Framtidsdiskussion - olika vägar att gå

Startat av Greger, oktober 04, 2008, 19.42

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Onsdag skulle kunna funka för mig.

/F

Getsen

Jag överlåter kontakten med Medborgarskolan i den här frågan till Bersten och er andra att komma överens om vad som passar er. Robert ville ju ha lite framförhållning och sådär, men han har nog enklare att anpassa sig efter vad ni fyra (och andra som vill hänga med) kommer överens om, alternativt så ber ni honom om ett datum och så får de som kan dyka upp dyka upp.

Bernsten har som sagt kontakten med Robert så jag antar att det kommer att postas datum i den här tråden as soon as he knows.

Ska vi se till vad som generar bidrag så borde vi se mer på film, spela mer rollspel, bygga mer terräng och dansa mer dansmatta. Att ha en stor lokal tycker jag personligen är ganska viktigt, men den bör ju vara ändamålsanpassad. Rollspel kräver ett rum som egentligen kan ligga vart som helst, men ingen vill väl hålla i egon cup hemma i vardagsrummet över en helg, eller ha World in flames ståendes i ett halvår? Att förfoga över en stor yta är som att ha mycket pengar; det öppnar möjligheter att göra saker. Sen ska man ju bara hitta lusten till att göra dem också. ^_^

Viktigast just nu är imho att få fram så många alternativ som möjligt, oavsett vad de innebär och sen får föreningen fatta ett beslut. Inget kommer att passa alla, men å andra sidan så måste det inte vara sista gången vi byter lokal heller.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Martin Larsson

Bra citat Lars, man kan väl hoppas att det tillslut också är sant :roll:

Gällande Mariedal(och andra fritidsgårdar) så kommer jag inte följa med till en sådan. Att ha en manipel klåfingriga ynglingar med flötiga fingrar petandes på allt man plockar fram är inte intressant :idea:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Greger

Jag och Anders Bersten tyckte inte att Mariedals lokaler fungerade tillräckligt bra för föreningens behov, när vi var där och tittade. Synd, för gratis är ju gott och kiosk + städ hade blivit lösta. För små och för få rum, plus Mariedals önskemål om maximal flexibilitet i användandet av rummen gjorde att vi kände att det nog är bra att leta efter bättre alternativ. Vi kan ju fortsätta att samarbeta med Mariedals fritidsgård ändå, för att få fler medlemmar.

Vad gäller Hestra Sjukhem så berättade Christian på Mariedals (fritidsledaren) att han repar med ett band där. Tydligen kan man bara vara i replokalen i ca en timma, sedan måste man ut, eftersom luften är så dålig. Vi har ju tidigare hört om mögelskador och vad Christian berättade verkar ju stämma med det. Dessutom är det tydligen ett stort antal band som repar där, vilket troligtvis ger hög nivå av oväsen... Inget bra alternativ heller, tycker jag.

Så, frågan om lokalen är fortfarande i luften. Om vi lyckas värva de ca 45 bidragsberättigade medlemmar som behövs före årets slut, samt lyckas vara duktiga med aktivitetsredovisningen, då har vi en chans att fortsätta i de befintliga lokalerna ett tag till. Dem är ju dessvärre i behov av renovering/reparationer.

Ett lokalbyte skulle kunna bli ett lyft för föreningen, om förutsättningarna är dem rätta.

/Greger

carlsson

Missförstå mig rätt nu, men det känns som att styrelsen har snöat in helt på Mariedals Fritidsgård. Det finns ett gäng fritidsgårdar till i bygden och vad jag har hört, och märkte på intresset från förra gången Armagedon arrangerade på MF, så var det STORT intresse från oss (dvs, det borde inte vara svårt att arrangera fler gånger). Till och med jag hade ju hjälpt till om jag inte varit uppbokad den lördagen.

Mitt tips är alltså att fortsätta korståget, istället för att belägra en och samma ställning!

Här är en bra början!

:)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Gobbos Spider

Två ggr på samma fritidsgård borde vara optimalt. Första gången kommer de nyfikna och andra gångne de som hörde från det första gänget hur roligt de hade.

