ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Dina sånger och andra "småljud" är egentligen bara saker som allmänt driver upp ljudnivån och ingenting som jag får ont av. Skarpa, distinkta diskantljud är däremot väldigt jobbiga eftersom det är den typen av ljud som skadat min hörsel. Därför undrar jag om det skulle gå att införa en diskantfri (glasfri) tärningsrullarpolicy. Det finns ju härliga tärningskastarmuggar i läder som man skulle kunna använda om man inte vill rulla tärning med handen. Vill liksom inte vara för besvärlig men i tisdags fick jag fysiskt ont i högerörat och hade tjut djävel i öronen när jag lade mig.

Mvh /F  8)

Lindbergh

Hejhej...

Jag kan börja spela tidigare i morgon tisdag, kanske redan runt 17-snåret...hur ser det ut för er??

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Jag tentapluggar inför STOR tenta på fredag och kommer inte att kunna starta för kl 18.00 imorgon. Vill inte missa sista rundan då jag planerat en del och det dessutom ser ganska kritiskt ut på vissa ställen. Med tanke på det bakslag denn gångna dagen inneburit är varje beslut kritiskt.

Vill ni börja tidigare kan ni ju köra "Andreas flank" men jag ser gärna att ni väntar med min flank.

Mvh /F  8)

Lindbergh

Citat från: "Ewers"...ser ganska kritiskt ut på vissa ställen. Med tanke på det bakslag denn gångna dagen inneburit är varje beslut kritiskt...

Jupp, håller helt med att det är nu ett viktigt läge och jag vill inte sticka ut hakan *peppar,peppar* men det ser ljust ut denna dag 20/10 och jag har möjlighet att dels ta tillbaka förlorad terräng, dels få med mig några trupper. I stort är 3/4 av carlssons trupper DM och hans front hålls av två-tre skyttegrupper. Förvisso kommer det nog att rallyas upp en del, men sannolikt kan det bli en och annan öppning så jag kan försöka ta tillbaka något hus eller två...

På min vänsterflank är det kört för mig, därav att jag gör en tillbakaryckning i sydlig riktning "we can't match firepower of that magnitude" eller vad nu Admiral Ackbar sade  :wink: å andra sidan är min center i bra läge, en X-ad PaK 40 med en HS och en 5-4-8 med LMG mot mina tre 4-4-7 med LMG och ATR  :shock: Det är bara att chansa och ropa URRAAH!!!

Funderar på om jag ens vill att rundan skall ta slut  :o på en "6" fortsätter den till runda 8...vågar inte ens tänka tanken om ni inte rallar upp tillräckligt... :evil4:

Nåja, jag vet vad som brukar hända i sådana här lägen - ni rallar upp rubbet, får en ledare och går till motanfall igen - jag menar, det har ju hänt förr   :boxing:

Jag kommer ner efter 17-tiden hur som helst ändå tror jag, måste planera för vad som skall köpas och annat inför den 21/10, så vi börjar 18 så du hinner plugga - Tentor är viktiga!!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Ja, i dag är det segerdagen för Ryssland som firar segern över facisterna?

Måste säga att denna gångna CG dag 20/10 var överlägset den mest spännande och roliga dagen för min del. Jag kan inte minnas när jag dels slog så bra med tärningarna(före-under-efter), dels faktiskt fick utdelning? Har tagit tillbaka värdefull terräng, dels åsamkat tysken kännbara förluster. Insåg att jag inte förlorade annat än en commissar och en sårad ledare totalt under dagen (räknar inte de MMC som offrar sig för det stora fosterlandet) och inga SW? Har mer än en HMG kvar  :shock: dessutom och en DC  :shock:

Dessutom, en 8 turns lång dag finns det både för och nackdelar med! Tur kanske det var att jag gapade lite för mycket och tappade raskt tre skyttegrupper - lite onödigt kanske, men hade det lyckats så hade vinsten varit avsevärd!!

Känns bra att det vänt lite, både jag och PA var DM efter de första två dagarna, 17-18/10 var ju inga bra dagar för oss och vi tappade både mark, manskap och material!! Kanske kan ge er en match ändå, det verkar ju verkligen kunna vända från dag till dag? Är lite bekymrad över nattstriden men jag får väl improvisera lite - hade inte räknat med att det skulle bli det, därav att jag köpte lite annorlunda...

L

carlsson

Jag säger det igen - Det är aldrig för sent! :)

Synnerhet ASL är ett spel där en enda liten halvsquad kan vara avgörande.
Det kan vända vilken dag som helst, och med 30 kampanjdagar så är det definitivt inte kört för någon sida förrän kanske runt dag 20-25.

