Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

globetrotter

Veckans spel lev först Wings of War, som avhandlats på annat ställe. Tyvärr blev det ganska långdraget med 17 spelare samtidigt.

Därefter spelade jag League of Six med Joakim, Malin och Martin.

Jag räknar med att dyka upp på torsdag som vanligt.
/Carl

globetrotter

Jag fick chansen att spela mitt favoritäventyrsspel Prophecy idag. Såsom i alla äventyrsspel är slumpfaktorn stor med kortdragningar och strider mha tärningar. Dock sker förflyttningar antingen ett steg gratis i varje runda eller så hyr man en häst alternativt båt för 1 guld och kan ta sig längre. Man kan som värst förlora ett liv i en strid, men å andra sidan är styrkan lika med antalet liv. Dessutom startar varje spelare med att dra ett chanskort, vilket är den drivande kraften i spelet. Dessa kort kan ge liv, energi eller pengar till den mest behövande, liksom vänder upp nya kort i äventyrsområdena, artiklar till salu i stan och byn, nya färdigheter vänds upp i något gille och det enda dåliga kortet är att alla förlorar hälften av sina pengar. Över huvud taget kan man styra spelet ganska bra, även dåliga tärningsslag ibland gör att man blir frustrerad. Dock bör man helst spela det på 2-3 spelare, annars kan det bli segt då interaktionen snarare är indirekt, dvs som ett race efter de bra korten och förmågorna.
Resultat: Peter 3 artefakter, Malin 1 och Carl ingen. Speltid 2:55.

Bredvid oss spelades Amyitis. Resultat Per O 63p, Johan E 41p, John 38p och Joakim 37p. Speltid 1:50.

Därefter spelade Johan E, Joakim och Per O Ticket to Ride Nordic Countries 2 gånger på raken.

Jag kan inte säga säkert om jag kommer i morgon kväll (27/12), utan om jag kan komma så ringer jag vid 18-tiden till lokalen och kollar om någon är där för att spela.
/Carl

globetrotter

Eftersom jag inte gav någon förvarning om att komma så var det inte många där, utöver flera rollspelare. Men Tomas D var på plats och vi började med ett parti Race for the Galaxy i väntan på Johan E som jag visste skulle dyka upp lite senare.
Resultat: Tomas D 32 vp och Carl 16 vp. Speltid 35 minuter.

När Johan E dök upp, så prövade vi ett av mina Essenspel, vilket jag fortfarande inte hade hunnit testa, nämligen Jantaris, dvs ett av de nya tjeckiska spelen. Det är en kombination av areadominans och "gissa vad de andra vill göra" spel. Det funkade bättre än väntat på tre spelare, men är troligen bättre på fyra.
Resultat: Carl 13p, Tomas D 12p och Johan E 11p. Speltid 1:20.

Vi avslutade med ett parti Race for the Galaxy.
Resultat: Tomas 41 vp, Carl 38 vp och Johan 28 vp.

Jag hoppas det från och med kommande torsdag blir lika regelbundet torsdagsspelande som vanligt igen. Jag tänker i alla fall komma.
/Carl

Usually_Insane

kan tyvärr inte komma komma idag, lovade bort mig själv till en bowlingkväll med bror min utan en tanke på vad det var för dag idag :(
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

sebbe

jag tänkte vara med idag
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

globetrotter

2008-01-03
Starten på det nya året började bra. Först var det bara jag, Tomas D och Sebastian som kom, men Joakim och Malin hade annonserat att de skulle komma efter 19, så vi började med ett parti Race for the Galaxy, som uppenbarligen hade blivit Tomas nya favoritspel, då han hade beställt det efter förra gången vi spelade det. Första vändan blev ganska ordinär och det märktes vilka som hade spelat innan. Därefter han vi en gång till och då försökte sig Tomas på en VP-taknik, vilket jag för första gången såg och som uppenbalrligen funkade bra.
Resultat 1: Carl 41p, Tomas D 37p och Sebastian 30p. Speltid 40 min.
Resultat 2: Tomas D 41 (varav 27vp) , Carl 36p och Sebastian 30p. Speltid 40 min.

När Joakim och Malin hade kommit, så hade även Anders I visat intresse för att vara med, så vi delade upp oss på två bord (då det är få spel som passar för 6 spelare). Malin var sugen på att testa Before the Wind, så tre av dem körde detta:
Resultat: Tomas D 52p, Joakim F39 och Malin 30p. Speltod ca 1:25.

