ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Citat från: "Jokkoman"Träffade på Ewers i lördags kväll och frågade ut honom lite om det här med asl, och får säga att jag tycker att det verkar lite spännande.
Men är det mkt regler och så?

Vad han sa så fanns det olika senarier allt från 2h till år, så kvällspass tycker jag verkar lite småintressant får jag säga.

Självklart ska du prova att spela ASL! :)

För lite mer läsning rekommenderar jag: http://aslsweden.com/information.html

För att provspela rekommenderar jag antingen nästa ASL-dag (lördagen den 19:e Juli) eller en vardag nu under sommaren. Vi kommer antagligen spela några vardagar, så håll ögonen öppna eller lägg upp en ny tråd med förslag på några datum!

Angående regler så är det en hel del, men har väl lärt sig grunderna så faller det mesta på plats.  Vi börjar med enkla scenarion och går över till mer avancerade. Beroende på brädspelsvana och intresse så går det olika fort att komma in i spelet. Men se upp - du kan bli beroende! ;)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Hello!

Hur ser din tisdag ut? Jag kan gissningsvis börja spela tidigare än 18, kanske någonstans kring 16-17!

Det vore riktigt spännande med tät dimma, inte bara över Volga denna gång!  :D  

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Jag har en stor installation på tisdag, så det finns en viss risk att jag inte kan börja tidigare.

Vi kan sikta på 16, jag hör av mig om det ändras!

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Helloo!

Vad gäller tisdag, hör av dig när du kan, jag har semester och kan börja när som helst!

Regelfundering för RB, om jag får för mig att köpa exempelvis mina sista T-34/76 men väljer att inte rulla in dem samma dag som jag köper dem blir de retainade. De får alltså sätta upp innanför perimetern nästföljande dag. Vagnar i RB för ryssen är ju inte direkt kostnadseffektivt på lång sikt och de bästa, mest prisvärda är ju utan tvivel Kv-1a vagnarna.

Men, kan jag retaina dem fler dagar och vänta ytterligare en-två dagar utan att bli av med dem? Armor withdrawal tjafset tänker jag på då i första hand?

Dessutom hittar jag inget som begränsar mängden, det vill säga att jag tolkar det som att jag i teorin kan köpa in exempelvis CG daily max vagnar under några dagar och retaina dem, för att sedan sätta upp ett helt stridsvagnskompani en mulen dag? I teorin kan man då i RB komma med 8 tunga/medeltunga och en hög med lätta stridsvagnar på en dag?

Förstår jag det rätt att man får ett extra svart kort per pre-reg och att man då kan få två extra kort i leken för två CPP?

Ha det gott!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Helloo!

Vad gäller tisdag, hör av dig när du kan, jag har semester och kan börja när som helst!

Okej, ska se hur min dag ser ut! Förhoppningsvis kan jag börja tidigt.

Citat...kan jag retaina dem fler dagar och vänta ytterligare en-två dagar utan att bli av med dem? Armor withdrawal tjafset tänker jag på då i första hand?

Det kan du, men du måste slå för Armor withdrawal oavsett om de har varit retainade eller inte...

Detta lämnar oss också i en annan situation; Enligt reglerna får motspelaren reda på vad man har köpt in varje dag (retained-högen är officiell). Har själv funderat på att göra liknande drag för att överraska dig, men överraskningsmomentet faller något eftersom man ju får reda på vad den andre har köpt in...
Antingen gör man retainedhögen hemlig eller så kör vi som man ska. Vad tycker du?

CitatI teorin kan man då i RB komma med 8 tunga/medeltunga och en hög med lätta stridsvagnar på en dag?

Jupp, går bra. (Men som sagt, Armor withdrawal efter varje dag)

CitatFörstår jag det rätt att man får ett extra svart kort per pre-reg och att man då kan få två extra kort i leken för två CPP?

Jupp!

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Citat från: "carlsson"Detta lämnar oss också i en annan situation; Enligt reglerna får motspelaren reda på vad man har köpt in varje dag (retained-högen är officiell). Har själv funderat på att göra liknande drag för att överraska dig, men överraskningsmomentet faller något eftersom man ju får reda på vad den andre har köpt in...
Antingen gör man retainedhögen hemlig eller så kör vi som man ska. Vad tycker du?

Det är lika bra att köra som det är tänkt. En uppladdning i eller kring området märks på endera sättet. Att maskera ljud från ett stridsvagnskompani (varje hex är 40 m, säg att man kommer ca 20 hexes från) inom 800 m är inte det lättaste och kräver exempelvis indirekt eld för att ha chans att lyckas. Dock är det med tanke på kampanjens längd en intressant tanke att hålla retained-högen hemlig. Då skulle man kunna nästla in diverse saker obemärkt under ett dygn eller i teorin samla på sig en bataljon. Ryssen skulle exempelvis kunna köpa billiga 5-2-7 och välja att retaina dem under några dagar, för att sedan sätta upp en förstärkt bataljon som anfaller. Lite kul, men med tanke på avstånden och historisk realism blir det kanske mer logiskt med att visa/berätta om retained-högen varje dag.

Får motståndaren reda på om jag sparat poäng?

Jag kan eventuellt smyga in några extra dagar ASL i det närmaste, är du intresserad? Det blir inte så mycket spel i augusti av förklarliga skäl :wink:

carlsson

CitatFår motståndaren reda på om jag sparat poäng?

Njet.

CitatJag kan eventuellt smyga in några extra dagar ASL i det närmaste, är du intresserad? Det blir inte så mycket spel i augusti av förklarliga skäl :wink:

Ska se vad jag kan hitta på!
Angående i morgon säger vi kl 1500, blir det bra?

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Dobro, 15:00 blir bra! Finns på mobilen om det blir någon ändring och kan spela länge om det skulle behövas  :D

Lindbergh

Hej!

Vill bara meddela att jag kan i stort när som helst på tisdag, det är bara att du hör av dig innan så dyker jag upp! Är grymt spelsugen så jag hoppas vi kanske kan ordna en extra ASL-dag?

Ha det gott i värmen!

L

carlsson

Jag TROR att jag är klar runt 12 på tisdag. Vi siktar på det, men jag bekräftar medelst SMS.

För övrigt så kan jag nog ta en semesterdag på onsdag, funkar det för dig?

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Hellooo!

Måste ställa in veckans ASL då jag vill vara med min sambo just nu, det verkar som vår plan med nedkomsten inte riktigt kommer att hålla!

Jag återkommer!

Ha det gott!

L

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Hellooo!

Måste ställa in veckans ASL då jag vill vara med min sambo just nu, det verkar som vår plan med nedkomsten inte riktigt kommer att hålla!

Jag återkommer!

Ha det gott!

L

Naturligtvis inga problem!

Du hör av dig när det börjar brännas igen... ;)

Lycka till!!

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Hellooo!

Inget ASL i morgon tisdag av förklarliga skäl  :D

Dock kör vi som vanligt igen den 12 augusti?

carlsson

Redan!? Shit, jag hade räknat med inget spel på minst två månader...

Men kan du nästa tisdag så kör vi!

Annars allt bra? 10 fingrar och 10 tår och så där? :)

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Börjar köra sakta men säkert från och med nästa vecka lite grann och vi räknar med att börja komma igång så sakterligen med vår nya vardag! Just nu är det mest äta/sova/behov!

Allt är bra annars, hon har tio tår o tio fingrar så det känns riktigt kul!  :D