Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

globetrotter

Raja: Palastbau in Indien (Maharaja: Palace Building in India)
Detta är i huvudsak ett logistiskt areadominansspel. Målet är att snabbast bygga 7 palats, där guld är "tie-breaker", dock blir det max 10 rundor. Det finns sju städer på brädet, där man förflyttar sig mellan för att bygga palats och hus för att ha mest inflytande när maharadjan kommer på besök i slutet av varje runda och ger pengar till de bästa byggherrarna i staden. Guvernörspåret håller reda på i vilken ordning de olika städerna kommer att besökas, men se upp för spelarna kan manipulera ordningen. Rundan börjar med att alla spelarna väljer två hemliga handlingar på sin "handlingskompass". Dessa val är ta två hus från stenbrottet till ditt förråd, flytta ett hus på brädet, bygg två hus varav minst ett i en stad (i staden ger de inflytande, men i byarna skapar de en infrastruktur så att andra måste betala dig för att passera genom just din by på väg till någon annan stad). Man kan bara bygga i en stad som arkitekten (dvs spelarens pjäs) befinner sig och man måste gå över vägar där en eller två har byggt ett hus. De byar man själv byggt på är gratis att passera, men övriga betalar man ett guld till ägaren/ägarna för att passera. Man kan flytta ett hus, bygga ett ensamt hus (man kanske inte har tillräckligt med guld eller hus i förrådet), flytta ner en guvernör två steg för att påverka ordningen av maharadjans ankomst till städerna, få två guld, byta karaktärsbricka med en annan spelare eller banken (man får utnyttja båda karaktärernas egenskaper), bygga ett hus och ett palats, endast bygga ett palats. Skulle man inte kunna göra båda handlingarna fullt ut, så får alla övriga spelare 2 guld från banken, så man får vara försiktigt optimistiskt, men även ibland chansa att man får guld innan man står på tur.
När valen är gjorda och gömda, så spelar man i karaktärsordning. Varje karaktär har en egenskap, såsom få 1 guld, yttre palats i staden ger 2 (i st f 1) i inflytande i staden, gratis förflyttning, då banken betalar färdkostnaderna till husägarna, bygga eller flytta ett extra hus, betala 9 i st f 12 guld för att bygga ett palats.
Detta är ett spel som kräver mycket planering och jag hade definitivt en fördel av att ha spelat det innan (fast det var visst bara 2 gånger sedan för 3 år sedan). Jag valde mogulen till första rundan, vilken bara gav mig fördelen av att spela först och rusade in i första staden och byggde ett palats och ett hus och vann lätt första rundans storvinst från Maharadjan och hade en bra start till nästa runda. Till nästa stad hade dock någon annan hunnit först. Ganska många rundor var jag först, vilket inte alltid var en fördel. Sebastian hade tydligt uppfattat att huvudmålet i spelet var att bygga alla 7 palatsen och blev på så sätt den som övriga började slå på. I synnerhet från runda 6 då flera upptäckte fördelen med att flytta om på guvernörsspåret. Jag hade tagit det lugnt och satsade på att bygga upp infrastrukturen och kunde gå överallt gratis utom till två städer dit det kostade ett guld vardera. Dessutom byggde jag palats i några senare städer, så trots att mitt spel såg ut att stagnera, så fick jag in mycket guld på mina vägar. I runda 7 hade både Sebastian och Per byggt 6 palats, men hade inte pengar till det sjunde. Själv hade jag exakt 24 guld, som är det dyra priset för två palats och tog två handlingar till detta och avslutade spelet. Tomas hade satsat väldigt hårt på endast två av städerna och missade inkomst under några rundor, vilket drabbade honom ganska hårt. Det vill till att åtminstone ha närvaro i alla städerna. Jag hade även fördelen att ha lägsta karaktären vid flera tillfällen, vilket gjorde att jag fick bästa inkomsten om jag hade samma dominansvärde i en stad.
Resultat: Carl 7 palats(3 guld), Sebastian 6(14), Per 6(10), Martin 4(14) och Tomas D 3(7). Speltid 1:40. mitt betyg är 9 av 10.

Winds of Plunder
Denna gången försökte jag mig på en med mixad strategi i stället för att satsa så mycket på skatterna, men nådde inte riktigt ända fram. I tredje rundan låg jag sist efter själva seglingen och kunde spela ut ett kort som gav mig en extra segling och jag rusade ikapp ledaren i stället mha av ett par upphittade skatter också. Större delen av spelet hade jag mest vapen, men jag borde ha utnyttjat detta bättre och attackerat motspelare i varje runda. Dessutom hade jag mest besättning nästan halva spelet, vilket ger mest besättning. Segern kan dock tillskrivas att han hade mest proviant nästan hela spelet, vilket troligen gav 7-8 poäng. Tomas spelade för första gången och missade att man måste se till att ha hyfsat mycket vindkuber tillgängliga, även om man inte använder dem, då detta också är ett bra bluffmoment. Martin hamnade bokstavligen i motvind på slutet och var tvungen att använda sina tre handlingspoäng till att flytta till ett vettigt ställe i fler rundor. Över huvud taget blir spelet tuffare och roligare med 5 spelare jämfört med 4 spelare. Dock blir troligen det mer strategiskt på 4 spelare då planeringarna funkar bättre.
Resultat: Per 64, Carl 62, Sebastian 56, Martin 53 och Tomas D 49. Speltid 1:55.

