Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

Beorn

Jag vill också spela CoP. Förhoppningsvis sätter inte jobbet käppar i hjulen...
Björn

Usually_Insane

Conquest of Paradise var faktiskt roligt, vill gärna testa det igen snart (HINT HINT!). Tyvärr var jag ju tvungen att dra mig då ett visst snöoväder drog fram i trakterna. Så det blev inge fint eftersnack och spelanalys :(.

Vet inte hur det gick för er andra, men ni lägger nog upp en liten resumé snart?

Hann inte heller kolla om Geddons Republic of Rome var komplett heller :( jag vet inte om någon har gjort det? http://files.boardgamegeek.com/geekfile_view.php?fileid=24013
På sidan 56 i PDF:en börjar kortmanifestet...

men men, om inte annat så väl mött på torsdag!
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Daniel

Citat från: Usually_InsaneConquest of Paradise var faktiskt roligt, vill gärna testa det igen snart (HINT HINT!). Tyvärr var jag ju tvungen att dra mig då ett visst snöoväder drog fram i trakterna. Så det blev inge fint eftersnack och spelanalys :(.
Citat

Ja gillade också spelet, ska helt klart ta med det igen, dock inte nästa torsdag. :(

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

globetrotter

2008-01-31
När vi väl kom igång så var vi åtta stycken. Daniel drog igång ett parti Conquest of Paradise, som han just hade fått hemskickat från GMT Games, med Björn J och Peter. Vi andra började med ett parti Boomtown, då Kari inte hade tid att vara med mer än en timma. Detta är ett auktionsspel med en del lurpassande. I varje runda vänds det upp lika många kort som det är spelare. 45 av korten är gruvor och resterande 15 är specialkort. Man håller en auktion och högstbjudande betalar priset och ger pengarna till närmaste spelare på höger sida, som tar hälften (avrundat uppåt) och skickar vidare pengarna åt höger tills alla pengar är distribuerade, dock tar alltid siste spelaren allt som är kvar. Därefter väljer högstbjudande ett kort och därefter spelaren till vänster om denne etcetera tills alla kort är valda. Detta gör att den som får välja kort tidigt i stället får mindre pengar av budet. Siste spelaren får nästan alltid maximalt 1 guld av pengarna. Därefter slår man de två tärningarna, för att se hur mycket guld man får i utdelning från gruvorna. Antalet guldklimpar på gruvorna visar utdelningen, men också hur mycket de är värda i sluträkningen. Den som först tar två gruvor från samma stad får dess borgmästare, som är värd 5 poäng på slutet, men den gör att man måste betala ett guld per gruva i staden om man tar ett sådant gruvkort senare. Dock kan man ta över den med flera gruvor än nuvarande borgmästare. Specialkorten ger andra fördelar, såsom extra guld i en gruva, 10 guld direkt, stjäla guld från en annan spelare, ta två guld så fort en spelare får utdelning i en stad av en viss färg etc. När alla kort är auktionerade, vilket tar 12 rundor med 5 spelare, så summerar man värdena av gruvorna, guld som du äger och borgmästarna och den med mest vinner. Detta är ett av de bättre spelen av Bruno Faidutti, även om det i vanlig ordning utmärks av kaotiska element, så funkar de ovanligt bra här.
Resultat: Joakim F 87, Malin 72, Kari 71, Carl 62 och Per O 61. Speltid 1:05.

Det tog en stund innan vi till slut valde nästa spel, nämligen Drachenjäger von Xorloch. Detta är ett logistiskt spel, där man försöker lösa ett antal uppdrag. Varje spelare har 3 krigardvärgar och 3 mekanikerdvärgar, vilka representeras av T6-tärningari olika färger. Till att börja med har man nivå 5, så värdena på tärningarna kan summerat vara max detta. Dock har man 8 minus antal aktiva dvärgar som förflyttning, vilken kan spridas på alla, så man vill helst inte ha för många av dem på brädet. Därefter så vill man ut till de olika uppdragsbrickorna, vilka är 2, 3 eller 4 i de olika färgerna. Genom att placera en dvärg av rätt sort på respektive uppdragskort och dessutom har högsta värdet på dem, så vinner man uppdragskorten. När alla uppdragskort är tagna, så vinner den som har högsta antalet. Vi upplevde det som att det var för lite konkurrens och samtidigt alltför kaotiskt. Det första löses med fler spelare, då det är möjligt att vara 6 spelare, medan det andra löses med färre spelare, då man kan spela det på 2 spelare, så kontentan är att spelet inte håller ända ut.
Resultat: Carl 12, Jocke 9, Malin F 8 och Joakim F 7. Speltid: en dryg timma.

