ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Väl formulerat!

Det skall bli väldigt intressant att spela nattstrid. Påminde mig om vad vi köpte in igår och insåg att jag nog måste läsa på nattregler.

Ses imorgon!

/F

Lindbergh

Hmmm...ryktet säger att tysken är LAX under natten, stämmer detta?

Då blir det ju ytterligare -1 i CC, eller???  :o

Om det stämmer blir ju mina 4-4-7 livsfarliga i CC för att inte säga att mina 4-2-6 som blir lika bra som era 1st line, eller tänker jag fel?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Alla tyska MMC tidigare än 1943 är Lax på natten, så verkar det tyvärr även vara i RB... :(

En liten stämningshöjare:
By the end of the 17th, the 138th's link with the 308th Rifle Division to its right was severed, and the Germans were fighting at the factory's northwest corner. On 18 October determined German attacks broke the Tre'mvanaya Street defenses and crossed the railway embanaments. To bolster the defense, factory militia units were organized and sent into the firing line. By 22 October, German assault troops had breached the Russian line at the western side of the Barrikady, and had broken into some of the larger workhalls. The Soviets fought desperately, their weapons blazing from fortification apertures. Smoke hung over the battle area, limiting visibility. Small areas, even single rooms in buildings, were lost and recaptured by both sides each day. It was a microcosm of the savage combat that marked the entire battle of Stalingrad. The continuous fighting became so awful, that, according to one German officer, the dogs left the city and swam across the Volga to safety. Slowly, brute force pushed the Soviets out of a number of the large workhalls. On 24 October, the Germans advanced deeper into the factory complex, gaining footholds in the central and southwest assembly halls. The close-quarter fighting moved slowly eastwards across the landscape of devastated buildings, twisted railroads cars, slag heaps and shellholes. The Russians would crawl stealthily, their boots bound in sacking to muffle the noise, through the darkness each night to reinfiltrate lost strongpoints. At dawn, the Germans would attempt to fight their way back. The Germans, with their total air superiority, forced their foe to move in the open only under cover of darkness. To offset this, Soviet engineers linked strongholds with slit-trenches and tunnels. To kill enemy snipers, German aitillery leveled entire buildings; Russian artillery meanwhile strove to disrupt German troop concentrations. By late October, the ragged survivors of the 138th Rifle Division had been forced back to within a few hundred meters of the Volga, but still clung doggedly to several of the gutted factory buildings. The 10th Rifle Regiment, from Lt. Col. Sokolov's 45th Rifle Division, began to filter into the lines in the Bread Factory area on 26 October, just in time to prevent further breakthroughs.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Lite mer stämning:

http://www.schicklerart.com/auto_exh/Stalingrad

Lite annorlunda bilder, ur sovjetiskt perspektiv!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Då är vår set-up i stort klar och det som kvarstår är lite regelfrågor så att vi inte gör några större misstag...har små korrigeringar kvar!

Bland annat, hur sätts våra reserver upp? Jag har nu satt ut dem under stora (eller små) "?" och skrivet en A4 med vad varje glut innehåller. Jag har använt gröna "?" för att symbolisera cloaking. Anledningen till både stora eller små är att det helt enkelt inte räckte till  :D Sedan har jag en annan lista för att inte blanda med vår anfallsberedda bataljon som också är under cloakingcounters!

Kan man gruppera en MTR i en gutted factory så att jag står i en kanthex av fabriken och skjuter ut - det finns ju inge' tak? IRL går det ju utmärkt på kort avstånd och enligt nattreglerna lyser man ju upp inne i en gutted factory...

OBA under natt, jag har för mig att det stort fungerar som vanligt eller har jag fel? För jag har för mig att nattreglerna säger att SR syns oavaktat NVR? Jag vill ju självklart gruppera eldledaren inom 5-6 hexes annars så jag kan smälla på er med OBA  :wink:

Jag har plockat bort en tysk locationmarker i södra delen som var isolerad i rubblet utanför fabriken där det stod hårda strider. Jag har isolerat den och ni har ingen trupp där nu, och ni hade ingen när vid drog perimetern - alltså tar jag den per automatik? Vi dubbelkollade i RB reglerna och tolkade det så... :shock: anledningen är ju att det påverkar min set-up givetvis.

Annars var det bra med lathunden för nattstrid - bra hjälpmedel för att komma igång med nattreglerna, skall bara hinna läsa på Human Wave reglerna också  :lol: det var ju ap-coolt att få 8 i move och slippa PTC!? Sedan att man kanske rusar in i ksp elden med höga knäuppdragningar och hurrarop är en annan femma  :wink:

carlsson

Citat från: "Lindbergh"
Bland annat, hur sätts våra reserver upp? Jag har nu satt ut dem under stora (eller små) "?" och skrivet en A4 med vad varje glut innehåller. Jag har använt gröna "?" för att symbolisera cloaking. Anledningen till både stora eller små är att det helt enkelt inte räckte till  :D Sedan har jag en annan lista för att inte blanda med vår anfallsberedda bataljon som också är under cloakingcounters!

Det tolkar jag som riktigt.

CitatKan man gruppera en MTR i en gutted factory så att jag står i en kanthex av fabriken och skjuter ut - det finns ju inge' tak? IRL går det ju utmärkt på kort avstånd och enligt nattreglerna lyser man ju upp inne i en gutted factory...

