ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Tack för igår, det var som vanligt intressant och spännande! :)

Jag vill lägga in en notering om vikten av att inte röra varandras frågeteckenhögar. Jag såg inte situationen så noggrant igår när våra concealade trupper i norra hörnet blev utvälta, så jag ska inte säga för mycket. Men eftersom en stor del av spelet går ut på att manipulera varandra med dolda trupper så är det ju viktigt att det förblir så. När man i synnerhet försvarar en hel flank med tre synliga enheter som ligger under frågetecken så är det ju extra angeläget att motståndaren inte ser vad man har...

Meningen med Sniperregeln är att man ska vara extra försiktig och inte råka se vad motståndaren har under sina frågetecken (vem vill ha en Sniper mot sig liksom?). Vi måste därför respekta detta enligt min mening!

:violent3:

PS. Återkom om tisdag så snart som möjligt. Jag kan avvara hela dagen till lite schysst krigande! :D DS.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ewers

Jag har fixat så att jag kan byta pass på tisdagen. Skulle jobbat 14.30-22.30 men kan byta till 06.45-15.00.

En klart intressant dag med mycket (och balanserat) toppar & dalar för båda sidor. Skall bli intressant att fortsätta striderna!

/F  8)

Lindbergh

...Det var jag som lyfte ur en hög från virrvarret kring det hus som vi i huvudsak strider om och sedan råkade jag tappa stora delar av högen trots att jag var försiktig. I och med att det är en ytterst rörlig strid och det är flera nivåer är det en del att bära...Jag kände mig också måttligt irriterad över att jag fick ett "sniper-check" i örat när jag verkligen ansträngde mig...

Jag tror att vi får börja använda pincetten mer, för jag kommer att flytta högarna hejvilt i vår center för att få en överblick av kaoset!! Oerhört spännande, lärorikt och kul! Imponerande att en hjälte lyckades förhindra totalt tre skyttegrupper  :o

Det var den mest balanserade dagen hittills och inga slagserier som var utöver det vanliga...dock kändes det frustrerande att jag har tappat fyra dyra tunga vapen på två dagar genom att själv förstöra dem, läget har varit för allvarligt att vänta på refit-fasen... :cry:

Pratade kort med Daniel i går och han kommer loss runt 18-18:30 så jag föreslår att vi startar runt då istället, så kommer Daniel mer in i striden?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

...Nu kom jag på att vi skall börja runda 4a?

Då kanske vi kan börja tidigare än 18, så ansluter D när det är dags för 4b??

Runt 16?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

16.00 låter riktigt bra. Då kommer jag att kunna vara med från start garanterat.

/F  8)

carlsson

Citat från: "Lindbergh"...Det var jag som lyfte ur en hög från virrvarret kring det hus som vi i huvudsak strider om och sedan råkade jag tappa stora delar av högen trots att jag var försiktig. I och med att det är en ytterst rörlig strid och det är flera nivåer är det en del att bära...Jag kände mig också måttligt irriterad över att jag fick ett "sniper-check" i örat när jag verkligen ansträngde mig...

Jodå, jag förstår mycket väl att det kan hända, dessutom var det precis efter att den första (eller andra?) kanonen malfat så du var nog lättirriterad... ;)
Men hursomhelst så förstår du nog varför det är lite känsligt där nere? Jämför med om vi råkar putta ut en offensiv dummystack; I normala fall vill vi ju inte dö i CC, därför väljer vi att självbryta. Vet vi att det är en dummy så blir det ju "lite fel" om man säger så...

No hard feelings dock, vi är alla butterfingers i glutheaven, men det vore skönt om vi var lite försiktigare i fortsättningen! :D

Kl 16 på tisdag then, kan knappt bärga mig!  8)

Andreas Carlsson, Borås

Daniel

Inga problem att ni börjar kl 16:00, jag kommer när när jag kan. Kommer ev. ner tidigare än 18:00 men jag kan inte lova något.

Det var riktigt trevligt i tisdags, jag får ju säga att jag inte hade allt för stora förväntningar på hur det skulle gå i söder efter att ni plockade ut alla våra tunga vapen, förutom en Gun där. men än så länge är det inte kört i alla fall.

