Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

globetrotter

Ännu en torsdag där Das Zepter von Zavandor var önskad, vilket passade på 6 spelare. Fast som jag misstänkte tog det lång tid, då antalet spelare tydligt styr detta.

Vi spelade helt efter de modifierade nya engelska reglerna, vilket minskar styrkan hos "de 9 kunskaperna" något och ger druiden en chans, trots att han börjar med "eldkunskap". Slumpen gav mig äntligen druiden, vilket var rättvist då jag var mest van vis spelet. Det blev "som vanligt" ett annorlunda spel än andra gånger. jag försökte satsa på att köpa en rubin så fort jag kunde, MEN det är dyrt så man kan inte gå på dem direkt. Jag köpte ovanligt få artefakter och de två första var faktiskt "skyddskristaller", vilka gav ett smaragdkort vardera i inkomstfasen. Sedan satsade jag på att minska juvelpriserna genom juvelkunskap och när det var gjort så blev det "ackumuleringskunskap", så jag fick plats med fler stenar. Över huvud taget körde jag ett försiktigt spel och låg sist eller näst sist väldigt länge. När jag äntligen köpt min första rubin, så satsade jag på att ta två av "eldkittlarna", vilka fungerar som rubnier och äntligen började jag få relativt hög inkomst i varje runda och det försiktiga spelet lönade sig bra. Därefter kunde jag köpa en rubin nästan varje runda och nå upp i topp på 4 kunskaper, varav det sista fick jag genom att ta en "skyddsmantel" i näst sista rundan, vilket bara det var värt 10 vp. Andreas som låg sist med mig stor del av tiden gjorde några nybörjarmisstag genom att sälja av juveler för att betala artefakter, vilket sällan lönar sig.  Jag lyckades få tag på ett par väktare på slutet, då jag hade en inkomst över 100 per runda. Dock lyckades Carlos hålla undan bra, trots att han lett större delen av spelet och fått betala extra mycket för artefakterna. Det är helt uppenbart att det krävs ett långt spel med långsam uppbyggnad för att ha en chans med druiden, så det var kul att se att jag nästan lyckades ända fram. Elin var tyvärr tvungen att gå iväg att jobba när det närmade sig slutet, dock lider inte spelet mycket av att någon hoppar av. Det var första gången som ALLA väktarna blev sålda, vilket troligen bara är möjligt på 6 spelare. Resultat: Carlos 79vp, Niklas (Nisse) 73vp, Carl 71vp, Fredrik 55vp Andreas 40vp och Elin avbröt vid 30vp. Spelet tog 4:45 och det kändes som många blev lite trötta av huvudräknandet på slutet.

Nästa torsdag kommer inte jag, utan jag hoppas vi sese igen 12 april. Men det blir brädspel för mig på GothCon fredag och lördag i alla fall, så vi syns väl där...
/Carl

globetrotter

Glöm inte att det är brädspelsdax imorgon torsdag kl 18:00.
Ewers har önskat Shadows over Camelot, men jag tar även med två nya spel: Struggle for Rome (bästa Settlersvarianten sedan Settlers of the Stoneage) och Colosseum (det nya Kramer-spelet från DAys of Wonder)plus kanske något mer att välja från.
/Carl

Beorn

Aah, Struggle for Rome vore kul att prova. Hoppas att det är fler som vill det...  :)
Vi ses ikväll!

//Björn
Björn

globetrotter

Denna gången lyckades kvällen locka till 2 bord.
Vid det ena satt Björn J, Tomas D och Fredrik E Struggle for Rome med en imponerande fart, så de hann med två partier. De verkade uppskatta den nya versionen och någon av er får gärna berätta hur det gick.

Vid det andra bordet hann vi med två av de ganska nya Aleaspelen i den mindre boxen. Först ut blev det Louis XIV. Detta spelet är en kombination av areadominans- och setkollektionsspel. Det spelas i 4 rundor och man spelar ut 4 av 5 kort man erhåller i varje runda. Kortet gör att antingen flyttar man 3 (eller 2 om jokerkort) pjäser från allmänna förrådet till sitt aktiva förråd eller så ställer man 3 (eller 2) på motsvarande bricka på bordet och en eller två kan flyttas vidare i någon diagonal riktning. Sedan kommer en evalueringsfas där spelaren med majoritet får en bricka gratis, men får sätta sina använda pjäser i allmänna förrådet medan i övriga får köpa en bricka, men kan sätta tillbaka pjäserna i det privata förrådet. Därefter använder man de insamlade brickorna till att utföra uppdragskort, av vilka man får två vid start och alltid ska ha två dolda på hand. Utförda uppdrag ger fördelar i följande ronder, såsom extra pengar i inkomstfasen först, flytta någon pjäs till privata förrådet i supplyfasen. Det finns förstås fler detaljer i reglerna. Det är ett både enkelt och roligt spel som ganska exakt 1:30 att spela. Alla verkade uppskatta det. Resultat: Carl 56p, Kari 37p, Pierre 32p och Johan 27p.