Nästa torsdag kan jag INTE komma, men dyker troligen upp 14 februari.
/Carl

Brain

Planerar att medverka den 7/2 och är kommer ner mellan 17-18.

Kan ju citera Gert Fylkings ÄNTLIGEN då Alphaspel fått tummen ur och jag har mitt Race for the Galaxy.
Tomas Davidsson

Usually_Insane

gött, då skall vi inviga det med detsamma tycker jag, har själv med lite egna spel, vi kanske klarar oss ju! ;)

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"

Jokkoman

"Kortspelet" som vi körde igår tyckte jag var kul, där Pär åkte ut först :)
Vad hette det? Tänkte försöka införskaffa det av någon skum dvärg under en sten. Som nämndes borde det vara ett rätt ultimat lir över några pils.

Sen blev det en runda puerto rico på 3 pers där jag till sist stod som vinnare.

Och sist ett hästkapplöpningsspel som var nyinköpt och obeprövat. Det var faktiskt smått underhållande, men tror det är lite festligare med fler deltagare än 3. Men kan tänka mig att köra det igen, lite lagom att avsluta kvällen med ett slå tärningsspel.
//Men vad vet jag

Brain

Spel som spelades:
Race for the Galaxy
Settlers of Catan
Nuclear War (med expansionerna Nuclear Escalation och Nuclear Proliferation)

Puerto Rico
Race for the Galaxy x2

och efter jag gått blev det visst hästkapplöpning

7 spelade omgångar med som mest 7 personer. Tycker det är bra jobbat för en vardag!
Tomas Davidsson

soulreaper

Tro det eller ej men nu har jag kommit tillbaka från min exil...Konstigt att man började hänga mindre på armagedon när man väl faktiskt flyttat till brs...Jag planerar att medverka på torsdag men jag jobbar till 18 så jag kommer inte ner förräns 18:15 18:20 någonting så om folk kan vara snälla att vänta så är jag redo att piska er i valfritt brädspel..
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

globetrotter

2008-02-14
Idag var det hela 8 st som hängde på brädspelandet och det blev bara spel som spelats på klubben tidigare, så jag går inte in på några detaljer. Den vanliga väntan på folk som skulle dyka upp senare och/eller äta först gjorde att vi började med vårt standardfillerspel, nämligen Race for the Galaxy. Fredrik var den ende nye, men fick bistånd av en ätande Malin och Pierre spelade för andra gången och började känna sig mer hemtam med alla kortikonerna. Dock märktes det vilka som spelat många gånger. Själv fick jag ut hela 3 dyra bonusutvecklingskort, men det innebar också att jag inte hann få ut lika många kort på bordet om Peter, vilket gjorde att han slog mig.
Resultat: Peter 42, Carl 37, Fredrik E 25 och Pierre 18. Speltid 0:45.

