Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

globetrotter

2008-03-13
När jag kom var det ett gäng som spelade Pitchcar mini med Daniel J i spetsen. Han hade sin ditter Felicia med sig, så de spelade sedan ett barnspel med spöktema.

Själv övertalade jag Tomas och Peter att spela en omgång av ett av de mera "hypade" spelen, nämligen Through the Ages: A Story of Civilization. Spelet fick International Gamers Award och när nyutgåvan kom för några veckor sedan, så blev första upplagan i princip slutsåld över hela världen innan den kommit ut. Tyvärr har den en del tryckfel som Keith Blume har lovat att skicka ersättningar för och andra upplagan kommer inte förrän detta är åtgärdat. Dock såg jag på "Spel i Focus" i Göteborg att de fortfarande har 4 exemplar inne om någon skulle bli sugen.

Spelet är den bästa brädspelssimuleringen av Sid Meiers PC-spel Civilization som har designats. Fast i princip är det ett kortspel med "scoring track" och markörer. Man har arbetare som får köpas loss med mat, men då får man se till att ha tillräcklig "happiness" för att kunna använda dem. Dessutom resurser, vilka antingen läggs på gruvorna och blir till byggresurser eller på farmerna och blir till mat beroende på hur många arbetare man har på dem i slutet av rundan. Antalet civilia och militära handlingar man har i rundan beror på vilken regeringstyp man har utspelad. Dessutom kan man bygga byggnader (dvs sätta arbetare) på tempel för att få "happiness" eller på laboratorier för att få "science points".) För att uppgradera byggnader, farmer, gruvor, regering etc, så krävs att man betalar med "science points". Dock det som driver spelet är de kort som man kan ta i varje runda. De som legat längst kostar färre handlingar än de som just blivit tillgängliga. Dessa inkluderar underverk, ledare, tillfälliga resursfördelar och teknologier i form av bättre farmer, gruvor, tempel, arenor, labb etc Dessutom kan man dra och spela militära handlingskort. Man bör hålla sig på en militär nivå såsom de övriga, men kan komma långt utan detta också, fast det är tuffare. Korten kommer i 4 olika tidsåldrar från antiken till modern tid.

Detta är det ultimata resurshanteringsspelet, även om det är lite pilligt och långt. Jag har spelet en fullversion på 4 spelare en gång och det tog drygt 8 timmar aktivt spel, fast inte ens det kändes speciellt långt. Personligen föredrar jag spelet på 3 spelare, då 4 blir för långt med väntetider på slutet och 2 gör att man tar bort en del viktiga interaktionsmoment i spelet, såsom t ex pakterna.
Resultat: Carl 95, Tomas D 69 och Peter 43. Speltid 3:25.

I rummet bredvid spelade Fredrik E, Malin F, Per O och en till (Pierre Å?) ett mysteriespel med Sherlock Holmes, vilket avslutades ungefär samtidigt.

Nästa torsdag kommer jag inte till Armagedon, då många troligen är på GothCon från den kvällen och jag ska upp tidigt för att åka dit.

GothCon-reklam: Jag kommer att arrangera demo av Phoenicia på fredag kl 10-15 och jag hoppas ni kommer för att spela detta underbara strategispel.
/Carl

globetrotter

Pga för mycket hosta och en del feber från oc till, så behöver jag vara hemma och ta det lugnt i kväll.
Hoppas ni får det trevligt ändå och att vi ses nästa torsdag.
/Carl

Daniel

Jag kommer ner idag.

Jag plockar med mig ett nyligen inköpt spel Neuroshima Hex samt lite andra roliga spel.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Brain

Tomas Davidsson

Usually_Insane

coolt, har hört talas om neuroshima, är nog sugen

har själv med mig Commands and colors: ancients med 2:a och 3:dje expansionen :) rematch brain?
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

globetrotter

Jag hade också tänkt dyka upp idag.
/Carl

jonte

Jag och mina spel finns i Borås ett tag, så om någon är sugen att spela t.ex. Combat Commander (Europe och Med) så finns det möjlighet.

Har även lite andra spel, såsom Afrika 2 (SCS), Tunisia (OCS, har dock inte spelat OCS än, köpte det billigt på chans) och ett stort gäng spel från finska fronten.

Just nu är jag dock sugen på att spela ett enkelt (tror jag) litet spel som jag köpte nyss som handlar om ungernupproret 1956, Operation Whirlwind heter det. http://www.boardgamegeek.com/game/11289.

globetrotter

2008-04-03
I väntan på något bättre så hängde jag på ett parti Neuroshima Hex. Det var så kaotiskt och abstrakt som jag hade förväntat mig och dessutom alldeles för långt, så en närmare beskrivning är det inte värt att göra så jag inte rekommenderar detta spelet.
Resultat: Pierre Å 5, Daniel J 4 och Carl 3. Speltid 0:50.

Per och Peter spelade under tiden Command and Colours: Ancient.

Det var flera som var sugna på att spela ett av mina favoritspel, nämligen Canal Mania. Då jag numera har andra utgåvan, så finns det ett antal regelförbättringar också sedan sist flertalet övriga spelade.
Resultat: Carl 72, Peter W 66, Pierre Å 65 Daniel J 50 och Tomas D 50. Speltid 1:45.

Vi avslutade med en snabb omgång av Race for the Galaxy där jag satsade och mysslyckades med production och consumption. Dessutom såg jag bara ett för mig värdelöst bonuskort. Peter gjorde dock en stark och smygande insats, för det verkade länge som det var Joakim som håvade in de flesta poängen med en stark produktion av kort.
Resultat: Peter W 38, Joakim 29, Pierre Å 24 och Carl 20. Speltid 0:30.

Vi syns nästa torsdag!
/Carl

Daniel

Citat från: "globetrotter"2008-04-03
I väntan på något bättre så hängde jag på ett parti Neuroshima Hex. Det var så kaotiskt och abstrakt som jag hade förväntat mig och dessutom alldeles för långt, så en närmare beskrivning är det inte värt att göra så jag inte rekommenderar detta spelet.
Resultat: Pierre Å 5, Daniel J 4 och Carl 3. Speltid 0:50.

Jag håller inte med, det finns en god portion strategi i detta spelet och ett ganska starkt tema samt stor variation mellan de olika arméerna. Jag kommer att plocka med mig spelet vid fler tillfällen... :)

Personligen så rekommenderar jag detta spel starkt!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

Ewers

Dessutom spelades det Ticket to ride samt en omgång Vampire.

/F 8)

Daniel

Jag tänkte spela lite ikväll, är det någon mer som ska?

Någon som har några önskemål på vad jag ska ta med dig?

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

Brain

Jag kommer också ner!
Prövar gärna Bulge :-)
Tomas Davidsson

soulreaper

Jag antar att det blir spelande imorrn och jag har ett önskemål om att få testa brass, detta för att jag lagt ett bud på ebay utan att veta om spelet är bra eller inte..
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

soulreaper

Jag antar att det blir spelande imorrn och jag har ett önskemål om att få testa brass, detta för att jag lagt ett bud på ebay utan att veta om spelet är bra eller inte..
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Brain

Citat från: "soulreaper"Jag antar att det blir spelande imorrn och jag har ett önskemål om att få testa brass, detta för att jag lagt ett bud på ebay utan att veta om spelet är bra eller inte..

Det är bra. Skulle du mot all förmodan inte tycka om det och ändå ropa in det kan jag köpa det av dig (under förutsättning att den inte blev kopiöst dyr)
Tomas Davidsson