Framtidsdiskussion - olika vägar att gå

Startat av Greger, oktober 04, 2008, 19.42

Föregående ämne - Nästa ämne

Gobbos Spider

Citat från: "Apanpapan"Kommer vi få låna lokalerna gratis? Om de är gratis så är ju mycket vunnet. Risken finns dock att det blir en gubbaförening för de med bil och inga andra. För det ligger ju käpprätt åt skogen och då lär inte ungdomar flockas där, om det nu inte finns spelsugna kids i det området som inte har hittat till gedon då det ligger på fel sida av stan.

Men gratis är gott och förening för prostatabesvärade medelålders män är väl något vi alla drömmer om  :wink:

Pratade med en på jobbet som repar där uppe.

90 timmars aktivitet per månad ger gratis hyra. Angående kids så lär det finnas en hel del headbangande kids som e mer än redo att köra lite Kult.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

Bertrand Russell

Getsen

Det låter som om folk är intresserade att kolla upp medborgarskolans alternativ, så frågan upprepas; finns det några som känner sig manade att hänga med Robert Larsson och titta på lokalerna, och kan ni organisera er och bestämma en dag och en tid som passar er?

Några tankar: vad vi är intresserade av i lokalväg är väl i första hand samma antal rum för samma ändamål som vi har idag?

2 rollspelsrum
1 brädspelsrum
1 bygga saker/lager-rum
1 tabletop-rum
1 Styrelse/viktiga papper-rum
2 Toaletter
1/2 Rum eller hörnor avsedda för kortspel eller chillande
TV/Film-hörna(?)
Kök(?)

Behövs det fler eller färre av något? det är väl ytterst sällan tre grupper är aktiva i lokalen samtidigt i dagsläget?
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Judas

Citat från: "Getsen"Det låter som om folk är intresserade att kolla upp medborgarskolans alternativ, så frågan upprepas; finns det några som känner sig manade att hänga med Robert Larsson och titta på lokalerna, och kan ni organisera er och bestämma en dag och en tid som passar er?

Som jag skrev tidigare,så kan jag tänka mig att följa med och titta på lokalen. Dock först nästa vecka och gärna efter 17.00

Ewers

Jag är också intresserad av att kolla på lokalerna.

Nästa vecka kan jag på dagtid onsdag och torsdag, em/kväll mån och tisdag.

/F

Fluff

jag hakar gärna på och kollar lokaler. nästa vecka kan jag när som helst typ.
dock inte måndag fm, tisdag kväll och torsdag fm så som det ser ut nu.
ät en makaron till!

Getsen

Jag mejlar honom och säger att vi gärna kollar lokaler på måndag kväll efter klockan 17 och ser vad han säger. Återkommer när jag fått svar. So tills dess, återgå till thinktanken med andra alternativ :)

emil

Öhm... Jag vill inte egentligen skriva ngt ang. föreningsfrågor m.m. Men under den tiden jag var mer aktiv, eller satt i styrelsen, arrangerade m.m. så inbillade jag mig, elller ville tro, att alla skulle vara välkomna till Spelföreningen Armagedon för att spela spel eller bara umgås oavsett ålder, religion, etnisk bakgrund m.m. Och jag tyckte att det funkade bra, tja, förutom då att vissa tråkiga saker inträffade. (Men det var/är tydligen bara en del i vissa personers dunklare agendor, som jag fortfarande inte begriper mig riktigt på, och det är väl därför medlemmar inte orkar bidra till föreningslivet till slut)

Jag misstänker att dagens situation dels kan bero på illvilja till förenings och organisationssammanhållning och samarbete överlag till stora delar.  Dels att vi borde bytt lokal redan under den tiden då jag var aktiv, men, men, man kunde ju inte annat än att försöka iaf.

Jag hoppas ni får till något bra, med rätt man eller kvinna på rätt plats osv.

biggabush

Några snabba one-liners:

1) Jag kan tänka mig att arbeta i 2009 års styrelse.

2a) Jag kan tänka mig leda ungdomsverksamhet.

2b) Jag kan även tänka mig att leda 1-2 kampanjer för medelålders honor och hanar.

