Hemligheter och Porslin - En L5R kampanj

Startat av Getsen, april 15, 2008, 14.22

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

Det som folk inte vet har jag inte ont av.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Getsen

Ett par ord om dueller i Rokugan

I Rokugan förekommer det många olika former av dueller, men de två vanligaste är vapendueller (vanligtvis mellan två bushi) och magiska dueller (sk Taryu-jiai, mellan två shugenja). Det är en tradition som hjälper till att avgöra vem av två samurajer som har rätt i ett tvistemål. Alla dueller oavsett vad måste ha ett vittne, speciellt om det är en duell till döden.
Den som blir utmanad har den traditionella rätten av välja hur duellen skall utkämpas, men det är en rätt som används med vissa förbehåll; en bushi är förväntad att använda sin katana för att försvara sin heder och att välja att det ska vara en duell i knyppling kommer snarast att få honom utskrattad. Efter att den utmanade har valt vilken form av duell som skall ske är det upp till utmanaren att bestämma tid och plats. Om duellen är till döden så brukar man ge den andre tid att avsluta sina affärer och sätta sitt liv i ordning innan han behöver möta sina förfäder.
En samuraj verksam vid hovet har för det mesta en livvakt som tar hand om hans eller hennes dueller, dock så lider herren samma öde som sin yojimbo. Blir yojimbon skadad ska samurajen han skyddade åsamkas liknande skada och om livvakten dör så förväntas dess skyddsling begå seppuku.
Tillfällig magi anses vara "fusk" i en duell, antingen den läggs på en av deltagarna eller i området för att ändra på duellens förutsättningar. Nyttjandet av magiska föremål som inte är ett av vapnen som används likaså.  

Orsaker till dueller
Skälen till att duellera kan vara många och varierade. Det kan vara väldigt personligt och passionerat och det kan vara väldigt korrekt och stelt, men vad skälen har gemensamt är en att det måste finnas en meningsskiljaktighet eller förolämpning som bara kan lösas genom en duell. En vanlig orsak är att två svärdsmän helt enkelt vill jämföra sina tekniker och se vems skola som är bäst. Detta innebär dock inte att vem som helst som råkar ha en fallenhet för iaijutsu har rätten att gå omkring och utmana folk efter eget godtycke. En samuraj av hög status (två ranker mer än den utmanande) kan i ganska stor utsträckning ignorera utmaningar av någon som är under honom, såvida det inte finns någon seriös grund för duellen ("Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die.")

Villkor
Villkoren för att vinna en duell kan variera; den vanligaste formen kallas för Ketsuki och slutar vid första blodsutljutelsen. Den symboliserar att den förste som träffar är den förste som dödar och används mest för att mäta sin färdighet med sin motståndare.
Ett annat villkor kan vara till någon av de inblandade ger sig.
Dueller till döden är den allvarligaste formen av duell, och för att delta behöver en klansamuraj tillåtelse från sin daimyo. Hans liv är trots allt inte hans eget att riskera.  

Iaijutsudueller
Kakita, Rokugans förste Smaragdmagistrat och grundaren av Kakitafamiljen i Tranklanen, var en mästare med svärdet och lade då imperiet var ungt mycket av grunden för hur dueller kom att fungera genom årens lopp. Han ansåg att sanningen skulle komma att visa sig genom nyttjande av svärdet och att den mest hedersamma formen av duell var iaijutsuduellen, lämpligt nog en konst han själv bemästrade. Iaijutsu är en rituell form av duellering, där de två kämparna står ansikte mot ansikte innan de i en snabb rörelse drar sina svärd och hugger mot sin motståndare. Beroende på vilka segervillkor duellisterna satt upp kan duellen efter de inlednade dragandet av vapen övergå till en vanlig strid eller helt sonika vara över. Iaijutsudueller utkämpas enbart med katana. (ett exempel på en Iaijutsuduell från filmens värld är slutscenen i Sanjuro http://www.youtube.com/watch?v=BAgc04WTTXE )

Kenjutsu
Kenjutsu är en helt vanlig strid med svärd, och är ett minst lika vanligt sätt att lösa en duell som iaijutsu är, dock så anses det vara burdust och ofint inom de högre sociala skikten i riket. Det är en del av kejserliga lagen att dueller skall lösas med iaijutsu, men långt ifrån alla samurajer har studerat vid en duellskola
(Ett exempel på en kenjutsuduell; http://www.youtube.com/watch?v=ff5r9lDNdAk&feature=related )

Andra vapen
Med alla andra vapen fungerar det precis som med Kenjutsu, det anses för det mesta bara vara ett sämre alternativ och mindre värdigt en samuraj, men Rokugan är en plats där styrka i mångt och mycket ger rätt. Så gott som alla klaner har sina egna varianter när det gäller att lösa konflikter mellan sina samurajer; Krabbklanen har en lång tradition av Sumai, en form av brottning medan många bushi inom fenixklanen favoriserar naginatan som vapen. Inom skorpionklanen är kenjutsu eller iaijutsu vanligast, men då Bayushi Bushi-skolan i mångt och mycket bygger på tekniker som använder sig av finter och försöker utnyttja motståndarens svagheter så ser man inte ner på användandet av andra, mindre traditionella vapen (t ex kedjevapen) som med fördel kan kombineras med skolans filosofi.

Moral of the story; har era karaktärer duellerat någon gång? Med vem och över vad? Vad blev effekterna? Var duellen sanktionerad och hade den trovärdiga vittnen?
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Apanpapan

Pratas det tyska i Rokugan?!  :lol:
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Getsen

Citat från: "Apanpapan"Pratas det tyska i Rokugan?!  :lol:

De är inte i Rokugan, de är i Tyskland fattruväl??!!?!?! :P
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Getsen

I texten nedan behandlas i första hand bushiskolor, men ta bort vapen och militära manövrar så funkar det i stort sett även för hovmän och andra. Möjligtvis med mer hov och tempel inblandade.

Samurajskolor
De första samurajskolorna bildades då Rokuganska riket var nytt och då Kami fortfarande vandrade bland vanliga människor. Kami samlade människor omkring sig och skapade klaner, och till deras mest betrodda tjänare lärde de ut sina konster, må det vara stridskonster, förmågan att påverka det politiska spelet eller olika sätt att tala med naturens andar. Under dessa tidiga år fungerade skolorna enligt ett lärling-system, men med tiden då klanerna växte och likaså antalet samurajer som behövde utbildning så blev denna tradition lidande då det fanns få riktigt duktiga lärare. Lösningen blev att enskilda samurajer med gåvan att lära ut fick tillåtelse att öppna dojos, en fysisk skola dit samurajer sedan kunde ansöka om medlemsskap för att få ta del av klanens traditioner. Allt förändras dock över tid och under de 800 år som gått så har olika dojos, trots att de grundar sina läror i samma skola, utvecklat egna eller nya tekniker så trots att två samurajer tränats inom samma skola (men vid olika dojos) kan deras tekniker, kator, och generella inställning till bushido, världen och allt annat skifta något.
Över tiden som gick så uppstod ett visst hemlighetsmakeri kring de tekniker som lärdes ut vid en dojo, då det ofta förekom rivalitet mellan både hela skolor (t ex Mirumoto bushiskolan och Kakita bushiskolan) eller enskilda dojos. En dojo idag fungerar väldigt mycket som ett slutet sällskap, vars elever har som plikt att skydda dess heder och intressen, därav att många bushis tränas i en dojo som bekostas eller sanktioneras av deras familjs daimyo. Majoriteten av alla samurajer i Rokugan idag tränas vid en traditionell dojo.

