ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Problemet är att ni inte förväntas anfalla och hela tiden kan släppa terräng utan att det motarbetar er. Vi vet alla att ett anfall behöver 3-1 för att ha chans att lyckas utan att man har tur. Vissa kan anfalla med sämre odds, men det kan absolut inte vi!  :wink:

Det kommer bli intressant och omvänt en längre tid framöver...  :roll:

/F  8)

carlsson

Det är som det är. Alltid lär man sig nåt nytt...! :)

Men detta borde bevisa en gång för allt och alla att det aldrig är för sent i ASL (jag tänker alltså på hur det såg ut intialt)!

Och med dom visa orden så vill jag också ha sagt att även om det ser lite röven ut just nu så är det långt ifrån över. Jag är övertygad om att vi kommer ta hem det här till slut! ;)

Men - Jag vill först diskutera Attack/Idle med Fredrik och drar härmed tillbaka hans uttalande tidigare. Vi träffas på tisdag (eller tidigare) och ordnar detta!

PS. Såg den nya lampan nån hade ställt ner - den var värdelös, bättre vi drar in en sån svart ikea-lampa till isåfall.. Imho. DS

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

3-1 är väl ursprungligen en brittisk gammal tes som låg till grund för delar av hur ett "klassiskt" anfall skulle se ut, det vill säga ett anfall där det blir svårt att misslyckas (el Alamein liknande, fast det var snarare 2-1 kanske - och det enda Monty lyckades med, och det var inte ens hans plan...och han blev väl adlad efteråt  :lol: ). Verkligheten är alltid annorlunda, tänk på att tysken anföll med sämre odds än 1-1 om vi ser Stalingrad i sin helhet  :shock: med detta menar jag att oddsen är inte det avgörande! I ASL kan man lätt anfalla med tre MMC mot två MMC som exempel! Ert Stürm Coy 5-4-8 gjorde ett lokalt anfall med cirka 1,5-1 och vi vek undan då vi helt enkelt åkte på fett med bäng. Med eld, skydd och rörelse gick det fin-fint för er del. Vi hade häromdagen en front på 82 hexes att försvara och det är en bit...

Men, det handlar om att vi slår lägre än snitt vilket i detta spelet är bra och ni slår högre i snitt vilket inte är bra i detta spel. Hade vi spelat markstrider i WiF hade vi varit döda  :wink: Mot alexander lucas kan man inte vinna som Ekis en gång sade  :lol:

Jag tar hem lampan på tisdag igen, den var tveklöst usel för det ändamålet, skall ha den till annat härhemma inser jag nu! Såg dock en lampa på IKEA som jag köper nästa gång jag är där - en riktig brädspelslampa  :D

Håller verkligen med carlssons visa ASL-ord - jag hade ingen aning att det kunde vända så här och det innebär att det är långt i från över. Vi tar attack/idle på tisdagkväll, så hinner vi köpa klart - vi är nästan helt klara med vad som skall köpas in och skall bara i stort se vad vi skall köpa in för våra FPPs!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Ses på tisdag helt enkelt!

/F

Daniel

Även jag kommer ner och spelar imorgon tisdag, resan till Åmål blev inställd.

Vilken tid ska jag vara nere?

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Hej!

Kan som vanligt efter jobbet, då min långa semester nu är finito! Kan komma ner lite tidigare vid 16:30, så hinner vi köpa klart FPPs?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Jag kommer ner och deklarerar Attack/Idle, och snackar lite med Fredrik. Sen drar jag igen.

Spelstart nästa tisdag.

Andreas Carlsson, Borås

Daniel

Låter toppen, jag är nere vid 16:30.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

Lindbergh

Kan bli lite sen, men hoppas på att kunna gå efter 16 från jobbet idag - är det öppet 16:30?

Daniel

Jag kan tyvärr inte vara med och spela idag så ni för köra utan mig. Eventuellt kan jag komma loss efter 8-tiden men det är högst osäkert.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

carlsson

Om ni hellre vill vara båda två kan jag tänka mig att börja dagen förs nästa tisdag.

Men vill ni spela idag så gör jag naturligtvis gärna det!

Andreas Carlsson, Borås

carlsson

Jag har tyvärr nån slags ågren inför gårdagens "kant-situation". Jag har därför försökt att analysera hur vi uppfattade situationen och varför. Nu kanske jag är överpretentiös, men jag gillar inte oklarheter och att man blir irriterad på varandra. Därför vill jag helt enkelt reda ut detta! :)

Jag har iallafall förstått *varför* det blev lite kinkigt:  Vi hade precis godkänt att Fredriks slag kan landa på annan yta. När vi sedan inte godkände Lars slag så blev det helt enkelt en misstolkning - Vi uppfattade orsaken till Frediks godkännande på två olika sätt; Jag godkände Fredriks slagyta eftersom den var mikroskopiskt påverkande på hans tärningar, medan Lars godkände den som "två olika ytor". För mig handlade det alltså inte om begreppet två olika ytor utan "Fredriks nivåskillnad är så liten så den har ingen praktisk betydelse".
Bara typ fem minuter innan hade Lars slagit om ett för honom dåligt slag som hamnade på sina egna brickor, precis som vi kört med hela tiden, och det var självklart för mig att det fortsatte att gälla, även efter att vi hade godkänt Fredriks variant. Lars var dock inne i "två olika ytor"-tänket.

Jag förstår detta nu och förstår också varför Lars blev irriterad. Jag ber om ursäkt för att jag inte förstod det igår.
Som vanligt handlar det helt enkelt om hur man uppfattar saker och ting!

Jag anser dock att rätt ska vara rätt och tycker istället att Lars går in i CC med sin gamla äckliga Conscript så gör vi upp detta som män! ;)

I fortsättningen är vi dock benhårda. Två olika ytor ÄR två olika ytor. Fredrik får ha sin QRDC på ett bättre ställe. Alternativet är tärningstorn, lådor, eller annat inhägnat område. OK?

(En av anledningarna till att jag är så överdrivet nitisk om detta är att jag vid alldeles för många tillfällen har varit med om täringsslag som har hamnat snett, som ibland har ansetts vara kant, och ibland inte. Det skapar väldigt lätt en irriterad stämning eftersom "kant" är väldigt subjektivt. Det är då bättre att vara tydlig och att samma regler gäller för alla inblandade.)

ELR
Vidare, för att göra livet ännu mer surt för oss tyskar, så borde vi även reglera vårt ELR-misstag. Jag har dock ingen aning om hur, eller om det har påverkat jättemycket, eftersom vi har haft förhållandevis lite trupp. Vad tycker ni?
(Daniel; Vi har haft ELR 3 istället för 2 sen några dagara tillbaka)

För övrigt var det som vanligt kul att spela, lite extra kul var det allt att faktiskt ha lite flyt för första gången sen den 20:e...! :D

Andreas Carlsson, Borås

Ewers

Vad sägs om att vi ger ryssen ELR 2 under denna dagen?

Det blir ju en hyffsad kompensation.

/F  8)

Lindbergh

Det var en bra kväll, framförallt lugnt i ASL-rummet  :D och första rundan avklarad! Det var en del dubbelettor och en del dubbelsexor  :cry: *mina crews*

Daniel, du missade bara vårt fiasko med vårt raketartilleri  :x vår pre.reg var som väntat klockren, hade den tagit i närområdet hade cirka 1/4 av de tyska trupperna blivit drabbade - istället blev kontentan av 3+1 CPP:

En tysk dummy stack röjdes
En tysk-ägd fabrikslänga började brinna i mitten  :cry:
En av våra 4-2-6 blev DM och tog till lipen

Ja, ja - vi smäller in en eller två i morgon istället  :wink: i övrigt var det nästan status quo (fast tysken leder pga mina dubbelsexor på MC  :wink: )

Detta med ELR tycker jag vi får helt enkelt ta lärdom av inför morgondagen och ta det lugnt när vi gör RePh fas. Det var väl investerade 30 minuter i går kväll tycker jag. Hur vi än försöker är det svårt att hitta en rimlig lösning. Jag minns ert Stuart-anfall i KGP som vi hårdnackat försvarade och kämpade med våra Panzerschreck och Panzerfaust  :lol: för att det sedan visade sig att det var lite fel  :lol:  :lol: Nästa gång vi kör ELR så tar vi det lugnt, kontrollräknar högt och dokumenterar så fixar det sig bra! Det är ok för min del att det är som det är just nu, vi behöver inte korrigera!

...

Anledningen till att jag kände mig ytterst frustrerad var att jag just accepterat en förändring enligt vår gentlemanna-mässiga "players agreement" för att jag ville att spelet skulle flyta på för Fredrik. Stunden efteråt hände det, för mig en likvärdig, händelse och det självklart ledde till en diskussion då Andreas uppfattade det annorlunda. Jag kände mig mest frustrerad för att jag uppfattade situationen som att jag bara skulle acceptera vissa saker - det blev med andra ord ett missförstånd och sådant händer varje dag! Med andra ord hade jag förväntat mig att få min 1,2 "godkänd" då jag tidigare varit, i mina ögon, generös.

För mig handlar "players agreement" lite luddigt om att ge och få. Det vill säga om jag okeyar att min motståndare missade att initiera ett search-roll (WiF), vilken denne kommer på precis i början på min impuls så får jag kanske en respit om det är att jag glömmer något - i ASL kanske det blir typ "oops, jag glömde preppa med min isolerade 4-2-6, går det bra om jag gör det nu *ser vädjande ut*?" Motståndaren: *mummel-mummel* :wink:  :wink:  javisst  :wink:  :wink:

Kör man "prison-rules" hade det antingen blivit:
- Bajs, jag glömde preppa med min isolerade 4-2-6 *äta bajsmacka* och jag får försöka tänka på det nästa gång *avreagera sig på tärningar* :D

ELLER:

-oops, jag glömde preppa med min isolerade 4-2-6, går det bra om jag gör det nu *ser vädjande ut*?
Motståndaren: -Tyvärr, du är på advance-fasen nu så det går inte.  :D

Eller om sin motståndare vill gnida in den: FÖRSENT!!! Kolla nu min HIP med FT mjauahuahah!!!  :lol: :lol:  :lol:

Skämt åsido så är det så att vi uppfattar situationer olika beroende på vilka vi är och det är alltid svårt att hitta en balans i detta, det enda sättet är att diskutera igenom det så vi får möjlighet att veta hur vi uppfattar saker och ting för att sedan välja hur man förhåller sig till den/de andras ståndpunkter. Jag tror att det är av vikt att pratar igenom några grundplåtar igen, den gamla WFB (?) regeln med kant är en av mina gamla stöttepelare (går det ställa en D6 på tärningen och den stannar kvar är den ok, åker den av är det omslag) i brädspel...dock är jag mer intresserad av att det rullas tärning och att vi når resultat  :D Jag är nog beredd att pröva att slå med tärningstorn på "min sida"  :o ...menar alltså att slå i ett torn... :?

Är super-sugen på att spela igen!!!!

Ha det gött, nu skall jag lägga mig...

L

Daniel

Låter som en händelserik kväll ändå... ursäka mitt bortfall men jag hade lite att stå i, är jävligt sugen på att spela och är på plats nästa vecka om inget oförutsett händer.

F.ö. tycker jag att alla tärningar alltid ska slås om, oavsett var de hamnar!  :roll:

Jag plockar med mig mott tärningstorn och så kan vi slå i den Lars!

Hörde om Rocket OBA:t från Ewers, inget vidare men man kan inte lyckas med allt!

Vad det beträffar ELR:en så tycker jag att det är skit samma, justera ner den till rätt nivå nu och så glömmer vi det här misstaget, vi har ju ett övertag just nu ändå och det blir nog mer intressant spelning om vi låter det vara som det är.

Ha de gôtt så ses vi nästa tisdag!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!