Vi syns nästa torsdag kl 18:00 som vanligt!
/Carl

sebbe

raja var ett höjdarspel, precis i min smak.

winds of plunder var också kul, dock lite väl fokuserat på att hålla sig på god fot med de andra då det var relativt lätt att basha genom att spela kort eller anfalla andra spelare.

ser fram emot nästa vecka, det blir nog att kika ner en sväng innan jobbet så att jag hinner med iallafall en omgång
edit: ah, eller inte. tydligen ser mitt schema inte alls ut som jag tyckte när jag skrev inlägget. inget brädspel för mig således!
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Barcus

Hej jag kommer försöka dra igång ett twilight imperium på så många personer som möjligt på torsdagens brädspelskväll kommer starta tidigare om det är så att minst 5 personer kan starta från 14:00 anars kör vi vid 18:00 det kommer hinnas spela klart för spelet kommer sparas tills nästa torsdag eller när de som är med och spela kommer kunna spela nästa gång.


hoppas det kommer folk och spelar med mig.
Puss På Skinkan
Marcus Johansson

sebbe

Citat från: "Barcus"Hej jag kommer försöka dra igång ett twilight imperium på så många personer som möjligt på torsdagens brädspelskväll kommer starta tidigare om det är så att minst 5 personer kan starta från 14:00 anars kör vi vid 18:00 det kommer hinnas spela klart för spelet kommer sparas tills nästa torsdag eller när de som är med och spela kommer kunna spela nästa gång.


hoppas det kommer folk och spelar med mig.
och hindra andra från att spela exempelvis till helgen? tycker jag låter dumt :S
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

globetrotter

Jag fixk ett exemplar av "Age of Empires III" (dvs brädspelet) i brevlådan igår, så det blir mitt förstahandsval denna torsdagskvällen. Jag har köpt det utan att testa i förhand, men det är väldigt många "gamers" som gett det ett ganska entydigt gott omdöme.

På fredag kommer jag att plocka upp "The Pillars of the Earth" och "Notre Dame", så då vet ni vad som väntar till nästa vecka...  :P
/Carl

pannan

ska jobba ikväll igen så det blir inget denna veckan, rätt synd då jag var rätt sugen på att prova age of empires

Brain

Som det ser ut skall jag packa inför semestern idag så jag kommer inte ner
Tomas Davidsson

globetrotter

Här kommer den försenade rapporten från förra veckan. Veckans rapport hoppas jag skriva färdigt i morgon:

2007-07-19
Age of Empires III: The Age of Discovery
Detta är ett av de mer "hypade" spelen under de sista månaderna av flera ända "gamers", så jag var väldigt nyfiken på det och köpte det utan att ha testat det innan. Det är en kombination av racingspel (placera först för att få välja först) , areamajoritet (ha flest för att vinna något) och upptäckarspel. Det verkar finnas flera olika strategivägar att välja på, även om det i första hand är ett taktiskt spel.

Det spelas i tre tidsåldrar (3+3+2 rundor), där endast val av tillgängliga byggnader skiljer dem åt. I grunden har man 5 kolonisatörer, vilka man i turordning sätter ut en efter en tills alla är utplacerade. De sätts i en av följande händelserutor: Initiativ (styr turordning under nästa runda, men man får också en smärre inkomst, vilken blir högre ju senare man placerar ut en kolonisatör här), koloniseringshamn (där handelsmän ger 5 guld när de sätts ut och soldater kan användas vid rigsföring senare), handelsgods (finns 4 slumpmässigt tillgängliga i varje runda), handelsskepp (den som placerat ut flest kolonisatörer får den, men kaptener och handelsmän räknas som två), byggnader (5 finns tillgängliga i varje runda och de ger fördelar i följande rundor, t ex en extra kolonisatör eller specialist, extra pengar eller slutpoäng beroende på vad man har skaffat för andra resurser under spelet), upptäcksrutan (soldater ger inkomst vid lyckad upptäckt och kaptener räknas som två vid upptäckt), specialister (man erhåller en handelsman, soldat, kapten eller missionär i respektive ruta, dessutom finns en ruta där man kan få betala 5 guld för att köpa en valfri specialist) och sist kan man kriga med soldater i regionerna.

