ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Vill bara tacka för en schysst speldag igår, det var riktigt gemytligt åter igen!! Känns bra att Kamrat Daniel har axlat ansvaret för södra delen av staden och håller stånd mot hunnerna på ett föredömligt sätt. Facisterna har mött en eldstorm skapad av vår kamp för fosterlandet!  :wink:

Denna dag, den 23/10, kommer att bli den mest blodiga hitttills och än är den icke till ända! Vi skall slåss till kvällningen och till sista man om så krävs!  :D

Förslag på spelstart på tisdag? 12:00?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Hmm...jag tror att vi kommer att tvingas avslöja vår HIP 82mm MTR när jag ser på bilderna från i går kväll...den framstöt som är gjord mot kraftverket kommer nog att se när vi skjuter nästa gång  :cry:

Läget är ytterst allvarligt för sovjeten, helt klart - det är nu vi skulle ha haft vårt kompani som fortfarande är i reserv för att täta leden  :(

Det syns mer tydligt nu att det har varit rejält blodigt och det är inte några större ansamlingar som strider!!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Jag och Fredrik kan köra några timmar på Torsdag kväll. Är ni på? :D

Dvs; I morgon, start runt 17-18 nåt?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ewers

Jaaaaaa!

Spela klart och köpa och kuckilura och så!!!!

/F  :D

Lindbergh

Hmm...ok, det borde jag kunna lösa...

Skall vi säga runt 17:00 så låter det bra - det blir en relativt kritisk runda för ryssen jag har aningar om att det kommer ta ett tag med refit-fasen  :) Hur ser det ut för dig Kamrat Daniel?

Med lite tur kanske vi kan ha mycket klart inför tisdagens långspelning, det vore ju kul! :D

Daniel

Hej och tack för en trevlig omgång i tisdags!

Jag kan inte medverka på torsdagkväll men ni får gärna köra klart dagen. Jag har möjlighetatt köpa och sätta upp trupper i helgen om det skulle passa i så fall.

Kändes bra att ha tärningsgudarna på vår sida i tisdags... det behöves ju för att ha en chans i de södra delarna.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Ewers

17.00 imorgon då!

/F  8)

Lindbergh

Vi kör så långt vi hinner i dag men det vore bra om jag och Daniel gör set-up tillsammans så vi kan dela in lite trupper! Kan nog inte i helgen som det ser ut nu då jag är helt uppbokad, i annat fall får vi börja tidigt på tisdag!

Synes runt 17:00!

L

Daniel

Jag kan när som helst på tisdagen så inga problem.

Hur har det gått? Jag är riktigt nyfiken!!!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

Lindbergh

Runda 7b blev, tack och lov den sista rundan för den 23/10 1942... [-o<

Södra fronten gick under omständigheterna ok, dock nästlade jag ur delar av terrängen för att vi bildar en ny front en bit österut istället. Bra jobbat av dig med den växelvisa tillbakaryckningen! Tyvärr så slog jag dubbelsexa på en av ledarna på rallyfasen  :cry: den andra gnällde på ett mildare skada och blev därmed ställd inför krigsrätt och "hemskickad" (läs: han dog på refit-fasen)  :o

Sydvästra delen iscensatte jag ett lokalt motanfall, sköt på med HMG för att DM 8-3-8 och smög upp en våning och återtog trähuset. Dock visade det sig på perimeterdragningen att det kvittade - sydvästra fronten blev isolerad och samtliga enheter har nu en kritisk nivå vad gäller ammunition efter ammunitionsutjämningen! Här valde jag dock att stanna kvar med ett försvagat kompani över natten, i annat fall hade vi troligt tappat 2 HMG och 2 MMG. Det kommer i vart fall att kosta tysken om han vill ta området... :evil4:

Vårt centrala avsnitt stabiliserades och jag kände mig lättad över att det tog slut. I annat fall hade minst en pluton tyskar ryckt vidare österut. Läget är ytterst allvarligt och de är nu på andra sidan gatan :shock: och beredda att rycka in i fabriksområdet på allvar!!

I den norra delen isolerade vi en förstärkt pluton tyskar och de stannade kvar i fabriken över natten och de håller en del av ett stenhus - jag lyckades inte ha ihjäl dem, bara halvera dem. Major Karmanovs motanfall blev avslutningsvis lyckat och vi får ett bra utgångsläge för den 24/10 och försvar i djupled :sunny:

Sammanfattningsvis har våra förluster eskalerat. Den 23/10 blev en mycket blodig dag och tyskarna anföll mer samlat och med högre intensitet än väntat. Deras aggressivitet har lönat sig, vi räknar numera runt 22 4-2-6 och med tanke på att det är dubbelt så många conscripts som vi började med så är det inte kul med ELR 1... :( Det visade dessvärre att våra infiltratörer i tyska vapenfabriker är mer effektiva än väntat då inga av våra fiendevapen verkar fungera  :? Dock var det väl lite kul att ryssen hade mer tyska LMG, DC och FT än tysken själv? Vi har också startat en utredning då det har visat sig att våra 82mm MTR var defekta och de arbetarna skall kommenderas till...Stalingrad  :lol: lyckades inte ens repa våra två defekta MTR i norr...Styrkeförhållandena är i dagsläget cirka 1 mot 1,5 i trupp men vi har anmärkningsvärt nog mer tunga vapen med 3 AT-guns, 3 ART-guns, 6-7 HMG, 4-5 MMG och 2 MTR

Inför den 24/10 så kommer det att bli ett massivt tyskt anfall och en av de mer viktiga dagarna. Vädret blir mulet med risk för regn  :wink:  Skickar PM om vad jag snabbköpte inför dagen!

Hur tidigt skall vi försöka starta set-up? typ 10:00?

Daniel

10-tiden fungerar för mig, har du nyckel?

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

Lindbergh

Nej, dessvärre inte - pratade kort med carlsson om detta dilemma som vi måste lösa!

I annat fall får vi börja senare!

carlsson

Vi kommer ner samtidigt, jag och Ewers har att göra; Western-karaktär, flytta möbler, annat bös. Bl a.

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Gott, då sätter vi 10:00 på tisdag som en utgångspunkt  :D

Gissningsvis behöver vi max två timmar för allt pyssel, innan vi kan lämna över till den onde tysken! Skall nog sätta 10-12 conscripts i ena fabriken för att sedan utropa "davaj - za stalina!" och göra en human wave  :wink:  :wink:

Är grymt spelsugen, gissningsvis kommer den 24-25/10 vara de mer kritiska dagarna i försvaret, om inte annat väldigt viktiga :!:

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Är grymt spelsugen, gissningsvis kommer den 24-25/10 vara de mer kritiska dagarna i försvaret, om inte annat väldigt viktiga :!:

Kanske, kanske inte. Det finns 30 dagar att spela, vi har gjort åt 1/5 av våra styrkor. Mycket kan hända än...
Men du har rätt, det ÄR oerhört spännande nu!! :)

1000 på tisdag then!

Andreas Carlsson, Borås