Jag gick snabbt igenom reglerna till Kingsburg för Fredrik E, Jocke, Kari och Pierre och därefter började jag spela ett av mina favoritspel Brass med Malin och Peter. De hade satt upp spelet och Malin hade gått igenom det mesta av reglerna och jag kompletterade lite. Dock missade vi regeln om att man kunde använda båda sina handlingar för att bygga var som helst i en nödsituation. Av en kamrat fick jag veta igår att jag även missat att man kan sälja bomull från flera fabriker i en enda handling, vilket jag för första gången kunde göra den här gången, utan jag gjorde det som två olika handlingar i stället. Dock kunde jag inte göra något mot Malins lysande spel, som gjorde att hon byggde två skeppsvarv i järnvägseran, vilket inbringar hela 36 poäng. Det märktes dock att det är svårare för en nybörjare även om Peter greppade spelet ganska snabbt. Då det var första gången jag spelade på tre spelare, så märktes en del skillnader, mest att tillgången på pengar var bättre, så vi borde ha varit fler som kämpade om skeppsvarven, då det är en dödssynd att låta en ensam spelare få två av dem. Dock satsade jag på höga nivåer av bomullsfabriker i stället, vilket nästan betalade sig.
Resultat: Malin 172, Carl 157 och Peter 128. Speltid 1:55.

Vi syns på torsdag!
/Carl

globetrotter

2007-02-22
Detta var en livlig kväll med många på klubben, varav flera spelade kortspelet Vampyre. Själva startade vi med att spela Pitchcar mini, vilket är ett fingerknäppningsspel runt en racingbana. Detta är absolut inte min typ av spel, men varje lopp tar bara 10-15 minuter, så det går att överleva. Startordningen är av stor betydelse, vilket syntes då jag startade i första loppet och var nummer två i andra, men sist i tredje loppet. Undantaget var att Malin var startspelare i sista loppet, men kom ändå sist.
Resultat lopp 1: Carl, Pierre, Peter, Daniel och Johan E.
Resultat lopp 2: Carl, Johan , Fredrik E, Daniel och Pierre.
Resultat lopp 3: Johan E, Fredrik E, Pierre, Carl, Daniel och Malin.

Sedan var det dags för kvällens tyngre spel, nämligen klassikern Age of Steam, vilket hör till mina favoritspel. Ett strategiskt, logistiskt och ekonomiskt spel, som jag har beskrivit tidigare i dessa rapporter. Det blir trångt med fem spelare, vilket i praktiken är maxantalet, även om det ska gå att spela på 6 spelare. Pierre började med att muta in en enkel bana mellan Pittsburgh och Wheeling medan Daniel, Peter och Johan började slåss på östsidan, där normalt endast två spelare brukar hålla till. Detta lämnade ett stort utrymme till mig i mitten, vilket jag drog stor nytta av. Förutom Peter verkade alla tycka detta var ett höjdarspel, även om det gick lite dåligt för vissa och både Pierre och Johan backade ner till noll i inkomst minst ett par rundor vardera, vilket är extremt ovanligt att någon gör. Det visar att spelet är väldigt oförlåtande om man kommer igång lite snett. Jag vann överlägset och Johan kom till med på minus (vilket jag aldrig har sett tidigare), för att han hade ingen inkomst trots att han hade tagit ut mest aktielån.
Resultat: Carl 83, Peter 36, Daniel 21, Pierre 17 och Johan E -22. Speltid 2:25.

Vi avslutade med vår favoritfiller Race for the Galaxy, där jag trots en hyfsad start inte hann komma igång innan Peter avslutade spelet med 13 utspelade kort, trots att näste endast hade 8 eller 9 kort utspelade. Det syntes också i resultatet.
Resultat: Peter 37, Carl 18, Pierre 15+ och Joakim F 15.

/Carl

Usually_Insane

Hade jättekul igårkväll, tre stycken race under bältet skall nog klara mig till nästa gång, är lite nyfiken på hur Conquest of paradise gick, ni får gärna posta ett AAR (hint hint  :wink: )

Daniel

Citat från: "Usually_Insane"Hade jättekul igårkväll, tre stycken race under bältet skall nog klara mig till nästa gång, är lite nyfiken på hur Conquest of paradise gick, ni får gärna posta ett AAR (hint hint  :wink: )

Jag kan dra lite kort hur det gick.