Vad det beträffar stackar och dummys osv. Det är alltid tråkigt när motståndaren få reda på att det är en dummy på fel sätt.
En sak som kan hjälpa detta är ju att man oftare ber sin motspelare att flytta på sina enheter och att man själv försökter att ansvara för sina egna enheter, om ni förstår vad jag menar. Det fungerar kanske inte alltid dock.
Vi kan diskutera detta vidare på tisdag.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Då kör vi 16:00 på tisdag och startar upp 4a, det tar ju en stund (cirka en timma) per runda!

Håller med Daniel att vi får bli bättre på att ta hand om våra egna högar för att underlätta! Det kanske är att jag får börja använda pincetter mer ofta, trots att jag har varit försiktig har jag varit nära på att pilla bort "?" på en tysk trupp i den norra delen av huset som vi strider i...Det blir dessutom rörigt när vi alla lyfter av level/roof markers och "glömmer av dem" i stridens hetta  :wink:

Skicka PM till mig Daniel om det är något speciellt som du har funderat över eller något som måste utföras!

Ewers

Vill bara påpeka att det var en glut eller två som L-H tappade som välte högarna. Alltså var det som han skrev inte meningen och det var inte heller "butterfingers" i klassisk bemärkelse. En olycka händer lätt och mer är det inte med det.

Skall bli kul som tusingen att fortsätta på tisdag.

/F

Lindbergh

Trots min huvudvärk och att jag kände mig fett sliten i går så vill jag säga: Äntligen, den första rundan som tog slut på en "1"  :shock: så du missade inget Daniel! Den besynnerliga var väl att vi vann dagen, märkligt nog. Trots idoga omräkningar och trippel-koll så vann vi på grund av alla intagna locations. Vi gjorde det mesta under RePh step och på tisdag köper vi och ser om det det blir en tysk idle  :o

Dessvärre sjönk vår ELR till 0 och det var ju...skit... :(

Hur tidigt på tisdag kan du komma Daniel?

carlsson

Liten uppdatering:
http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=1583&st=0&gopid=12818&#entry12818

Andreas Carlsson, Borås

Ewers

Och än en gång kan jag inte komma in på ASL Sweden...  :cry:

Måste vara SBT!

/F  8)

carlsson

Citat från: "Ewers"Och än en gång kan jag inte komma in på ASL Sweden...  :cry:

Måste vara SBT!

/F  8)

Troligen.

Hur menar du komma in? Kan du inte logga in, eller kan du inte ens se inläggen?

Andreas Carlsson, Borås

Daniel

Jag vet tyvärr inte när jag kan komma loss, måste undersöka denna sak lite närmare. När skulle du kunna som tidigast?

Jag är dock säker på att kunna vara nere senast kl 17:30, alternativet är att göra setup:en tidigare, om det skulle passa, typ sönda eller måndag kväll?

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Jag kan kolla hur min söndag/måndag ser ut, återkommer om det! Kan runt 16-tiden på tisdag som det ser ut nu, det kan ändras pga restresa dock :? ...

Har suttit och tittat på perimetern och druckit morgonkaffet  :shock: inför kommande dag och det ser ok ut, var så trött igår så jag hade inte riktigt koll på läget. Du gjorde ett riktigt bra försvarsarbete i söder :salute:  och tysken fick stanna på bron. Dessvärre fimpade han vår AT-gun för att sedan självbryta och dra sig ur, så vi räknar in en 45:a (LL) och en 76:a (L) numera vad gäller PV-pjäser. Stora delar av söder står fortfarande i brand vilket kan vara intressant  :wink:

ELR 0 känns som en bajsmacka som vi får ta och äta upp dock, jag borde ha köpt in Gds (7 CPP eller mer) istället för att köpt in Rifle Coy för on-map set up (5+2 CPP). Å andra sidan hade vi då inte haft trupp nog att försvara delar av den södra flanken  :? Dock känns det bra att vi nu har ett intakt kompani med 5-2-7 som varit i reserv, det var kostnadseffektivt för 3 CPP  :) och de kan nu försvara fabrikerna för vårt fosterland  :wink:

Man kan väl inte få ELR lägre än 0 misstänker jag? 0 kommer att innebära oerhörda konsekvenser  :help: för vårt försvar. Nu när jag börjar vakna av kaffet så funderar jag på DC i söder när jag ambushade er 2-4-8 vår eldledare. Fick jag den? Låg den inom vår perimeter? Jag kan ju inte ta en location med en SMC?

Lägg PM om förslag för inköp så få vi se om vi hinner göra set-up innan tisdag kväll! Jag har en förvarsplan som inkluderar 90 FPP minor igen  :D