Skymning på Ereb

Startat av Spiff Rymdspionen, augusti 16, 2008, 22.15

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Bra förändringar som kommer göra kampanjen mer intressant och stimulerande.  :D

kram /F 8)

Apanpapan

Slagsmålsregeln är väldigt konstig. Det betyder att två kämpar som slåss med nävarna slår sönder varandras armar och sen börjar de skalla varandra. Jag anser att en obeväpnad attack kan pareras utan modifikationer med nävarna.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Spiff Rymdspionen

I tidigare kampanjer har obeväpnade parader fullständigt stoppat obeväpnade attacker. Vad som gjorde den regeln mindre bra var att slagsmålen kunde fortsätta i oändlighet. Eller i alla fall alldeles för länge. I strid med vapen har i alla fall dessa ett brytvärde vilket gör den något mer dynamisk.

På tal om något helt annat, och funderingar jag trodde jag var klar med. Väger fortfarande med hurvida cl som nu mera även modifieras efter framslagen 1:a eller 20 kommer att gälla besvärjelser. Troligtvis kommer den att göra det. Pasi och Malin som gjort magiker, eftersom det är en ganska stor förändring (om den kommer att börja gälla), kommer att få göra nya karaktärer om ni vill.

Anledningen är främst att första eller andra gradens besvärjelser inte påverkas avsevärt. Skall dock magikern nyttja effektgrader som vida gör att hon överstiger kraften hos en krigare, munk eller något annat yrke, så kommer det med en risk. Valet finns där, men det är inte längre med en axelryckning som hon kan besluta att försöka kasta en kraftfull besvärjelse, med endast två troliga resultat. Ju mer energier hon handskas med, desto större chans är det helt enkelt att något går fel.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Apanpapan

Tråkigt Carlos :(

Själva fummelgrejen blir konstig i slutändan för oavsett hur duktig du är så kommer fummeln komma på något sätt. Folk kommer sikta desto mindre och göra coola manövrar kommer nog minska då en siktning i halsen kommer bara innebära en större risk för attackeraren.

Jag gör en mentalist istället. De klarar att bara lägga förstagradens.

GrandPA

Hmm låter som om du vill ha en kampanj där alla går omkring med metallskenor på armarna. Låter utomordentligt fånigt och totalt overkligt att man tar full skada av slagsmål om man gör en obeväpnad parad. Titta på vilken form av kampsportsmatch som helst så kommer du nog inse att man kan parera väldigt mycke utan att ta skada. Men visst det finns ju matcher där den ena personen riktar in sig på tex ett ben och trots att motståndaren parerar sparkar mot det benet med just det benet får han till slut så ont att han inte kan använda benet. Men i så fall får vi ju börja köra med tiondels kp i skada vid slagsmål mot slagsmål och det låter väldigt jobbigt.
All for one and more for me

Spiff Rymdspionen

Kan tänka mig en medelväg där en t4 i skada dras av efter lyckad parad av spark eller näve med slagsmål. Att all skada skall stoppas kanske är mest realistiskt, men speltekniskt så fungerar det mycket dåligt.

GrandPA

jo det låter mycket bättre
All for one and more for me

Xyzar

Kan man inte köra på att träffar på ben och armar i slagsmål gör typ hälften eller liknande i skada. Eftersom man kan slå till någon allt vad man har på armen och man får ett litet blåmärke, och mer än så är det inte. dock på kanske 10 slag så börjar man få riktigt ont och kan inte använda dem längre. Dock om man får en smäll i ansiktet eller magen så kan man däcka efter en smäll.
There is no IRL, there is only AFK.

Apanpapan

Speltekniskt? Hur många gånger har slagsmål varat länge? Om det nu är så att det ska minskas med tärningsslag så kan vi väl spela AD&D...

Getsen

Jävligt rolig kampanj.. först blir man uppäten av en orm, sen blir man förstenad, sen blir man förhäxad, vart fan ska det här sluta? *mummel mummel* ... fråga:

Färdigheten Upptäcka fara är ändrad och "betydligt kraftfullare än i andra kampanjer", kan spelledaren (eller nån spelare som köpt den) specifiera lite mer exakt hur den funkar nuförtiden?
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Spiff Rymdspionen

Den är kraftfullare än i förra kampanjen, och mer i par med kampanjerna om kaos och demonkonflikten (för de som är hardcore). I förra kampanjen kunde en karaktär enbart använda färdigheten Upptäcka Fara om han eller hon befann sig i en situation där jag ansåg att de per automatik inte borde förutsätta fara. Detta inkluderade mer eller mindre bara bevakade städer (även om det verkligen är att dra det över en kant), medans färdigheten var mer eller mindre obrukbar i den 'farliga' vildmarken.

I denna kampanjen fungerar Upptäcka Fara i samtliga situationer oavsett förbredelser och var karaktären befinner sig. Alltså vid bakhåll, förgiftning, en fälla på väg att utlösas, samt allmänt dumhet på väg att utföras av rollperson.

Apanpapan

Allmän dumhet?! Det kommer ju betyda att folks spindelkänsla kommer vara påslagen hela tiden och på så sätt vara helt obrukbar.

Spiff Rymdspionen

Kvick liten regeländring.

Manövrar i strid har fram till nu baserats på enbart rollpersonens taktik-värde. Från och med nu kommer i stället ett motståndsslag krävas i det fall en fiende försöker avbryta manövern. Dvs ett vanligt taktik mot taktikslag. Ett misslyckande kan innebära att rollpersonen eller slp'n ej får utföra vidare handlingar under rundan.

Detta då det inte fungerat jättebra med färdigheten taktik fram tills nu. Det har helt enkelt varit lite för enkelt att täcka upp vänner, blockera motståndare från förflyttning, m.m vid tillfällen då fiender rent taktikmässigt borde haft en fördel.

Detta är förhoppningsvis den sista regeländringen i kampanjen. 21 spelningar har passerat fort fram tills nu. Kom ihåg, det kommer bara att bli svårare. Även om kampanjen har mål så uppmuntras kreativa vägar att nå det. Och glöm inte regel nr. 1; alla slp's vill er, era familjer och era hästar illa.

Lobotommie

Nej inte min häst den är ju skitdyr!!!!!
"Legoknektar kan ej dö vi bara omgrupperar vid helvetets port!"

Apanpapan

Kanske borde införa regeln om att fler personer får bonus mot någon som är själv?

Fortfarande så kan en person med 19 på taktik hindra 10 andra utan taktik att göra manövrar.