Mina 5 cent.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

Bertrand Russell

Ivar

Självklart borde vi ju ta steget ut till fler fritidsgårdar.
Kanske aktiviteter i mellandagarna då alla kidsen har jullov o inte vet vad de ska göra! Mariedal kanske kan fixa 10 till men vi behöver mer!
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

dagle

Problemet är väl lite att armagedon brukade vara en sådant ställe dit ungdomar kom till självmant eftersom det var ett roligt ställe att vara på. Idagsläget har vi tuvär inte ett sådant ryckte och det krävs en hel del jobb för att ens få ungdomar att komma till föreningen. Detta jobb utförs ofta av en liten skara av människor som är villiga att lägga ner tid på detta (av förklarliga skäl, har man jobb och familj så är kanske inte mer jobb det som ligger högst på listan av saker man vill göra på sin fritid.)

En linje som länge drivits i armagedon har ju varit att skaffa medlemmar som inte är aktiva så att vi får dem på papper och sedan aldrig ser dem mer eftersom detta är enkelt och kräver en liten punktinsatts för att göra, dock så har denna punktinsatts blivit fler och fler under åren och i dagsläget så krävs för föreningens överlevnad arrangemang som bsk för att vi skall gå runt (men tycker att bsk är roligt också). Så det jag har börjat fråga mig är om inte dessa punktinsatser har i det långa loppet faktiskt blivit jobbigare än att faktiskt skaffa aktiva medlemmar i rätt målgrupp som aktivt kan hjälpa föreningen. Ju fler vi är desto lättare är det ju att skaffa de där 100 medlemmarna, städa lokalen med mera.

Man kan säga vad man vill om de ungdomarna som kom när vi hade datorerna (tycker kanske inte datorer är rätt väg att gå, iaf inte i dagsläget) men det skapade iaf 2 saker.
1. Ungdomar rekryterade sina kompisar utan att man sa att de skulle göra det eftersom att de tyckte att armagedon hade något att erbjuda dem som inte fanns någon annan stans.
2. Det fanns folk på föreningen och den var mer levande. Detta syns tidligt då det alltid fanns folk på lördag/fredag. Idag om du bara tittar ner på dessa dagar kan du mötas av en stängd dörr. Dessutom så fanns det alltid folk till städdagarna, nu så är det antingen få människor som får städa mycket eller så väntar man på en dag där det är mycket människor och istället skapar en irritation eftersom avbryter i inplanerat spel.

Det stora problemet med det hela var det blev ett vi/dem situation där de olika parterna inte gillade varandra, en situation som vi all vet och som vi inte vill tillbaka till. Men det känns som att armagedon får det jobbigare för varje år och att det förr eller senare kommer att bli ohållbart, inte bara ekonomiskt att fortsätta föreningen i dess nuvarande anda. Antingen så kommer det att bli en förening gamla gubbar med roterande arbetsfördelning och där folk betalar för sig eller så får vi byta strategi.

Tror att ungdomsgårdar är en bra ide, mycket bättre än fester och anser att hela iden med att få ungdomar som bara är här på pappret är en dålig ide.

Ivar

Fördelarna med hela ungdomsgårdsarrangemangen som det vi gjorde på Mariedal tycker jag är flera!
1.Det är punktinsatser som ger mycket medlemmar
2.Det är, enligt utsago, kul att anordna
3.Det kommer i långa loppet bygga upp armagedons rykte till vad armagedon är! En förening där man spelar spel. D.v.s. Vi får dit folk som tycker samma saker är kul som vi tycker. Dessutom kommer de dra till sig sina kompisar och tillväxten är säkrad.

Nu måste vi vara på alerten också o fånga upp de få medlemmar som tycker spel är kul som var på konventet o kikade. Så vi får folk att känna sig välkomna så vi inte skrämmer bort dem för det har hänt förr.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Gobbos Spider

Citat från: "Ivar"
Nu måste vi vara på alerten också o fånga upp de få medlemmar som tycker spel är kul som var på konventet o kikade. Så vi får folk att känna sig välkomna så vi inte skrämmer bort dem för det har hänt förr.

Jag antar att vi har deras mailadresser?
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

Bertrand Russell

dagle

Vill bara klargöra att jag inte anser att satsning på ungdomsgårdar är en dålig ide utan tvärt om. Det ända som jag försökte få fram var att det är en bättre satsning att få aktiva medlemmar ifrån ungdomsgårdar än att få inaktiva imo. På ungdomsgårdar har vi ju också troligtvis mycket större chans att hitta ungdomar som vill aktiva än på fester.

biggabush

Jag hoppas att många av er kommer på medlemsmötet på lördag. Då kommer styrelsen meddela den konsensus vi har nått vad gäller lokalfrågan och hur vi går vidare.