3)  Mariedals fritidsgård upplåter rum till oss GRATIS.

De har minst lovat följande:

- Verkstad som blir vår egen exklusiva och låsbara där man bygger och målar.

- Klubbrum där vi har våra spel och styrelsegrejer.

- 2-4 rum där vi har förtur.

4) YLVA-modellen är dålig i min bok. Vi har svårigheter att sköta befintlig lokal. Att ta på sig ansvaret över en hyreslägenhet innebär en risk och att vi sätter våra vänskaper på spel. Vi har tillräckligt med underlag för att på förhand räkna ut hur dåligt det kommer att gå.

5) Jag och Greger har möte med MF på söndag. Full rapport kommer.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

biggabush

Jag vill följa med och titta på Hestralokalerna.

Den av er som ansvarar för kontakten med Robert på MS kan väl höra av sig till mig. Om ingen tagit kontakt eller anser sig ansvarig kan jag ta på mig att ta kontakt med honom och arra ett möte. Fredrik, du kan väl maila mig Roberts kontaktuppgifter.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Getsen

Mer mejl från medborgarskolan;

>Hestra Musikhus låter väldigt intressant, och vi är intresserade av
>att veta mer. Några frågor som uppkommit redan är dock;
>1) Skulle föreningen betala någon hyra och i så fall hur mycket?

Det vet jag först efter att ha pratat med fastighetsägaren. I nuläget
vet vi ju inte ens hur stor del ni ev ska hyra. Ni måste titta på
lokalerna först och därefer kan vi gå vidare och förhandla med
fastighetsägaren om priset.
Sedan är det egentligen upp till Armagedon och Medborgarskolan att komma
överens. Antingen betalar ni hyra till oss och får ersättning som
tidigare eller så kvittar vi hyran mot de timmar som ni rapporterar. Vi
får helt enkelt sitta ner och diskutera vad som bli bäst för båda
parter. Jag antar att ni har någon sorts lokalbidrag från kommunen i
nuläget, eller?
>
>2) Vad ingår i "hyran"? (vatten, el, internet?)

Värme, el och vatten ingår i hyran. Ni skulle själva få stå för
telefon & internet eftersom vi inte har det i våra lokaler.
>
>3) Jag har tre personer som gärna kommer och kollar på lokalerna, och
>en lämplig tid för dem verkar vara nu på måndag (27/10) efter klockan
>17 någon gång. Funkar det för dig?

Måndag nästa vecka är det dessvärre kört. Men det skulle gå på
onsdag 29/10 om ni har möjlighet. Jag behöver lite framförhållning
för jag måste hämta upp nycklar från hyresvärden eftersom vi inte har
tillträde till de avdelningarna som vi inte hyr. Om de inte kan på
onsdag så vore det bra om de kunde presentera några olika alternativ
när vi kan ses.
>
>Vi ska hålla ett medlemsmöte den 8/11 och då kommer bl a lokal-frågan
>att diskuteras. Just nu letar vi efter olika alternativ att presentera
>för våra medlemmar, så det kommer ta ett par veckor innan vi kan ge
>ett klar besked i frågan.

Det förstår jag och vi ska ju givetvis göra ett besök innan ert
medlemsmöte. Så att ni kan visa bilder, ritningar och presentera den
ekonomiska biten.
>

Bästa hälsningar

Robert Larsson
Kurs- & säljansvarig

MEDBORGARSKOLAN BORÅS | Stora Brogatan 39 | 503 35 Borås
Tel dir 033-20 77 44 | Tel vxl 033-20 77 40 | Fax 033-20 77 49
robert.larsson@medborgarskolan.se | www.medborgarskolan.se

carlsson

Slänger också in några snabba kommentar:
Mariedal är för mig uteslutet, då sitter jag hellre hemma eller hyr en egen lokal nån annanstans.

Hestra Sjukhem kan bli riktigt bra, men problemet är att vi hamnar ocentralt och fokuserar ÄNNU mer på personer som har bil, dvs äldre medlemmar. Hamnar vi på Hestra blir vi helt enkelt ännu mindre ungdomsfokuserade. Tror jag iallafall.

