ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Jag tycker att vi har ett *bra* Players Agreement, och vi ska fortsätta med det! Spelet är såpass komplext att man omöjligtvis kan komma ihåg att laga, ralla eller prep:a med allt.

Dock måste jag fortfarande vara nitisk vad gäller tärningarna. Jag har spelat med "lägga en annan tärning på"-regeln också, men förr eller senare kommer man i en situation där en part tycker att man påverkade tärningens lutning genom att nudda den med den andra tärningen. Och hamnar man i en diskussion om hur tärningen landade så är det tråkigt för alla inblandade (!).

Vi kan dock, om alla vill, skita i allt vad snett heter och gå efter sunt förnuft. Det är inte omöjligt att vi klarar det...! ;)
Å andra sidan finns det en aspekt till: Har man vissa områden att slå på så tenderar tärningarna att inte rulla över brickor på plan.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ewers

Tycker det är bra att ha regeln "båda tärningarna på samma yta" då kan det inte bli tveksamheter och därmed tar jag tillbaka vad jag frågade om under förra spelningen. Har man den regeln blir det inga sådanahär situationer och det är bäst så. Vill för övrigt påminna om att jag frågade om det var ok att tärningarna hamnade på min lathund men slog inga slag där det applicerades.

Vad gäller att slå tärning är det en stor del av spelet och får man inte slå som man vill tar det bort mycket av charmen. Vill man slå på spelplanen är det ok, vill man slå i tärningstorn är det ok, bara man är beredd på att ta konsekvenserna av sitt sätt att slå. Andreas visade ju tydligt att tärningstorn kan vara minst lika farligt för "stacks" som vilken annan rullningsteknik.  :wink: Dessutom är vi fett skyldiga ryssarna ett snipercheck pga just detta.

Vi spelar för att ha roligt och det är det viktiga. Däremot skall vi fortsätta att ha högt i tak och jag håller med om att vi har en bra nivå på "players agreement".

Kram !  8)

Daniel

Kan bara instämma med föregående talare!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Ja, jag uppfattar att det är ett bra "players agreement" med lagom mycket eget ansvar och det är kul som attans  :D jag spelar ASL för att det är sköj och spännande!

Jag har sedan ett tag tillbaka övervägt att börja slå i tärningstorn eller liknande mest för att jag ser vissa fördelar med det. Ett av mina mer traumatiska minnen var när Larsson slängde 2D10 i ett spontant slag och flera med mig kunde se tärningarna studsade just förbi en av de mer "grötigare" avsnitten på östfronten i en käck WiF omgång. Den gången var det bara nära att allt flyttades och bara en liten del flög all världens väg (i dubbel bemärkelse i och med att det var WiF :) ). Vi har faktiskt spelat WiF en gång då vi slog i en kartong  :o och även om tärningsdiskussionerna har varit försvinnande få i WiF så har de funnits. Ni minns väl "holy-dice" regeln från WiF, vilket innebar att vi slog med ett par tärningar (original) på europa-sidan och ett annat par på asien-kartan. Minns inte riktigt vad som var bakgrunden till den regeln men jag kan ana det...

Nu har vi alla förvisso lärt oss att tärningstorn inte garanterar tärningsincidenter  :wink:  :wink: men ändå.

Vad tror ni om att vi kommer överens om att alla 4 använder tärningstorn från och med tisdag istället? Jag är beredd att testa detta för då minimerar vi "kant" diskussionen och "två ytor" eller annat? Det finns lite plats om vi stuvar om lite så kan vi ha ett torn på vardera sida??
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Vill flagga för att jag kan bli lite sen då jag skall på lägenhetsvisning idag igen...är förhoppningsvis på Geddon runt 18:30 som planerat!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Märkliga tärningar, dessa precision-dice!  :o

De känns annorlunda i handen och är lite annorlunda, men jag kan nog säga att de är helt ok än så länge. Det enda jag saknar är att jag alltid har föredragit mer kantiga tärningar. Efter en lång slag-serie (mer än 80) hade jag slagit 5 1-1 och ingen 6-6, för att sedan slå två 6-6 på raken...men just nu är det 5-2...det rimmar väl med min statistik i RB  :wink:  :wink:

Daniel

Hehe... ren skicklighet alltså!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

Lindbergh

Hej!

Spelar ut vårt +4 kort "Delay of Jeremenko" och använder därmed nästa tisdag kväll för vår set-up... :lol:

Känns dessutom bra efter att vi använde det nu klassiska kortet inför dagen "Promises of Göring" och fick CG-dagen till att bli overcast och därmed inga Sturtzkampfflugzeug  :lol:  :lol:

Skämt åsido, vi har ingen möjlighet att sätta upp förrän nästa tisdag 25/9 så vi får tappa en speldag tyvärr - vi kanske kan ta igen den vid jul eller nått?!

Ha det gott!

L

Ewers

Ok, då kommer vi inte ner alls på tisdag då, eller i alla fall inte för att sätta upp.

Tjipp!

Lindbergh

Vår set-up är klar, synes på tisdag!

L

carlsson

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Hinner ni förresten klart till tisdag eller skall vi skjuta på starten till nästa tisdag  :? ?

Ewers

I värsta fall sätter vi upp på tisdag men vår set up tar ju inte speciellt lång tid så om det blir så kan ni ju komma något senare eller chilla.

/F

Daniel

Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

Lindbergh

Låter bra, behöver jobba lite så då dyker jag upp lite senare på tisdagen!

L