Kari behövde gå, men Sofia hade dykt upp och hoppade gärna in. Det andra Aleaspelet var Augsburg 1520, vilket är ett auktionsspel med en intressant twist. Då vi var 4 spelare, så spelades 6 rundor. Temat 1500-talets rikaste man som lånar ut pengar till adeln, vilka gav honom prestige i de högre kretsarna. Målet är att samla prestigepoäng. Dock för att få gå  förbi 25p, så måste man ha köpt en kyrka och priset är 900 för den förste som köper den, 700 för den andre etc till 100 för den billigaste (om 5 spelare). På motsvarande sätt kan ingen passera 45p utan att ha köpt en katedral, vilken förstås har ett högre utgångspris. Alla kort som man använder måste köpas och högre värde kostar mer. Spelet börjar med detta och man har 7 kort + 2 jokerkort att välja att köpa i starten för 1500 guld. I första fasen är det 5 auktioner. En i vardera av 4 färger och sista auktionen med alla kort. Man bjuder ANTAL kort, vilket passas, synas eller höjs. De som alla bjudit högsta antalet kort visar dessa och den med HÖGSTA kortet vinner då. Detta betyder att man antingen kan köpa många låga billga kort eller ett fåtal dyra kort, för att balansera ifall man får dåliga kort då man drar. Vinnaren väljer sedan ett av de fem handlingskorten, vilka ligger på bordet. De övriga som synade får 100 respektive 50 guld som tröst. Handlingskortet ger val av två handlingar (av tre möjliga). Alternativen är: Öka inkomst per runda (default=300 guld), öka prestigepoäng (default = 3p) eller öka antalet kort man får dra för att köpa i nästa fas. Självklart är dessa kort begränsade på högre nivåer och man kan då ta dem från varandra, så  då handlar det om tajming och lite diplomati (han där borta ligger bättre till än jag...). Det finns också några alternativ där man får prestigepoäng direkt, 500 guld i handen eller dra 2 gratiskort från draghögen. Dessutom kan man välja bort en av handlingarna och använda den till att bygga antingen kyrkan eller katedralen i stället. Dock måste man se till att ha sparat på sig pengar till detta och inte slösa bort dem på kort som man behöver för att vinna en auktion för att kunna göra köpet över huvud taget.... Spelet handlar i sett mer om tajming är tur med vilka kort som dras. Även här märktes det att erfarenhet av att ha spelat det innan hjälpte till, fast vi hjälptes åt att undvika nybörjarmisstagen. Pierre kommenterade redan vid regelgenomgången att han blivit kär i spelet! Resultat: Carl 52p, Johan 44p, Pierre Å 33p (katedral var tiebreaker mot nästa) och Sofia 33p.

Inför nästa gång hade Pierre Funkenschlag (Power Grid) på sin önskelista. Jag kommer troligen att ta med Colosseum igen för att få chansen att spela det igen då det inte hanns med nu.
/Carl

Daniel

Hej,

Jag tänkte försöka komma ner en sväng idag, men det blir lite senare så vänta inte på mig.

Jag tar i så fall med mig Niagara... som jag gärna vill spela.

BGG: http://www.boardgamegeek.com/game/13308

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

soulreaper

Hej! Är nu nere jag har med mig power grid och thurn and taxis så det behövs inte tas med om någon tänkte göra det...
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

globetrotter

Torsdagens spel blev Funkenschlag (=Power Grid). Det är ett av de bästa ekonomiska spelen, om än inte riktigt i klass med Das Zepter von Zavandor. Det är bäst med 4-5 spelare, men funkar ok på 6 även om antalet spelare påverkar spellängden något.

Spelet går ut på att bygga nätverk över en karta som antingen är USA eller Tyskland i grundversionen. Vi valde Tyskland och förutom att jag spelat det flera gånger innan, så hade Björn spelat det en gång tidigare. Nätverket av städer som du är aktiv i ska försörjas av kraftverk. Den som kan försörja flest städer med sina kraftverk i den runda där någon har byggt ett visst antal städer (14 st om 6 spelare) vinner. Pengar avgör om flera ligger lika.