Den nuvarande lokalen är inte omöjlig som jag ser det, men eftersom ingen orkar engagera sig i medlemssökande och -aktiviteter så kommer den falla bort så småningom, och då kan en flytt till Hestra vara det enda som räddar föreningen.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ewers

Slänger in några snabba puckar:

1. Hur skulle det vara om man ställde krav på att man som icke bidragsberättigad medlem förband sig att ordan två bidragsberättigade medlemmar under året?
Vi är ca 50 aktiva medlemmar och detta skulle lösa problemet för föreningen. Att ordna fram två medlemmar (alla känner vi någon som kan tänka sig låta sig bli stödmedlem om det inte kostar något) och det är ingen stor kostnad att eventuellt punga ut med 200 kronor extra om det "räddar" föreningen.
Med detta alternativ skulle vi kanske kunna vara kvar i våra nuvarande lokaler om vi så vill.

2. Håller med Andreas om Mariedal. Jag ser inte det som ett alternativ men gör majoriteten av föreningen det så önskar jag dem lycka till. Jag kommer i så fall att hålla mig hemma eller vara med i startandet av någonting nytt.

3. Var på Hestra sjukhem i förra veckan på en utbildningsdag och måste säga att det inte ligger så långt bort som folk verkar tycka. Anser dock att det är viktigt att vi, om det blir ett samarbete med Medborgarskolan, skriver någon form av kontrakt så att vi kan planera långsiktigt och kan känna trygghet.

4. Jag kommer inte kunna komma på medlemsmötet och vill därför ventilera mina ideer innan mötet.

/F

Lindbergh

Jag har tidigare i dag informerat mina kvarvarande 7 spelare om nuläget och mitt ställningstagande. Att spelleda rollspel på en kommunal fritidsgård är uteslutet för min del och jag kommer i så fall att att hitta andra lösningar för denna och min kommande sista kampanj under 2009.

Är vidare övertygad om att föreningen på kort sikt (1-2 år) behöver ta mer strukturella beslut i form av att byta lokal och skära ned befintliga fasta konstnader till ett absolut minimum. Att ställa mer krav på enskilda medlemmar än bara vädja att föreningen behöver deras hjälp är även det orimligt i mina ögon, dock kan man kanske önska att medlemmar ställer upp i en större utsträckning i dag. Vill man bedriva ungdomsverksamhet finansierar kommunen detta med våra skattemedel, men bedriver man ingen sådan verksamhet blir det inte heller några kommunala bidragsmedel.

Tror mer på att föreningen skall närma sig Medborgarskolan och skriva minst en avsiktsförklaring och/eller ett avtal. Det förefaller dessutom som vi kan anpassa lokalerna efter vårt behov och därmed skära ned till ett minimum av lokalyta och därmed anpassa kostnaderna. Det räcker med ett rollspelsrum om föreningen inte har så mycket intäkter som exempel. Att ha en workshop i dag kanske inte kan finansieras i morgon, liksom privata skåp och annat. Att ha mer än 8 rum och 300 kvm med TV-hörna är oacceptabelt med nuvarande intäkter. Jag vill också påminna om tråden om föreningens historia, som visar en del av hur det har sett ut. Med det menar jag att vi mycket väl kan anpassa oss efter nuvarande omständigheter.

Det innebär sammanfattningsvis att föreningen är och har alltid varit beroende av ungdomsverksamheten. I och med att väldigt få engagerade vill driva ungdomsverksamhet så måste styrelsen och medlemsmötet vidta åtgärder för att föreningen skall överleva på lång sikt.

"Tempora mutantur nos et mutantur in illis"

L

PS.

För i h-e, måste Curian återskapas för att det skall bli nått vettigt?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Judas

Citat från: "Getsen"
Måndag nästa vecka är det dessvärre kört. Men det skulle gå på
onsdag 29/10 om ni har möjlighet.[/i]

Onsdag är helt kört för mig men resten av veckan funkar bra dock efter 17.00

Fluff

ät en makaron till!