Jyhad/Vampire

Startat av Barcus, februari 23, 2007, 14.58

Föregående ämne - Nästa ämne

Barcus

Löskort kan du köpa billigare på ebay.

jag kommer ner i morgon lovar att inte spela en smyg/böld lek.
heavy skulle ner med.

Hoppas på att vi får nya kort i morgon.
Puss På Skinkan
Marcus Johansson

pannan

Kommer nog ner.

dilba

Man kan köpa kort på ebay men det är ofta mycket frakt.

Behöver mest common kort så säkert någon på gedon som har de.

Ewers

Kommer också ner.

Ring om ni får för er att börja tidigare än 18.00.

/F 8)

Barcus

Seger  :P

Så på fredag får man möta världsmästaren igen är det någon som vågar fredag kl 18:00 på föreningen armagedon.
Puss På Skinkan
Marcus Johansson

Ewers

dubbel segar eller enkel seger?

Hur många smyg-blödlekar var med i partiet?

/F

Heavy

En, gissa vem som spelade den :D

(Kanske dyker upp på fredag, ska till gbg under dagen dock)


Om man ska köpa sig en boosterdisplay, vilken expansion ska man köpa ?


Vore det inte lite kul att köra med turneringsregler ett tag på Gedon ? lägga oss på en nive vi bestämmer gemensamt och få lite utmaning i att bygga lekar ?

Jag föreslår 90 maxlimit, 12 i kryptan och full fart framåt..
Annan variant är 90 kort, max 4 likadana och 12 i kryptan..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Getsen

Jag tror att en låda av något av "bas-seten" är det bästa att börja med; tror att de två senaste är Third edition och Keepers of Tradition (Kari eller nån kan nog confirma det här). Innehåller många av de "vanliga" commonkorten som man vill ha flera av.

Turneringsregler vet jag inte om jag är ett fan av egentligen, begränsningar av antal kort etc har en tendens, iaf i mitt sinne, att få folk att ta fram effektiva lekar vilket oftast brukar sluta i smyg-blödlekar i en eller annan variant. Spelet får en aggressivare ton på bekostnad av roligheten imho. Men så länge alla är överens om vilka begränsningar vi har så är jag game på vilket som. I´m a teamplayer. :D
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Spiff Rymdspionen

Det Ros sade.

Om man spelar med 90 kort och är i genomsnitt 6 personer, så skall man i genomsnitt gå igenom 15 kort per person man slår ut. Om man räknar med att gå bordet runt. Det premierar ju så klart en viss sorts lekar.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Heavy

Visst premierar det smygblöd till viss del, men eftersom det spelas smygblöd redan nu med lekar som är avservärt mycket större så gör en begränsning på kort dessa lekar lite tamare i mina ögon faktiskt..
En smygblöd/potence+celbrujah/agreverad-lek är inte så jävla vass om man bara får ha 4 av varje kort i leken.. Kombos dras ju helt klart ner med det.. Och rent generellt, vill man satsa på ett tillspetsat koncept för sin lek så finns det garanterat en risk för att man sitter med väldigt få kort som kan hålla ens vampyrer vid liv när det ligger lite minions ute med inbyggda bumsrushes..

Så jag säger nog lite tvärt om, att det skulle öppna för lite annorlundare lekar och mer varierat = roligare spel.. Jag böjer mig helt klart för att det kan sluta med att alla spelar smygblöd och det hela går ut på att blöda snabbast.. Men med alla kluriga personer och lekbyggare vi har på klubben så säger mig nånting att vi inte skulle hamna i den situationen :)

Sen detta med effektiva lekar.. Ja, jag vet inte.. I figurspel av alla de slag är jag en sån som gillar fluff och coola armeer, i andra spel, och då framför allt ctg¨s ligger mitt fokus på att effektivisera så mycket som möjligt.. Bygga det bästa man kan och få det att funka som man vill.. Så tror jag dom allra flesta tänker..

Ja, vi snackade lite löst om nån jyhaddraft i veckan som var, nått som skulle vara otroligt roligt.. Köpa in ett gäng preconstructed och boosters och ge varje person en lek och 2 boosters var eller liknande.. Eller helt enkelt köra nån sorts budsystem på alla kort som köps in.. Nån smart person kan väl räkna ut vad som skulle funka bäst typ..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Getsen

Jag tror att det kommer resultera i tre sorters lekar; 1) de som smyger 2) de som interceptar och 3) de som försöker göra något annat/lite av varje.

Nr 3) kommer att effektiviseras ner till antingen nr 1) eller nr 2) när de förlorat ett par gånger och av 1) och 2) så kommer 1) att vinna i slutänden 9 gånger av 10. Det är lättare att smyga än att titta. Det är lättare att höja sin blöd än vad det är för ens prey att dra ner. det finns fler kort som ökar blöden än som skickar bort den osv. Vissa koncept försvinner även helt om vi inför hårdare begränsningar, t ex setite-corruption-lekar.

Det kommer såklart att finnas varianter av ovanstående, men i slutänden så handlar det om effektivisering och det effektivaste att (i grund och botten) göra är en action som innebär att du får pool eller ditt prey förlorar pool. Allt annat är bonus som nog inte behövs då man helst spenderar så få actions som möjligt för att få ut sitt prey. De med inbyggda bumsrushes (och även renodlade block-combat-lekar) lider lika mycket av kortbegränsningar som deras offer. Bara ett par tankar.