Under tiden satte vi andra upp Amyitis och lagom till att jag började dra reglerna så kom Johan E och hängde på. Detta verkar vara ett av de bästa spelen so jag inhandlade i Essen, fast jag hade fortfarande inte spelat det mer än en gång tidigare. Dock verkade detta hjälpa mig en hel del, då segern blev relativt lättvunnen. Ändå hade jag varken palats eller bankmän, då de andra var på dem snabbt. Dock hade jag satsat desto hårdare på att bygga i trädgården, vilket underlättades av att jag hade snabbaste kamelen. Anders satsade på att ta några poäng varje runda på detta "prästspåret", detta hjälpte honom i alla fall till andraplatsen.
Resultat: Carl 50, Anders I 39p, Sebastian 38p och johan E 31p. Speltid 2:25.

Under tiden hade de övriga hunnit med en vända av Race for the Galaxy också och Tomas lyckades dra VP-spåret till sin spets och för första gången blev spelet avslutat pga att VP-markörerna hade tagit slut i st för att någon hade spelat ut 12 kort.
Resultat: Tomas D 39p, Malin F 32 och joakim F 31p. Speltid ca 55 minuter.

jag har tnkt att dyka upp i morgon kl 18 som vanligt och hoppas att ni hänger på. Kanske dags för lite tyngre spel från Essen såsom Brass eller Hamburgum?
/Carl

Ewers

Trevligt med brädspel! HAde glömt att det var torsdag idag men Brain påminde mig. Kommer som vanligt att försöka vinna men kommer kanske komma tvåa...  :cry:

/F

globetrotter

2008-01-10
Då vi bara var fyra spelare idag, så tog jag fram Martin Wallace (designer av bl a Age of Steam) senaste tungviktare, nämligen Brass. Temat är industrialiseringen av regionen Lancashire i västra England under 1800-talet. Temat funkar väldigt bra och är mycket roligare än det låter som. Det är ett ekonomiskt och logistiskt spel och man spelar under två perioder, först bygger man kanaler och därefter järnvägar. På kartan bygger man dessutom kolgruvor och stålverk, vilka ger resurser till spelarna och bomullsspinnerier, hamnar och skeppsvarv. Spelet drivs framåt av de kort man får och det handlar mycket om tajming för att först öka inkomsten så man kan bygga nytt och senare se till att det man bygger genererar poäng i slutet av varje period.

I varje runda får alla först inkomst och därefter utför man i turordning två handlingar, vilka består av en av följande: Bygga en industribyggnad (behövs kol, så måste det kunna forslas till byggplatsen). Bygga en kanal alternativt en järnvägslinje beroende på vilken period. De senare kräver dessutom kol. Utveckla tekniken, då man nämligen endast får bygga den översta brickan i sina privata industribyggnadshögar, men detta kostar stål. Dock försvinner byggnader på nivå 1 efter kanaleran och ger inte poäng i nästa period. Sälja bomull om man har byggt ett bomullspinneri och man har tillgång till en hamn, vilken också kan vara den chansartade "distansmarknaden". Dessutom kan man ta ett lån, men det kostar både tempo och framtida inkomst.

Varje gång alla kol alternativt stål har tagits, bomull har sålts eller en hamn har används, så vänds dessa brickor och ger en inkomstökning och poäng i slutet av perioden.

Uppenbarligen lyckades jag förklara spelet ganska väl för de övriga greppade det hyfsat snabbt trots att det är svårt att se strategier i början för dem. Både Tomas och Sebastian lyckades lägga undan tillräckligt med pengar för att bygga skeppsvarv, vilka direkt ger höga poäng och troligen avgjorde det tajta slutresultatet.
Resultat: Tomas D 106p, Sebastian 103p, Carl 97p och Malin F 96p. Speltid 3:15.

Vi avslutade med det nya favoritfillerspelet, som spelades i ett rasande tempo nu när alla kunde spelet, nämligen Race for the Galaxy. Jag lyckades få ut en kombo med två bra utvecklingskort som troligen avgjorde spelet.
Resultat: Carl 37p, Sebastian 30p, Tomas D och Malin F 18. Speltid 25 minuter.