Vi var fyra som spelade (max antal), Jag spelade Tonga, Mats spelade Samoa, Björn spelade Raiatea och Tomas spelade Hiva.
Denna omgång blev mycket olik den första omgången. Tomas och Björn hittade direkt flera bra öar mycket nära sina hemöar och kunde på så sätt ganska snabbt bygga upp sin ekonomi, detta i kombination med att jag och Mats hade mer otur med vårt letande efter öar gjorde omgången relativt obalanserat. Skillnaden från förra omgången var också att vi började köpa kort tidigt vilket get ett mer nyanserat spel. Kortens specialegenskaper spelade inte en jätte stor roll denna omgång då Tomas relativt snabbt lyckades få ihop de 22 poäng som behövdes för att spelet skulle ta slut.
Denna omgång innehöll egentligen inga direkta konflikter heller, Jag försökte mig på att slå ut Samoa relativt tidigt men lyckades ej därefter (på grund av min otur med att hitta öar) beslutade jag mig för att ge mig efter några av Mats öar (hade kort som kunde ge mig extrapoäng) men jag hann aldrig förverkliga mina planer innan spelet var slut.

Personligen tycker jag att detta är ett mycket intressant spel, det känns som att vissa startpositioner kanske har en liten fördel och det kan vara väldigt avgörande om man har tur och hittar bra öar nära sin egen ön men det är ju därför det finns krig :)

Jag hoppas på att kunna deltaga även på torsdag och i så fall plockar jag självklart med mig CoP igen!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

globetrotter

2008-02-28
Ännu en vecka som Race for the Galaxy kom fram som ett startspel. Tomas som blivit brädspelsansvarig meddelade att han har beställt spelet för klubbens räkning, så från nästa vecka tar jag inte med den igen innan jag fått tag på de förväntade expansionerna, vilka är ett måste att köpa.
Resultat: Carl & Peter 23vp och Pierre Å 18vp.

Sedan var det dags för ännu en Essenrelease nämligen Hamburgum. Temat är verkligen annorluna. Det enda sättet att få poäng i spelet är att donera material till kyrkbyggen i Hamburg (alternativt London på andra sidan av brädet). Man använder samma typ av rondell som i spelen Antike och Imperial, men denna gång har MacGerdts lyckats med ett riktigt bra spel med ett fredligare tema. I varje runda så flyttar man sin rondellmarkör 1-3 steg medsols och vill man gå längre så får man betala ett poäng för varje spel. På tre av rutorna får man nya resurser i form av socker, öl eller tyg. På två av rutorna kan man antingen sälja resurser för att få inkomster ((för att få fullpris, så måste man ha motsvarande båtar för resurserna i hamnen) eller köpa byggmaterial enligt en progressivt ökande skala, dvs ju mer material du köper i rundan, desto högre är styckpriset. På varvet kan man köpa nya båtar att placera i hamnen, vilket kan knuffa ut andra båtar, då det som mest får plats lika många båtar som antal spelare i var och en av de tre delarna av hamnen. På rådhuset kan man köpa olika handelshus, vilka placeras ut på kartan, vilka ger nya fördelar såsom t ex flera resurser (fast priset minska med 10 pund för varje hus i spel), direkta pengar och nya båtar. Den sista och viktigaste rutan är donering till en av kyrkorna. Detta är billigt i början, men blir dyrare ju högre upp man bygger. För varje kyrkodel som byggs, så erhålls bonusbrickor som ger poäng när man väljer att göra detta i denna fasen. Ibland lönar det sig att vänta, t ex om antalet båtar i hamnen ger bonuspoäng eller antal handelshus i ett visst område. Varje runda går oftast nästan frenetiskt fort, så man hinner inte gå ifrån brädet under spelet, utan tiden behövs för att fundera på nästa drag. Det vill till att hålla reda på var de andra spelarna kan och vill få poäng. Mycket av spelet går ut på att inte tappa tempo, utan försöka göra så många saker som möjligt samtidigt i varje runda., t ex att bygga flera nivåer på kyrkan alternativt bygga flera handelshus i samma runda, köpa mycket byggmaterial på en gång osv.
Resultat: Peter 65, Carl 61, Malin F 45, Joakim F 36 och Pierre Å 31. Speltid 1:30.