Först i rundan så kollar man turordningen. Den som har byggt flest kraftverk går först och är det lika, så kollar man hur bra kraftverk de har inbördes. Därefter börjar ledaren att välja ett kraftverk att auktionera ut. Passar han så får han inte vara med på flera auktioner, så denne har färre val än övriga spelare. Han kan dock auktionera ut ett nytt ifall han inte vinner det utvalda kraftverket. Därefter är det 2:an etc. Minimipris är alltid kraftverkets värde (3-50 elektro). Den siste spelaren kan alltid köpa ett kraftverk för detta priset. Köper man ett :e kraftverk, så måste man kasta ett av sina gamla kraftverk, vilket tas ut ur spelet. Därefter så köper man resurser (kol, olja, sopor och/eller uran) för att driva sina kraftverk, dock så det räcker till max två rundor. Priset ökar allteftersom resurserna blir uppköpta. Därefter så bygger man i samma ordning, då siste spelaren även här har en fördel. I 4:e fasen och sista fasen får man inkomst enligt en tabell för de kraftverk som man driver (och betalar med sina köpta resurser). Dessutom fyller man på resurser inför nästa runda beroende på vilken nivå man är på i spelet. Det bästa kraftverket tas bort och läggs underst i kraftverkshögen och dyker upp igen i nivå 3 av spelet. Har alla passat i auktionen, så tas det sämsta kraftverket ut ur spelet och ersätts av ett nytt. Andra nivån av spelet nås när någon har byggt 8 städer (beror dock på antalet spelare).

Spelet är väldigt bra balanserat till de svagaste spelarnas fördel, men trots det kan det vara väldigt oförlåtande om man klantar sig i ett tidigt skede. Det vill till att ha en blandning av olika typer av kraftverk, så man inte blir låst av att någon köpt upp resurser. Detta gäller speciellt om man leder och får köpa resurserna sist. Det är dessutom bra ifall man lyckas satsa på en typ av kraftverk som inte används av någon annan spelare. Dock är detta svårt på 6 spelare. I synnerhet uran och kol var eftertraktat och Björn vann med stor sannolikhet tack vare att han länge hade monopol på sopor. En taktik är att försöka ligga efter med byggandet och samla på sig pengar och senare göra en stor byggrunda. Nackdelen är förstås att man får mindre inkomst på detta. Daniel gjorde ett ryck och byggde i 3-4 städer i samma runda, men blev lidande i flera rundor av att vara ledare och han tappade när vi andra köpte upp allt uran före honom och han inte kunde driva mer än 7 kraftverk i samma runda, då vi andra drev mer än 10 st. Detta kostade troligen honom segern. En annan sak som Björn gjorde annorlunda var att han vid flera tillfällen betalade för att ta sig över flera ledningar och längre bort, vilket gjorde att han inte blev inlåst, trots att han startade i det lukrativa Ruhrområdet. Regelgenomgången gick ganska snabbt, men spelet tog 3:05, vilket var nästan en timma längre än normalt. Dock verkade alla att det är ett mycket intressant spel och de ville gärna testa igen.
Resultat: Björn J 15, Niklas(Nisse) 14(34 elektro), Daniel 14(24), Fredrik E 14 (19), Pierre Å 13 och Carl 12. Detta spelet fick mig igen att fundera på att många av de spel som jag tycker hör till de bästa är jag ganska dålig på och inser mer och mer att skälet är att de utmanar mig att spela bättre nästa och nästa gång.... med en ny strategi förstås!

Till nästa torsdag föreslog jag att ta med bl a Age of Steam. Fredrik ville spela något där man slåss, t ex Shadows over Camelot! Fast jag skulle kunna tänka mig att testa Shogun för att se vad skillnaderna är mot originalspelet Wallenstein som jag har själv. Troligen tar jag med Viking Fury också, vilket jag tycker är ett intressant riskhanteringsspel, så kan Fredrik i alla fall få slåss lite med tärningarna....
/Carl

Ewers

Låter lysande med Shogun. Tänk på att nisse också efterfrågade möjligheten till konflikt. Tyvärr är han ju dock snuskigt bra på att rulla tärning... :cry:

/F  8)

globetrotter

Citat från: "Ewers"Tyvärr är han ju dock snuskigt bra på att rulla tärning... :cry:

Det gör ju inget när det är shogun, då man ju kastar icke-prickiga kuber i tornet  stället... Du pratade ju också om Mutant Chronicle som jag gärna vill testa så jag vet om det ska flyttas från icke-spelat hyllan och om den kanske borde flyttas till göra-av-med-hyllan...
/Carl

Ewers

Mutant cronicles är ett spel där man måste bejaka barnet i sig OCH ha mycket humor. Visst kan vi köra det nästa torsdag om ni vill. Det finns ett kampanjelement i spelet vilket gör att det lämpar sig att lira en hel dag, så man hinner spela flera uppdrag men vi kan lira ett uppdrag eller två för att prova på.

