Skymning på Ereb

Startat av Spiff Rymdspionen, augusti 16, 2008, 22.15

Föregående ämne - Nästa ämne

Getsen

Allt skulle bli bättre om alla i hela världen satte alla xp de hade spenderat på taktik och istället höjde sina vanliga vapen. Vi skulle t ex inte längre ha storskaliga strider, inga krig och inga konstiga manövrar. Världen skulle bara fredlig och upprörda sinnen skulle vara lugna.

Men det skulle vara en perfekt värld. och världen är ju inte perfekt riktigt än. Så i brist på världsfred är det väl bara att ge Taktik en -5 Cl/förhindrad manöver och anpassa ett slags parad-system till det? Det är ju "aktivt" att göra en crazy manöver och passivt att förhindra den såvitt jag förstått det, och det är bara den aktive som riskerar att i slutänden ha slösat bort sin handling om hans Taktik-slag misslyckas? Let´s make it lite svårare för "blockaren".

I övrigt vore det ju kul med en liten exempellista på saker som kan respektive inte kan göras med Taktik, och även om det förekommer någon modifikation då man slår för det.

Och carlos får gärna säga till igen efter att spelning 25 har passerat för då är det green light på att slå ihjäl alla npcer i preventivt syfte; efter det vill alla en faktiskt ont, om de inte redan ville det innan. Speciellt halvorcher, apotekare och folk av släkten Fagersköld. Sådetså!! ;-)
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Spiff Rymdspionen

Exempel vill jag igentligen inte ge, det räcker nog att säga att färdigheten taktik används då rollpersoner försöker sig på manövrar i strid. Detta för att jag personligen ser att strider blir så enkla som möjligt. Dessutom är många rollpersoner lustiga kreatur som söker fördelar om de finns, oavsett om det kan skada kampanjvärden. Skulle jag ge -5 i en fiendes cl för att en karaktär slungade sig åt sidan bakom skydd och sedmera lyckades med ett taktikslag vid ett speficikt tillfälle, så finns det nog de som skulle höja färdigheten till ogudaktiga höjder och sedan agera studsboll i var kommande strid. I stället räcker det nog med att säga att det inte finns några fasta regler utan att det kommer att avgöras från situation till situation och oftast vara helt obetydligt.  

Detta är alltså ingen revidering av stridssystemet, har bara märkt att rollpersoner är benägna, i denna kampanjen, att försöka vara mer kluriga i strider. Ingenting har alltså i det stora hela ändrats från tidigare.

Pasi, du har helt rätt i att flera personer som till exempel försöker täcka upp en person borde få en fördel. Troligtvis kommer det att anpassas som paradsystemet, dvs; försöker person x bryta person y och z försvar av rollperson, så behöver x först lyckas med ett motstånds taktigslag mot y, och sedan ytterligare ett på -10 cl mot z.

Ros, svårare kommer det nog inte att bli för blockaren. Stridssystemet är ju byggt runt principen anfall/parad = ingen modifikation. Detta ovan är igentligen bara en förlängning av det. Dessutom, ges försvararen en negativ modifikation så kan det fallera i det jag var orolig för, crazy manövrar hela tiden eftersom det resulterar i en fast bonus.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Getsen

Umm, vad jag spontant tänkte på var väl att det skulle vara svårare för en blockare att blockera flera manövrar från olika motståndare, på samma sätt som det är svårt att parera flera attacker från olika motståndare; t ex ge -5/-10 i CL till varje "anfall" efter det första, och att det skulle falla inom samma skala som vanliga parader gör (exemplet som kommer upp i huvudet är att två personer försöker ta sig förbi den tredje personen och en går åt vänster, en går åt höger. "blockaren" får svårare att blockera nr 2 som försöker ta sig förbi honom.)

Vad gällde exemplen så skulle det vara intressant att veta om jag siktade på att anfalla nisse 1 och nisse 2 ställde sig i vägen för en; blir man då av med sin "handling" eller får man anfalla nisse 2 istället? eller blir man av med sin "handling" om man blir blockad i en allmän förflyttning? jag är mest ute efter att spelare och spelledaren ska vara på samma sida så vi slipper konstiga överaskningar längs vägen, bara vi alla är fly med allt så kan anything go :) gott nytt år hela kampanjen. :)

Spiff Rymdspionen

Första delen stämmer, det kommer att bli svårare för en anfallare ju fler som försöker skydda en person.

Och ja, rollpersonen kommer att bli av med sin handling vid ett misslyckande att nå person 1 om person 2 ställt sig i vägen och vinner taktik-slaget. Men likadant gäller person 2. Om han under sin tur i rundan önskar fortsätta skydda person 1, och dessutom angripa orc Kork så kommer ett taktik-slag där han är ageraren rullas precis som vanligt för att avgöra hurvida han kan behålla blockaden.

Men, det tål att sägas igen, det skall klicka miljömässigt också för att sådana här handlingar skall fungera. Till exempel skulle jag bara tillåta att en karaktär skyddar en annan under det här systemet om den skyddade inte angrips från alla håll. Allt än så länge är bara tumregler då det inte är testat alls.

