Gryning på Ereb II

Startat av Spiff Rymdspionen, juni 10, 2007, 14.52

Föregående ämne - Nästa ämne

Spiff Rymdspionen

Check, vi börjar småputtra klockan 18:00 med dom som kan komma då, eftersom det kommer att bli en del diskuterande om vad nästa drag skall bli. Ardress, Frost och Språngspjut vill till exempel resa söderut. Inget kommer dock att beslutas föränn resten av gruppen har samlats.

Så, 18:00.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Ewers

Hej allihop!

Ber först om ursäkt för att jag brusade upp lite väl mycket igår. Skulle som Carlos sade ha släppt det hela med en gång istället.

Vill med det här inlägget försöka belysa vad jag anser om vår grupp och dess sammanhållning, band till varandra, målsättningar mm.

För det första tycker jag att vi alla borde samlas för en fika under absolut ingen tidspress alls, för att utröna vilka våra övergripande mål är. Därefter borde vi utarbeta en grovt huggen plan för att nå målen.
Grundförutsättningen för att det är någon mening med ovan nämnda fika är att du som spelare anser att vi är en grupp och att du kan tänka dig att inordna dig under gruppens vilja när så blir fallet. Är svaret på frågan att du kan tänka dig att följa med när du måste men inte tänker hjälpa till trotts att du inte fick som du ville så är fikat ingen ide, då du själv inte låtit dig ingå i gruppen.

Andra saker som jag funderat på efter gårdagens spelning, som kanske kan bidraga till ett effektivere och mer positivt spelklimat, är att vi kanske skall försöka involvera de övriga spelarna mer i vad vi har för ideer och planer. Som det är just nu känner vi inte varandra och delger inga tankar och ideer innan vi sätter dem i verket. Här är jag själv en riktigt god kolsupare.
Jag upplever att vi generellt är negativa till olika ideer och förslag som kommer upp. Regelmässigt ges varje ny ide en skarp granskning ur det mest pessimistiska synsättet och alla tänkbara negativa aspekter av händelseförlopp belyses omedelbart. På detta sätt stryps den överväldigande mängden ideer i sin linda samtidigt som det främjar ett handlande där man i ensamhet eller utan att delge sin intention försöker genomföra sina egna ideer utan de övrigas vetskap, eftersom man ändå säkert blir nerrackad och/eller stoppad. Om man istället försöker se de positiva sidorna i ett förslag först så kommer man kanske att kunna få en synergieffekt, även om planen/iden inte är felfri från början.
Dessutom är det så att det påverkar slpelledaren om vi alltid räknar upp fel/brister/hinder för alla planer men sällan eller aldrig talar om vilka positiva aspekter i miljö/terräng/läget som talar för vår fördel. Man måste inte påminna SL om alla negativa modifikationer, kanske istället beskriva vilka fördelar man ser i den givna situationen. Dock utan att tjata, för det gillar ingen SL. ;0)

När det kommer till nyttjande av färdigheter så gör vi nog bäst i att inse att det är värdet på rollformuläret som avgör hur duktiga vi är på de olika färdigheterna. Min karaktär är tex väldigt duktig på heraldik men jag som spelare är nästan helt ovetande. Alltså låter jag SL beskriva min kunskap. Jag bara talar om när jag avser använda min kunskap och beskriver vad jag vill uppnå, SL får sedan beskriva resultatet av mina ansträngningar. Specifika detaljer i färdighetsutövandet borde hållas generella då karaktärens skicklighet ofta överstiger spelarens. Enda undantaget är sociala färdigheter då själva rollspelandet spelar stor roll för modifieringen av svårighetsgraden.

Pratade med Carlos precis och han tyckte det var ok att vi får en spelning till att bara prata ihop oss, en spelning i realtid där vi inte har någon ambition att komma vidare rent tidsmässigt. Fick också reda på att mista antalet spelare i en grupp är två spelare så om det finns spelare som absolut inte kan tänka sig att vara delaktig i vad de övriga tänkt hitta på så går det bra att splittra gruppen för en spelning eller två.

Nu hinner jag inte skriva mer men skulle väl kunna fortsatt en stund till. Detta var nog dock det viktigaste. Konstruktiv och självransakad kritik uppskattas men svar av Pasistandard undanbedes vänligt.

Mvh /Fredrik

Sparvel

Hej hopp.

Jag tycker att vi verkar ha kommit till någon slags gemensamt korttidsmål förra spelningen:

Calldors/Pers plan verkar som en mycket ljus idée! Det enda vi behöver komma överens om är detaljerna. För vad jag minns så var det ingen som utryckte något emot den?
Dessa detaljer kan vi nog lika gärna försöka komma överens om via forumet för att slippa ödsla mer speltid?

Callisto kan hjälpa till genom att försöka ta sig in i staden _själv_, sälja svärdet/svärden åt oss och kolla upp det allmänna läget i staden. Även luska ut information som vi gemensamt kommer fram till att vi behöver.

Detta skulle för att kunna spara ytterligare tid ske innan vår nästa gemensamma spelning om ni tycker det är en bra "början"? För det verkar ju som att några inte är riktigt 100 på vad ni ska göra i Ara egentligen?

Detta utesluter ju självklart inte att någon annan försöker ta sig in i staden om så önskas, Callisto bara påpekar att hon jobbar ensam.

