PTOLUS - City By The Spire - en kampanj i 48 akter.

Startat av biggabush, november 19, 2006, 15.07

Föregående ämne - Nästa ämne

Den Gamle

ördag 1/9 Stefan

Lördag 15/9 Stefan, Greger, Erik

Lördag 22/9

Lördag 29/9 Stefan, Greger, Erik
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

GunnarBunker

Lördag 1/9 Till Stockholmen
Lördag 15/9 Ja
Lördag 22/9 Till Waslings 40 års-fest
Lördag 29/9 Ja

Citat från: "Agrik"مَعْبُود Muhktar
So let it be written, so let it be done.
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics, even if you win you´re still retarded.

Ewers

ördag 1/9 Stefan

Lördag 15/9 Stefan, Greger, Erik, Ewers, Gunnar

Lördag 22/9

Lördag 29/9 Stefan, Greger, Erik, Gunnar

biggabush

NÄSTA SPELDATUM KLART!

Akt 13 @ lördag 15/9 - TORNET VID AVGRUNDEN (Del 2)

Kl 13.00 hemma hos mig som vanligt.

Kommer bli le grand epic finale på Zhakom - hoppas jag.

Närvarande spelare:

1) Stefan
2) Erik
3) Greger
4) Ewers
5) Gunnar
6) Anders Bergströmmarn
7) Fredrik

Ej svarat:
Marie Näsström
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Zebulon

Jag är med den 15:e! Dock kommer jag inte kombinera  kaffe en masse med Fristads nya pizzera....Fan vad det gick snett.
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

biggabush

Hej agrikaner,

Kul. Ser fram emot den 15/9.

Anders får bara välling.

biggabush

Lemurer!

Eder GM äro just hemkommen från en helt magisk helg på The Royal Armouries i Leeds, där HârnCon V arrangerades i helgen. 25 Hârn-fantaster från Nya Zeeland, Tyskland, Sverige, Norge, UK, USA, Frankrike och Kanada. Fett kul! Så, jag ville bara säga att jag är mer inspirerad än vanligt, fullproppad av givande diskussioner, massor av spelande, ett tornérspel, en inblick i medeltida falconry, med livs levande tornugglor, falkar, örnar och hökar!. Plus ett besök hos två vapensmeder, och fyra våningar militärhistoria (somliga av er hade dregglat floder - rekommenderar helhjärtat ett besök om ni någon gång är i Leeds närhet).

Rapport avges på lördag (akt 15, kl 13.00) för den som e nyfiken.

Som lite mallig gräddig kan också avslöja att min write up på silvergruvan Zhakom, det scenario som ni nu spelar, ska publiceras som en del av en 148 sidig ny AZADMERE modul (dvärgarnas rike).

Plus att Harnfamiljen var väldigt intresserade av att ha med Einar Arenbjörn som en ny NPC i nästa edition av Friends, Foes & Followers (en publikation med färdiggjorda välskrivna NPCs). Så Anders, om du vill så översätt texten till engelska så bli Einar officiellt riktig NPC i Harnvärlden :-)

Kul!

Kobolderiu!

Ses!

biggabush

D&D vs Harnmaster?

Helgens HarnCon med lysande sessioner fick mig att vackla och att fråga mig själv om varför jag spelar D&D. Jag vet ju varför men inser nu efter en hel helg i ett porlande harniskt spelplurr att jag borde återvända hem. Utflykten till D&D var nog just bara en utflykt. Så, om ni mina spelare inte misstycker, och om ni står ut med en sista taktisk förflyttning, så föreslår jag att vi å det snaraste fortsätter kampanjen med Harnmaster regler. Men bara om ni står ut med en omgång konvertering till. Ni avgör.

Konvertering tar cirka 3-4 timmar och ställer oss inför ett av de mest eleganta regelsystem som rpg-världen känner.

Farhågor och följdfrågor om ovan emottages å det varmaste.

Hojta här på tråden.