Apanpapan

Tycker iof att taktik blir en färdighet som spelar för stor roll i det hela. Men jag får väl köpa 20 i det för det kommer antagligen krävas i strid.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Spiff Rymdspionen

På sätt och vis, ja. Å andra sidan, har du klarat dig utan den i tidigare kampanjer gör du det nog nu också. Det är fortfarande först och främst en färdighet för och i fältslag.

Apanpapan

Det är bara i den här kampanjen jag inte har det. Och alla andra karaktärer jag har haft har haft minst 19 i taktik. Taktik har blivit en överlevnadsfärdighet, på både gott och ont.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Ivar

Det är koolt vapenfärdigheter är för att slåss man mot man för att kunna hantera stridssituationer med fler inblandade måste man ha taktik annars är man rökt. Tycker det är helt lysande och det har inte med mitt taktikvärde att göra... En annan sak som är bra är ju att har man en chef får man väl använda hans halva taktikvärde istället för sitt eget? Om man inte har tuff gerfförmåga såklart.
Däremot så är det väl självklart att man alltid försöker se till att man får fördelar i strid typ stå högre upp osv detta har tyvärr alldeles för lite inverkan i experts stridssystem.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Xyzar

Tycker också denna regeländring är bra. Men håller inte med om att i en 3 mot 1 situition så blir det svårare för en att göra taktiska manövrar än för den tre. För en person kan göra manövrar lätt, bara hoppa undan, springa bakom ett träd eller liknande. Är det däremot tre så måste varenda hålla koll på de andra två, för om en ska hoppa framför och blocka och inte är så bra på taktik så kanske han hoppar rakt in i en kamrats yxa, för de inte är bra på taktik. Däremot om de har någon ledare som är bra på taktik eller liknande så ser han till att sånt inte händer.

Och med detta säger jag inte att en person ska lätt ta ner tre orcer. För den spelaren har det svårt nog med att han måste göra 3 blockningar och göra tre gånger så mycket skada.
Bara att tex spela ensam i wow är lätt, hur krånglig taktiken än är. Är man däremot 5 i en lätt taktisk situation så kan är det oftast svår, för det är alltid någon som inte fattar, nån missförstår eller någon bara skiter i det. Taktik är lätt när man är själv, ska man lita på/veta vad andra sysslar med så är det bra mycket svårare.
There is no IRL, there is only AFK.

Spiff Rymdspionen

Oftast så är det inte svårare att utföra taktiska manövrar bara för att fienderna är fler, då det faktiskt kräver att de vill bryta din manöver. Hos orcher utan bättre ledare, till exempel, så är de glade bara de har något att svinga kroksabeln i och kunde inte bry sig mindre vad rollpersonerna höll på med.

Vidare, att formera sig på slagfält har aldrig krävt ett tärningsslag, det är något rollpersonerna alltid fått göra oavsett taktik-värde. I formation kan de som har flankerna skyddade som mest bli attackerad av 3 fiender, om han eller hon inte är helt omringade.

Getsen

Hej hela kampanjen!!

Jag sitter och tittar för stunden och tittar på armagedons medlemsregister för 2008 och inser att alla som spelar aktivt i kampanjen inte var medlemmar för det året. Jag kommer inte att jaga folk nu, då det är mindre än en månad till nästa årsmöte men jag rekommenderar samtliga spelare som planerar att fortsätta spela i kampanjen under 2009 att lösa medlemskort så snart som möjligt. Nya medlemskort bör finnas tillgängliga runt årsmötet 1/2 2009.

Det ligger i allas vårt intresse att föreningen mår bra. Och mår bra, det gör man av pengar.

Carlos har även gått med på att ta pulsen på medlemsantalet i sin kampanj under de kommande månaderna och är man inte försiktig kanske följande scenario inträffar:
Carlos: Orchen hugger. Vill du parera?
Spelare: Ja, jag tar den på skölden...
Carlos: Visa mig ditt medlemskort.
Spelare: Ehh.. va? Jag har inget. Jag spenderade alla mina pengar på disco :(
Carlos: Du dog. Asswipe.

You play - You pay!!

mvh
// Fredrik Ros

Lobotommie

"Legoknektar kan ej dö vi bara omgrupperar vid helvetets port!"

Spiff Rymdspionen

Ros har ju förståss helt rätt.

Kommer inte att jaga reda på de som inte är medlemmar före årsmötet, men en spelning återstår minst per grupp innan februari, så de som känner sig lite skyldiga för att ha fallit mellan sprickorna och vill lösa medlemskort för 2008 hinner fortfarande det.

Efter årsmötet kommer det dock att vara ett krav. Inget medlemskap, inget lir. Punkt.

Niklas

Och om de inte vill betala får de som blivit "avrättade" komma tillbaka till kampanjen!!! Eller hur????   :wink:

Martin Larsson

Citat från: "Nisse"Och om de inte vill betala får de som blivit "avrättade" komma tillbaka till kampanjen!!! Eller hur????   :wink:

Bra försök, hoppas går ju :P
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.