När vi sedan samlat nödvändig information kan vi återgå till att bygga upp detaljer kring "TeH Plan!" Och vid det laget har alla förhoppningsvis klart för sig vad deras karaktär har för mål med livet o.s.v.

Discuss
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

Spiff Rymdspionen

Personligen, som jag uttryckte tidigare, så är jag helt och hållet ovan till att en grupp är såpass oense som eran just nu är. Det känns som om ett antal personer drar åt olika håll. Detta är det väl igentligen inget fel på, men när en sida inte vill ge med sig så kan det leda till långa stillestånd, argument som sträcker sig från rollperson till spelare och där igenom dåligt spelklimat.

Vad jag inte håller med om som pekats åt är att respekt och vänskap inte kan existera fullständigt mellan två karaktärer som drar åt just olika håll. Faktumet är ju att ni har precis samma mål i kampanjen. Om din karaktär helt enkelt inte är intresserad av att spela kampanjen så har du misslyckats med att skapa denne inom de enda stora ramarna som finns. Jag förutsätter dock att ni alla är det och därigenom har karaktärer som i slutändan faktiskt vill det samma.

Vägarna till lösningen och som någon beskrev det 'räddandet av riket' är ju dock många och där i ligger problemet. Vissa tror att svaren finns hos alverna. Andra har sett storheten i marsalk Kael, någon kanske tänker leva upp till löftet och hjälpa Hallborg, o.s.v.

Som jag nämnde under förra spelningen så är det helt okej om ni väljer att dela på er. Detta innebär inte alls att era karaktärer måste avsluta vänskapsband ni har eller att respekt behöver gå förlorad. Om ni inte kan komma på en lösning, så låt naturen ha sin gång. Jag tycker att de som vill hjälpa Kael bör göra det och respektera de som är av annan åsikt. De som vill till alvskogen, ta er dit. Vill ni göra något annat, kom överrens om en mötesplats där ni senare träffas och delar eran erfarenhet och information ni kommit över. För i slutändan har ni /samma/ mål. Det är inte en jättebra lösning, men den är fullkomligt acceptabel i min åsikt.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Robin

Lerris har det ju jobbigt just nu eftersom det inte finns någon som kan säga till honom vad han ska göra, för första gången i hans liv.

Men vad jag vill att vi göra är ju ganska tydligt för de flesta misstänker jag. Rädda Kael. Jag anser nog att vi kan ta profetian och ignorera den (alvernas tid är ändå förbi) och faktiskt samarbeta med Trafels fraktion. Det kan leda till många bra saker, vi kan kanske få ut Kael, vi kan kanske få hjälp med Hallborg och göra riket starkare. Bra saker.
Jag vann combat med 13.

Apanpapan

Ät bajs Ewers. Mina svar har en jävligt hög standard.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Sparvel

Dina? Erik? Pär? - Lever ni?

spelning lördag eller söndag? eller fredag för den delen?
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

Spiff Rymdspionen

Vad har jag missat?

Nu på lördag eller söndag?


Ingen talar om något för mig!
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Dina

Jag undrar också vad jag har missat. Har vi ett datum inbokat?
So long, suckers!

Ewers

Som det ser ut nu är jag upptagen hela helgen. Påminner om styrelsemöte nu på söndag.

/F

Den Gamle

Jag är också uppbokad hela helgen men håller med om behovet av att prata ihop oss innan nästa spelning. Föreslår att vi börjar med att diskutera vad vi vill med kampanjen out-of-character.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Sparvel

jamen... läs våra inlägg och svara då kanske?
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

Sparvel

Carlos gör en sån fin lista på bokningsbara datum plx
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

Ewers

Håller med Erik om att vi nog behöver prata lite spelare emellan innan nästa spelning. Vi behöver prata om vad vi vill göra av kampanjen mm.

Dessutom tycker jag att vi känner varandras karaktärer alldeles för dåligt. Därför tycker jag att vi borde beskriva våra karaktärer mer ingående vad avser kunskaper och färdigheter, så vi inte hamnar i sådana situationer som när Kahit skulle spåra utan att ha färdigheten mm. Vi borde alla ha vetskap om de tio bästa färdigheterna hos varandra samt hur bra vi är på dom. Vad jag menar är att vi nu en gång helt enkelt berättar våra färdighetsvärden på de tio bästa färdigheterna samt ev övriga "udda" färdigheter som vi borde känna till. Detta för att vi bättre skall kunna utnyttja gruppens resurser, planera framtida drag samt ha en mer riktig helhetsbild av gruppen.

Detta skulle naturligtvis kunna ske på början av nästa spelning.

Sedan tycker jag att vi varit dåliga på att rollspela vardagliga samtal mellan våra karaktärer. Samtal om barndom, familj, uppväxt, framtidsdrömmar, favoritfärger mm. Som läget är nu vet vi nästan ingenting om varandra vilket inte ger något djup till gruppens karaktärer. Vi vet ju pinsamt nog mer om våra SLPer än om varandra...

/F

Spiff Rymdspionen

Datum som är öppna just nu är;

Fre 5/10
Lör 6/10
Sön 7/10

Sön 14/10

Fred 19/10
Lör 20/10
Sön 21/10


Rekommenderar en lördag så snart som möjligt då den andra gruppen är frusna tills det att ni spelat.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."