Summerat så är jag ganska nöjd med de begränsningar vi redan har och tycker att alla borde motarbeta tråkiga* koncept efter eget sinne och bästa förmåga inom dessa. Jag skulle iofs gärna vilja att alla hade samma regler under en spelomgång (vi har ju två sorters begränsningar, den ena med ett begränsat antal kort, den andra med begränsat antal av ett visst kort i leken. Allas lekar borde ha samma begränsningar under en omgång. Lite klumpigt forumlerat men jag är trött och hoppas att ni fattar vad jag menar ändå :) ) Men om alla vill ändra eller testa nåt nytt så är jag som sagt på. Jag tror bara att det kommer att kosta mer än vad det smakar i slutänden.

Om någon tar fram en kostnad för vad en draft skulle innebära ska jag överväga saken men spontant har jag gett mig själv köpstopp i kortspelsväg för ett tag framöver. Peace!

* fritt att tolka subjektivt såklart.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Heavy

Citat från: "Getsen"Jag tror att det kommer resultera i tre sorters lekar; 1) de som smyger 2) de som interceptar och 3) de som försöker göra något annat/lite av varje..

Ungefär samma som vi har idag dårå :)
Enda skillnaden idag är väl att folk spelar kanske något mer avslappnade lekar, men dom lekarna vinner ju aldrig eller sällan ändå väl?

Citat
Jag skulle iofs gärna vilja att alla hade samma regler under en spelomgång (vi har ju två sorters begränsningar, den ena med ett begränsat antal kort, den andra med begränsat antal av ett visst kort i leken. Allas lekar borde ha samma begränsningar under en omgång. .

Jag fattar, och det är precis det här jag är ute efter! :)

Citat
Om någon tar fram en kostnad för vad en draft skulle innebära ska jag överväga saken men spontant har jag gett mig själv köpstopp i kortspelsväg för ett tag framöver. Peace!

När jag shoppade kort sist låg det på 100 kr för en preconstructed och 100 för 3 boosters..
Så 166kr(plus en summa frakt) borde det väl landa på om man går den vägen, max..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Ewers

Håller med Ros om att det vore kul om alla vid varje spelomgång hade samma "typ" av lek (samma regler för hur leken konstruerats).

Problemet är att det är roligt att vinna och det är roligt att spela. För vissa människor är den sociala tillvaron som spelet innebär det som lockar mest, för andra är det vinsten i sig som lockar mest. Sedan finns det anda aspekter som kan vara attraherande och tillfredsställande, där en spelare finner glädje i att ibland få till en osannolik kombination finner en annan glädje i att finna den optimala kombinationen av kort.

Hur vi än gör kommer det att sluta med att de som tycker det är viktigast att vinna kommer se till att dom gör det så ofta de kan. Detta innebär att de som prioriterar den sociala umgänget över vinsten kommer att förlora oftare  än de som prioriterar att vinna. Det är väldigt enkelt och inge nya regler eller liknande kommer att ändra detta faktum nämnvärt.

Att köra med turneringsregler innebär att vi måste sluta spela på mer än fyra spelare eftersom det kommer innebära att lekarna tar slut innan "man hunnit bordet runt. Detta innebär att den speltradition som de senaste 10-15 åren varit gällande på föreningen går om intet, nämligen att alla som vill vara med får vara med. Detta har ibland inneburit att vi varit långt över fyra spelare men det innebär också en social tillvaro på ett helt annat plan än vid ett "vanligt" parti.

Det jag personligen finner roligt med spelet är att det har element av social interaktion på en helt annan nivå än de flesta andra spel (ffa kortspel). Därför ser jag att det kommer bli ett tråkigare spel om vi börjar köra med turneringsregler. Då kommer allt handla om att vinna eller försvinna, så snabbt som möjligt och utan undantag.

Mvh /F

pannan

Vi är ju betydligt närmare gemensamma krav för att bygga lek nu än tidigare, men det kan bli bättre. Man kan tom dö på att leken tar slut på en 3-manna om någon har en jättelek och andra har runt 100 visade det sig igår. Eller Carlos lek tog slut, min tog också slut, men det hade nog kvittat för mig, leken är inte tillräckligt bra plus att man  spelar alldeles för dåligt ibland.

Martin Larsson

Uhm du har full koll på hur det spelas va Heavy? Tycker dina poster indikerar annat. Jag har sammanfattat de 2 olika lek-regler som spelas på geddon nån sida bakåt.

Personligen ser jag inga problem alls med att folk spelar andingen max 100 lekar eller +100 med kortbegränsningar i samma omgång. Jag tror att alla kul "kan vara skoj att ha med" grejjer är 100% ute ur alla lekar om man spelar 90 kort. Detta bäddar i sin tur för ett mycket tråkigare spel imho.
Ewers poängterar även en extremt viktig detalj, det med att "alla kan vara med". Om man spelar turneringsregler och det kommer 6 spelare, vad ska de 2 som blir över göra då?

Om man vill spela strikt turneringsregelmässigt anser jag att man ska sätta upp en dag att göra det på, låta folk anmäla sig osv. Det "semicasual artade spelande" som sker på geddon är nog det enda som funkar i mer än nån veckas förlängning. Folk kommer fetetröttna på att "oj jag var inte på geddon kl 1700 så jag fick en garranterad plats" och skita i det helt istället :x

Att lekar tar slut är ju kanske ett problem om alla spelar "bunkra stuff och bygg upp mig en evighet" lekar i en omgång. Dock händer ju inte det allt för ofta 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.