((Poängen jag vill göra är en variant på det "öppna" skolsystem som finns i L5R-regelboken. Det finns dojos hos t ex Shosurofamiljen som lär ut Bayushi bushi-skolan, men oftast med något eget adderat, t ex en ändrad/ny teknik (en sk Path), andra/nya startingskills eller liknande. De erkänner självklart sitt ursprung i bayushiskolan men har väldigt lite med den att göra nuförtiden. Det kommer generellt att förekomma färre Paths som börjar i en skola och går över till en annan, men mer om det om det blir viktigt under spelandets gång. Dock så förekommer det utbyten mellan specifika dojos/daimyo men alla sådana överenskommelser är individuella och specifika för just den samurajen.Värt att notera är att det förekommer skolor som inte sponsras eller backas av någon klan, dessa attraherar oftast ronins eller samurajer från de mindre klanerna och överlever pga goda kontakter med bönderna i området. ))

Att gå med i en dojo
Att gå med i en dojo fungerar traditionellt på två sätt; antingen gör man det som barn för att ens föräldrar bestämt vart deras barn ska tränas och då behöver man inte göra något alls mer än att lyda. Föräldrarna kontaktar sin lord som ser till att den ansvarige för dojon får en formell förfrågan från honom. Ett samurajbarn flyttar till en dojo vid sju-åtta års ålder.
Beroende på dojons traditioner börjar sedan en varierande träning. Inte nog med att en samuraj ska lära sig hantera de vapen som är traditionella för skolan, han skall även lära sig etikett och andra färdigheter som är lämpliga för adelsmän. För de barn som utbildas till bushi, börjar vapenträning tidigt och så snart de tillåts ha skarpa vapen används dessa mot levande varelser, oftast hundar och kriminella från de lägre kasten.
De första åren i en dojo innebär generellt ett hundgöra för samurajen. Traditionerna varierar såklart från dojo till dojo, men ett par vanliga exempel är att det är de nya eleverna som får städa, laga mat och ta hand om allehanda tråkiga göromål, alla lektioner som kan ske utomhus sker utomhus oavsett väder. Vad en karaktär generellt lär sig under sina år vid en dojo symboliseras av hans Schoolskills och Techniques.  

Gempukku
Vid ungefär 15 års ålder genomgår ett samurajbarn sin gempukku, en traditionell ritual varefter han räknas som "riktig" samuraj med allt som hör därtill. Vid Gempukkun väljer han det namn han vill ha i sitt vuxna liv och markerar också slutet på sin utbildning. Han är nu i sin daimyos tjänst och kommer inte längre att bo vid dojon. Dock så kommer han att återvända både för att hedra sin sensei och för att få mer träning i framtiden.
Alla klaner och familjer har olika traditioner när det kommer till gempukku-ceremonin.

Att byta dojo
Att byta dojo är svårt men inte omöjligt. Antingen så är man såpass duktig att man lärt sig allt den första dojon har att erbjuda, och då är det generellt sett ok att man söker sin väg till visdom och upplysthet någon annanstans. Om man dock hoppar av i förtid så bränner man troligtvis de broar man har med sin gamla sensei om ärendet inte hanteras snyggt, t ex genom ens daimyo.
Att bli antagen vid en ny dojo fungerar på ungefär samma sätt; antingen så reser samurjen dit och imponerar så mycket på dojons högste sensei (en sk Soke) att han blir antagen på ren merit, eller så skaffar han sig ett rekommendationsbrev från någon inflytelserik person (t ex sin daimyo) samt skriver en formell ansökan. Sedan lämnas det upp till den nya dojons rektor att ta in honom eller inte.

((Spelteknisk detalj; byter man skola så får man inte några schoolskills eller schooltrait gratis; man måste lägga xp på det innan man ansöker så att man har grunderna. Man kommer inte heller behöva spendera åtta år med pre-gempukkustuff utan kan direkt lära sig teknikerna. Det skall också nämnas att det är ovanligt att man byter dojo utan ett riktigt gott in-characterskäl.))