Efter utplacering av alla kolonisatörer och specialister, så utvärderas alla händelserutor i tur och ordning. Först får man bara pengar från initiativet. Kolonisatörerna sätts ut i turordning och har något placerat en missionär, så motsvarar det en extra kolonisatör. Man väljer handelsgods i turordning och den med majoritet får handelsskeppet. Byggnaderna väljs i turordning och de flesta är värda att köpa ifall man har pengar. Man får försöka sig på en upptäckt åt gången och har man inte tillräckligt med kolonisatörer, så misslyckas man men alla använda försvinner ändå. Här är enda stället man kan lämna kolonisatörer kvar i händelserutorna mellan rundorna, Lyckas man med upptäckten i en region så får man direkt placera en kolonisatör där, men handelsgodset som ligger där från början får den som först placerat tre kolonisatörer från koloniseringshamnen. Specialisterna tar man bara och kan använda nästa runda utöver de 5 baskolonisatörerna. Eventuella konflikter avslutar fasen genom att man väljer ut en motspelare och en region där alla soldater skjuter på varandra samtidigt en gång. Man kan betala 10 guld för att skjuta i flera regioner samtidigt, dock fortfarande endast mot samma motståndare.

Därefter får man inkomst efter vilka godskombinationer man har och då räknas handelsskepp som "joker" i sammanhanget. Sedan aktiveras alla dina byggnader, t ex för att ge extra inkomst eller specialister och sedan fylls dessa på till 5, men är det en ny tidsålder, så byts alla byggnader ut. Nytt handelsgods läggs ut, liksom ett nytt handelsskepp och man får 5 kolonisatörer att använda i nästa runda. Slutligen förändras turordningen enligt initiativet och rundmarkören flyttas fram.

Som ni märker så är reglerna relativt enkla, men det finns väldigt många valmöjligheter och troligen bör en konsekvent strategi bygga på 2-3 alternativ och inte ett enda konsekvent spår, för då är det alltför lätt att motarbeta denne spelaren. Ett definitivt intressant spel, men det riskerar att bli sönderanalyserat av vissa spelare. Dock slapp vi detta denna gången, men jag råkade ut för det ett par dagar senare....

Speltiden var 2:25 (0:40 + 1:00 + 0:45). Mitt betyg är 8 av 10.
Resultat:
Spelare:   Carl,    Magnus,    Markus,    Per
Age I:   8,    16,    14,    0
Age II:   20,   12,   26,   8
Age III:   20,   14,   26,   8
Discovery:   23,   16,   15,   15
Cap. Build.   12,   14,   14,   26
Income last   8,   1,   10,   25
Total:   91,   73,   105,   77

Attika
För att vara ett relativt abstrakt spel, så är detta ett ovanligt intressant utfyllnadsspel, vilket normalt spelas på under en timma. Man spelar ut brickor på en variabel plan och betalar med resurskort. I varje hörn (=lika många som antalet spelare), så finns det ett tempel. Man kan vinna genom att antingen koppla ihop två valfria tempel eller genom att placera ut alla 30 brickorna.

Man har flera olika grupper av brickor och när en hel grupp ligger ute tillsammans, så kan man få en amfora vilken ger ett extradrag vid valfritt tillfälle. I varje runda kan du endera ta två brickor från en av de 4 högarna framför ditt spelbräde. Har du rätt resurskort (fält, berg, skog eller vatten) eller kan kombinera dem på rätt sätt med resurser på den utlagda planen, så kan du spela ut den direkt. Det går även att spela ut den gratis intill en bricka enligt pilarna på din stadsbricka, vilket förstås är effektivast. Alternativt så lägger du den dragna brickan på stadsbrickan. Skulle man dra sista brickan i en av dina högar, så får du dra en ny bit av spelplanen och lägga ut, så att planen expanderar. Det andra alternativet under rundan är att spela ut tre brickor från stadsbrickan till spelplanen. Även här måste man betala resurskort, använda resursvärdet på hexrutan man placerar brickan på liksom kringliggande resursrutor, men effektivast är at placera ut brickorna i rätt ordning i sin egen grupp då detta även här är gratis. Du kan byta ett 1-3 drag eller placeringar mot att dra nya kort till handen, men detta måste ske sist i rundan. Alla betalningar med ett visst resurskort kan ersättas av två valfria kort, fast detta undviker man i längden, Varje gång man spelar ut en bricka som inte är kopplad till andra brickor av sin egen färg, så måste man betala ett extra kort per grupp av egen färg, vilket gör det besvärligare att blockera andra spelare. Jag missade att denna resursen alltid måste vara ett kort och inte en resurs på en bricka, vilket gjorde det lite för enkelt att blockera. Detta kan ha lett till att spelet blev ovanligt långt och det blev en vinst på att lägga ut alla brickorna i stället för en tempelkoppling.
Resultat: Carl (via alla utlagda). Övriga i ordning av antal brickor kvar att placera ut: Johan L, Markus och Per. Speltid 1:30.
/Carl

globetrotter

Sent omsider så kommer den efterlängtade rapporten i tid innan nästa spelning på torsdag. Då är jag helt beroende av att min kamrat Mikael ser till att jag får skjuts till klubben, då min sambo åker till vikingamarknaden Hornbore Ting (söder om Hamburgssund) för att sälja ull-, linne- och hampatyger hela helgen lång. Det kom önskemål om att få spela Age of Empires II igen, så den kommer i alla fall packas ned.

