Fel i rollspel

Startat av carlsson, mars 12, 2009, 12.22

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Hittade en halvrolig artikel från en gammal Codex när jag rensade för ett tag sen... Kanske kan orsaka något litet flin här i bygden iallafall! :)

===================================
Källa: Krister Sundelin, från Codex 005, Oktober 2000.

Till trots att rollspel ofta anklagas för att vara obehagligt autentiska förekommer det fel. En del är uppenbara, andra dolda... Fel, det är de dock alla!

Datorutveckling: I Traveller har rymdskeppsdatorerna den enorma mängden minne på 16 kilobyle. Apollokapseln från ett decennium tidigare hade en rymdskeppsdator som var dubbelt så stor, med hela 38 kilobyte. Den med spelet samtida rymdskytteln hade flera megabyte, det vill säga nästan tusen gånger så mycket, i sammanlagt datorminne.

Fallskärmsavtal l: I Advanced Dungeons & Dragons, AD&D, beror den fallhöjd som en rollperson kan överleva på rollpersonens erfarenhet. En tillräckligt erfaren roiiperson kan överleva ett trettiometers fall med lite flyt. Samma roIIpersons häst klarar inte fallet.

Omvänd minnesträning: Det som avgör hur bra en trollkarl är i AD&D är hur många trollformler han kan glömma bort per dag.

Vevhastighetsbegränsning: Oavsett hur mycket en grön rollperson i AD&D viftar, och oavsett om motståndaren försvarar sig eller inte, kan rollpersonen inte få in mer än en träff per minut i alla fall.

Motivering betyder allt: I brädspelet Squad leader kan en soldat med eldkastare springa i 36km/h i åtta timmar, om han bara har ett underbefäl som gormar på honom.

Haren, sköldpaddan och maratonlöparen: Albedo RPG är ett av de ytterst få rollspel där en rollperson, liksom soldaten som sprang mellan Marathon och Athen, kan springa ihjäl sig.

Militära krigsspel: En rollperson som är riktigt bra på att spela schack Amber är dessutom närmast oövervinnedig svärdsfäktare och fältherre.

Apropå fäktning: I Neotech kan en kendo-fäktare ALDRIG göra misstag med sitt träningssvärd! Fäktare från andra discipliner har inte samma tur.

Liten men ettrig: I Neotech gör en 5,56mm-kula mer skada än en 7,62mm-kula, trots att den senare är större, tyngre och har mer utgångsenergi.

Lätta på trycket: I Star Wars RPG tar det dagar att åka från planeten Hoth till planeten Dagobah. l filmen The Empire Strikes Back gjorde Luke Skywalker just den resan i ett rymdskepp utan vare sig toalett eller kök.

Krympa i tvätten: Darth Vaders flaggskepp krympte rejält mellan film och rollspel. I rollspelet var det åtta kilometer långt. I Star Wars-filmerna var det minst det dubbla Dessutom försvann nästan en tredjedel av motorerna på vägen till rollspelet

Samurajens mardröm: I Car Wars går det inte att begå självmord. Det GÅR helt enkelt inte.

Better sorry than safe: I Ars Magica är det näst intill livsfarligt att bära rustning. Den hindrar såpass mycket att man nästan garanterat får storstryk av en orustad fiende.

Teori och praktik: Enligt magiteorin i Ars Magica kan man inte väcka upp de döda med magi. Det struntar dock magikerna högaktningsfullt i - just en sådan besvärjelse står med bland besvärjelselistorna.

Lättmetall: I Eon kan en tomte få en rustning som har negativ massa. Innebär det att tomten får sin bärförmåga ökad, och kommer han att börja sväva om han är tilräckligt bantad?

Anlag för alkoholproblem: En frakktrukh, en av de olika orchliknande tirakraser som finns i Eon, kan om han har tur med tärningarna råka bli alkoholist så fort han blir 18, trots att han aldrig nuddat vid alkohol i hela sitt liv.

Blixten slår tillbaka: l Shadowrun kan en rollperson springa i 480 km/h.

Guds farfar: I Vampire: The Masquerade kan man med nivå 5 i Thaumaturgy bli lika kraftfull som Guds farfar.

Utebliven befolkningsexplosion: För att vara oerhört sexuellt aktiva och med hög nativitet är Mundanas tiraker oerhört få: ynka 1,4 miljoner. Det är heller inte att undra på att de har fått så mycket stryk i tirakkrigen - både alver och dvärgar är ungefär tre gånger så många.

Tuggleksaker för vampyrer: I rollspelet Rifts från Palladium Games kan vampyrer tugga sönder en bil.

