Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

Usually_Insane

eller så tjingar du fjärdeplatsen nu oskar ;)
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

globetrotter

Lika roligt att spela Sid M Civ denna gången. Enda smolken var att Björn B dök upp vid 18-tiden och ingen mer, så han fick bara sitta och titta på en stund. Tråkigt!

Förutom Oskar som var helt nybörjare, var det ett väldigt tight spel som Peter W vann på militärseger, men när jag kollade närmare i forumen, så finns det ett officiellt svar på en sak som vi missade. Han attackerade nämnligen mig från en ruta där det var ett guldmynt och det skulle vara det sista jag behövde för en ekonomisk seger!

Jag hittade följande på BGG och det ska visst vara ett "officiellt svar":
"In a game without the advanced tie-breaker, if a player is blockading a square containing an opponent's 15th coin and leaves that square to attack the opponent's capital, what happens?
The player with 15 coins immediately wins. See above."

Så det är bara att konstatera att jag vann och inte Peter! Å andra sidan hade inte han attackerat mig, så hade jag byggt en tech som givit mig ett guldmynt till, så det var moment 22 för honom.

I samma forumtråd fanns svar på en annan sak som vi diskuterade:
"Does Himeji Samuari Castle add to the number of wounds units can take? Does it apply to total strength when determining the victor of the battle after all cards have been played?
Yes and yes"
Så vi tolkade detta korrekt.

När det gäller trade-hanteringen kontra coins vid tech-köp, så har Pierre rätt, så vi spelade fel för att jag propsade på detta. Kollar man under rubriken "coins and economic power", så står det bättre beskrivet:

"When a player researches a tech, they may keep one trade for every coin they have. So, for instance, a player with five coins would be left with five trade after researching a tech. Coins do not allow a player to keep trade after any event other than researching a tech. Therefore, a player can still have their trade reduced below their number of coins when spending trade to rush production or when trade is taken after the loss of a battle. It should be noted that having coins never increases a player's current trade – it merely allows the player to retain the trade they have already accumulated."

/Carl

soulreaper

Tänkte faktiskt posta det här idag, då även jag läste detta. Egentligen så är det ordet retain som har fått åtminstone mig att bli förvirrad, retain betyder behålla så att så som regeln är skriven i första passagen är den redan där tydlig med ett förtydligande i andra passagen. Jag missade att Peter stod på en av dina coins-rutor annars hade jag redan igår nominerat dig till rättmätig vinnare.

En väldigt intressant sak som iaf jag har spelat fel är att man när som helst i sin city managment får spendera culturetokens för att öka på culture-event tracken. Man behöver alltså inte använda sig av Devote to arts för att göra det utan devote gör bara att man får samla in culture-tokens.

En tredje intressant sak är att techs som ger ett coin gör att man direkt nyttjar coinen i den tech-fasen vilket innebär att man direkt förlorar en trade mindre när man köper den techen.

Tyvärr så är det ett FFG spel och det innebär oftast väldigt många regler som behöver clarifications, även om just detta är ett förvånansvärt välskrivet FFG-spel.
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

globetrotter

Jag pratade med Peter igår och han konstaterade att han hade en arme på mitt wonder som han använde för sin attack, så han var rättmätig segrare.

Den hade jag också missat culturereglern, men jag hade koll på uppgraderingsmynt gäller direkt.
/Carl (strax på väg till Brörshult för att brädspela)

globetrotter

Förhoppningen i morgon är att få spela Inca Empire (4 spelare), men jag tar med lite andra kända nya spel också (åtminstone något för 5 spelare). IE är det näst sista spelet av de 19 jag köpte i Essen och som jag ännu inte hunnit spela.
/Carl

Usually_Insane

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"

globetrotter

Jag dyker upp, liksom min kollega Martin.

Enligt önskemål från Björn B kommer jag bl a ta med mig Olympus, men det blir förstås en del mer att välja från.
/Carl

Niklas

London var ett trevligt spel. Vore kul att testa nu när man vet hur det funkar. Eller jag menar har lite koll på hur det funkar.

Usually_Insane

soulreaper

jobbar till 21:30 så jag dyker inte upp
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

globetrotter

Jag är på som vanligt. Luna, Magnum Sal eller Era of Inventions? Jag har flera spel med mig.
/Carl

roligt

Jag ska försöka komma nu på torsdag, och seddan uppkommande torsdagar denna våren. Varit lite seg på att dra igång rutinerna.
Var med och spela.

globetrotter

Jag byter ut något av de spel jag hade med förra torsdagen till Fürstenfeld, dvs det nya av Friedemann Friese.
/Carl

globetrotter

Jag komemr idag och bl a har jag med mig Era of Inventions, som jag gärna vill testa igen. Dock max på 4 spelare, för det blev alldeles på tok för segt med 5 st.
/Carl

globetrotter

Jag kommer som vanligt i morgon. Vi får väl tro att det blir bra uppslutning. Sist var vi bara 4 st. Å andra sidan spelade vi Era of Inventions två gånger på raken.
/Carl