2007-07-26
Pillars of the Earth
Detta är ett placeringsspel, vilket vissa har beskrivet har beskrivet som en kaotisk variant av Caylus. Även om det finns en utplaceringsmekanism, så har jag lite svårt att se likheten för övrigt. I grunden är det ett spel där det gäller att vara först till olika fält och på så sätt få rätt resurser vid rätt tillfälle, så man kan köpa "poänggeneratorer" och använda resurserna så de görs om till poäng på effektivast möjliga sätt under sex rundor.

Temat bygger på boken som heter "Svärdet och Spiran" (i tidigare upplaga utgiven som två olika böcker med andra namn) av Ken Follett. Den handlar om ett katedralbygge i mitten av 1100-talets England och är mycket läsvärd med många intriger och den utspelar sig över cirka 40 år. Spelet tycker jag har återspeglat temat väl med bokkaraktärer på korten, hantverkare som en central del och inte minst "rundmarkören", vilken är sex delar av själva katedralen, vilken byggs på i varje runda.

Varje runda spelas i 3 faser. Från startspelaren och en gång i tur och ordning runt bordet tills man har passat, så kan man välja att antingen köpa en av två hantverkare eller ställa arbetare på sandtaget, stenbrottet eller skogen. Eventuella överblivna arbetare placeras i ullfabriken genererar senare pengar.

Därefter dra startspelaren mästerbyggare från en svart påse, där varje spelare har tre stycken från början. Dock får den först dragna spelaren betala 7 pengar om han ska placera ut den, annars ställs den på prisskalan och man drar nästa, vilken kostar 6 pengar att placera ut tills man kommit ner till noll pengar och då vill man definitivt placera ut dem allt eftersom de dyker upp. Därefter placeras de ut i turordning, vilka man passade på tidigare. Kostnaden gör att man har ett val att betala dyrt för tidigt dragna mästerbyggare eller passa på den tills vidare. Startspelaren har också valet att en enda gång kasta tillbaka dragen pjäs och dra en ny.

Därefter går man runt brädet i given ordning och får kort, resurser och poäng där man placerat en mästerbyggare. På flertalet platser finns det bara en eller två platser, så det är en kamp om att hinna först, men samtidigt måste man hushålla med pengarna, vilka är en knapp resurs. Först kollas rundans händelsekort (5 positiva och 5 negativa) vid biskopssätet och den som placerat sin mästerbyggare där kan välja att antingen ta en resurs från marknaden eller att skydda sig mot händelsen. Därefter får man ett guld i inkomst för varje arbetare man placerat på ullfabriken. Vid Kingsbridge (katedralstaden i boken), så kan man placera mästerbyggare på två kort som slumpas ut för rundan. Dessa kort ger någon fördel i följande rundor. Vid klostret får man helt enkelt en eller två poäng. Vid skogen, stenbrottet och sandtaget, så tar man resurserna, vilka man satte arbetare på i föregående fas. Vid kungens borggård får man skattebefrielse (och den förste mästerbyggaren där får en metallresurs, vilken är extra ovanlig), annars får man betala skatt enligt en tärning med värdet 2-5. I Shiring får man en av de två kvarvarande hantverkarna, vilka hör till rundan (dvs de betalas inte som man fick göra i fas 1, men de slumpas tillsammans med dessa inför respektive runda). I Shiring-slottet, så kan man få två grå arbetare att använda under nästa runda utöver sina egna tolv arbetare. På marknaden kan man köpa upp till 4 resurser av varje sort (inte metall), men även sälja resurser som man inte har köpt (även metall). Sista stället är katedralen, vilken kan göra dig till starspelare i nästa runda, annars går den favören i stället till näste spelare runt bordet.

I tredje och sista fasen genereras poängen genom att man använder sina resurser med sina hantverkare som ligger aktiva framför respektive spelare. Man får aldrig ha fler än fem aktiva hantverkare och måste kasta någon om detta antal överskrids. Dessa kort funkar t ex så att 2 sten kan generera 1 vp max 3 gånger, men det finns även kort där man kombinerar en sand och en metall till 3 vp, men max två gånger i rundan. Efter denna fasen får man behålla max 5 resurser tills nästa runda.

Hantverkarna blir bättre för varje runda och en stor del av strategin är att hitta en bra kombination av hantverkare och resurser, vilka de andra inte satsat på. Dessutom måste man se till att ha en hyfsad inkomst, så att man har råd att någon enstaka gång placera ut en mästerbyggare tidigt för att få det man anser vara extremt viktigt för sin strategi och som man ser att någon annan annars kommer att ta snart.

Resultat: Per 50, Johan E 44, Carl 44 och Björn W 39. Speltid 1:45.
Mitt betyg är 8 av 10 och jag räknar det till det näst bästa spelet från 2006.