Övrigt
För att en tradition ska överleva så måste det finnas folk som för den vidare. En del av samurajens "löfte" till dojon är att ära dess traditioner och det förväntas att de som är fullt utbildade i en dojos tekniker (har samtliga skoltekniker och känner till dojons traditioner och tankesätt) kommer att visa intresse av att, om så skulle krävas, bli rektor (Soke) eller sensei vid skolan om så skulle behövas. Det är på många sätt en heltidssysselsättning och kan mycket väl krocka med de sysslor som ens daimyo redan givit en (dock så brukar förfrågningar ske i samförstånd, då det ju ligger i daimyons intresse att dojons traditioner ska överleva.)

Status inom en dojo
Soke – Rektorn för dojon. Han tillsätter alla sensei och tar ett personligt intresse i de elever han anser vara lovande. Det är rektorn som ansvarar för de heliga rullar där skolans tekniker finns beskrivna, själva hjärtat i dojon. En Soke kan också kallas för O-sensei. ((Soken är Rank 5 och vet allt som är värt att veta om dojon och dess tekniker.))
Shihanke – Shihanke är skolans senseis, hur många som finns i en dojo beror på dess storlek. En Shihanke har oftast specialiserat sig på en eller två färdigheter eller tekniker som de lär ut. De är även skolans mest betrodda elever och tillsatta personligen av rektorn. Av tradition så är det en Shikanke som blir ny Soke då den förre gått bort. ((En Shihanke är troligtvis rank 4+ och överser ett visst område av vad dojon lär ut, be it tekniker eller specifika skills eller emfaser))
Shihan – Shihan är vanliga sensei som arbetar under en Shihanke inom samma område, de är inte heltids sensei utan fungerar mer som betrodda, ärade studenter. ((Vanligtvis rank 3+))
Renshi – Betrodda studenter som får undervisa klasser i schoolskills, men inte i tekniker. ((Rank 3+))
Uchi-deshi – Nyligen initierade i skolan. Rank 0-samurajer som ännu inte genomgått sin gempukku. ((Rank 0-1 noobs!!))

((Speltekniska detaljer; Då en karaktär når Rank 3 i sin skola, visat sig framstående inom en eller flera av skolans färdigheter (Skillrank 5+), har visat gott omdöme (Awareness 3+, Intelligence 3+) och undvikit att dra vanära över sig (inga kända Glory- eller Honor-sänkningar sedan han sist fick en ny Teknik) så kan han om han så vill tjänstgöra som Shihan sin dojo, vilket ger en viss Gloryhöjning och kan öppna många nya kontakter.))  

Moral of the story? Fnula lite på hur er dojo/sensei/uppväxt var. Ni har ganska stor frihet, och ta gärna inspiration från redan existerande dojo om ni har tillgång till några av böckerna.. annars får ni hittepå  Det måste inte vara jätteavancerat bara ni har ett hum hur era karaktärer ställer sig till sin dojo och skola. De är ju de människorna ni har spenderat större delen av er uppväxt.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Getsen

Nedan följer ett par ord om Bushido

Bushido, vilket ordagrant betyder Krigarens väg, är en samling levnadsregler för hur en samuraj bör bete sig både på slagfältet och i vardagslivet. Att leva efter Bushidons regler är synonymt med att leva ett hedervärt liv, något som alla samurajer bör eftersträva. Lustigt nog så är ett av de vanligaste debattämnena under vinternhovens kalla dagar just "Vad är heder?", och efter 800 år så har folk fortfarande inte kommit överens. Det finns de som har långa utläggningar om bushidos bud, de som är tysta och de som enkelt säger "Om du måste ställa frågan så kommer du aldrig att förstå vad heder innebär."

Det var Akodokami, Lejonklanens skapare, som i sin bok Ledarskap lade grunderna för det som idag utgör de moderna bushidoregler som Rokugans samurajer i tanke och handling skall leva efter. Varje klan tog till sig sin egen tolkning av skriften och alla anser sig följa de delar som de anser vara själva kärnan i Bushido, krigarens väg.

