ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Attans, hann samla ihop flera av mina trupper i torsdags och det bidde ingen stor hög längre  :cry:

Denna gångna dag var riktigt smärtsam måtte jag säga och mina förluster var sannerligen omfattande  :cry: alla mina reserver är borta nu i och med att de täckt in alla förluster. Förlorade i runda slängar en hel bataljon i den blodigaste dagen hittills  :shock:

Har klurat lite på perimetern dock och hur jag skall dra den, det blir i alla fall nått kvar trots jag tappade fabriken. En fundering dock! Kan jag nästla ut min INF GUN ur fabriken eller måste den vara kvar?
Set DC går väl att ha i frontline location? Kan man tidsinställa den att ex smälla runda 4?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Har suttit och kollat på bilderna från den värsta rundan hittills nu på morgonen och det ser inte ljust ut  :(  *mutter,mutter*

Alla mina guns exklusive den 76an som är kanske låst i fabriken är väck, tappade tre guns under dagen totalt, eller var det kanske fyra? Mina två kvarvarande 45or är nu borta...Värre är det att mina understödsvapen ligger fortfarande på en kritisk nivå. Jag blev av med en tung kulspruta (halvtums) i fabriken och det var en smärtsam förlust. Sammantaget kan jag nog ifrågasätta kostnadseffektiviteten i detta. Jag hade fått ett kompani 4-4-7 för samma pris och med tanke på min skicklighet  :wink: med ATR och handgranater mot tyska PzIVF2 och StuG III, så både AT och INF guns kanske är överskattade.

Mina senaste 3 dagars inköp som har varit ren "vinst" torde vara helt nedmalda i den tyska elden. Således är en hel förstärkningsbataljon puts väck...hade 150 mm kommit in hade mitt reservkompani eliminerats, det var det som täckte upp luckorna och stoppade upp det massiva tyska anfallet. Stalin hörde min bön  :wink: Men, men de 3 kompanier med 5-2-7 (27 MMC och 3 SMC, cirka 57 CVP) som skulle utgöra min södra flank är nu historia  :cry:

Oddsen torde nu vara reducerat till 2-1, till min favör misstänker jag, det vill säga att jag är numerärt överlägsen men ELR 0 är ju ingen höjdare!

Sammantaget torde detta innebära att jag är tillbaka lite på ruta 0, det vill säga den misär som var inledningsvis  :(  Lyckan kommer, lyckan går...Det fanns dagar då vi hade cirka 20-22 MMC kvar efter den tyska elden och vad jag kan minnas fick tysken över 100 CVP en dag?

Å andra sidan hann jag inte se vad tysken hade? Jag lyckades trots allt bita ifrån lite och dels ta två viktiga nästen dels förstöra den sista PAK40. Tyskens ELR 0 gör ju att hans 5-4-8 blir raskt sämre och vid flera tillfällen har jag mött 4-4-7!

Dock, detta är utan tvivel en ytterst bra kampanj och jag är imponerad över RB!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

det gick inte så bra som jag hade planerat för, mest pga dåligt artilleri och förminskade styrkor. Men nu när jag har kollat styrkeförhållandet så inser jag att det har gått bättre än jag trodde!

Du har 39 Squads som inte är isolerade, och jag har 19. Du har ett antal styrkor som är isolerade, och en lång linje att försvara.

Känns rätt bra ändå! :)

En Gun går ej att ta med sig när man flyr...

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

...och en DC går inte att tidsinställa...

I morgon är jag tillgänglig från ca 16, så jag går ner då!

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Ok, bra!

Skall tvätta bilen och tanka, köper föda på MCD Hulta och kommer sedan...kanske slutar vid 15:30 om det vill sig riktigt väl då det blev sent idag.

Skall dubbelkolla detta med DC, har för mig att jag & PA kollade på detta och att man kunde göra (köpa) en set DC och välja att den smäller en viss runda? Har lite perimeter frågor också as usual! Dessutom vill jag dubbelkolla mina attack-chits och se hur många jag har kvar, får väl spara nått till refrängen också  :wink:

Har insett att 76 mm GUNs generellt är i dagsläget för dyrt och ineffektivt. 45orna har varit osedvanligt effektiva och mer givetvis högre ROF. För den kostnaden så hade jag haft mer trupp i dagsläget och en "killstack" är generellt mer effektiv med exempelvis 2 HMG...