Jag dyker upp på torsdag som vanligt, men troligen senare då jag ska jobba i Göteborg under dagen. Går troligen att nå mig på mobilen 076-1029944.
/Carl

Brain

Siktar på att vara med!
Hoppas fått mitt Race for the Galaxy tills dess så vi har något att göra tills spelmogulen kommer :D

EDIT:
Kan inte medverka 17/1. Väl mött nästa vecka
Tomas Davidsson

globetrotter

2008-01-17
Idag kunde jag tyvärr inte dyka upp förrän strax efter 19:00 och Malin, Joakim och Peter satt och spelade For Sale. Strax efter dök också Johan upp.

Med fem spelare, så blev det Leonardo da Vinci som nu har ett par år på nacken och till och med kommit ut på svenska. Först deklarerar man ifall man vill börja forska på en av de uppvända uppfinningskorten och lägger resurser under verkstan utan att tala om vad man forskar på. I respektive runda så placerar man lärlingar och mästaren på olika ställen på brädet för att skaffa resurser (verktyg, glas, trä, tegel och rep), fler arbetare, uppgradera sin verkstad eller någon annan fördel. Därefter ser man vem som blivit bäst vid respektive del på brädet och denne kan få resursen eller uppgraderingen gratis och näste får betala 2, 3 eller 4 floriner. Om någon passar på att köpa resursen, så kan näste spelare ta den för samma pris, även om denne tidigare har köpt av resursen. Man kan även sätta en mästare eller lärling på verkstan. Efter denna fasen så utför man forskningen med ett antal steg för de som är på verkstan och därefter deklarerar man ifall man har blivit färdig med någon uppfinning, vilket är det huvudsakliga sättet att få in floriner, vilka på slutet är det enda som ger vinst. Då detta är en av mina favoriter bland historiska karaktärer, så älskar jag temat, fast samtidigt ogillar jag spel där man måste använda sina poäng (i detta fall florinerna) för att köpa nya resurser för att komma vidare i spelet, då detta är en väldigt svår balansgång och man lätt förköper sig.
Resultat: Johan E 40, Peter 38+, Carl 38, Malin 33 och Joakim 21. Speltid 2:00.

Under tiden vi spelade dök Jocke, en helt ny kille upp. Men då vi var mitt uppe i spelet och det inte fanns fler att spela med, så fick han titta på. Henke som spelade TV-spel var den ende med nyckel och vi var tvungna att anpassa oss efter honom, så det enda vi kunde avsluta med var Race for the Galaxy, trots att detta är för 4 spelare. Jag förklarade reglerna för Jocke samtidigt som vi spelade, så det gick lite långsamt att spela och det var svårt att hålla koll på de övriga. Men en bra kombo med samma två utvecklingskort som gav poäng på militärstyrka och antal utspelade utvecklingskort gav oss ändå vinsten.
Resultat: Carl/Jocke 36, Malin/Joakim 27, Peter 24 och Johan E 15. Speltid 35 minuter.

Jag kan inte komma nästa vecka (24/1), men de övriga pratade om att dyka upp, så vi ses 31/1. (Förvarning att jag redan är upptagen 7/2 också).
/Carl

Elbeth

Igår började vi med Ricochet Robots där Peter vann flest markörer.
Där efter valde vi att sätta upp Puerto Rico. Precis innan vi han börja sätta igång det kom Jocke2. I stället för att plocka ner det valde Jocke1 att avstå från sin plats. Slutresultatet blev följande. Malin 36, Brain 32, Johan 25, Jocke2 24 och Peter 22. Vi rundade av kvällen med två omgångar med Pentago där Jocke2 vann båda omgångarna mot Malin och Johan. Samt två omgångar med Spank the Monkey, där Malin och Jocke1 vann var sin gång.

Jag hoppas att vi alla ses nästa vecka

/M
I\'m a nice girl, I promise, I really am a nice girl.

Jokkoman

Det var kul o lira Puerto på 5pers det har jag aldrig gjort innan. Och då såg man hur fort arbetarna försvann. Så min strategi gick ju åt pipan :)

Spank the monkey var ju lite lagom avslappnande spel att runda av kvällen med så det var trevligt.

Tack också till Peter som bjöd på "wienerbreads"
//Men vad vet jag

Daniel

Jag hade tänkt ta mig ner idag, kommer att ha med mig ett "nytt" spel

Conquest of Paradise från GMT, en hybrid mellan Euro och ett mycket lätt konfligtspel.

http://www.boardgamegeek.com/game/15954

Jag har inte provat det än vilket säker kommer att leda till lite längre speltid, det ska dock gå att genomföra på mindre än 2,5 h

Jag kommer lite senare idag, runt 18:30

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?