Vi avslutade kvällen med ytterligare ett Essenspel, nämligen Aleas sista spel Im Jahr des Drachen. Detta går ut på att under de 12 månaderna under Drakens år undvika allehanda olyckor. Man börjar med två palats med två karaktärer i. Man väljer en av 7 handlingar i varje runda. Dessa är slumpmässigt kombinerade, så att valen är lika många som spelarna och om man väljer en kombination som en annan spelare har valt, så får man betala 3 yuan. På brädet finns ett inre initiativspår, vilket bestämmer turordning på alla handlingar under hela spelet och det är ett race i sig att försöka hålla sig framme på det. Handlingarna gör att man kan bygga större och fler palats, få poäng eller pengar, skaffa ris eller fyrverkerier, få bättre initiativ eller köpa privilegiebrev som ger mer poäng per runda. I första hand måste man planera så man undviker olyckorna i slutet av varje månad (runda), då dessa i flertalet fall gör att du förlorar en eller flera av dina surt förvärvade karaktärer, men det måste också varvas med att ge flera poäng. Efter handlingarna så spelar man varsitt kort från handen med lika karaktärskort, varav två jokrar och väljer karaktärsbrickor. Där har man också valet att ta en erfaren karaktär som ger mer fördelar framöver i handlingsfasen eller olycksfasen, men som flyttar dig långsammare på initiativspåret eller tvärtom. Därefter är det dags för månadens olycka, vilken dock är fredlig i de två första rundorna. Man får betala skatt (4 yuan), råkar ut för torka (betala 1 ris per palats), det blir en mongolinvasion (ha bäst krigare), smitta (ha minst 3 mortlar hos apotekarna) och två av månaderna är positiva, då de två med flest fyrverkerier får poäng i stället. Skulle något palats vara obebott efter olyckorna, så förlorar den en tak, vilket gör att färre karaktärer får plats där. Slutligen i varje runda så får man poäng för varje byggt palats, privilegiebrev och hovdam i något palats.
Det handlar mycket om att planera efter vilka olyckor som kommer, då man ser vilka månader de kommer att dyka upp. Man väljer karaktärer och handlingar efter detta, men får samtidigt inte glömma bort att slutmålet är att ha många poäng. Då man inte kan skydda sig på alla fronter, så får man vara beredd på att ta vissa smällar och planera vilka karaktärer som kan offras.
Resultat: Pierre Å 94, Carl 87, Malin F 77 och Peter 55. Speltid 1:15.
/Carl

globetrotter

2008-03-06
Phoenicia är mitt favoritspel från 2007, som jag gärna ville spela för att göra en regelrepetition inför GothCon, där jag och Karin ska demonstrera det under en drop-in-session på fredagen kl 10-15. Så jag hoppas att få se många av er där då!
Jag har beskrivit det tidigare här, men i korthet är det ett spel som har flera likheter med The Sceptre of Zavandor, fast det är simplare och kortare. I korthet så bjuder man på kort som ger inkomst och/eller poäng, men också fördelar senare i spelet. Man kan alternativt använda sina pengar till att sätta sina arbetare som jägare eller bönder eller på en inköpt gruva eller spinner Det vill till att få snurr på ekonomin, men inte glömma av att spelet avslutas i rundan som en spelare fått minst 32 poäng och högst poäng vinner. Pierre lyckades bäst i kväll, delvis för att jag hade svårt att vinna flera auktioner. Dock försökte jag hela tiden alternativa strategier och blev tvåa efter en rejäl marsch i sista rundan för att optimera poängen.
Resultat: Pierre Å 38(inkomst 24), Carl 36(27), Per O 32(31), Joakim F 18 (22) och Malin F 18 (22). Speltid 1:45.

Fearsome Floors är ett slumpmässiga kaotiskt spel som vill jag nog helst glömma. Det kanske funkar hyfsat bättre på 4 spelare, men det är inte värt tiden att skriva mera om, utan det får de andra som gillade det bättre göra.
Resultat: Daniel J, Malin F, Per O, Fredrik E. Carl, Pierre Å. Speltid: 1:25.

Vid andra bordet spelades Conquest of Paradise med Daniel, Peter, Tomas D och en till.
/Carl