ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Man kan väl inte få ELR lägre än 0 misstänker jag? 0 kommer att innebära oerhörda konsekvenser  :help: för vårt försvar.

Nej, 0 är minimum.  :albino:

CitatNu när jag börjar vakna av kaffet så funderar jag på DC i söder när jag ambushade er 2-4-8 vår eldledare. Fick jag den? Låg den inom vår perimeter? Jag kan ju inte ta en location med en SMC?

Du har ju helt rätt, huset är ju fortfarande vårt...! :shock:
Vilket innebär flera saker:
- Er ledare måste försöka fly.
- Vår DC blir återigen vår...!
- Jag justerar perimetern om en stund.

(Annars hade DC:n försvunnit av sig självt eftersom ni inte har några Assault Engineers.)

CitatLägg PM om förslag för inköp så få vi se om vi hinner göra set-up innan tisdag kväll! Jag har en förvarsplan som inkluderar 90 FPP minor igen  :D

Tänk på att vi ska deklarera attack/idle också, så hör av er när ni har bestämt er så löser vi det på nåt sätt. Lika bra göra det på rätt sätt.

Edit: Kartan nu uppdaterad i tidigare nämnda tråd.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Daniel

Jag tycker att vi lyckades bra båda två denna dagen. ELR 0 är ju riktigt surt... så fort vi missar moralen så kommer vi att ELR:a, urk va hårt.

Synd på våra Guns men det är inget att göra åt.

Jag ska fundera på lite inköp men minor låter riktigt bra! :)

Andreas: Var står det att vi inte får DC:n på grund av inga assult engineers???

Vi kan ju fortfarande använda både DC:s och FT:s eller ändrar RB-reglerna på detta?

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

carlsson

Citat från: "Daniel"Andreas: Var står det att vi inte får DC:n på grund av inga assult engineers???

Vi kan ju fortfarande använda både DC:s och FT:s eller ändrar RB-reglerna på detta?

Ni kan använda dom ända till dagen tar slut.

O11.6134 FT/DC: Each FT/DC removed from play during the preceding scenario (regardless of why it was removed) is Retained by its original owning side only if the Original effects DR causing its removal was ? 10; otherwise, it is Eliminated. Place each such Retained SW in the friendly side's "Retained" box on the Chapter 0 divider. However, the side may never Retain in this manner more friendly DC, nor friendly FT, than it has friendly non-Isolated Assault Engineer (only) squads at this point in the RePh.30[/i]

Faktum är att denna regeln inte säger något om fångade DC/FT... Jag är helt övertygad om att i princip alla RB-spelare spelar fel på detta (iallafall dom jag pratat med, inkl Melvin).

Jag aktiverar ASL Sweden!  :)

Andreas Carlsson, Borås

carlsson

Citat från: "Daniel"Andreas: Var står det att vi inte får DC:n på grund av inga assult engineers???

O11.6134 FT/DC: Each FT/DC removed from play during the preceding scenario (regardless of why it was removed) is Retained by its original owning side only if the Original effects DR causing its removal was ? 10; otherwise, it is Eliminated. Place each such Retained SW in the friendly side's "Retained" box on the Chapter 0 divider. However, the side may never Retain in this manner more friendly DC, nor friendly FT, than it has friendly non-Isolated Assault Engineer (only) squads at this point in the RePh.30

Faktum är att denna regeln inte säger något om fångade DC/FT... Jag är helt övertygad om att i princip alla RB-spelare spelar fel på detta (iallafall dom jag pratat med, inkl Melvin).

Jag aktiverar ASL Sweden!  :)

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Citat från: "carlsson"
Du har ju helt rätt, huset är ju fortfarande vårt...! :shock:
Vilket innebär flera saker:
- Er ledare måste försöka fly.
- Vår DC blir återigen vår...!
- Jag justerar perimetern om en stund.

Tänkte väl det, dock reagerade jag inte förrän jag vaknade dagen efter och funderade på den mycket coola manövern och vår stenhårda eldledare som under två dagar tvingats nästla ur fientlig terräng  8)

Det där med DC är ju ytterst intressant, för det visade ju sig under dagen att vi faktiskt kunde använda DC med vår 5-2-7 som sulade ner en laddning från 2:a våning som fick grannhuset att börja brinna  8) Känner mig oerhört sugen på att köpa in assault eng på plan för det facila priset av 14 CPP  :shock: och hippa halva gänget, men det är nog inte aktuellt  :wink:

Om det är att vi hinner ordna detta med inköp så meddelar vi, så kan vi lösa attack/idle frågan innan tisdag!

En försvarad minering är i regel ett väldigt bra alternativ till skillnad från att bara strö ut dem. Vi får 5 st 6 AP-minfält för 90 FPP och det kan vara riktigt bra nu, för vi har bra försvarsterräng nu i både söder och norr! AP-minor fungerar bra mot vagnar också om vi har lite flyt!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Sitter åter med mitt kaffe och fick mig en tankeställare när jag tittar på "flygspaningsfotona" från striderna...

Är huset L24-25 & M24-26 en tvåvåningsbyggnad :?:  Det är ju en fler-hex byggnad och ingen fabrik, men saknar stora vita fyrkanter och således ser det ut som en stenbyggnad med marknivå och lvl 1 samt källare?? Vid Stalin, detta har jag ju missat i så fall  :lol:

När får man kolla LOS egentligen? Man får väl kolla en massa LOS mellan CG dagarna, det vill säga innan vi gör vår set-up :?:  Jag har hittat en massa "nya" intressanta LOS som jag tror går, men vill veta om jag ser eller inte innan jag grupperar en massa spännande saker där!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Inte samma kaffe hoppas jag? :D

Javisst är det en "two-story building", dvs källare, level 0 och level 1. En mycket intressant byggnad...

Jag anser att man får kolla hur mycket LOS man vill mellan dagarna.

Andreas Carlsson, Borås

Brain

O11.6134 FT/DC: Each FT/DC removed from play during the preceding scenario (regardless of why it was removed) is Retained by its original owning side only if the Original effects DR causing its removal was ? 10; otherwise, it is Eliminated. Place each such Retained SW in the friendly side's "Retained" box on the Chapter 0 divider. However, the side may never Retain in this manner more friendly DC, nor friendly FT, than it has friendly non-Isolated Assault Engineer (only) squads at this point in the RePh.30

Skriver min mening här också:
Ovanstående paragraf hänvisar till FT/DC som är borttagna under spel, inte i slutet av dagen. Dvs FT/DC som använts, x:ats o dyl.

Vapen som är i din ägo i slutet av dagen tillfaller din OB (men du måste slå för vapen av FI:s konstruktion)
Tomas Davidsson

Lindbergh

Javisst är det en "two-story building", dvs källare, level 0 och level 1. En mycket intressant byggnad...

Jag anser att man får kolla hur mycket LOS man vill mellan dagarna.

Goddammit, jag har i flera veckor sett den som ett vanligt hus :lol: och därav inte grupperat några tyngre saker där! FFS, det är ju en oerhört bra försvarsposition med bra skottfält i västlig riktning  :shock: Hade major Karmanov grupperat där hade det varit kul  :wink: jaja, jag lär mig mer och mer om RB för varje dag...

Ok, då skall jag försöka hinna mäta mer LOS innan set-up. Har istort bara gjort det för eldledarna vid set-up och sedan kört de mer givna positionerna för HMG/MMG. Inser nu att RB har en hel del spännande LOS när man kommer upp till lvl 1 eller högre och efter de första dagarnas tragedier då ni intog tre av de viktigare husen i öster.

Hmm...detta med vapen som man tar av fienden är ju intressant, framför allt era DC/FT, och bra att veta inför framtiden. Dock har vi i stora drag inte lyckats behålla några tyngre vapen mellan dagarna. Den dagen då vi tog en hel del fick vi ju inte behålla något nästan, det var väl ett värdelöst ATR vars skott bara studsar mot PzIVF2  :lol: Men, som vanligt är det enda vapen vi fruktar era MG42  :wink:

Ewers

Som det ser ut just nu kommer jag inte att kunna vara med nästa tisdag. Kan komma ner efter jobbet ca kl 23. Chefen kommer nog inte godkänna att jag och min kollega byter pass eftersom jag sagt upp mig.
En del ger igen på de mest märkliga sätt...

/F  8)

Lindbergh

Hej!

Vi har nu börjat vår set-up men är inte klara och vi fortsätter först på tisdag cirka 17:30. Dessvärre har vare sig Daniel eller jag möjligheter att göra detta tidigare, så ni behöver inte komma 18:00!! Vi har kommit en bit på vägen, men behöver en stund till!! De mesta HIP är ute och våra reserver har intagit position, men huvudstyrkorna skall nu grupperas för försvar!

Efter att vi satt och pratade så blev det några frågetecken vad gäller ELR och att det kanske är så att ryssens ELR inte sjönk till 0, detta då vi dels vann dagen och köpte in 3 first line companies, vilket ger en del minus och att det var två dagar sedan vi "idlade" vilket ger en del plus. Kan vi gå igenom detta mer noga på tisdagkväll vore det bra, för vi hittade dessutom lite tolkningar av detta med ELR som vi resonerade om!

Har kollat detta med DC och man kan använda DC med i stort vilka trupper som helst, men är det inte elit får man minus. Är det en DC från fienden så dubblar man bara minuset...

carlsson

Uppfattat om tiden i morgon. Jag kommer säkert runt 17 ändå.

Ang DC/FT; Det stora problemet är att vi trodde att man enbart fick behålla dessa om man hade Assault Engineers, men det stämmer alltså inte. Det är enbart sådana man *använder* (och samtidigt slår 10 eller mindre) som man får behålla om man har Engineers. Som tur är har detta inte påverkat hittills då ni valde att inte använda den första ni snodde, och sen dess har ni slagit bort alla.
Dvs; Såna ni tar av oss får ni behålla, förutsatt att ni slår 2 eller mindre på Refit Phasen.

Angående ELR:
Totala modifikationer:
-1 (-1)       Friendly side won yesterday's CG scenario   
-1 (-2)       Per friendly first-line-infantry-CG/AFV-Pltn purchased on the previous CG Day   
+2 (+4)       Per scenario completed since the start of the CG or since the last Idle Day (friendly side's choice).
±x (+0)       Historical DRM for friendly side   

(Jag har för mig att du sa att ni hade köpt in två (2) First Line Coy's?)

Totalt -3+4 = +1. Du slog DR 5,6 vilket ger 11+1 = 12.

Om ni köpte 3 st 1st line så kommer ni bara upp i 11 vilket ju inte ger nån sänkning av ELR. Verifiera detta omgående please!!

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Hello!

Köpte två rifle coy (ett på plan och ett i reserv) och ett SMG-coy ( i reserv) som är 1st line också  :D Det blir alltså tre 1st line!

Har för mig att när Daniel kollade i går stod det att man skulle slå 13 eller mer för att sänka ELR, eller läste vi fel :?

Det med DC är egentligen lätt när man läser det i ASLRB, vi får väl försöka stjäla några till  :wink:

Daniel

Citat från: "Lindbergh"Hello!

Köpte två rifle coy (ett på plan och ett i reserv) och ett SMG-coy ( i reserv) som är 1st line också  :D Det blir alltså tre 1st line!

Har för mig att när Daniel kollade i går stod det att man skulle slå 13 eller mer för att sänka ELR, eller läste vi fel :?

Det med DC är egentligen lätt när man läser det i ASLRB, vi får väl försöka stjäla några till  :wink:

Lars har halt rätt, det står 13 eller mer ska man komma upp i och vi borde +-0 eftersom vi hade 3 1-line coy:s samt att vi vann dagen.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

carlsson

Det står ju 13!! Det gör det inte i den boken jag kollat i (fast där står det kanke >12 vilket ju blir =>13)...!

Man lär sig nåt nytt varje dag. :hello1:

Ni vill inte behålla ELR 0 ändå då? För gammal vänskaps skull?  :angel9:

Andreas Carlsson, Borås