/F  8)

Beorn

Citat från: "globetrotter"Till nästa torsdag föreslog jag att ta med bl a Age of Steam. Fredrik ville spela något där man slåss, t ex Shadows over Camelot! Fast jag skulle kunna tänka mig att testa Shogun för att se vad skillnaderna är mot originalspelet Wallenstein som jag har själv. Troligen tar jag med Viking Fury också, vilket jag tycker är ett intressant riskhanteringsspel, så kan Fredrik i alla fall få slåss lite med tärningarna....
/Carl

Jag är intresserad både av Age of Steam samt Shogun. Får se om jag dyker upp på torsdag bara...

I övrigt så var torsdagens Power Grid mycket roligt; alltid roligt att vinna också  8)
Björn

soulreaper

Jag jobbar till 21:15 på torsdag så jag tror inte att jag dyker upp...
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

globetrotter

Denna torsdag så blev det en av mina favoriter, nämligen Age of Steam, vilken vi körde på USA-kartan då alla övriga var nybörjare. Spelet har fördelen av att ha relativt korta regler, men å andra sidan är det inte speciellt förlåtande ifall man misshandlar "ekonomin" i tidigt skede av spelet. Normalt går man plus tidigast i tredje rundan och ibland inte förrän i fjärde... Så jag fick börja med lite exempel på lämpliga spårdragningar och en standardöppning (om man inte valt lokomotiv) är att hoppa över första godsförflyttningen och ta en dubbellänk i den andra, vilket ger lika mycket i inkomst.

Först väljer man i tur och ordning (första rundan slumpat) hur mycket lån man tar inför rundan. Detta ska räcka både till auktionen och spårbyggandet. Man börjar med att auktionera ut i vilken ordning rundans handlingar ska utföras. Därefter väljer man i tur och ordning en av följande handlingar, vilken ger en fördel: "Flytta gods först", "Bygg spår först", "Ingenjör" (dvs du kan bygga upp till 4 spår i st f 3 spår i rundan),  "Öka lokomotivets maxförflyttning (antal länkar)" (egentligen är det godsets maxförflyttning, som bestäms av lokomotivet), "Urbanisering" (dvs uppgradera en valfri stad i samband med spårbyggnaden), "Godsproduktion" (dvs ta två slumpmässiga gods och placera ut innan man slår för produktion) och "passmöjlighet" (dvs du kan passa en gång i nästa rundas auktion utan att vara ut ur auktionen).

Där efter bygger man i tur och ordning, men den som tagit "bygg spår först" gör detta först. Därefter är det godsförflyttning i tur och ordning, men den som valt handlingen går före förste spelaren. Detta görs två varv och ena varvet kan ersättas med att uppgradera lokomotivet ett steg. Förflyttningen går till så att man tar ett gods och hoppar via en eller flera städer (länkar) till en annan stad med samma färg som godset. Antalet länkar ger i sin tur ökning på inkomstspåret (se det som att ni etablerat ett kontrakt mellan dessa städer, då detta ger inkomst i alla följande rundor också). Därefter får man inkomst enligt inkomstspåret och betalar 1 peng/lokomotivnivå, liksom 1 peng/tagen aktie plus att beroende på hur långt man nått upp på inkomstspåret, så reduceras inkomsten med ett värde, vilket är högre ju bättre man ligger till. Sist genereras det nytt gods på städerna genom att slå lika många tärningar som det är spelare.

Det är ett spel som har ett visst turmoment i form av vilket gods man får ut, men i stort sett går det mesta att planera med långsiktig strategi. Tomas förstod redan i första rundan hur man skulle göra för att vara elak mot Per, så denna fick ingen inkomst alls i rundan. Men i längden förlorade troligen båda på bygget. Jag lyckades inmuta mycket i västra och i synnerhet i nordvästra hörnet och hade mycket gods att välja på till olika 5-länkar inför sista rundan, så det var helt klart att jag skulle vinna när sista rundan inleddes. Dock var de andra inte allför långt efter.
Resultat: Carl 91vp, Per 80vp, Marcus 70vp och Tomas D 49vp.

Vid det andra bordet spelade Kari, Fredrik, Nisse och en till Viking Fury (den gamla utgåvan av Fire & Axe som precis kommit ut). Det var visst Kari som vann.

Nästa vecka tar jag bl a med Eufrat & Tigris, på begäran av Per.
/Carl

soulreaper

jag tror att jag kan på torsdag...kan du ta med dig mina regler då?
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

globetrotter

De är redan nedpackade. Just nu är halva lägenheten flyttad till andra halvan pga målning och tapetsering, så jag har redan fått planera inför nästa torsdag...  :!:
/Carl