Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

globetrotter

2007-09-06
Idag var vi sex, inklusive Karin W som kommit dit från Göteborg. Det passade bra för jag hade tagit med mig spel som är tänkbara kandidater för att demonstrera i Armagedons brädspelsbar på BSK 25 och hon är en av de som ska hjälpa mig där.

Löwenhertz
För lärde jag ut Löwenhertz (Domaine på engelska) till Tomas D, Per och Johan E. Detta är en familjeversion av ett av Klaus Teubers (Settlers) tidigare spel, vilket brukar ta 30-60 minuter att spela med erfarna spelare, dock tog det närmare 1½ timma för dem. Spelet har i normala fall en tendens att avslutas väldigt plötsligt och brutalt. Det tog cirka 20 minuter att gå igenom reglerna för att de skulle komma igång, men jag hade själv inte spelat det på ett bra tag. Man har hela tiden tre kort på hand och i varje runda säljer man antingen ett av sina kort till en allmän rad eller spelar ut ett av korten, men då får man i stället betala en kostnad. Korten gör att man kan bygga 2-3 murar, expandera sin domän (där ett slott är ensamt med ett antal riddare), få över en riddare till sin sida, sätta upp en allians mellan två domäner (ofrivillig för motspelarens domän), placera en riddare intill ett av sina befintliga slott, alternativt intill en redan existerande riddare. Sist kan man antingen dra ett nytt kort eller välja ett kort från den allmänna raden (dock inte samma som man lagt där i rundan). Varje gång man ringar in en domän med ett av sina slott ensamt, så får man poäng. Dessa poängen visar din status och förändras upp och ner när någon expanderar in i någon annans domän eller ut i "vildmarken".

Carolus Magnus.
Under tiden spelade jag ett lite mer abstrakt spel av Leo Colovini. Regelgenomgången tog ca 20 minuter. Man placerar ut 15 territorier i en cirkel och en slumpmässig paladin (träkub i en av 5 färger) på respektive. I varje runda så väljer man först en skiva med värdet 1-5 i tur och ordning och den får inte vara samma som någon annans skiva om möjligt. Värdet bestämmer turordning, men även hur långt kejsaren får flyttas mellan territorierna. Därefter placerar man ut 3 paladiner (4 om tremannaspel) antingen i sitt hov för att få inflytande över en färg eller på ett eller flera territorier. Därefter flyttas kejsaren upp till skivans värde medsols. Territoriet som den hamnar på kollas för att se vem som har mest inflytande på den via hovets paladiner. Den som för har mest inflytande placerar ett av sina slott på det om det saknar ett. Annars räknas varje existerande slott som en del av inflytandet, men kan tas över av en annan spelare. Skulle slottets färg överensstämma med slottet på ena eller båda sidorna, så slås dessa territorier ihop. Det blir alltså färre territorier allt eftersom spelet fortskrider och kejsaren går runt allt fortare. Målet är att antingen placera ut alla 8 slotten (10 om 2 eller 4 spelare, då man spelar i lag om man är 4 st) eller att ha flest slott utsatta när det endast är 4 territorier kvar. Detta är en riktigt intressant hjärnskrynklare trots att det är ganska abstrakt.
Resultat: Carl 8, Björn W 4 och Karin W 3. Speltid 1:00

Antike
Detta spelade vi lätt på en timma första gången jag spelade det med 4 spelare, men uppenbarligen tar det en hel del längre tid med 5 spelare och dessutom spelade vi kanske mindre snällt, så det var bara att konstatera att det inte passar till brädspelsdemon.
I vilket fall som helst är detta det mest fredliga krigsspel som man kan tänka sig. Skälet är att man får poäng efter hur många kort som man tar. Man får kort för var 5:e region an har uppfört en stad i, var 3:e tempel man har byggt, var 7: e sjöområde man har en båt i, för varje framsteg man har byggt först och för varje motståndartempel som man lyckas förstöra. I varje runda kan man gå upp till tre steg på en rondell där du väljer rundans handling. Valen är få resurser av antingen guld, järn eller marmor. Bygga ett tempel (av marmor), köpa ett framsteg (av guld), rusta upp (med järn), dessutom finns det två val för förflyttning, vilket även används för att attackera en annan spelare. Första delen av spelet försöker man expandera lite lagom för att bygga upp sina resurser och åtminstone erhålla ett vardera av de 4 fredliga korttyperna. De flesta områdeserövringarna sker när det börjar bli ont om plats och man ligger nära att nå ett antal områden (5, 10, 15) som ger poäng. På slutet börjar man mera slåss för att förstöra tempel. Då jag startade som fenicier, så valde jag en expansionsstrategi främst på havet, då jag låg i mitten av brädet och hade svårt att skydda mig. Jag var nära att få en poäng genom att köpa ett tredje tempel, men Karin var vaken och dessutom hade hon råd att köpa båda kvarvarande, så jag fick övergå till att förstöra tempel på slutet, fast det är en dyr strategi då den kräver att man offrar minst 4-5 trupper och ibland mer om templen är väl skyddade. Dock tog jag ändå min sista poäng, då de förstörda templen sedan blev tillgängliga för att byggas någon annanstans. Bland krigsspel är detta troligen min favorit, då det finns så många fredliga strategier.
Resultat: Carl 8, Karin W, Björn W och Per 6 och Johan E 4. Speltid 1:50.

Jag fortsätter att ta med mig brädspelskandidater till nästa torsdag. Även Karin har sagt att hon kanske dyker upp då igen, så uppenbarligen är föreningsbrädspelandet mycket bättre i Borås än i Göteborg nu  :D
/Carl

globetrotter

2007-09-13
Dos Rios
Tog alltför lång tid för att funka som demospel på BSK.
Resultat: Per O, Sebastian, Karin W och Carl. Speltid 2:05.

Go West
Hittade två regelfel som vi gjorde. Detta kommer att bli ett demospel på BSK.
Resultat: Per O 46, Karin W 42, Carl 41 och Sebastian 32. Speltid 1:10

Taluva
Alltför abstrakt spel för min personliga smak, men passar ypperligt som demospel också.
Resultat: Sebastian, Karin W, Carl och Per O. Speltid 0:35.

Jag hinner inte skriva så mycket, men vill gärna påminna om spelkvällen i morgon, vilken blir min sista tills 25 oktober. Tidigt nästa fredag morgon åker jag först iväg till Nord- och Sydkorea två veckor och därefter åker jag med Johan (pannan) till Essens brädspelsmässa, därefter hoppas vi båda på att erbjuda en mängd nya spännande spel att testa...
/Carl

globetrotter

2007-09-20
Johan Eriksson hade idag lockat dit två kamrater, nämligen Joakim och Malin, som gärna verkade vilja komma tillbaka flera gånger. Dessutom hade Karin för tredje veckan kommit från Göteborg bara för att spela brädspel.

Blue Moon City
Resultat: Carl 5, Malin 4(12) och Joakim 4(8 ). Speltid 0:50.

Entdecker (nya versionen)
Resultat: Johan E 82, Malin 68 och Carl 66. Speltid 1:25.

Vid andra bordshalvan spelades följande:
San Marco
Resultat: Per O 54, Karin W 49 och Johan E 54.

...och kortspelet Geschenkt.

Mesopotamia med Karin W, Per O och Joakim.

Både Blue Moon City och Mesopotamia kommer att vara med på speldemon på BSK, så det var bra att dra igenom reglerna för dessa både för mig och Karin.

Tyvärr hinner jag inte skriva mer denna gången heller och nästa gång jag kommer blir efter Essenbesöket, dvs 25 oktober. Men jag hoppas att ni andra fortsätter som vanligt utan mig.
/Carl

Beast

Carl är ju bortrest, men det hindrade inte att vi samlades några och spelade några brädspel. Jag, Per och Johan spelade.

Energi

Energi är ett spel från 70-talet, utgivet av Alga. Det går ut på att man skall simulera storpolitiska regioners energipolitik i en värld med stadigt minskande råvarutillgång. Fyra regioner är med i spelet: Nord, Väst, Öst och Syd. De har olika förutsättningar, men är ändå jämbördiga. Man har ett startkapital för vilket man investerar i olika energikällor, vilka genererar energi och kapital för nyinvesteringar. Uran, Kol och Olja har regionerna i begränsad mängd, men i början av spelet finns det möjlighet att köpa råvaror från banken, till priser som anges av kort. Det enda andra slumpmomentet i spelet är händelsekorten.

När vi spelade hade Per en osannolik otur i inledningsskedet - han spelade Syd och valde den bästa inledningen: Industri + oljekraftverk. Olyckligtvis drabbades hans industri av ett haveri och marken blev förgiftad för all framtid. Efter denna smäll tvingades han bygga ut sitt jordbruk men drabbades av en brand vid oljekällor så att han inte hade något igång efter omgång 2. Han hämtade sig dock från krisen, men fortsatte ha otur med korten.

Vi körde ett parti omfattande 20 omgångar och resultatet blev Johan 678, Björn 602, Per 477

Kill Dr. Lucky

Alla är hemma hos Dr Lucky, och alla hatar honom. Målet är att döda honom, men det måste ske när inga vittnen finns. Under din tur så kan du flytta ett steg, spela ett kort, försöka döda dr Lucky eller dra ett kort. Korten man kan spela gör att man kan flytta flera steg eller till ett speciellt rum, eller så kan man flytta Dr Lucky. Om man hamnar i samma rum som Dr Lucky och ingen annan spelare har LOS till rummet så kan man försöka döda honom. Man dödar honom med styrka 1 om man inte använder något vapen. De övriga spelarna kan då i tur och ordning spela kort som sänker mordets styrka, och sänker de styrkan till 0 så misslyckas mordet.

Spelarna får spela hur många failure-kort som helst, men bara i ett svep. De kan alltså inte spela ett kort och sedan se om någon annan kan sänka ner till 0, för att sedan fortsätta sänka ner det sedan.

Failure-korten försvinner ur spelet, så det är aldrig fel att försöka även om man bara har ett i styrka. En finess i spelet är att doktorn flyttar efter ens tur, och om han då flyttar in i ett rum där det står en spelare så blir det den spelarens tur - man kan alltså med lite planering göra ett antal rundor i rad.

Omgången blev ganska snabb då Per lyckades hamna med doktorn i rätt rum, och då kunde attackera doktorn med styrka 7. Jag sänkte det till 3, men Johan kunde bara sänka det vidare till 1, varvid mordförsöket lyckades. Jag hade faktiskt kunnat sänka ett steg till, men chansade på att spara ett kort.

Before I kill you, Mr. Bond

Här spelar man superskurk, som bygger ett näste där man sedan fångar spioner. Man kan då välja att rätt och slätt döda dem, för att få låga men säkra poäng, eller så kan man göra som på film, och förklara sin fantastiska plan eller hitta någon utstuderad metod för att ta livet av spionen och få betydlgit mer poäng, varvid man löper risken att han lyckas undkomma och - i sann filmanda - spränger nästet.

Man bygger ett näste med kort som man har dolt framför sig. Man kan sedan spela en spion på ett näste (sitt eget eller annans) - från egen hand, från annans hand, eller från överst i leken (spioner har annan baksida). Om spionens värde (1-8) är högre än nästets värde så sprängs nästet, annars tillfångatas spionen. Nu kan man placera spionen i sin poänghög, eller så kan man spela ett dubbleringskort som då dubblar värdet, om ingen spelar det andra kortet av samma sort (varvid spionen rymmer och spränger nästet). Man kan spela fler dubbleringskort, men då måste de vara av olika sort, varvid värdet dubbleras igen.

Du kan alternativt spela en grupp spioner på någon annans näste för att spränga det.

En komplikation är att det finns två bomber, så om du har ett bra näste och  tar en spion från någon annan så kan du få en bomb, varvid ditt fina näste sprängs. Först till 32 vinner.

Vi spelade två gånger: Björn 34, Johan 13, Per 13
Johan 36, Björn 24, Per 9

Jag gjorde dock en osedvanligt klantig grej andra gången, då jag tänkte vinna genom att spela en spion med styrka 4 och dubbla det, men jag hade glömt att mitt näste bara hade 3 i styrka, så jag sprängde mitt eget näste till allmän fröjd och gamman.

Starbase Jeff

Vi avslutade med ett skojigt litet spel där alla hade varsin identisk kortlek. Alla har en viss summa pengar, och man kan spela valfritt antal omgångar, eller till någon blir av med sina pengar varvid det slutar omedelbart. Vi tog 20 pengar var.

Man blandar leken och startar med en hand med fem kort. Alla spelar ut varsit kort ftramför sig (med baksidan upp). När alla spelat kort så vänder man upp dem. Den som lagt kortet med högst rang inleder. Om två eller fler har kort med samma rang så lägger de dessa åt sidan och får försöka få ut dem nästa gång. Korten innehåller olika delar av en rymdstation och spelet går ut på att bygga upp ett nätverk. Det finns två grundtyper av kort:  extensions och end caps. Extensions betalar man för att lägga, medan man får in pengar när man bygger en end cap (som avslutar den gren den läggs till). Man måste också betala till de andra om man inte bygger bredvid sina egna utlagda.

Målet är att bli den som bygger ihop så att inga mer kort kan byggas på. Den som gör så vinner alla pengar som betalts för byggande, inklusive en peng för alla kort som ligger på bordet men ännu inte kunnat läggas ut.

Detta är ett mycket intressant spel, och det finns några intressanta taktiker.
Vi spelade några omgångar, men så fick Per ett fantastiskt läge där alla var tvungna att bygga vidare på hans del och därför tvingades betala massa pengar till honom. Han vann därför, med Johan på andra plats och jag själv på tredje. Vi räknade dock inte pengarna, men resultatet blev ungefär 35-25-0
War is justice,
death to all kinds of humans

Beast

Tänkte bara tala om att jag kommer att dyka upp på brädspelskvällen på torsdag, och tänker ta med mig ett gäng spel från Cheapass games, några av dem har jag inte spelat dessutom.
War is justice,

Beast

Det såg till en början ut som om det bara skulle bli jag och Johan, men precis när vi skulle påbörja ett parti Fight City så kom Malin också, varvid vi beslöt oss för att byta spel.

Deadwood

Här spelar man statister i lågbudgetfilmer. Man har en tärning som spelpjäs och tärningen markerar vilken skådespelarrang man är på. Man kör 4 speldagar och spelplan är en karta över filmstaden på vilken det finns scener utplacerade. När man kommer till en scen så kan man välja att ignorera den eller så kan man hoppa på en roll. Det finns två typer av roller: Vid sidan av kortet och på kortet.  
Varje film har en budget mellan 2 och 6 miljoner, och en som har en roll slår en träning varje gång det är hans tur. Om man slår lika med eller över budgeten så förs den närmare slutet. Är man vid sidan av kortet så får man $1 per gång man slår. Är man på kortet så får man en slumpad summa pengar när filmen är klar. Ju högre budget desto mer pengar. Man kan dock inte ta någon roll med högre rang än en själv, och ju högre rang desto mer pengar får man. Man kan också gå och höja upp sin rang.

Detta är ett av Cheapass bättre spel, och det finns några expansionsset. När spelet slutade så hade jag tjänat mest pengar.

Witch Trial

Det här spelet går ut på att bränna häxor. Dessvärre var omgången inte helt perfekt, eftersom det blev få rättegångar. Rollspelsmomentet kom också nästan bort (vilket inte minst berodde på mig). Och de rättegångar som genomfördes ledde nästan alltid till häxbränning eftersom kort ofta sparades till senare. Men Witch Trial är alltid kul ändå.

Johan vann och Malin kom tvåa.

Give me the brain

Man är zombies på en snabbmatsrestaurang. Dessa zombies har sammanlagt en hjärna och när den som har hjärnan tappar den på golvet så kämpar man om att ta upp den och använda den. Spelet går ut på att man skall bli av med alla sina kort. Det finns två typer av kort: Budkort och uppgiftskort. När hjärnan faller på golvet så bjuder man eller passar i tur och ordning. Om alla passar så drar alla ett kort och budgivningen börjar om. Om någon bjudit så tar den som bjuder högst upp hjärnan och det blir dennes tur. Uppgiftskorten kräver 1-2 händer och för att kunna spela vissa av dem krävs att man har en hjärna. När man spelar ett kort som kräver hjärna så löper man alltid risk att tappa den. Ett OK fillerspel, som dock funkar allra bäst i rätt sällskap.

Malin vann.

Safari Jack

Till sist så spelade jag och Malin ett enkelt kortspel där man är storviltjägare som ibland angrips av hotfulla djur (som i South Park: "Aaah, they're coming right at us!") som de då dödar. Målet är att nå en viss poäng först. Eller att ha mest poäng när leken är slut.

Man börjar med att dra ett kort, flytta ett steg och sedan bygga ut kartan. Istället för att flytta ett steg kan man spela ett move-kort men då får man inte bygga ut kartan. Kommer man till en återvändsgränd så finns det där något storvilt som man skjuter och får poäng för, förutsatt att man är där först. Om man går till samma ruta som någon annan står på så knuffas denne bort till valfri tom ruta.

När någon når målpoängen så slutar spelet och man summerar då sina poäng och drar ifrån de poängkort man har kvar på handen - högst poäng vinner.

Första omgången slutade partiet med att alla kort hade dragits, och det visade sig att det blev oavgjort. Därför spelade vi en ny omgång, och återigen slutade partiet med att alla kort hade dragits, men när vi summerade poängen upptäckte vi att vi båda hade överskridit målpoängen - vi hade helt enkelt glömt bort att hålla koll på det. Som det var nu hade Malin fler poäng än jag, men hon trodde att jag nog hade uppnått målet först, vilket nog stämmer eftersom Malin plockade fler poäng än jag i slutet. Så det blev på sätt och vis oavgjort igen.
War is justice,

Beast

2007-10-18

Efter en veckas paus så blev det en liten spelkväll idag. Malin och Joachim kom, och vi spelade igenom några Cheapass spel. Alla har jag spelat innan med blandat resultat.

Escape from Elba
I detta spel är alla Napoleon (de andra är naturligtvis bedragare), dessutom finns ett antal andra Napoleon som inte spelas av spelare. Och så finns en vakt, som heter Niall Campbell. Spelpjäserna är tärningar. Målet är att rymma från Elba. Spelpjäserna placeras ut slumpmässigt på brädet, och under ens tur kan man göra följande:
Fylla upp handen till max sju kort.
Göra (7-n) handlingar (där n är antalet kort)
Flytta kort från handen till bordet
Städa bordet

Korten består av objekt vilka börjar på en viss bokstav. Dessa bokstäver kan man sedan använda för att bilda engelska ord. Om man inte kan bilda något godkänt ord så får man bara ha två kort framme, annars får man ha de bokstäver som bildar det aktuella ordet. Det finns tre typer av ordkategorier:
Rumsord, vapenord och andra ord.

Har man ett ord som finns på spelplanen kan man använda det för att flytta till ett rum som innehåller det ordet i namnet, alt. kan man försöka fly.
Har man vapenord så får man bonus i strid om man vill - det skall dock vara ett godkänt ord (antingen i reglerna eller genom konsensus).
Man kan naturligtvis ha andra ord, som inte inverkar på spelet men styr vilka kort man får ha synliga på bordet.

Handlingarna man kan göra är att flytta sig själv ett steg, flytta en icke-spelarpjäs ett steg, hoppa till ett rum och försöka fly.

Om två pjäser hamnar på samma ruta och minst en av dem är en spelare så vidtar strid. Vinnaren av striden vinner ett kort, medan förloraren ökar ett i styrka, blir av med ett kort och flyttas till slumpmässigt rum (vilket kan initiera ny strid). Det är alltså inte sällan en fördel att förlora en strid - eftersom man dels får lättare att fly och dels kan hamna i ett rum från vilket man lätt kan ta sig till den plats från vilken man kan fly.

Jag vann just genom att jag förlorade en strid mot en icke-spelare och då inte förlorade något viktigt kort, samt att jag hamnade i ett rum som låg väldigt nära platsen jag kunde fly från. Spelet har ett par bra saker, men det är lite mycket tur i det.

Bitin' off Hedz

Man spelar dinosaurier som springer ikapp på en bana och målet med spelet är att begå självmord genom att kasta sig i vulkanen som utgör målet. Under loppet så hittar man stenar som man kan använda för att kasta på andra (och försöka skicka tillbaka dem till starten) eller så kan man lägga en sten där man är och slå om en av tärningarna (detta kan man göra så länge man har stenar, men näste man som hamnar på rutan får då ta upp alla stenarna där). Man kan bara kasta stenar åt sidan - du kan alltså inte kasta på en som är precis bakom dig eller framför dig. Om man passerar någon så kan man istället välja att knuffa honom - då tar man en av hans stenar och så får han fortsätta resten av din förflyttning.
Landar man på samma ruta som någon annan så kan man bita av huvudet på honom, varvid han måste börja om (utan stenar).

Märk dock att man måste hamna exakt på målet för att kunna vinna. Hamnar man för nära och slår illa så kan man alltså bli stående ett bra tag och råka ut för att någon annan biter huvudet av dig.

Malin vann, men spelet är nog allra bäst om man är en 5-8 stycken - det var så när jag spelade det på ett konvent en gång.

Unexploded Cow

England hade problem med galna kor, och Frankirke hade problem med gamla blindgångare, så i detta spelet skickar man galna kor till Frankrike och låter dem detonera bomberna. Man tar två kort, spelar ut så många kort man vill, och sedan slår man för att se om bomben detonerar. Man börjar vid den högraste kon man har och räknar sedan åt vänster. Tar korna slut exploderar inte bomben. Om kon tillhör någon annan än dig så exploderar kon och ägaren till kon tjänar pengar. Om kon är din sker samma sak men du erövrar också den stad man är i (värde 1-12 p).
Vissa kor har specialförmågor (stjäla, desarmera, skicka vidare eller duplicera bomber) som ger dig visst manöverutrymme. När alla städer i spelet har gått ut bland spelare så tar den som har mest stadspoäng pengarna som ligger i potten. När vi spelade vann jag potten, men jag slutade på $2200 bakom Malin som hade $2300. Ett spel som är väldigt simpelt men kan fungera som fillerspel.

Devil Bunny needs a ham

Man har två-tre figurer som har som mål att klättra uppför en byggnad. Devil Bunny vill dock ha en skinka, och han tror att bästa sättet att få skinka är genom att hoppa på dom som klättrar. Man slår två-tre tärningar. Om ingen av dem är en sexa så flyttar man sina figurer upp till tärningarnas steg. Man får flytta horisontellt eller diagonalt, men inte vertikalt. Man får inte flytta förbi andra figurer, och man får inte hamna på svarta rutor med faror. Du måste också flytta i rak linje, och får alltså inte "valla".

Slår man en sexa så hoppar Devil Bunny på den som klättrat högst. Denne faller rakt ner tills han hamnar på en annan eller når marken. Når han marken så får han börja klättra igen, såvida inte han var för högt upp, då han dör. Fångas man av en annan så placerar han dig på en laglig ruta nedanför. Finns det en annan figur där så får denne ta över placerandet.
Når man taket så är man säker och får poäng efter i vilken ordning man kom dit.

Taktiken är att försöka ställa sig så att man har någon under sig i gärligaste mån (åtminstone om man är högt upp), och samtidigt vill man ju flytta bort så att man inte tvingas fånga någon annan som ramlar ner. Detta var ett riktigt klurigt litet spel, och det fungerar väldigt bra som fillerspel, även om det kan dra ut på tiden om alla spelar defensivt och inte vågar chansa.

Joachim chansade och dessvärre så föll båda hans figurer och dog. Malin kom in som etta och fyra, men de poängen var en mer än jag fick som var tvåa och trea, så hon vann igen.

Devil Bunny hates the Earth

Här är man maskiner som arbetar för att tillverka något riktigt elakt godis som Devil Bunny vill sprida över världen. Maskinerna vill inte det så de lockar in ekorrar i fabriken vilka förstör maskinerna. Rent faktiskt går det till så att man under sin tur slår en träning. Slår man 1-5 så kan man antingen placera en ny ekorre på respektive plattform, eller så kan man ta alla counters (ekorrar+Devil Bunny) på plattformen och (som i Kalaha) placera ut dem en och en i de följande plattformarna. Placerar du en i din maskin så tar man hand om den. Når man sex ekorrar så vinner man.

Slår man 6 så tar man alla counters från _valfri_ plattform och flyttar dem på samma sätt. Om Devil Bunny hamnar på någons maskin så reparerar han maskinen (och tar bort två ekorrar).

Första gången vi spelade gjorde vi fel och trodde att man alltid fick lägga till en ekorre, och då var spelet inte så roligt, men när vi spelade rätt så var det mycket intressant. Taktikmässigt kan sägas att det är en fördel att tömma många av plattformarna med nummer eftersom de andra då löper större risk att tvingas fylla på, och alltså inte kan flytta ekorrar. Det är också en fördel att samla ihop många ekorrar med Devil Bunny så att man kan skicka Devil Bunny till önskad maskin.

Malin vann båda gångerna.
War is justice,

globetrotter

Kul att se at ni håller igång utan mig. Essen var väldigt lovanade i år och jag hade med mig 16 nya spel hem...

Tyvärr blir det tjänsteresa på torsdag så jag kommer inte till klubben då. Doch kommer jag gärna 1 nov (dvs dagen före konventet) ifall någon kommer dit då. Veckan därpå är jag tyvärr också på tjänsteresa.
/Carl

dagle

Citat från: "globetrotter"Kul att se at ni håller igång utan mig. Essen var väldigt lovanade i år och jag hade med mig 16 nya spel hem...

Tyvärr blir det tjänsteresa på torsdag så jag kommer inte till klubben då. Doch kommer jag gärna 1 nov (dvs dagen före konventet) ifall någon kommer dit då. Veckan därpå är jag tyvärr också på tjänsteresa.
/Carl
Jag kan inte komma 1 Nov då jag kommer hjälpa till med konventet.

Daniel

Jag har lite funderingar på att spela igenom de spel jag och Björn ska köra turneringar i på konventet. Troligtvis kommer detta ske på torsdag (börjar bli ont om tid) så om någon är intresserad av detta kan man ju dyka ner.

De spel vi i så fall kommer att spela är:
Lightspeed http://www.boardgamegeek.com/game/5534
Ricochet Robot http://www.boardgamegeek.com/game/51
Treehouse http://www.boardgamegeek.com/game/21955

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Daniel

Jag har lite funderingar på att spela igenom de spel jag och Björn ska köra turneringar i på konventet. Troligtvis kommer detta ske på torsdag (börjar bli ont om tid) så om någon är intresserad av detta kan man ju dyka ner.

De spel vi i så fall kommer att spela är:
Lightspeed http://www.boardgamegeek.com/game/5534
Ricochet Robot http://www.boardgamegeek.com/game/51
Treehouse http://www.boardgamegeek.com/game/21955

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

Daniel

Jo då det spelades brädspel även denna torsdag!

Jag, Malin, Per och Anders spelade:

* Treehouse
* Light Speed
* Ricochet Robot
* Settlers

Det verkade som att de flesta fastnade för Treehouse som är ett mycket enkelt spel där varje omgång tar ca. 5-10 min. Missa inte detta spel på BSK25! :)

Vi han även med 3 omgångar Light Speed som är ett realtidsspel från Cheap Ass. där rymdskepp fördöker skjuta ner varnadra och en plocka poäng på att skjuta sänder en meteorit. Malin vann alla tre gångerna tror jag

De övriga två spelen behöver inte någon längre förklaring.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

globetrotter

Jag ställer frågan igen: Kommer någon (helst minst en med nyckel) att vara på Armagedon på torsdag 1 nov (dvs dagen före BSK)?
Jag hade tänkt att komma och det verkar som Karin hänger på för att förlänga brädspelshelgen.
/Carl

Daniel

Citat från: "globetrotter"Jag ställer frågan igen: Kommer någon (helst minst en med nyckel) att vara på Armagedon på torsdag 1 nov (dvs dagen före BSK)?
Jag hade tänkt att komma och det verkar som Karin hänger på för att förlänga brädspelshelgen.
/Carl

Det kommer nog att finnas folk i lokalen, för vi ska plocka ihop och ställa fram saker inför konventet.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

Beast

Jag jobbar till 19.15, och planerar att kika upp på Armagedon efter det för att köra något eller några brädspel.
War is justice,