Notre Dame
Det var nu dags att bekämpa råttinvasionen i Notre Dame. Detta är ett klurigt och ovanligt kort spel från Alea, men med intressanta taktiska val under 9 rundors spel och målet är att ha flest poäng.
Varje runda börjar med att man vänder upp tre karaktärskort, varav man kan muta en av dem i slutet av rundan för att få en fördel, så se till att ha minst ett guldmynt tillgängligt. Ett av korten hör till en hög där de tre A-korten kommer upp slumpmässigt i de tre första rundorna, B-korten i följande tre och C-korten i de sista tre rundorna. De andra korten är sex till antalet och blandas efter var tredje runda.
Därefter blandar man sin privata hög med nio handlingskort och drar tre av dem upp på hand. Ytterligare tre dras i nästa runda och efter den tredje rundan blandas alla kort om inför runda 4-6, liksom inför runda 7-9. Man behåller ett av de tre korten och skickar de andra två till spelaren på vänster sida. Av de kort man får från höger behåller man ett och skickar det andra vidare. Därefter spelar man ut ett kort i taget under två varv och kastar det sista. Dessa unika kort ger olika fördelar och dessa valen är kärnan i spelet och man måste kunna anpassa sig till vad man får upp när man drar, likaväl som vad man får skickat till sig. Det är aldrig roligt att få upp de två kort samtidigt, som man absolut vill spela ut för tillfället, så man får göra det bästa att gardera sig.
De flesta korten spelas ut i en sektor på sin egen stadsdel. Man måste ta en kub från aktiva förrådet (4 från början), annars måste man flytta en inom stadsdelen, vilket alltid är sämre. Ett kort gör att man placerar ut kuben på området, så får man aktivera lika många (från allmänna förrådet) som det finns på stadsdelen efter utplaceringen, På samma ätt fungerar de kort som ger pengar och vinstpoäng. Ett kort placerar kuber på sjukhuset och minskar antalet råttor i din stadsdel med ett, liksom antalet råttor vid rundans råttinvasion. För varannan kub man placerar i parken, så får man en extra poäng vid alla tillfällen som man får en poäng. Det är bra att spela tidigt i spelet. Ett kort gör att man kan förflytta en droska mellan olika torg och plocka brickor som ger poäng, pengar, minskar råttinvasionen eller aktiverar en kub. Man kan flytta den lika många torg bort som det ligger kuber på stadsdelen. Ett kort aktiverar en "flyttbar" kub, som funkar som vilken annan kub som helst. Nödkortet är troligen det som ger en kub, ett guld eller minskar en råtta. Ett viktigt kort Notre Damekortet, som gör att du kan placera en kub i mitten och betala guld för 1, 3 eller 6 poäng plus att man delar var tredje runda på ett visst antal poäng. Här lät de andra mig vara ensam en runda, vilket gav hela 12 poäng extra och det var säkert en starkt avgörande faktor för min seger. Dessutom visste Björn att han hade kunnat lägga ut den med lite bättre planering, så det kanske var skillnaden mellan andra och sista platsen!
I nästa fas så mutar man en av karaktärerna för ett guldmynt. Då kan man få poäng, pengar, aktiverade kuber, slippa råttinvasion beroende på olika förutsättningar som du har för tillfället. Varje karaktärskort har dessutom 0-3 råttor och summan av rundans alla tre karaktärskort invaderar sedan varje spelares stadsdel, fast det blir minskat med antalet kuber på sjukhuset. Går någon över en total av 9 råttor, så får denne betala 2 poäng och ta bort en kub från det område som har flest kuber för tillfället, vilket brukar svida ganska rejält, så man bör ha planerat så man slipper detta.
Detta har blivit mitt "favoritfillerspel" under sista tiden, då det oftast går att spela under en timma och har många intressanta val under spelets gång. Det finns flera sätt att få in pengar, kuber och poäng, liksom att slippa råttinvasionen.
Resultat: Carl 69, Per 52, Andreas D 51, Johan E 49 och Björn W 48. Speltid 1:20. Mitt betyg är 8 av 10.

Breakaway Rider
Björn plockade fram sitt "favoritfillerspel" då vi bara var tre kvar att spela. Det är ett kortspel med temat är ett cykellopp, där det gäller att om man inte är i ledningen, så ska man i alla fall hålla sig nära ledaren (dvs max två värden). Korten i leken har värdena 39-52 och dessutom finns det kort som ger motvind (-2 direkt), medvind (+2 när man vill) och uppförsbacke, vilken endast kan spelas på innevarande ledare och då kan inte denne bli omkörd ens med högre kort. Så fort man spelar ett högre kort än ledaren, så får man ta över den gula ledarmarkören. Lika eller max två lägre, så hänger man på, men lägre gör att man får "minusmarkörer" och måste då köra ikapp med högre kort innan man kan bli ledare igen. Precis som man får markörer med skillnaden bakåt, så ger man tillbaka markörer för skillnaden ovanför ledaren, men man kan inte köra om ens om man gått helt ikapp igen. Tricket är att om man får en spelare att släppa, så ska man försöka få denne att släppa ännu mer, vilket ger vissa taktiska val. Samtidigt vill man även som ledare försöka bli av med de dåliga korten för att kunna få dem ersatta med bättre. Man håller på tills en dragit sista kortet och då vinner den innevarande ledaren direkt och får +1 poäng och de övriga får minuspoäng för varje "minusmarkör" de har. Jag lyckades på något vis hänga av de andra alla tre gångerna jag spelade, men det kändes mer som det berodde på att jag i snitt drog bättre kort alternativt rätt kort vid rätt tillfälle än att jag spelade bättre än de andra. Det i kombination med att spelet egentligen är ganska abstrakt, gjorde att det är ett ganska dåligt spel och inte alls passar min smak.
Resultat: Carl +3, Björn W -28, Per -44. Speltid 0:45. Mitt betyg är 3 av 10 och ett spel som jag kommer att undvika i framtiden.