Kort sammanformulerat kom vi på sista styrelsemötet fram till (brutalförkortat):

1) Vi fortsätter i befintlig lokal för att alternativen är för dåliga.

(MF och Hestra Sjukhem (HS) går bort. MF pga att dessa lokaler var beskaffade på ett dåligt sätt (små, få, fula). HS går bort pga att alla lokaler som Medborgarskolan förfogar över är fukt- och mögelansatta i olika hög grad.)

2) Undertecknad kommer förhandla ner vår hyra till minst hälften av dagens hyra. Detta är nödvändigt eftersom vi inte har aktiviteter nog för att erhålla den nivå av bidrag som krävs för befintlig hyra.

(om jag inte lyckas förhandla ner hyran anser jag att vi ad hoc in realitetis gör så i alla fall och fortsätter letande efter nya lokaler.).

3) Vi kör 6-8 MF liknande one-off/punktarrangemang per verksamhetsår och får på så vis tillräckligt många bidragsberrättigade medlemmar (105 minst - jag tror vi kommer få fler än så, har beräknat det till 150-200).

4) Genom 1-3 uppnår vi att vi kan vara kvar i befintlig lokal, utan att fula (ni vet vad jag menar) och med schysst värvade bidragsberättigade medlemmar*utan* att vi för den sakens skull behöver ha regelbunden ungdomsverksamhet i våra lokaler.

More to it.

På lördag.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

biggabush

Jag hoppas att många av er kommer på medlemsmötet på lördag. Då kommer styrelsen meddela den konsensus vi har nått vad gäller lokalfrågan och hur vi går vidare.

Kort sammanformulerat kom vi på sista styrelsemötet fram till (brutalförkortat):

(MF och Hestra Sjukhem (HS) går bort. MF pga att dessa lokaler var beskaffade på ett dåligt sätt (små, få, fula). HS går bort pga att alla lokaler som Medborgarskolan förfogar över är fukt- och mögelansatta i olika hög grad.)

2) Undertecknad kommer förhandla ner vår hyra till minst hälften av dagens hyra. Detta är nödvändigt eftersom vi inte har aktiviteter nog för att erhålla den nivå av bidrag som krävs för befintlig hyra.

(om jag inte lyckas förhandla ner hyran anser jag att vi ad hoc in realitetis gör så i alla fall och fortsätter letandet efter nya lokaler.).

3) Vi kör 6-8 MF liknande one-off/punktarrangemang per verksamhetsår och får på så vis tillräckligt många bidragsberrättigade medlemmar (105 minst - jag tror vi kommer få fler än så, har beräknat det till 150-200).

4) Genom 1-3 uppnår vi att vi kan vara kvar i befintlig lokal, utan att fula (ni vet vad jag menar) och med schysst värvade bidragsberättigade medlemmar*utan* att vi för den sakens skull behöver ha regelbunden ungdomsverksamhet i våra lokaler.

More to it.

På lördag.

biggabush

(om jag inte lyckas förhandla ner hyran anser jag att vi ad hoc in realitetis gör så i alla fall och fortsätter letandet efter nya lokaler.).

More to it.

På lördag.

biggabush

Jo en sak till.

Vi saknar bara cirka 40-talet medlemmar i år för att nå 105.

Detta kommer fixa sig tack vare Andreas & hans grabbs suveräna initiativ till LAN på Geddon lördagen den 20/12.

Vi fyller lätt lokalen med bidragsberättigade undgomar som blir medlemmar - om inte Andreas och hans son fixar 40 personer har jag i samtal med MF fått veta att ett LAN hos dem eller oss i vår regi lätt drar 50-75 ungdomar. MF var angelägna om att vara med på vårt LAN och om vi vill det tyckte MF att de "lätt fyller vårt LAN med 40 ungdomar" och att de hjälper oss affischera.

Vi tar detta på lördag too.

Bottomline: 6-8 punktarr på MF och liknande kommer tillsammans med ett eller ett par feta LAN per år med lätthet garantera våra 100 medlemmar - antagligen blir vi än fler än så).