En värld av invalider och idioter: I Fading Suns börjar rollpersoner med värdet 3 i sina attribut eftersom invalider inte överlever i den tuffa värld som skildras. Alla normala spelledarpersoner får nöja sig med 2 och är således invalider ...

För tidig senilitet: I Eon är det troligare att en 18-årig lärling är bättre i sitt yrke än en 45-årig mästare som har hållit på i hela sitt liv.

Rysk militär grundutbildning: I Kult fick krigsveteranen aldrig möjlighet att lära sig att skjuta enkelskott med gevär. Automateld gick däremot bra, så vi får nog anta att alla veteraner kommer från Ryssland, och att prickskyttar aldrig överlever krig.

Alkoholproblem: I Kult däckar en normalbyggd person efter fyra burkar starköl.

Vad betyder "shazam" nu igen?: I Elric! har en intelligent person svårare att lära sig en besvärjelse som inte är skriven på hans modersmål än vad en mindre begåvad person har.

Size does matter: När regler för figurslag med RiddarLego presenterades på LinCon '94 var förflyttningen förvånansvärt enkel: man flyttade helt enkelt figuren till andra änden aven åtta knoppar lång legobit. I förlängningen innebär det att ju längre ett fordon eller en varelse är desto fortare går förflyttningen.

Ljus och skugga: I Star Wars RPG sägs ljusvärjans klinga vara ett optiskt fenomen, komplett med lins, spegel, frekvens och hela baletten. I filmerna kastar klingan skugga, vilket skulle vara omöjligt om det var ett optiskt fenomen.

Darrhänt: I Neotech är det möjligt att missa med varenda skottt i en automateldssalva även på extremt kort håll.

Handlingsförlamning: I Western blir man bedövad om man blir skadad. Exakt hur länge man blir bedövad beror på vilket vapen man håller i händerna och hur bra man är på det. En god slagskämpe som är usel revolverman blir utslagen längre om han håller en revolver i näven än om han råkar vara obeväpnad.

Lite utanför: I Western är träffmallarna utformade på så sätt att man är tvungen att sikta ungefär en halvmeter vid sidan av målet för att få störst chans att träffa.

Familjen Flintas bil: I Champions beror fordonshastigheten på hur fort personen som kör kan springa.

Före sin tid: En riktigt skicklig uppfinnare kan i Castle Falkenstein avsluta uppfinnandet av en ny kemisk formel sexton veckor innan han började.

Handgranater i stor skala: I Rifts har de absolut farligaste kärnvapenladdningarna drygt femton meters sprängradie.

Snubbelfots bane: Var tjugonde fall, oavsett höjd, dödar i Shadowrun.

Kulspruta light: I Mekton Z väger de tyngsta kulsprutorna, till och med gatlinghistorier, fem kilon styck. Den mesigaste rollperson kan bära fyra stycken samtidigt.

Plyschgranat: I samma utgåva skulle man "krama handgranaten" innan man kastade den.

Kompis m/45-B: I rollspelet Kult måste en svensk värnpliktig k-pistskytt vara en skytt i värdsklass för att ha en chans på tjugo att träffa tavlan på hundrametersbanan, stöd och siktande inräknat. Skulle han mot all förmodan träffa är det 85% chans att kulan inte orkar tränga igenom pappen.

Kompis m/45-B igen: ..ovanstående är extrapolerat utefter en tabell för minskande av träffchans och skada. Ska man vara riktigt petig dimper k-pist-kulan i backen efter 60 meter, eftersom tabellen slutar där. Däremot når en typisk pistol hela 180 meter.

Omvänd glasögonorm: Om man i Kult gör två rollpersoner som är identiska i värden, utom i det att den ene har synfel och den andre inte har, mår den utan synfel sämre psykiskt sett än den med. Blev han kanske mobbad i skolan för att han inte hade glasögon?

Ljuddämpare med krut i: I Kult har en kula från en ljuddämpad pistol högre hastighet (den borde ha det enligt reglerna, men utgångshastigheten nämns aldrig) än samma kula från samm pistol utan ljuddämpare. Om någon skillnad kan mätas borde det vara tvärtom.

Smäll påfingrarna 1: Handgranater är det vanligt att göra fel på. I Twilight: 2000
kan en rollperson hålla i en handgranat, varvid handen är det enda som skadas. Inte dör han av det, heller.

Smäll på fingrarna 2: Top Secret hade samma problem med handgranater, men där var det föga troligt att rollpersonen ens skadades.

