Hemligheter och Porslin - En L5R kampanj

Startat av Getsen, april 15, 2008, 14.22

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Getsen

Spelningen blir ungefär från 13-20. Käka innan så slipper vi ha en "riktig" matpaus och kan svulla godis och annat gott. Jag kommer försöka vara där vid tolv ändå, beroende på hur vild lördagen blir.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Apanpapan

Getsen

Henke firar sin födelsedag hos Sebbe.

Ivar

När skall vi hugga huvudet av oskyldiga bönder nästa gång?
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Getsen

Citat från: "Ivar"När skall vi hugga huvudet av oskyldiga bönder nästa gång?

"Det sägs att då näktergalen sjunger i Tanakubeprovinsen kommer inom en dag ett barn att födas. Likaså sägs det att då nattkråkorna sjunger kommer en man snart att dö. Kråkorna sjunger för mig inatt och min tid flyter bort i samma takt som lågan smälter ljuset framför mig. Imorgon möter jag  mina förfäder med huvudet böjt och med skam i sinnet. Jag blir den förste av min ätt att inte avsluta mitt liv i templet och jag är den siste att styra över Shiro Tanakube. På mina knän ber jag ödmjukast mitt folk och min familj om förlåtelse. De var mitt ansvar och det är dem jag svikit. Förlåt mitt misslyckande, ni finns i mina böner. Må ingen upprepa mina misstag.    

Tomhänt kom jag till världen
Barfota lämnar jag den
Att komma och att gå -
Livets enklaste handlingar

Soshi Tanakube Hiroshi, daimyo av Shiro no Tanakube, son till Soshi Tanakube Hoyu"
(Utdrag ur Tanakube Hiroshis dödsbrev, skrivet på nyårsnatten 819)

Jag återkommer med datum asap (ska planera min semester ikväll enligt planen). Förhoppningsvis blir det spelning veckan efter midsommar, eller veckan därefter, helgerna är dock lite uppbokade men jag återkommer.

Förbered er på en spelning innehållandes en trasig familj, smutsiga ronins, rädd lokalbefolkning, heliga fält, oändlig blåst, kala kullar, terrorism, ett och annat tempel, kalla varma källor, nariga läppar, swishande svärd, mystiska yamabushis och dödens tysta andedräkt som kommer krypandes över bergen. :)

Getsen

Efter lite grävandes i diverse kalendrar är jag rädd att det enda öppna datum inom den närmsta framtiden är Torsdagen den 26:e. De kommande helgerna är bokade på min front och det planeras nån slags resa inom kort. Det är tyvärr en vardagsspelning, men hälften av gruppen har väl semester sagda datum? Annars får det tyvärr vänta till början av Juli.

Tors 26/6:
(tid efter hur folk jobbar)

Apanpapan

kan vi inte dricka öl på torsdag hos robin och spela spel? Det skulle vara coolt som fan.

Ivar

Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

GrandPA

All for one and more for me

Getsen

Robin gick med på att vi var hos honom. Start klockan 18.00. Marie blir sen om hon kommer. Spelningen blir kort, nog inte längre än 22.00. Medtag egna anteckningar, pennor, tärningar och ett glatt humör.

Apanpapan

Getsen

((Nedan beskrivs i enkla drag råvaror som det rokuganska köket jobbar med, för att hitta egentliga recept så får ni gå till en asiatisk restaurang eller spana lite på internet. Eller hitta på egna. Maträtterna heter nog "ris med kött och grönsaker" om man översätter dem ändå ^_^. Texten nedan är inte heltäckande, och den viktiga poängen är egentligen vem som äter vad, och hur man beter sig respektive inte beter sig vid matbordet, detta för att ge en större dimension till de små sakerna som kan göra en skillnad i spelet. "It´s the little things that kill", som det så fint heter ;-).))

Det Rokuganska köket
Det rokuganska riket erbjuder ypperligga resurser då det kommer till matlagning. Från norr till söder förekommer en varierad terräng där det mesta går att odla eller jaga. Dock så finns det kulturella begränsningar på vem som äter vad.

Mat och dryck
Ris är den absolut vanligaste ingrediensen i det Rokuganska köket, och det förekommer ett flertal olika former beroende vart i landet man befinner sig. Det odlas vete, vilket i huvudsak används för att producera nudlar, även dessa av olika kvalisort där många klaner hittat sin egen variant. Grönsaker (t ex majs, bönor och broccolli), frukter (äpplen, plommon och meloner), nötter (t ex cashewnötter och jordnötter), svampar (beroende på säsong) och bär (t ex blåbär) och även tofu äta av alla rokuganer, och förekommer i många olika varianter av matlagning. I havsregioner blandar man även in alger. Värt att notera är att många byar odlar hirs och korn för eget bruk, men detta sker vid sidan om risproduktionen, vilket i stort sett är vad Rokugans ekonomi bygger på (skatten betalas t ex i ris eller mått av ris).

Fisk och skaldjur äts överallt längst med kusterna och de större vattendragen, möjligtvis med mer reservation i söder då havets motsatta strand är Fu Lengs rike och varelser som varit där kanske inte är vad de ser ut.
Samurajer undviker att äta rött kött, t ex från renar eller vildsvin, men detta hindrar inte jakt från att vara ett vanligt fritidsintresse hos de högre kasten. Det är dock vanligt att man lämnar köttet från större byten till byarna i närheten. Fågel (både vilda och från bondgårdar), fisk och småvilt a la harar/kaniner (vilket på något sätt blivit rött kött i en gråzon) är vanligt förekommande.

