Skymning på Ereb

Startat av Spiff Rymdspionen, augusti 16, 2008, 22.15

Föregående ämne - Nästa ämne

Spiff Rymdspionen

Det är ingen som har gjort karaktärer ännu. En handfull har rullat fram sina grundegenskaper, men det är allt. Kommer vara nere på Geddon på fredag om du vill rulla fram dem. Det kan göra det lättare att veta vilken sorts karaktär man vill spela, även i fall Kardien-utskicket (landet där majoriteten av kampanjen kommer att utspela sig i) kommer att dröja på sig tidigast till på lördag.

Ellernästavecka.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Apanpapan

Fram till 18.00 kommer Carlos vara anträffbar.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Robin

Jag å Erik (å Larsson) tänkte rulla på söndag kväll. Går det bra Carlos?
Jag vann combat med 13.

Spiff Rymdspionen

Är helvissen just nu, så vi får se angående söndag. Det är nog bäst att ringa mig innan ni sticker ner.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Spiff Rymdspionen

Se där, löste sig ändå. Kommer att vara på Geddon från 16:30 för rullandet av grundegenskaper och krossandet av ideer.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Xyzar

Kommer nog ner då och rullar, om jag kommer ihåg =D.
There is no IRL, there is only AFK.

Niklas

Finns det någon sista dag för rullande av värden?

hake

Hej Carlos,

kommer du att posta något av ovanstående här på forumet?

//Hake

Spiff Rymdspionen

Här kommer färdighetslistan för de som har rullat fram sina grundegenskaper, vet hur man gör karaktärer och vill pilla med det. Kom ihåg, 15 är maxvärdet från start. Använd sedan sunt förnuft och motivera dina färdigheter. Om något överandvänds på gränsen till att bli tramsigt så kommer jag att ta bort färdigeten för respektive grupp (riddargruppen, varning varning) För er andra så kommer jag att vara nere på kvällen runt 18:00 och framåt på torsdag, fredag och lörddag för karaktärsgörande. Be there!

Administration/Juridik      int/4/-
Akrobatik                  smi/3/-
Astrologi                 int/4/-
Bluff                    kar/2/kar
Botanik            int/3/-
Dans                    kar/2/-
Djurträning         int/3/-
Dra Vapen                 smi/2/smi
Dyrka lås                 int/2/-
Dölja                    smi/2/-
Finna dolda ting              int/2/int
Fiska                    int/1/-
Förfalskning         int/4/-
Förhöra            int/3/-
Förklädnad         int/2/-
Första Hjälpen         int/1/int
Geografi                 int/2/-
Geologi            int/3/-
Giftkunskap         int/3/-
Gömma sig         int/2/int
Hantera fällor         smi/2/-
Hantverk                 int/4/-
(...)
Hasardspel         int/2/-
Heraldik                 int/1/-
Historia                 int/3/-
Hoppa            smi/1/smi
Ilmarsch                 fys/2/fys
Jaga                    int/2/-
Kamouflage         int/2/int
Kanot            smi/2/smi
Klättra            smi/1/smi
Kulturkännedom;      int/2/-
(Kardien)
(Svartfolk)
(Dvärgar)
(...)
Kunskap om Magi      int/4/-
Kunskapsfärdigheter;      int/2/-
(...)
Köpslå            kar/2/-
Köra vagn                 smi/2/smi
Lyssna            int/2/int
Läkekonst                 int/5/-
Läkeörtskunskap      int/3/-
Läppläsning         int/2/-
Magiskolor                 spec
Muta                    kar/2/-
Navigera                 int/3/-
Områdeskännedom;      int/1/-
(Edelmark)
(Nordmark)
(Videlrike)
(Inmark)
(Darensslätt)
(Havsmanland)
(Grinfara)
(Ridmark)
(Ekenfara)
(Satgherin)
(Haperike)
(Philmark)
(Aidne-bergen)
Orientering         int/2/int
Provsmaka         int/2/-
Rida                    smi/2/smi
Rikta Kastmaskin      int/2/-
Retorik            int/3/-
Räkning                 int/3/-
Schack & Brädspel      int/1/-
Simma            smi/2/-
Sjunga            kar/2/-
Sjökunnighet         int/3/-
Skidåkning         smi/2/-
Skridskoåkning         smi/2/-
Skugga            int/2/-
Skådespela         kar/2/-
Smyga            smi/2/smi
Spela Instrument      int/2/-
(...)
Språk Tala;
(Modersmål)         int/2/int
(Människospråk)      int/2/-
(Svartiska)         int/3/-
(Dvärgiska)         int/3/-
Språk Skriva;
(Modersmål)         int/2/-
(Människospråk)      int/2/-
(Svartiska)         int/3/-
(Dvärgiska)         int/3/-
(...)
Språkkunskap         int/3/-
Spåra            int/2/-
Spå Väder                 int/2/-
Stadskännedom;      int/1/-
(...)
Taktik            int/3/-
Stjäla föremål         smi/2/-
Strategi            int/3/-
Teckenspråk
(Allmänt)                 int/3/-
(Specifik)                 int/1/-
(...)
Teologi;            int/1/-
(Lysande Vägen)
(...)
Två Vapen                 smi/4/-
Under världen;         int/2/-
Undvika                 smi/3/-
Upptäcka fara         psy/4/-
Vapen och sköldar;      smi/2/smi
(...)
Värdesätta;         int/1/-
(...)
Zoologi            int/3/-
Änterhake                 smi/1/-
Överklasstil         int/2/-
Överlevnad;         int/2/-
(Skog)
(Slätt)
(Berg)
(Hav)
(...)
Övertala                  kar/2/kar


För att ta färdigheten Övertala som exempel så står kar för Karisma och visar vilken grundegenskap som är bunden till färdigheten. Det andra värdet, 2, är kostnaden på färdigheten, och det tredje visar hurvida färdigheten har en grundchans eller ej. I fallet övertala är grundchansen lika med din karaktärs karisma-grupp och säger bara att det finns en möjligthet att lyckas med just den färdigheten även om du inte spenderat några exp på att höja den.

Vissa färdigheter åtföljs av ett (...) vilket indikerar att de måste specifieras. Det går såleda inte bara köpa till exempel hantverk, utan ett tillval måste göras som till exempel artitektur eller vapensmide.

Under andra färdigher som till exempel områdeskännedom eller språk står flertalet efterföljande förslag inom parantes. Detta är rekommendationer som troligtvis kommer att vara till nytta under kampanjen. Dock så finns det inget hinder att köpa något annat.

Som nämnts tidigare, både Upptäcka fara och Två vapen är först öppningsbara efter att vissa krav möts.

För att klargöra hur Undvika och förflyttning kommer att modifieras denna kampanjen;

Bär karaktären upp till 50 procent av sin råstyrka i BEP (belastningspoäng) modifieras varken undvika eller förflyttning.
Bär karaktären över 50 procent upp till 100 procent av sin råstyrka i BEP modifieras undvika med -10 och förflyttning med -2
Bär karaktären över 100 procent upp till 150 procent av sin råstyrka i BEP modifieras undvika med -20 och förlyttning med -5
Bär karaktären över 150 procent upp till 200 procent av sin råstyrka i BEP modifieras undvika med -30 och förflyttning med -10
Bär karaktären över 200 procent av sin råstyrka i BEP kan hon endast gå i långsam takt och inte längre undvika.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Spiff Rymdspionen

Är mer eller mindre klar med gruppindelningarna. I mitt huvud i alla fall. Vill du absolut lira med någon, eller i någon av de fyra (någonstans) ovan nämnda grupperna, pma mig snarast. Runt slutet på veckan kommer jag att posta hur grupperna ser ut.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Robin

Citat från: "Spiff Rymdspionen"Om något överandvänds på gränsen till att bli tramsigt så kommer jag att ta bort färdigeten för respektive grupp (riddargruppen, varning varning)

Gisselgr.... Eh, f'låt, riddargruppen förstår inte vad du menar. Jag har 15. Vad har ni andra?


EDIT: Sen, eh, har du tagit bort baschans smidighet för vapen?!
Jag vann combat med 13.

Spiff Rymdspionen

Hoppsan. Baschansen är återställd gällande vapen och sköldar.

Ser jag mer än 2 stridsgissel hos riddargruppen så blir det trååååkigt.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

deadbolt

lungt, jag har det andra :)
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

Martin Larsson

lovar helt ärligt att jag inte kommer ha ett gissel  8)

(se till att powerköpa nu ni andra medans jag distraherar SL  :P  )
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Apanpapan

Jag anser att det borde vara lättare att tala ett språk än att läsa det. Jag föreslår att kostnaden för att tala ett människospråk sänks till ett.

Och att prata modersmål får man int + 3.

Fråga: Har inte undvika grundchans?
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)