Iallafall enligt min bestämda åsikt.   :roll:

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Daniel

Citat från: "carlsson"
definitivt inte kört för någon sida förrän kanske runt dag 20-25.

Iallafall enligt min bestämda åsikt.   :roll:

Vi får väl se... 1,5 turns 33 CVP, en runda är ju oftast 7 turns (I alla fall då det går dåligt för ryssen) lite mer än 4*33 CVP

Jag tror inte att vi har tre gånger mer trupp kvar på plan än vad vi har tagit i förluster hittils denna dag...
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

carlsson

Kan man vinna på cvp också?

Andreas Carlsson, Borås

Brain

Citat från: "carlsson"Kan man vinna på cvp också?

Dagen går att vinna på CVP, dock inte kampanjen.
Tomas Davidsson

Lindbergh

Citat från: "Daniel"Jag tror inte att vi har tre gånger mer trupp kvar på plan än vad vi har tagit i förluster hittils denna dag...

Kan förstå frustrationen i detta att förlora så mycket!! Tror att vi kanske måste ha en taktik/strategi timme för oss som spelar sovjeter för att få lite tips och råd...förlorar man för mycket på en dag, så känner man sig fett DM, tog nästan till lipen vid ett tillfälle då det dog milismän i drivor under en dag!

I bland kan en HS vara det som får det att väga över eller som jag hade turen att få, en CH med min MTR som slutligen hade ihjäl en tysk pluton själv! Dock blir kombinationen med tärningarna (tur) tillsammans med att man blir överlistad en hård sanning! Det blir en rejäl "uppförsbacke" att spela i typ 10 CG dagar och åka på stryk vaje dag...

Kanske vi skall försöka ha lite sovjetisk pep-talk för att inte bli helt DM och ELR?

carlsson

Citat från: "Lindbergh"
Kanske vi skall försöka ha lite sovjetisk pep-talk för att inte bli helt DM och ELR?

Då vill jag spela tyska marscher under spelningarna!

:D

Andreas Carlsson, Borås

Daniel

Kan förstå frustrationen i detta att förlora så mycket!! Tror att vi kanske måste ha en taktik/strategi timme för oss som spelar sovjeter för att få lite tips och råd...förlorar man för mycket på en dag, så känner man sig fett DM, tog nästan till lipen vid ett tillfälle då det dog milismän i drivor under en dag!

I bland kan en HS vara det som får det att väga över eller som jag hade turen att få, en CH med min MTR som slutligen hade ihjäl en tysk pluton själv! Dock blir kombinationen med tärningarna (tur) tillsammans med att man blir överlistad en hård sanning! Det blir en rejäl "uppförsbacke" att spela i typ 10 CG dagar och åka på stryk vaje dag...

Kanske vi skall försöka ha lite sovjetisk pep-talk för att inte bli helt DM och ELR?[/quote]

Jo vissa spelningar är det tungt, speciellt när det kändes rätt så bra innan vi skulle börja också, men vi har inte givit upp, långt ifrån. vi ska dela ut extra plåster till våra trupper.  :lol:

Ett litet möte ryssar emellan vore nog bra, så vi kan dela med oss av de erfarenheter vi har.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Citat från: "carlsson"Då vill jag spela tyska marscher under spelningarna!

Du märkte väl hur bra det gick efter det att jag tog med min skiva med Röda Armens sånger???  :wink:

Jag skall göra min set-up under tisdag då jag skall göra ett rejält motanfall på bred front - kanske vi kan ta röda rummet  :lol: en stund och diskutera o analysera lägen??

carlsson

Jag fortsatte vår AAR om våra förehavande so far:
http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=1583&st=0&gopid=12530&#entry12530

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

:lol: bra skrivet!

Led med er när två av era bästa ledare släcktes under samma runda, det är ingen höjdare! Kommer Major Karmanov vara hälften så effektiv som von Schoff  :lol: i KGP är jag mer än nöjd! Minns när han raderade ut en amerikansk pluton i skogen...hämnden var ljuv!

Mer nöjd är jag med beslutet med att gå till motanfall i samband med de öppningarna som ni lämnade den 20/10 - även om det kostade på i slutet, så var det värt det - nu har jag ett litet läge att bråka tillbaka  :D

Skall se vad jag kan hitta på under nattstriden, har inte så mycket överraskningar ( har faktiskt en plan  :o )att trolla fram så jag får väl läs reglerna om human wave  :wink: