Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

globetrotter

Förra torsdagen hann vi med att spela två nya spel:  Race for the Galaxy och Kingsburg.

I morgon kan jag tyvärr inte dyka upp pga tjänsteresa till Stockholm, men räknar med att komma nästa torsdag.
/Carl

Usually_Insane

Jag undrade om det är brädspel nu på torsdag? Och vad för slags brädspel spelas det?
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

globetrotter

Jag kommer i alla fall. Det blir förstås "tyska" brädspel då jag just har fyllt min väska med följande spel från Essen:
- Amyitis
- Jantaris
- Im Jahr des Drachen
- Oregon
- Before the Wind
- Cuba
- Race for the Galaxy
/Carl

Beorn

Jag hade tänkte komma idag men jag måste nog jobba lite ikväll :-/
Jag är dock lite nyfiken på Oregon, så om jag lyckas ta mig ner nästa torsdag så skulle det vara kul att testa då.
Björn

globetrotter

Vi spelade Oregon och Amyitis. Det sista var ett spel som alla älskade och jag insåg att detta kommer att bli mitt favoritspel bland årets Essenskörd.

Lyckligtvis hade jag lockat dit en kollega och hans fru, för annars var det endast Malin som dök upp för lite spelande.

NÄSTA torsdag kommer jag INTE, utan nästa gång blir 29/11 för mig.
/Carl

globetrotter

Jag hoppas det blir bra uppslutning till brädspelskvällen på torsdag då jag hoppas komma igång på allvar igen!

Jag kommer troligen att ta med samma spel, men ett v dem blir utbytt mot Agricola, vilket är det mest "hypade" spel på BoardGameGeek just nu och som har skjutit upp som en raket till plats 32, trots att det har 360 kort skrivna med massa tysk text. Jag har dock gjort "paste-ups" till allihopa nu. Det var spelet som jag spelade sista dagen på BSK och vi alla tre tyckte att spelet i sig var så kul, så vi brydde oss måttligt mycket om att få tillräckligt med poäng för att vinna innan näst sista rundan.
/Carl

Brain

Kan tyvärr inte medverka på torsdag, krockar med andra arr (Flipper)
Tomas Davidsson

Ewers

Hoppas hinna vara med men skolarbete går tyvärr före.

Sitter dock på geddon och arbetar så jag kommer nog inte kunna slita mig från spelbegäret helt...

/F  8)

globetrotter

Även om post-BSK-mötet tog tid så blev det ovanligt många spelare den här kvällen.

Först var vi ett gäng som spelade Cuba, som många beskriver som liknande Puerto Rico. Dock lite svårare att kontrollera den här hjärnskrynklaren. Det är extra besvärligt för nybörjare, vilket märktes i resultatet. Det vill till att köpa på sig och placera byggnader som genererar en "poängmotor". Trots att jag gjorde ett misstag redan i första rundan, så fick jag igång detta ganska bra efter ett tag. Den mest innovativa mekaniken är röstningsförfarandet för vem som bestämmer vilka lagar som ska vara aktiva under rundan och där Peter tog ett fast grepp efter halva spelet även om detta interäckte till mer än en andraplats.
Resultat: Carl 76, Peter 68, Christina 61, Joakim 59 och Malin 52. Speltid 2:05, vilket är bra då kartongen lovar 2 timmar och vi var maxantal. Dock konstaterade vi att det troligen är bättre på 4 spelare då det blir lite mer kontroll i spelet.

Under tiden hade mötet slutat och Fredrik E, Johan E, Per O och Kari ville spela något kortare och de spelade Before the Wind. Ett kortspel där man ska köpa, lagra och lasta varor innan skeppen seglar iväg. Spelet tar normalt en dryg timma, så jag blev förvånad när jag även hann spela färdigt Agricola och de fortfarande inte var klara, vilket medförde att Kari hade hoppat av. Dock trodde de att man endast bytte startspelare när skeppen seglade och inte efter varje liten runda och när detta rättades till så ökade tempot och Per vann på 54p strax före Fredrik op 52p. Johan (som spelat det i Essen) konstaterade att han hade tyckt att det var något konstigt med spelet denna gången.