Smäll på fingrarna 3: I Kult kan en rollperson överleva instängd i en soptunna tillsammans med en handgranat och bara få ett lätt sår. I verkligheten blir det nog mycket smetigare.

Undertryck: I Wastelands blödde en rollperson ihjäl på åtta sekunder efter ett skott i benet Man kan undra om det inte var en vacuum-pump i kulan ...

I zink I got im vorried, Fritz: Det omvända problemet finns också. I TSRs Indiana Jones-rollspel kunde en rollperson tåla omkring 40 9mm-skott utan att bli märkbart påverkad.

Gatling till ingen nytta: Eldhastigheten spelar ingen som helst roll i Mutant Chronicles. Rollpersonen kan ändå bara skjuta som mest tio skott per handling.

Stridspackning: Vapnen i Mutant Chronicles är i många fall beroende av en gaffeltruck för att kunna flyttas. Och då har vi inte räknat in de absurt stora rustningarna eller kängorna med storlek nittisex eller så, heller.

Negativ förflyltning: I Viking kan en rollperson inte röra på sig om man lastar på honom tillräckligt mycket. Så långt allt väl, men lastar man på honom lite till börjar han glida baklänges.

Härförare i frontlinjen: I Pendragons arméer finns inga soldater, bara härförare. Färdigheten Battle är nämligen den enda som spelar någon roll i ett fältslag. Vapenskicklighet har inget med saken att göra

Vanliga skandinaviska myter: Vampyrer tycker inte om Skandinavien, står det att läsa l en av Vampires moduler, eftersom midnattssolen ställer till besvär. White Wolf verkar dock ha glömt andra vanliga myter om Skandinaviten: isbjörnar på gatorna, till exempel. Var är dom?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Meldon

Haha, de va roligt o läsa :)
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

Ewers


Jimp

vissa av dom hade jag koll på men lika kul ändå =)

Visste ni att man ska vara så dålig som möjligt på att skjuta båge i Eon, det iofs tillsammans men en hård jävel som går in i närstrid =) Allt man sen behöver göra är att sikta på sin egen väns öra eller annan väldigt liten kroppsdel, missa grovt och sen suga på regelfelets sötma då fienden som också är i närstrid måste slå ett slag mot TUR och klara sig med lika mycket under värdet i TUR som du missade med över ditt värde i båge för att inte bli träffad =)
Ill dance for Gil!!

Fluff

Citat från: "Jimp"vissa av dom hade jag koll på men lika kul ändå =)

Visste ni att man ska vara så dålig som möjligt på att skjuta båge i Eon, det iofs tillsammans men en hård jävel som går in i närstrid =) Allt man sen behöver göra är att sikta på sin egen väns öra eller annan väldigt liten kroppsdel, missa grovt och sen suga på regelfelets sötma då fienden som också är i närstrid måste slå ett slag mot TUR och klara sig med lika mycket under värdet i TUR som du missade med över ditt värde i båge för att inte bli träffad =)

hahahaha!!! fan underbart!
ät en makaron till!

Brain

Drakar och Demoner Experts lyssna modifikationer är ju inte med... Dom är inte att leka med...
Tomas Davidsson

Ivar

Drakar och demoners lyssna modifikationer är ASBRA!
man ska faktiskt inte glömma att om man slutar på en positiv modifikation på lyssna så lyckas man faktiskt automatiskt!
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Martin Larsson

Citat från: "Ivar"man ska faktiskt inte glömma att om man slutar på en positiv modifikation på lyssna så lyckas man faktiskt automatiskt!

Det hände ju inte :roll:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Ivar

du får tänka på att halveringar inte räknas som minus!
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Beast

Det finn sju gott om regelfel även i brädspel.

I Diplomacy skulle reglerna för konvojering av arméer fungera så här i verkligheten:

Om två olika flottor har olika order för att skeppa en armé så kan inte armén röra sig. Det gäller alltså även om den ena flottan är från samma land som armén.  Armén vet alltså inte vilken flotta de skall åka med. Så ordern de får är i praktiekn "Åk till någon hamn och se efter om det finns en flotta som vill ta er någonstans!"

Fast om den ena flottan förhindras att skeppa armén så tar ju armén den andra flottan. Vilket innebär att en annan makt kan kidnappa din armé och skeppa den någon helt annan stans.
Dvs "Jaha, vi skulle ju åkt till Norge, men den flottan anfalls visst av motståndare, så vi åker till London istället, det är kul..."
War is justice,
death to all kinds of humans

Zebulon

Fast det där med att snabbt förblöda efter skott i benet är ju principiellt ingen omöjlighet. Kanske inte alldeles oavsett träffbild, men ändå....
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.