Ja. Det står väl t o m nånstans "EXC: Roofless factory" om jag minns rätt.
Är det 81 mm på gång....? :?

CitatOBA under natt, jag har för mig att det stort fungerar som vanligt eller har jag fel? För jag har för mig att nattreglerna säger att SR syns oavaktat NVR? Jag vill ju självklart gruppera eldledaren inom 5-6 hexes annars så jag kan smälla på er med OBA  :wink:

Ser man fienden är det lättare att träffa, ser man inte får man lägga i steg om sex hexes från observern...

Notera att användande av IR inte förbrukar det batteriets Fire Missions.

CitatJag har plockat bort en tysk locationmarker i södra delen som var isolerad i rubblet utanför fabriken där det stod hårda strider. Jag har isolerat den och ni har ingen trupp där nu, och ni hade ingen när vid drog perimetern - alltså tar jag den per automatik? Vi dubbelkollade i RB reglerna och tolkade det så... :shock: anledningen är ju att det påverkar min set-up givetvis.

Vet inte riktigt vilken du menar, men om ni äger alla locations runt en sån pocket, och vi inte har trupp i den, så är den er.
(Notera att om man drar perimeter via en sådan hex så äger man inte alla hexes runt platsen eftersom vissa hexes då per automatik blir No Mans-land.)

Ser fram emot som fan till på tisdag, men först en hel helg med ASL i Stockholm...! :D

Andreas Carlsson, Borås

Ewers

Skall bli kul att lira lite försvarsstrid.  :roll:

/F  8)

Lindbergh

Kommer bli spännande att försöka ta tillbaka lite mer terräng av det som vi förlorat  :) Önskar dock fortfarande att jag hade köpt för att anfalla, hade ju planer på att köpa in MTR & HMG för 6 CPP men tvivlade på att ni skulle idla så jag spelade "safe" och köpte milis och minerade upp  :?

Det går fort för mig att dubbelkolla mina eldledare så jag får dem rätt, sedan kan vi ta regelfrågor as we go...det handlar bland annat om Set DC  :D och vad som händer med numera min DC om jag inte smäller den under natten - slår vi som vanligt då för captured equipment?

Det kommer nog inte bli så mycket IR med en NVR på 6 rutor i syfte att se mål i terränglådan, snarare att vi kan smälla på utan IR...å andra sidan kan ju NVR förändras från turn till turn  8)

KOmmer att komma senast 18:30 på tisdag, detta då jag skall på husvisning igen!

Lindbergh

Spännande spelning i går måtte jag säga, lite trist att x:a min ena field phone men det verkade vara en trend som gick i går kväll  :D

Har nog satt upp minst en gun till fel kom jag på i morse(!), men jag tror inte det kommer att spela någon roll...också kul att äntligen få ha en egen "kill-stack" under major Karmanovs ledning (10-3) som fått lite utdelning till slut!!  :D

Kände mig nöjd över att äntligen fått fyr på huset, härlig plan eller hur?  :lol:

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Kände mig nöjd över att äntligen fått fyr på huset, härlig plan eller hur?  :lol:

För jävla nice! :)
Ska ni ha en eloge för!

Andreas Carlsson, Borås

Lindbergh

Hej!

Kommer vid 17-tiden och kan dessvärre inte spela alltför länge idag då jag skall upp ap-tidigt i morgon!

Synes!

L

carlsson

Då är jag också nere vid 17. Ewers kommer inte idag, så vi kör igång så fort vi kan!

Andreas Carlsson, Borås

Ewers

Var nere och tittade på resultatet igår efter jobbet. Verkar vara oroväckande lugnt på "min" flank medan det går hett till hos Andreas. Lade märke till att ytterligare ett hus var satt i brand. Ytterligare ett skäl till att man inte skall låta ryssen få ha för många ledare.

Inaktiviteten på "min" flank visar turligt nog att det inte kan ha gjort så mycket att jag jobbade istället för var med.  :)

Nästa tisdag kommer jag att vara med igen men kommer inte dela ASL-glädje med er på nationaldagen.

Mvh /F  8)

Lindbergh

Ja, det var en intressant spelning i tisdags helt klart! Lite tursamt för tysken att jag slog R Ö V E N för omväxlings skull, vilket slutade med att jag missade alla mina ambush och förlorade en hel del närstrider  :(  om det är till någon tröst har både en av mina commissars och min hero dött i striderna samt några av mina 7-0 har blivit 6+1 istället...

Blev dock smått bekymrad att när jag väl aktiverade era reserver att det visade sig vara 8-3-8 med FT  :shock: och det blev värsta mardrömmen på min ena flank!

Nåväl, två av mina tre anfallsmål är intagna och den trejde "contestad" och med en flame på övervåningen efter min sista eldstöt med OBA  :D Summasummarum kan jag nog vara rätt nöjd och rundan fortsatte  :o så det kan nog kanske bli lite hetare!?!

Kan dessvärre inte spela tisdagen den 12/6 då jag skall ut med jobbet på kvällen och en av mina kollegor går i pension!

...dock har jag laddat för att vi spelar tis-ons nästa vecka!

L

Lindbergh

Då jag har ställt in spelningen på söndag för en av mina grupper så har jag ett förslag - att vi spelar ASL i stället!  :D