När Cuba var klart så var det bara jag och Malin som stannade och då spelade vi Agricola som uppenbarligen passar lika bra på 2 spelare. Från början får man 7 utbildningskort och 7 mindre förbättringskort (av ca 100 av vardera sorten) och dessa ska man försöka kombinera ihop på bästa sätt, vilket gör att omspelbarheten är stor. I varje runda kan man plocka mat, resurser, spela ut kort (som förbättrar fortsättningen), bygga hus, få fler familjemedlemmar (=handlingar per runda) osv. I varje runda kommer det ut en ny handling att välja på, men av de möjliga handlingarna kan endast en spelare göra den i respektive runda (jämför Caylus), så det handlar om både tajming och lista ut vad den andre vill och måste göra. Efter 14 rundor så får man poäng efter hur väl utvecklad din bondgård har blivit.
Resultat: Carl 44p och Malin 32p. Speltid 1:25.
För övrigt kom jag på sedan att vi också missat en regl, nämnligen att endast första utbildningskortet är gratis och följande kostar en mat.

Det blir troligen fler Essenspel på torsdag 6 december 18:00, så kom igen!
/Carl

Ewers

Hej CG!

Imorgon torsdag kommer Borås Tidning att besöka föreningen för att skriva om vår verksamhet. Bärför tror jag att det vore bra att ha med lite spel som många redan kan reglerna till så att det inte behöver bli långa regelförklaringar som i deras ögon kan verka långtråkiga. Kanske kan du ta med både och så vi kan sätta tänderna i någonting nytt när de väl gått?

Det vore dessutom trevligt om folk tog med sig en bekant eller så på torsdag. Vi vill ju göra ett gott intryck genom ha mycket folk som har roligt!

Mvh /F  8)

globetrotter

Ok, jag tar med mig Before the Wind  :lol:

Både Oregon och Race for the Galaxy kan flera som brukar vara där och de är relaivt enkla och snabb också.
/Carl

globetrotter

Det var verkligen kul att se så mycket folk. På brädspelssidan fick, jag mycket att göra då det var tre bord. Först förklarade jag Oregon för Ewers och tre ungdomar som ville spela något lite enklare. Vad jag förstod på Ewers hade de uppskattat spelet mycket, men var tvungna att avbryta det innan slutet då deras föräldrar hämtade dem.

Vid nästa bord spelade fyra personer (det var Daniel, Björn, Joakim och en till som jag glömt vem det var) Race for the Galaxy, dvs det nya kortspelet som har vissa likheter med San Juan, fast mer komplext och snyggare design.

Själv spelade jag igen ett av mina nya favoritspel, nämnligen Agricola med Malin och Peter. Lyckligtvis kunde Malin spelet, så hon satte upp det och förklarade reglerna, så vi kom sedan snabbt igång.
Resultat: Carl 48, Malin 35 och Peter 27. Det märktes hur erfarna spelarna var. Trots att korten kan tyckas balanserade, så verkar erfarenheten spela mycket större roll i resultatet. Jag spelade det igår för 4:e gången (3:e på 1½ vecka) och det märktes igen, trots att en av spelarna då stor delen klagade på de obalanserade korten och hur turen förstörde spelet. Vill ni läsa en lång och riktigt bra recension om spelet, så kolla in: http://www.boardgamenews.com/index.php/boardgamenews/comments/dale_yu_agricola_review_the_family_game_the_full_game_and_the_solo_game_agr/

Under tiden spelades det Vampyre(?) vid ett annant bord. Två uppsättningar bordshocket och jag tror det var rollspel på gång i två av rummen. Dessutom några ASL-spelare, så det var ett härligt surr i lokalen.

Jag avslutade med en omgång Race for the Galaxy, som har fördelen att ta 45-60 minuter, fast det gick mindre bra för mig. Resultat: Peter 45, Malin 41, Joakim 38 och Carl 30. Speltid 65 minuter.
Peter var extra glad, för han fick chansen att testa båda de spel som han sett fram emot.

Tyvärr kan jag inte lova att komma nästa torsdag. Det lutar åt att jag INTE kommer pga jobbmöte i Göteborg, vilken troligen avslutas med kvällsaktivitet. Så ni får ha en trevlig lussekväll utan mig. Dock räknar jag med att dyka upp 20/12 igen.
/Carl

globetrotter

Jag kommer imorgon, men troligen lite senare.
/Carl

Ewers

Trevligt!

Vi sparar en flyfmaskin och en lussekatt till dig.  :D

/F  8)

globetrotter

Nu måste jag ju bara komma för att få se vad en "flyfmaskin" är...   :P
/Carl