Till måltide dricks generellt té eller vatten. Det finns ungefär lika många smaker på té som det finns smaker i naturen, tid och plats avgör tillgängligheten.

Sake & Shōchū
Sake är både en ceremoniell dryck och Rokugans vanligaste berusningsmedel (runt 15 volymprocent starkt). Det finns i många sorter och kvalitéer och förekommer inom alla klaner och klasser, men man ser ner på överkonsumtion, särskilt om det stör ens person utövande av sin plikt. Munkar är inte menade att dricka ens i måttliga mängder, men det hindrar inte att det förekommer. Speciellt då sake förekommer inom vissa religiösa riter eller då man hedrar ett helgon eller en kami. Det är även vanligt att man sluter ett avtal med en kopp sake, och att dricka ut någon annas kopp är ett tecken på vänskap, speciellt om den personen är av lägre Status än vad du själv är.
Berusade personer försöker man artigt att ignorera men skulle det vara omöjligt finns det i de flesta städer en magistrat eller underkonstaplar som lärt sig hantera vapen för att oskadliggöra personen utan att skada honom (t ex en jitte.) Sake dricks varm eller kall beroende på årstid, kvalité och personlig smak.
Sakens "storebror" är en relativt svag spritsort (sällan över 25 volymprocent) som kallas för Shōchū. Den dricks inom alla klasser, i huvudsak i berusningssyfte. Vanligaste "drinken" är att blanda den med varmt vatten.

Mat inom olika klaner
Krabbklanen – Krabbklanen bor i södra Rokugan och vaktar muren mot Fu Lengs trupper. Deras konster i köket är inte lika utvecklade som deras krigskonster och det förekommer en generell tanke om att mat ska hållas enkel och ska vara snabb att tillaga. Man steker mycket av sitt kött, äter mycket nudlar och tack vare klimatet så långt söderut har man tillgång till många grönsaker som resten av imperiet saknar.
Tranklanen – Tranklanen har med sina långa kustområden blandat in mycket fisk och skaldjur i sin kokkonst. De äter fisk och ris, och resten av imperiet gör samma sak för att tranklanen sätter standarden. 
Drakklanen – Drakarnas berg erbjuder dåliga förutsättningar för ris, och deras bönder odlar främst spannmål som byts mot ris med närliggande provinser. Man importerar även fisk.
Lejonklanen – Äter mycket Tofu.
Fenixklanen – Äter lokala varianter på vad Tranklanen erbjuder.
Skorpionklanen – Klanen har stora odlingsmarker för både ris, bönor och annat, vilket ger en varierad kost.
Enhörningsklanen – Enhörningsklanen har i sina hemtrakter behållit mycket av den kultur de tog med sig från Den brännande sandens länder, och detta gäller även deras mat. Det äts mer rött kött och bakas bröd, även om man för det mesta är artig nog att inte bjuda sina gäster på sådant man vet att de inte vill ha.

Ätpinnar
Ätpinnar används av samtliga rokuganer oavsett vilket kast de tillhör. Har man tillgång till ett par så använder man dem, dock så skiljer sig kvalité, sätt och etikett något beroende på vilken social status man har. För överklassen förekommer ätpinnar av fint material och hög kvalité, dock så undviker man att använda samma par två måltider i rad om man kan undvika det, för de lägre klasserna beror det mer på tillgång, en eta kan lika gärna äta med händerna och en fattig heimin tillverkar lätt engångspinnar av bambu eller någon annan lämplig växt. Alla måltider, inkluderat soppa (man plockar ur matbitarna och dricker vätskan) äts med pinnar.
Två saker som bryter etiketten vid matbordet är dels att sticka sina pinnar rakt ned i en skål med ris (detta är en symbol för döden), och man lägger alltid pinnarna vid sidan av tallriken då man inte använder dem. Det förekommer oftast extra par med pinnar för att man skall kunna ta för sig utan att behöva använda de man äter med. Man låter aldrig mat vandra från ett par pinnar till ett annat par, då detta är hur man plockar ben ur askan efter en kremering och skulle detta ske vid ett matbord skulle stämningen drastiskt sjunka.

Ryorishi
En ryorishi är en Rokugansk kock, dock så är hans sysslor mer än att bara laga mat. Förutom det självklara, att kunna bedöma kvalité på råvaror och att veta vilka maträtter som traditionellt äts under vilken högtid, så är det vanligt att ryorishi är utbildade inom medicin och särskilt inom konsten att tillverka motgifter eller enklare, medicinala droger (vilket ju leder till att de även brukar ha en viss kunskap om hur man tillreder gifter). Hushållets ryurishi är en ytterst betrodd tjänare, antingen han är samuraj eller tillhör någon av de lägre klasserna (vanligtvis så är han en heimin, men hans position sätter honom ovanför de andra vanliga tjänarna i hushållet.)

(((Moral of the story? Finns ingen moral of the story. Ni kan ju fundera på om något av ovanstående är viktigt för era karaktärer. Det här var det tråkigaste jag skrivit sen jag pluggade statsvetenskap. Nästa post handlar nog om vapen eller krig! >.<)))

Apanpapan

När får vi krossa drömmar och elaka ronins?

Getsen

Citat från: "Apanpapan"När får vi krossa drömmar och elaka ronins?

När spelledaren hittat en ny lägenhet. To be continued..