå upp den)

Med reservationer för avrundningar och feläkning - det var något år sedan jag hade kul med statistikformler, bara att hitta knappen för ! tog 15 min.

PS sannolikheten för att man ska få 6 ettor på 6 kast är 0,000021 eller 1 på 47 000. Det hände mig idag med leadership-slag på en enhet (sen att resten av slagen gick åt fanders är en annan sak). Någon som tror att jag någonsin kommer se det hända igen?
Blood for the blood god.

Patrik

Kan tilläggas att folk kanske förstår varför jag har Dark Magister på min Lord of Change som gör att jag ignorerar första misscasten nu :)
Blood for the blood god.

Ola

Asså är det så du gör för att slå dina dubbel-6or! Räknar ut det.  :lol:
mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

Brain

Citat från: "Patrik"
PS sannolikheten för att man ska få 6 ettor på 6 kast är 0,000021 eller 1 på 47 000. Det hände mig idag med leadership-slag på en enhet (sen att resten av slagen gick åt fanders är en annan sak). Någon som tror att jag någonsin kommer se det hända igen?

Vill minnas en Blood Bowl spelare för 10-15 år sedan som på sina två första rundor slog
Dubbel skalle (två ettor) tog sitt reroll och slog ytterligare en dubbelskalle med den första spelaren han rörde.
Motståndaren får rundan och gör sitt.
När det åter är hans tur tar han samma spelare och gör samma sak igen dvs sammanlagt 8 ettor i rad.

Har även vart med om en Spelledare som slog tre T100 i rad och slog tre 01:or (en på miljonen)

Känner även till en kvadrupelperfekt i Drakar och Demoner Expert dvs 4 ettor på T20 i rad (1 på 160000)

Absurditeter inträffar bara det under tillräckligt många år och jag har spelat rollspel/figurspel sedan tidigt åttiotal
Tomas Davidsson

Patrik

CitatAbsurditeter inträffar bara det under tillräckligt många år och jag har spelat rollspel/figurspel sedan tidigt åttiotal

Helt riktigt :)
Blood for the blood god.

emil

CitatAbsurditeter inträffar bara det under tillräckligt många år och jag har spelat rollspel/figurspel sedan tidigt åttiotal
Som att ngn hivar en handfull tärningar över hela lokalen under högljudda kraftuttryck. Händer inte så ofta, så oddsen é nog ganska låga.  :wink:

Boggalogg

Det där händer nästan varje gång...
You never run out of things that can go wrong

cracked_open

binomialfördelning / Sannolikhetslära + Murphys lag = Tärningskast i spel 8)
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton