D&D Carl's campaign of pro-ness +5

Startat av Martoow, maj 01, 2007, 20.33

Föregående ämne - Nästa ämne

Shump

Nja inte riktigt skapa ett omvandlignsprogram. Men jag håller på och arbetar på ett program som vi skulle kunna använda för att snabbare styra soundtrack.

Iden är att man har ett program som man kan ladda in massa musik till. Och med ett enkelt knapptryck på tangentborde så kan man byta låt, ty varje tangent är mappat till en specifik låt(begränsat till hur många tangenter det finns vill säga). Det skulle innebära att DM skulle kunna snabbt och utan att förstöra stämningen ändra till en låt som passar bättre.
Så småning om tänkte jag också ha funktioner där man spara olika "pre-sets". Där man sorterar olika låtar i olika kategorier, där programmet slumpar låtarna inom den kategorin som DM har valt. Även detta är tänkt skötas med bara en tangenttryckning. Har även funderat på att lägga till funktioner för att öppna bakgrundsljud, typ havsljud, och kanske även mer specifika ljud, typ huggljud, slaffsljud etc.

I.o.m. att vi precis har börjat med java tänkte jag koda i det, det verkar dessutom mkt lättare än om jag skulle göra det i c++. Än så länge så har jag kommit så långt så att man kan spela en .wav fil :P Men jobbar sakta på det.

Martoow

Låter äckligt mycket bättre än det som jag pratade om. Ska i så fall programmet ligga på min dator(i och med att jag har laptop)? isf måste det ju funka till vista, men det kanske inte är nångra problem.

Ett par saker jag kom att tänka på:
- Det kommer nog vara svårt att ha tillräckligt många tangenter för både musik och effektljud... det kanske skulle vara bättre med menyer fast med hotkeys för de få ljudklipp som används mest.  8)
- Programbakgrunden kommer behöva vara svart(eller annan random mörk färg) så att inte datorn lyser upp alltför mycket.

Otherwise... just brilliant. ^^
No expansion without equilibrium
No conquest without control
Pursue success in serenity
and service to the Tau\'va

Brain

Citat från: "TheRevenger"heh mjo de ska no kunna ordnas att dom funkar på vanli stereo :) de ska nog int va nått problem egentligen.. ska bara hitta en file converter.. vilket int heller ska va nåra problem...

Råkade titta in i er tråd och då jag just installerat NWN på min Mac började jag kolla lite. Visade sig att .bmu bara är en variant av .mp3 så efter att man döpt om dom hittas de i iTunes och det är inget problem att bränna en musik-cd. Frågan är bara ifall Geddons spelare hittar CD:n...

Kan annars rekommendera Arcana som bakgrundsmusik för Fantasyrollspel.

Vet inte hur deras senaste plattor är men de äldre är väldigt mörka samt med ytterst lite sång

Edit: Har nu testat både via Audio-CD och USB-minne och Geddons CD-spelare fixar båda utan problem.
Tomas Davidsson

Shump

@Martoow: Hade egentligen inte tänkt gå in på för mycket detaljer om hur programmet ska se ut men eftersom du ändå tar upp det så kan jag lika gärna förkalra hur jag tänkt. Huvuddesignen kommer vara så att det finns fyra listor; en för bakgrundmusik, en för bakgrundsljud, en för effektljud och en sista för "pre-sets". Pre-sets är olika mindre listor som är ordnade efter typ av musik; dag, natt, skog, grotta etc. Dessa kommer ha tangenterna '1' till '0'. För mer enstaka fall använder man de övriga låtarna som ligger i den första listan; dessa kommer ha tangenterna på den övre rad, dvs. 'q' - 'å'. Likadant kommer det fungera för bakgrundsljud ('a' - 'ä') resp. effektljuden('z' - 'm'). För att man inte ska begränsas till hur många låtar man kan ha, pga antalet tangenter, tänkte jag att man väljer i förväg vilka som ska ha vilka snabbtangenter, genom att lägga dem i en viss ordning i respektive lista. Om det skulle visa sig att det inte räcker med antalet tangenter kanske jag lägger till shift och ctrl, men det får jag se när jag gjort klart programmet. En anledning till att jag inte vill ha det är för att det motsträvar enkelheten som jag vill uppnå. Angående bakgrundsfärg är det inga problem :P skulle kanske även kunna fixa så att man kan ställa in bakgrundsfärgen. Sedan om Vista, det ska inte vara några problem alls iom. att jag använder java. Men som sagt, man vet aldrig med datorer, de tycks alltid hitta något att klaga på.

@Brain: Då är det bekräftat det som jag trodde, angående .bmu/.mp3, vilket är väldigt goda nyheter. Var nämligen osäker ifall jag skulle kunna göra ett program som tillåter många fler format än .wav och .mp3.
Kollade även in Arcana. Mycket intressant band och kan verkligen passa som bakgrundsmusik. Kankse lite synd att de flesta låtar är som sagt mörka och inte passar så bra in i stadsmiljöer. Men tack iaf för tipset.

Edit: Vore bra om ni kunde skriva i vilka format all musik och liknande är i. Jag vill helst inte behöva fixa så att allt för många format fungerar, iom att det var mer pain än vad jag trodde.

Martoow

Lord of the rings = '.mp3'
Elder scrolls III & IV tror jag är i '.wav'

Shump

Det var bra. Fösök och håll er till de formaten i framtiden så slipper jag krångla med allt för många format (som inte java tydligen har officiellt stöd för).

Shump

YES!! Lyckadeas spela upp en .mp3-fil i java ((: Ska bara utföra ett till simpelt testa sen kommer jag kunna komma igång på allvar med det riktiga programmet. Dock vet jag inte när det blir, eftersom vi har två prov denna vecka och sen ska jag till sälen en väcka. Efter det ska det inte vara några problem.

TheRevenger

yello a-gain^^ så var var vi? jo de här me ditt program... ja håller på och letar efter filerna till Baldurs Gate men de verkar aningen problemaitiskt men jag är i närheten ska dock ändra så att shumps program kan hantera filerna mycket enkelt med ett litet formats byte.. ska dock int va nåra problem.. ska bara hitta ett programm som kör alla dom kända formaten så e de klirrat på en handvänning.....

danke shöön XD
Death is the end some say... But I say that even death has an end!

The Great devourer is upon us! Join their crusade on all living things or be Devoured

Shump

Nu bär det iväg till sälen, så jag kommer antagligen inte kunna läsa vad ni skriver här. Efter denna vecka så hoppas jag att på allvar kunna börja skriva på mitt program. Dock kan jag inte utlova ngot eftersom jag har tre prov den veckan ):

TheRevenger

vi ska nog kunna lösa detta julle men låtarna från baldursgate är kodade och går därför inte att använda...

PS: vart fan köper man ett tärnings set idag?

MVH The Rev-Dev erik

The Great devourer is upon us! Join their crusade on all living things or be Devoured

Shump

Tillbaka från en vecka av farande i backarna (: Dags å börja jobba på programmet.

Martin, när har du lov? Vilka dagar kommer vi kunna lira? Jag antar att det är ganska snart. I så fall kan jag dock inte lova att programmet blir klart tills dess.

Citat från: "TheRevenger"
PS: vart fan köper man ett tärnings set idag?
MVH The Rev-Dev erik

Tror ej det går att köpa i Borås ): Om du ska till Göteborg nån gång kan du kila in på Science-Fiction bokhandeln, de vet jag har. Annars går det väl att beställa från nätet.

Martoow

Jag vet att det kommer bli svårt att få fram ett program som funkar tills jag kommer(29:e februari till 9:e mars), så det får vi helt enkelt levca med. :D Jag har ingenting bokat under mitt sportlov än så länge, så för mig kan vi spela vilken dag som helst.
Sedan, Julian så kommer jag hem på påsklovet(20:e till 30:e mars), men det här ska ni hålla tyst om ... tänkte nämligen överraska klassen litegrand. :P Och angående speldatum på påsklovet så ser det än så länge ut som sportlovet... tom almanacka där med. 8)

@Erik: Ja, som Julian säger är nog det bästa alternativen Sci-fi bokhandeln eller internet. Du får nog räkna med en 50:- eller så för en burk/påse/kista/vallgrav.

Nu är det då bara 10 dagar kvar tills jag kommer hem, så nu börjar det bli dags att börja diskutera speldatum.  :wink:

Shump

Aaa... det börjar bli dags för att bestämma datum. Troligtviskommer jag kunna alla dagar under martins sportlov. Hoppas bara att det inte kommer för mkt läxor och prov den veckan. Kanske skulle man även kunna lira någon vardag.
Under sportlovet går det ej att spela ty carl ska åka skidor då. Möjligtvis de sista dagarna(om vi har lvoet samtidigt vilket jag antar).

Citat från: "Martoow"
@Erik: Ja, som Julian säger är nog det bästa alternativen Sci-fi bokhandeln eller internet. Du får nog räkna med en 50:- eller så för en burk/påse/kista/vallgrav.
Tror de kostade runt 90 spänn och upp åt på SF-bokhandeln.

Martoow

@Shump: jag skrev mellan vilka datum jag skulle vara hemma i mitt förra inlägg, de ska fortfarande vara "up to date". :P

Angående tärningar så kostade mina tärningar 45:50... men de kan ha ändrat priset sen dess.

Undrar sedan om någon är intresserad av bio på nån av vardagskvällarna på mitt lov. Vore najs om vi kunde dra ihop något sånt. 8) Ska kolla med folket på pseudoninjas.forumportal.se också, de kanske vill hänga med isf.

Väl mött.

TheRevenger

jag säger bara det att ja kommer inte dra te GBG än på ett tag vad jag vet och då undras vilken/vilka sidor? golem.se existerar inte enligt vår webläsare och jag vet inte vart man kan beställa på faktura så mer förslag.. och martoow dit sportlov är rent för min del så ja kan klara mej tror ja :P de ska gå eller så går ja ur huse eller nått