Bushido har sju lärosatser:
Gi (Ärlighet)  – Ärlighet i Rokugan är något skiljd från ordets "normala" mening. En samuraj är ärlig, då det bara är ohederliga personer som måste gömma sig bakom lögner och svek. Dock så är det en ärlighet med modifikation, då en samuraj också har skyldigheter vilka stundvis kan gå emot den eftersträvansvärda ärligheten och då står han inför valet att välja Chugo (plikt och lojalitet) eller Gi.

Rei (Artighet)  – En samuraj oavsett i vilken situation förväntas ha ett korrekt uppförande, oavsett om det är mot en fiende, vän eller någon okänd. Som gäst så förlämpar man inte sin värd, och en samuraj hedrar en dräpt fiende om han kämpat väl ty en samuraj har inga fiender i döden. En del av detta innebär en stoisk hållning och att hålla masken även då känslorna svallar, då en samuraj förväntas ha kontroll över sina känslor i alla situationer.

Yu (Mod)  – Mod är en relativt simpel regel att följa. Var inte rädd att göra det rätta i alla situationer, ty för den fege finns det inget liv. Yu innebär också insikten och självkännedomen att inte vara övermodig eller dumdristig i sina företeenden.  

Meyo (Heder)  – Meyo är samurajens personliga heder. Den är för honom själv troligtvis den viktigaste av bushidons regler, då det är hans heder som på många sätt definierar hur han tar sig an de övriga regler. Kan en hedersvärd samuraj tjäna en hederlös daimyo t ex?

Jin (Medkänsla)  – En samuraj bör aldrig vara slav under sina känslor, men däremot så är det inte fel att känna vad som är rätt och fel, bara inte låta det överskugga ens omdöme. Jin handlar i mångt och mycket om insikten att förstå hur andra, mindre lyckligt lockade människor (t ex bönder) känner. Jin kan dock dras ganska långt i och med samurajens rätt att tillrättavisa de lägre klassernas beteende, och det är inte fel att från en samurajs synsätt utöva Jin genom att ta livet av en bonde som misskött sig, då man, enligt sitt sätt att se det, ger bonden en ny chans att reinkarneras till något bättre.

Makoto (Uppriktighet)  – Uppriktighet och ärlighet är inte riktigt samma sak, men i och med Makoto innebär det att en samurajs ord och handlingar sammanfaller. En samuraj behöver aldrig svära att hans ord är sant, för han är en samuraj och samurajer ljuger inte, då det vore ohedersamt och opassande.

Chugo (Plikt och Lojalitet) – Kanske den svåraste regeln att kombinera med de övriga. En samurajs plikt och lojalitet går åt flera håll. Han har plikter att skydda sin familj, och sin daimyo oavsett vad, och han förväntas ljuga och offra sin egen heder för att göra så. Han skall vara lojal mot sina överordnade, men också vara lojal mot de han har under sig och känna att de är hans ansvar.    

Så gott som hela skorpionklanens bushido baseras runt Chugo, då, som en berömd skorpionpjäs så fint förtäljer det; Utan lojalitet så kommer alla positiva egenskaper en tjänare har att kunna vändas emot dig. Varje styrka blir en svaghet utan lojalitet.  

Moral of the story? Fundera över er karaktärs syn på bushido och dess bud.. är bushido vägen till sanning och upplysthet, ett måste för att till nå ett nirvana? Eller är bushido ett politiskt nät skapat av de styrande på toppen för att fånga människor i fagra ord och tankar om att något stort väntar de som efterlever dess bud och offrar sig för andra? Eller är bushido bara en krycka som vissa samurajer måste ha för att de inte kan stå av sig själva? Eller något annat? Knock yourselves out :D  
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Getsen

Ni får gärna, i den mån ni har tid och känner för det då ni inte arbetar på era karaktärers bakgrundshistorier, posta en liten beskrivning samt vad som är allmän känt om karaktären som en liten presentation här på tråden. Jag vet att vissa karaktärer har.. komplicerade förhållanden gentemot omvärlden och det känns bäst att låta spelarna själva beskriva vad ni andra känner till och inte. Bakgrunder mottages oxå tacksamt asap, som mail eller PM i första hand.  

Spontant så verkar det som att Maries karaktär är den ende som har arbetat för Soshi Yukisora i två års tid, övriga karaktärer har dykt upp rätt så nyligen (rätta mig gärna om jag har fel). Ni kan räkna med att ni har deltagit i att lösa ett par "fall" åt honom, och att dessa var scenarion i stil med "Roninbanditerna i kazemura", "Smugglarligan på Kinfloden" och "Tolkningen av lagtext 14, paragraf 63B" (den sistnämnda plotten var tråkigast ;).)

Ett par ord om er chef:

Soshi Baisotei Yukisora (Status 5.0 (Familjemagistrat), Glory 6.0)
Yukisora är från Baisoteisläkten, vars provins på den västra sidan av Kinflodens gränsar till Shosurofamiljens marker i söder. Familjen är relativt rik då den har rätten att beskatta delar av handeln som sker på floden. Familjen är också kända för att ha goda kontakter i Kyuden Bayushi och har låtit utbilda flera av sina samurajer i den finaste hovmannadojo som klanen kan erbjuda. Yukisora är ca trettiofem år gammal och bär full daisho trots att han egentligen är en tränad hovman och inte en bushi. Han är en av soshifamiljens mest framstående magistrater och har enligt ryktet aldrig misslyckats med att lösa ett fall. Ni har under er tid i hans tjänst märkt att han är en relativt simpel och okomplicerad man, som föredrar raka lösningar och hans skorpionträning kan snarare märkas i ett "nya tillfällen öppnar nya möjligheter"-tänkande än att han försöker vara finurlig och komplicerad. Han har tagit er i sin tjänst på grund av att ni alla har något att erbjuda och har sett till att använda era talanger där det har behövts, mestadels som observatörer (läs spioner) eller krigare. han anser att en samuraj alltid är i tjänst och bär mestadels klanen färger, samt en blodröd zorro-mask.

Yukisora har tilldelats en mindre by på soshifamiljens marker, där ni alla har varsitt litet hus och ni förväntas bo där när ni inte är ute på uppdrag (dock så finns det periodvis tid att hälsa på sin familj/dojo/vänner i andra delar av landet).
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Robin

Bayushi Ryosei Seishiro

Har arbetat med Yukisora i drygt sex månader. Ni vet att han tog tjänst efter att Yukisora blev imponerad av hans sätt att ta hand om fyra banditer som han jagat i ett par veckor, och erbjöd honom en plats som Yoriki. Ni vet inte så mycket om detaljerna, men Seishiro vill inte prata om det.

Seishiro är en ung samurai, sjutton år, och tog sin Gempukku strax innan sin femtonde födelsedag. Seishiro bär en full daisho, och ena dagen går han klädd minimalistiskt, med enklast möjliga snitt på kläderna, endast klanmonen synlig. Nästa dag går han klädd som om han skulle till hovet och böja knä för Skorpionernas förkämpe, med utbroderade kläder av fint snitt. Han föredrar klanfärgerna i rött och svart.

Seishiro ser ganska bra ut, även om han fortfarande har lite barnsliga drag kvar, dock så har han en ovanlig mängd ärr för en så ung. Bl.a. så har han ett snett jack i pannan strax ovanför höger öga, samt ett ärr som börjar precis nedanför vänster öga och går snett nedåt, bort från munnen till slutet av kinden. I och med att det är vanligt med ångbad i Rokugan så har ni även sett ett otal sick-sackande pisk-ärr på ryggen, samt en del skärsår på bålen och vänster arm. Om ni har frågat honom om ärren så har ni fått tystnad tillbaka. Detta är inget han har pratat med någon om, såvitt ni vet.

Han bär en enkel svart mask, som täcker från nästippen och nedåt, den löper runt baksidan av hans huvud, och träs på likt en halv skidmask. Han bär axellångt mörkbunt hår, generellt sett samlat i en enkel hästsvans med ett brunt lädersnöre. Han är strax över en och sjuttio lång och är normalt vältränad.

Seishiro bär en full daisho, och har ärvt sin katana från sin mor, som gav upp sin Daisho när hon födde parets tredje barn, en dotter, för 3 år sedan. Katanan är smidd för länge sedan av en smed vars metoder gick i graven med honom. Svärdet har är smitt i blånerat vikt stål. Svärdet får en lätt blåaktig glans och ton när det dras i ljus, och är nästan helt glanslöst i mörker. Eggen är till skillnad från de flesta inte en vågig egg, utan är helt rak, med ett rankliknande mönster som löper från toppen till botten. Hjaltet är lindat med mörkgrått färgat läder, och tsuban (svärdsknappen) är gjord i svart stål. Tsuban är utformad som en sammanflätning av kanjis för krig & fred, och under lädret på hjaltet så finns det en inskription. Den som vill ha fred, bör alltid hålla sig redo för krig.

Hur är han då som person? Ni har märkt att han generellt sett är tystlåten, och brukar försöka hålla meningarna korta. Ibland så verkar han dock ganska arrogant, främst när det handlar om något som han är skicklig på ("Du kanske inte inser att du snidar om den pelaren till en sådan skulptur så kommer hela taket att rasa..."). Under ytan anar ni att det pågår både det ena och de andra, främst då ni har märkt att han då och då pratar med sig själv, något som har gett honom ett rykte om att vara lite rubbad, något som accentueras av arrogans blandat med tillbakadragenhet. Eftersom ni har accepterat honom som han är (förhoppningsvis), tycker Seishiro dock om er allihop, och om han någon gång har farit ut och förolämpat er har han ärligt och öppet bett om ursäkt efteråt. Han har även stor respekt för Yukisora och har aldrig farit ut mot honom.

Seishiro är sabotörtränad, och är skicklig med svärdet, dolken och händerna. Hans mor är en mästare på Jiu-jitsu, och innan hon gav upp sin daisho hände det att hon tränade klasser vid dojon. Hans far är även han en bushi, och tjänstgör som underofficer i Bayushi-daimyons armé. Fadern har även tjänstgjort i den tredje kejserliga legionen i tre år, men tilläts lämna detta uppdrag för 8 år sedan. Han har troligen mindre än ett decennium kvar innan även han pensionerar sig.

Slutligen, en bild. Morgonträning (credits Lady Entropy på DeviantArt).


Seishiro på begravning (minus mask, kanske ska ändra på min maskdescription...)
Jag vann combat med 13.

Apanpapan

¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Robin

Jag vann combat med 13.

Robin

Jag vann combat med 13.

Getsen

Citat från: "Robin"Ny bild :)

Nice. Really. Nice. :)
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Apanpapan

¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Getsen

Citat från: "Apanpapan"Hahaha. Emosamuraj. :D

Vänta bara tills du möter Ivars karaktär ;-)

Nåväl. Efter många sömnlösa nätter sittandes vid MSN så har spelledaren och en av spelarna tillsammans utvecklat en hemmagjord bushiskola. Vad som beskrivs nedan är ett exempel på en skola som bara lärs ut inom en liten grupp, t ex en vassalfamilj, en specifik roningrupp eller dylikt slutet sällskap. Det finns nog bara en dojo om ens det. Se det gärna som inspiration för att gå igenom er egen skola och fnula på om ni vill att just er familj ska ha utvecklat en path/ha bytt ut någon av teknikerna den "vanliga" skolan lär ut och om ni har några idéer så kan vi diskutera saken. När man börjar trixa med sånt här så är det relativt lätt att saker går över styr och att försöka hitta nån slags balans i skolor då man utvecklar tekniker för ranker 4 & 5 är helt omöjligt imho, men därmed inte sagt att man inte ska försöka. Skolan nedan har i dagsläget bara två tekniker, och det kan tyckas att den har fasligt många bonusar, men notera oxå att de flesta av dem tar något för att ge något annat eller har vissa krav på färdighetsvärde, hög schoolrank etc.

CitatYamabushi School
Benefit: Strenght
Honor: 1.5
Skills: Battle, Defense, Heavy Weapons, Hunting, Kenjutsu, Stealth, Traps
Outfit: se övriga roninskolor

Rank 1: Bergets ande / Yamakihaku
Speltekniska detaljer: Yamabushin får en bonus på +1k0/Schoolrank på uthållighetsslag baserade på Stamina. Då han använder sig av färdigheten Battle adderar han alltid sin Waterring till resultatet. Denna bonus är dubblad om han befinner sig i bergstrakter.
Och sist men inte minst så kan karaktären, då han har Battle 5, ersätta den ordinarie Mastery abilityn med följande: "Once per combat, you may make a Reflexes/Battle Roll vs TN 20 after you or a comrade strikes an enemy succesfully. If you succeed you may roll two (nonexploding) dice. You can choose to add up to two of those dice to your own, or your comrades initiative."
Rank 2: Stå mot strömmen / Baiten tai ogawa
Speltekniska detaljer: Karaktären kan i början av en strid välja att flytta Xk0 tärningar från sin skada och istället addera dessa till sitt iniativslag för striden. Som mest får Schoolrank antal tärningar flyttas på detta vis. Fiender som Flankar karaktären får inte heller någon bonus då han håller dem på avstånd tack vare längden på sitt vapen. Då "Heimin gangup"-regler används adderar karaktären även sin insightrank till sitt Ref-värde för att räkna ut sin TNtbH. Tekniken fungerar bara med Heavy Weapons, Polearms, Spears och Bo-stav.  

Heimin gangup-regler
L5R är i mångt och mycket ett hjältespel där en samuraj skall kunna stå emot många sämre motståndare. Dock så eftersträvar jag någon form av realism (farligt ord i fantasyspel) och istället för att en bondehord ska göra sju-plus attacker som alla missar ändå så kommer regler för att helt enkelt springa över någon att fungera som följande;
•   Beroende på situationen så kan ett visst antal motståndare ganga up på en karakär
•   En karaktär väljer stance och slåss som vanligt, rullar init mot horden och gör sina eventuella attacker/försvarar sig.
•   Varje motståndare som "anfaller" drar bort 5 från karaktärens TNtbH, tills dess att TNtbH når noll, därefter gör resterande anfallare 1k1 i skada som går rakt in.
•   Beroende på vad situationen är får horden eventuellt slå nåt slags moralslag om för många av dem besegras.
•   Reglerna är tänkta för heimin, zombies och allmänna goons som är många till antalet och helt enkelt utnyttjar detta övertag för att springa ner samurajen.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Getsen

Tack för en trevlig första spelning :)
För att i stort sett sakna "riktiga" hovmän i gruppen så har det så långt gått relativt bra och nu har de sista gästerna anlänt till vinterhovet, och likaså börjar året närma sig sitt slut. Nya vänner och bekantskaper har gjorts och ett par av pusselbitarna till vilka förändringar som kommer att ske i Soshiprovinsen har lagts på plats, dock med en osäker hand då det mestadels varit rykten som florerat. Vad som dock med säkerhet kan sägas är att flertalet av vassalherrarna som anlänt till hovet gjort så med anledningen att kämpa för vad de anser rätteligen vara deras.

Bokningsbara datum i maj tycks för stunden vara uteslutet, mina helger kommer att innefatta resor till stockholm och falkenberg, vilket iofs inte sabbar hela helgen, men jag vill helst ha 6-8h sessioner när vi kör, samt att alla ska vara med.

Bokningsbara speldatum är:
Fre 23/5 (Kvällen)
Sön 25/5 (14.00+)

Lör 31/5 (16.00+)
Sön 1/6 (12.00+)

Fre 6/6 (Kvällen)
Lör 7/6 (14.00+)
Sön 8/6 (12.00+)

Fre 13/6 (Kvällen)
Lör 14/6 (14.00+)
Sön 15/6 (12.00+)
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."