Greger

Inte för att regna på vår kära GM's karaktärsbladskreativitetslusta, men personligen tycker jag att regler är något nödvändigt ont, som helst bör få så lite tid som möjligt av den knappa speltid som jag numera besitter.

D&D, visst det är inte så bra. Harnregler, bättre system men segare att spela med, ökar den totala mängden räknande av burna betor och klädlager, samt bidrar inte speciellt mycket mer till mängden kul som produceras. Hade det varit Harnregler från början hade jag inte gnällt, men nu är det D&D och det försöker jag inte att gnälla på heller. :)

Dessutom har jag hört vår ystra GM ondgöra sig i många år (verkliga år, här i vår "riktiga" värld) över hur jobbigt det är att göra NPCer i Harn och hur fiiint allting blir om man spelar D&D istället... fast i Harnvärlden dårrå. Det har jag inte alltid hållit med om, men jag tycker inte att 3-4 timmars tid av att fylla i rutor är så kul, så jag håller mig gärna till det som redan har tagit betydligt fler timmar att göra förut.

Kul = rollspel i form av karaktärstolkningar, roliga samtal och tokiga upptåg. Interaktion mellan spelare och spelare, samt med GMen också ;)

Regler = visst vill man slå en tärning ibland...

Dessutom har jag bara hunnit vara med en gång hittills och vill gärna få ut mer spel av spelandet och mindre tid för "blanketteri".

(Kom igen med Harnregler om/när du startar viking-kampanjen i Pelby istället, då passar det dessutom stilmässigt som hand i lovikavanten.)

Fort och roligt, gutår!!! :D

[disclaimer] Inget av detta sagt i någon vresig ton och inte heller för att trampa någon på tossingarna, bara min åsikt. :) [/disclaimer]

biggabush

Klick. Klick. (läten inifrån munnen på GM)

Du är en underbar kobold Grogge!

Men till saken. Faktum är, faktiskt, att om vi bortser från den engångs-insats av extratid det kommer ta att konvertera, så är HM överlag snabbare än D&D, om man tar med alla faktorer. Det finns inget dramaturgiskt distraherande och reglerna följer en logisk linje och stringens. Så, tidsmässigt tjänar vi faktiskt på ett byte, runt bordet, då vi spelar.

Låt oss höra vad de andra har att säga.

Den Gamle

"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

biggabush

Hmm, det ser dystert ut för Harnmaster so far. Ja ja. Fler lemurer ska säga sitt.

Ewers

Har inte spelat HM någon gång men tycker att det vore på sin plats att byta. Jag har ju tidigare gett uttryck för just denna idé och har nog som främsta skäl att det då kommer bli mer harmoni mellan den upplevda världen hos alla inblandade. Dessutom kan ju Anders Harn så bra att det nästan är kriminellt att vi inte får njuta av denna expertis.

Dessutom känner jag på mig att det kommer bli mycket mer tid lagt på fortlöpande ändringar av karaktärer, regler mm om vi fortsätter med D&D än om vi konverterar till HM.

Alltså, konvertera till HM och låt oss njuta av en ofrustrerad GM som kan koncentrera sin energi på scenarion och dyl istället för regelförbättringar!

Mvh /Fredrik  8)

Gobbos Spider

Jag kan bara säga att en konvertering skulle ta bra mycket längre tid än 3-4 timmar. Dessutom är det ett helt nytt regelsystem för de flesta.
Utöver det så bytte du till D&D för att det var ett snabbare och lättare system att spela/greja med.

Om du nu vill köra kampanjen med harnmaster så är nog det bäst att börja på ny kula alternativt slå upp nya karaktärer med samma bakgrund ,namn och inriktning som de nuvarande.

För att återanknyta till Greger resonemang...vi vill spela inte pyssla.
Blir det så att det sker en konvertering så står jag över på Lördag.

Stefan
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

Bertrand Russell

biggabush

OK. Tack för allas synpunkter so far. Jag inväntar fler röster. Men det ser onekligen ut som Harnmaster får vänta tills nästa kampanj, vilket e helt ok det med :-)