/Carl

soulreaper

Kan tyvärr inte komma ner vare sig ikväll eller nästa vecka! Jävla pissjobb! Som det såg ut så skulle jag ha kunnat delta ikväll men dem ville att jag skulle byta tur och snäll som jag är så råkade jag göra det!! GRRR!!!
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

globetrotter

2007-08-02
Då jag inte hade tillgång till en bil själv, så lockade jag med mig en gammal spelkompis som körde mig dit och som gärna var med på ett parti Age of Empires III, vilket passade bra då vi bara var fem stycken. När vi kommit igång, så dök Andreas (från förra veckan) och hans sambo Madeleine upp, men de kollade bara läget och lovade dyka upp tidigare nästa vecka. Själv var jag ju beroende av Mikael för hemfärden, så det blev bara ett spel den här kvällen.

Age of Empires III: The Age of Discovery
Beskrivning av spelet finns i en tidigare rapport.

Det blir en hel del skillnad med 5 spelare i tid, då det tog 45 minuter längre tid, fast vissa drag borde gå fortare om fler spelare hade varit vana, men nu hade vi tre nybörjare med.

Det blev ett ganska annorlunda spel mot vad jag varit med om mina två tidigare spelningar, inte minst för mig själv. Standardinkomsten på slutet var väldigt lika mellan spelarna, men jag hade inkomst från byggnader som var på $19/runda, så jag såg till att ta både "prosperity" (2 vp/byggnad) och "wealth" (1 vp/$5), så jag fick ganska hög poäng på detta. Dessutom hade jag en kapten och en soldat automatiskt till "discovery" varje runda, så jag satsade på att upptäcka världen. Detta misslyckades näst sista gången med 6 urinvånare, men jag hade bara 5 upptäckare och detta kostade mig andraplatsen, då slutresultatet var väldigt tight. Tomas satsade hårt på missionärer då han fick en varje runda plus hade katedralen, så han fick placera ut en extra kolonisatör med dessa. Men då Per var den ende som satsade hårt på soldater i den Nya Världen, så plockade han ut de andra som hotade honom, så ingen annan kunde hota hans dominans på slutet. Detta tack vare att han hade åtminstone två byggnader som gav honom fria soldater i varje runda plus att han fick bonus-VP på en byggnad för alla sina soldater. Mikael glömde av i början att han kunde ha köpt flera byggnader, vilket han troligen fick lida av senare och främst jag drog nytta av. Sebastian satsade ganska mycket på skeppen och att få inkomst via handelsgods och blev alltför nedmejad av Per ute i Nya Världen. Huvudsaken var att alla tyckte att det var ett roligt spel och nog verkade kunna tänka sig att spela det vid ett annat tillfälle.

Dock hävdar jag att spelet blir mindre kaotiskt på 4 spelare, men 3 är definitivt alltför få.
Speltiden var 3:10. Mitt betyg är 8 av 10, vilket Mikael höll med om.
Resultat:
Spelare:   Carl,    Per,    Tomas D,    Mikael S,    Sebastian
Age I:   0,    6,    8,    8,   14
Age II:   2,   30,   12,   20,   6
Age III:   0,   32,   14,   18,   2
Discovery:   27,   9,   14,   4,   20
Cap. Build.   31,   24,   13,   12,   20
Income last   10,   9,   12,   6,   12
Total:   70,   110,   73,   68,   74

/Carl

globetrotter

Delvis för att vi inte har en kalender på forumet och delvis för att locka nya medlemmar, så har Tomas D (brain) lagt upp en kalender (under "planeringsfliken" respektive "spelgrupper" på http://www.bradspel.net/

Jag har lagt upp alla torsdagar fram t o m 20/9 (tveksamt om jag kommer 27/9, då det är dagen före min semester) och därefter kommer jag inte förrän 25/10.  Men jag hoppas att ni spelar vidare utan mig de kvällarna  :D

Dessutom har jag lagt upp BSK i planeringen.

Det vore trevligt om ni också lade upp er i planeringen. Det finns möjlighet att skica email till alla gruppmedlemmar då man ändrar i kalendern.
/Carl

globetrotter

2007-08-09
Caylus Magna Carta
En något underlig spelomgång, för alla satsade hårt på att ha residensbyggnader och när en andra hade skaffats, så byggdes en prestigebyggnad, så dessa var slut redan i runda 11 av 13. Per lade ut en lagman som första byggnad, vilket gjorde att han fick in mycket pengar denna vägen pga av detta spelsättet. Jag fick ut en guldgruva ganska tidigt, vilken speciellt Sebastian utnyttjade. Per fick in mycket guld via slottet, där han var bäst ganska många gånger. Dessutom skapades en bankgata där de övriga tre placerade sina banker intill varandra. Totalt gjorde spelsättet att resurserna i stället blev väldigt knappa och det var inte förrän på slutet som det spelades ut många byggnader, mest för att få poäng för dem på slutet och totalt spelades 24 byggnader ut.
Resultat: Per 52, Tomas D 37, Carl & Sebastian 40. Speltid 2:30.

Notre Dame
Detta har blivit mitt favoritfillerspel, då det ofta går på runt en timma att spela. Endast Per och jag hade spelat det innan, men de övriga fattade snabbt galoppen. I andra rundan, så visste vi att det skulle bli en stor invasion av 7 råttor, så flertalet rustade sig mot detta och jag kände att jag tappade tempo, då jag samtidigt var i skriande behov av pengar. Även en senare runda hade vi 7 råttor i, men då var jag lindrigare skadad. Fredrik var den som körde runt droskan mest, men det brukar vara svårt att å vinstgivande i 5-mannaspel, utan går bättre på 3-4 spelare. Fast jag har funderat en hel del på om man inte ska se till att dra på sig råttstraffet emellanåt för att på så sätt göra något vettigare med de få handlingar man har. Alla tyckte i alla fall att det var roligt, så den kommer att följa med flera gånger som fillerspel.
Resultat: Per 62vp, Tomas D 54vp, Sebastian 46vp, Carl 42vp och Fredrik E 40vp. Speltid 1:20.

Inga speciella önskemål inför nästa vecka, så jag har tänkt ta med mig bl a auktionsspelet Emira och ett äldre spel Das Amulett (som kommer ut i en engelsk upplaga som Wizards Brew så småningom).
/Carl

globetrotter

Det var ett tag sedan som jag skrev rapporter, så tyvärr blir det kortare sammanfattningar av spelen från de sista tre kvällarna. Men som sagt var, glöm inte 18:00 på torsdagar om ni vill avnjuta lite nya tyska brädspel!

2007-08-16
Fredrik Ewers och två killar satt och spelade Puerto Rico då jag dök upp vid 18-tiden som vanligt. Det var visst första gången som de okända killarna spelade det, så det var kul att se hur Fredrik missionerade med detta excellenta spel, som befogat fortfarande har förstaplatsen på BoardGameGeek.

Das Amulett (Wizards Brew)
Ett spel med ett magiskt tema. Man spelar det i fyra faser. I den första så auktioneras det ut trollformelkort, vilka ger resurser eller andra fördelar. Man har 10 energistenar vilka man använder i auktionerna. Tricket är att dessa stenar används på korten i varje runda, så antingen talar man mycket och kan använda detta kort i många rundor eller så betalar man mindre och använder det få rundor. Därefter tar man in resurskort (guld, silver, koppar och järn) enligt korten. Därefter så flyttas trollkarlens hatt runt på bordet i 3-6 rundor (beroende på en slumpmässig markör som dras) och m.h.a. resurskorten så är det auktion på att få ta en valfri av juvelerna i området. Spelets mål är att antingen få 7 olika eller totalt 8 st för att vinna. I sista fasen tar man av ett (i vissa fall två) av energistenarna från alla trollformelkort och de kort som nu saknar energistenar förpassas till kasthögen. De bortplockade energistenarna är nu tillgängliga för auktionen i nästa runda.
Själv tycker jag det är ett charmigt spel med viss känsla av "Magic" då korten genererar resurser och andra funktioner. Dock var de övriga mer svala än jag, men det kanske berodde på att det behövs spelas flera gånger för att förstå hur det hänger ihop. Jag började starkt med att ta två juveler i första rundan, men blev förstås direkt hackkyckling främst från John, som hade ett kort som tog bort extra energistenar på mina kort. Spelet gick ovanligt fort, då det normalt tar upp till 1:30 timma och t o m mer om det är 5-6 spelare.
Resultat: Per 7, Carl 5, Per & John 4. Speltid 0:45.

Atlantic Star
Detta är ett setsamlingsspel som jag har vunnit på ett konvent I våras. I varje runda tar (eller köper) man en båt alternativt spelar ut ett set av båtar som ger olika poäng beroende på om det är spelat i lyxklass (väldigt höga poäng om man är bland de bästa och väldigt låga om man är bland de sämsta) alternativt i sämre klasser (där poängen är mer jämnt fördelade på mitten). Snabba rundor och lite småklurigt, fast det kommer aldrig att bli någon av mina favoriter. I skillnad mot Das Amulett, så uppskattade de övriga spelet mer än mig.
Resultat: John 55, Per 51, Sebastian 45 och Carl 31. Speltid 1:00.

Notre Dame
Än en gang avslutade vi med detta relativt snabba fillerspel.
Resultat: John 53, Sebastian & Per 52 och Carl 48. Speltid 1:00.

2007-08-23
Mutant Chronicles: Kampen om citadellet
Detta är ett spel som jag har haft i många år utan att testa. Dock har Armagedon ett stortantal exemplar och Fredrik kvar sugen på att spela "bad guy". De olika spelarna har lite olika fördelar och uppdraget var att ta sig igenom labyrinten till vissa utgångar, men inte förrän man slagit ihjäl monster motsvarande ett visst antal "poäng". Mycket tärningsrullande men det har en charm som gör att det går att spela någon gång om året, så jag lär behålla mitt eget spel, dock märks det att spelet snarast riktar sig till tonåriga grabbar.
Resultat: Fredrik E 19p (vann som "bad guy"), Johan E 27p, Carl 15p och Per O 9p. Speltid 1:15.

Amun-Re
Ett härligt auktionsspel från Reiner Knizia som alltför sällan är på bordet då det har några år på nacken nu. Det gäller att vinna auktioner som ger dominans i olika områden. Fast i skillnad mot vanliga auktionsspel, så auktioneras lika många områden ut som det är spelare. Man placerar auktionsstenen på områdskortet med värdena 0, 1, 3, 6, 10, 15, 21, 28, 36. Om någon bjuder över dig på området så måste du välja ett annat område. Områden ger olika fördelar i form av specialkort, inkomst eller att bygga pyramider. Dessutom offrar man pengar för att få fler fördelar såsom gåvor och bättre inkomster. Alltihop tillsammans ska generera så mycket poäng som möjligt under sex rundor, där brädet rensas från allt utom byggda pyramider och byggstenar i områdena efter tredje rundan. Spelet funkar bra på 4 spelare, men är helt lysande på 5 spelare.
Resultat: John 37p, Fredrik E 34p, Carl 31p och Johan E 28p. Speltid 1:40.

2007-08-30
Stephensons Rocket
Ännu en gammal klassiker från Reiner Knizia nämligen det helt turfria tågspelet från 1999. På brädet finns 7 tåglinjer och ett stort antal större och mindre städer. I varje runda kan man göra två handlingar, vilket kan vara att antingen bygga på en av linjerna och som tack få en aktie, ta ett gods från en storstad eller placera en av dina stationer på en hexruta på brädet. Man får poäng (i form av dolda pengar) under spelet då man kopplar ihop en linje med en storstad för det gods som är taget därifrån, när man kopplar ihop en linje med en mindre stad, fast då måste du ha placerat minst en station på linjen plus när man slår samman en linje med en annan linje. Då får man direkt poäng enligt antal kopplade städer beroende på antalet ägda aktier på linjen och därefter byts dessa in 2:1 till den nya linjens aktier och linjen tas ur spel. Spelet slutar när antingen alla 60 spår har lagts ut på brädet eller när det endast finns aktiva aktier tillgängliga från en ensam linje. Det blir dessutom en hel del slutpoäng beroende på aktier kopplade till existerande slutlinjer och majoritet i de 5 olika godstyperna plus passagerarna. Intressant, men svåröverskådligt spel första gången, så jag vann troligen på att jag hade spelar det förut om än för ganska många år sedan.
Resultat: Carl £98.000, Fredrik E £90.000 och Johan E £41.000 Speltid 1:10.

Notre Dame
Det var fjärde gången som detta spelades på torsdagskvällarna. Inte minst för att det är snabbt, men fortfarande ganska klurigt.
Resultat: Carl 61vp, Fredrik E 50vp, Elin 46vp och Johan E 39vp.

De följande torsdagarna kommer jag bara att ta med mig tänkbara spelkandidater till Armagedons spelbarsdemo. Både för att jag själv behöver fräscha upp reglerna i minnet och testa spelarhjälpmedlen för att snabbare förklara dem, men även ifall någon av er andra vill ställa upp att förklara regler ifall det skulle bli rusning till denna aktivitet på BSK. Mina spelkamrater Karin från Göteborg och Mikael från Halmstad har lovat att stödja mig, men det är ju aldrig någon nackdel med inhopp av andra ibland. Dessutom är vår spelbar tänkt att även ha några andra aktiviteter som Daniel kommer att arrangera.

Vi kommer att välja ut 10 spel från en lista som främst jag satt ihop, men gemensamma kriterier är att de tar 45-90 minuter att spela. Har relativt korta regler och inte hör till de spel som SARZ och andra förväntas ha tillgängliga, så jag har t ex valt bort Ticket to Ride och Thurn and Taxis. Dock blir det en blandning av gammalt och nytt, för jag vill att folk ska få upptäcka allt som gör den här hobbyn så kul.
/Carl

Beast

Jag hittade ett exemplar av det gamla alga-spelet Energi när jag var i Hova på riddarveckan. Jag ägde det redan innan, men det har blivit slitet med åren och jag tror att några kort försvunnit, så nu har jag garanterat ett komplett spel.

Jag råkar vara ledig i morgon kväll så jag överväger att ta med det/dem dit, för det var länge sedan jag spelade det.

Kort kan sägas att det är ett spel för 2-4 spelare (men med två spelplaner går det att vara upp till 8). Något som kan vara en nackdel eller kanske en fördel är att interaktionen mellan spelarna är mycket låg. Du kan alltså inte åka dit på att någon annan sabbar för dig. Å andra sidan kan du inte sabotera för någon annan. Spelet är dock inte helt statiskt eftersom det finns ett slumpmoment i form av händelsekort.
War is justice,
death to all kinds of humans