Syns i morgon!

Lindbergh

Då är min set-up klar och jag är redo att få stryk igen  :cry:

Insåg att jag dels köpte "fel", dels att jag nu har avvikit från min plan...*suck* lite amatör-misstag i panik inköpen...det var lite frustrerande att köpa in tre kompanier för att ha att gödsla med och nu ha väldigt lite för att täcka upp en stor front med-fast nu har jag ju många reserver igen  :wink: . Fronten ser ju ut som ett U nu och det kostar på...dessutom har jag väldigt få elittrupper kvar, vilket är mer problematiskt. Mitt tapp på fyra guns under en dag stod jag ju själv för i stora drag  :evil:

Det positiva är att vinden har vänt och jag slagit bra nu på refit-fasen - fått två ledare för ett kompani bland annat  :shock:  :? De senaste dygnen har ju det varit som mest 8-0 ledare  :roll:

Det negativa i det hela är att det har kostat trupp, mitt billiga infanteri börjar nu bli bristvara  :( och två dagars sådana här strider till så är det riktigt illa. Å andra sidan har jag ju inte köpt in nästan något elit infanteri  :)

Syns på tisdag!

L

carlsson

Jag ser fram emot morgondagen med stor iver!

Jag kan komma loss tidigare under eftermiddagen, messar jag när jag går ner om vi inte bestämt nåt innan dess!

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Kollade fotona i går, det kändes som ett mörkt moln vid horisonten  :cry: och att jag har klantat mig lite...fan, det kommer att ont...dessutom lär det komma Stuka och störa till det också. Hoppas på att major Karmanov nu kan jämna ut oddsen  :D

Kommer loss runt 18 hoppas jag på, SMSa när du beger dig men jag kan troligen inte komma tidigare än 17.45 pga mycket arbete...

L

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Kollade fotona i går, det kändes som ett mörkt moln vid horisonten  :cry: och att jag har klantat mig lite...fan, det kommer att ont...dessutom lär det komma Stuka och störa till det också. Hoppas på att major Karmanov nu kan jämna ut oddsen  :D

Kommer loss runt 18 hoppas jag på, SMSa när du beger dig men jag kan troligen inte komma tidigare än 17.45 pga mycket arbete...

L

Ok!

Andreas Carlsson, Borås

carlsson

Mmmm, fortfarande spännande...!

Otroligt hur mycket en Squad kan stopp upp, tänker på din 527 i ruinerna i söder! Förhoppningsvis har han snart satt sin sista potatis, men snacka om att familjerna till dom männen kommer få extra ranson bröd nästa månad!

Ska göra vad jag kan för att komma loss så tidigt som möjligt nästa tisdag - är riktigt sugen på att fortsätta!

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

...hade den 5-2-7 varit en fanatisk 6-2-8 nu  :D

Positionen är bra, helt klart och den motståndsfickan stör din framryckning. Att jag har kvar min concealment gör ju saken än bättre! De kommer postumt att tilldelas Stalinordern till skillnad till de tomtarna som höll fabriken i söder som nu helt är i dina händer!

Är under omständigheterna nöjd med första rundan, även om jag tappat poäng och mark. Det enda som jag stör mig på är att mina *svordom* MMG är så värdelösa *USLA* och att du rusat på lite lite för hårt i söder...men, men, det blir en lång runda och fler överraskningar väntar  :D

SMSa bara när du kan på tisdag, preliminärt är jag ledig den dagen (den är inte beviljad än) och kan närsomhelst!

Lindbergh

Vill flagga för en sen ankomst i morgon tisdag, mycket på jobbet och skall köra min flickvän sedan! beräknar dock att vara framme cirka 18:30!

Ha det gött!

L

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Vill flagga för en sen ankomst i morgon tisdag, mycket på jobbet och skall köra min flickvän sedan! beräknar dock att vara framme cirka 18:30!

Blir bra det, har själv mycket...

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Hej hej!

Vill bara flagga för att jag blir lite sen i morgon bitti, kommer runt 18-18:30...

Hur ser fredagen ut för dig?

L

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Hej hej!

Vill bara flagga för att jag blir lite sen i morgon bitti, kommer runt 18-18:30...

Hur ser fredagen ut för dig?

L

Om inget konstigt händer är jag på föreningen runt 18.

Fredagen ser än så länge okej ut. Spelstart 0830?

Andreas Carlsson, Borås