IPRED-debatten

Startat av Apanpapan, december 09, 2008, 20.01

Föregående ämne - Nästa ämne

Ivar

NEJ! Anders Jag har sagt det in reallife! Jag stjäl inte och att du anklagar mig gör mig jävligt förbannad och din sandlåderetorik gör folk mer upprörda och kommer komma längre och längre ifrån dig pga din kassa argumentationstekknik så knip!
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

sebbe

Anders, jag tycker att dina argument är väldigt bra om vi skulle diskutera huruvida fildelning är moraliskt eller inte och jag måste säga att jag har ändrat åsikt en del i frågan under tiden vi har debatterat här.
MEN, jag tycker inte att dina argument visar varför en implementering av IPRED inte är ett tillräckligt hot mot integriteten eller varför man inte skall vara orolig för att det blir värre i framtiden med ännu hårdare lagar.

Jag säger nej till IPRED, inte för att jag anser att piratkopiering inte ska lagföras, utan för att inser att det inte kan lagföras. Iallafall inte utan kränkningar av integriteten som jag anser är orimliga. Sen vad som är en orimlig kränkning av integritet kan ju diskuteras hur mycket som helst och där verkar vi inte ha överensstämmande åsikter.

(Jag har klippt lite i dina inlägg för att det ska bli mer lättläst, se det som att jag svarar på respektive del som helhet och inte endast på den mening jag citerar.)
Citat från: "biggabush"Jag anser av moraliska och praktiska resultatefterfrågarskäl att dold/krypterad internettrafik bör vara olaglig.
Det anser inte jag. Dels anser jag att man har rätt att dölja den informationen man skickar över internet, dels har kryptering en massa andra användningsområden. Dessutom kan man som sagt dölja att någonting är krypterat genom att gömma det i en annan fil, så man vinner inte så mycket på att förbjuda det.

Citat från: "biggabush"Ditt svar tangerar goddag yxskaft!
Jag tror att du missförstår mig, mitt exempel var kanske dumt formulerat. Jag menar iallafall att "er sida" kanske definierar en lösning, men "vår sida" behöver inte acceptera den bara för att vi inte har en egen lösning.

Citat från: "biggabush"Sebbe. Tror du inte vår sida stött, blött, utrett, analyserat och föreslagit allt detta och mer därtill.
Säkerligen. Jag bara spekulerade lite och avsåg inte att komma med någon lösning. Allt jag försökte tillföra debatten var min åsikt att man inte kan komma åt fildelare med hjälp av nya lagar eftersom metoderna alltid kommer ändras. Visst, man kanske kan få tag på de som inte byter till det nya säkra sättet att fildela, men det lär bara vara sådana som laddar ner "enstaka verk" och därmed inte får sina uppgifter utlämnade och kan bli lagförda ändå.

Sen köper jag inte det här med att huruvida någon fildelar eller inte skulle påverka trovärdigheten. Anser du också att den som kör för fort ibland inte har nån talan när man diskuterar hastighetsbegränsningar eller andra trafikregler? Vilken tyngd en åsikt eller ett argument har beror endast på argumentet eller åsikten, inte på personen som framför den och påstår du någonting annat så vill inte jag vara med mer.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

biggabush

Citat från: "Ivar"NEJ! Anders Jag har sagt det in reallife! Jag stjäl inte och att du anklagar mig gör mig jävligt förbannad och din sandlåderetorik gör folk mer upprörda och kommer komma längre och längre ifrån dig pga din kassa argumentationstekknik så knip!

Om det är som så att du inte ägnar dig åt nätstöld är jag skyldig dig en stor uppriktig ursäkt.  Jag förstår också att du är arg på mig om det är en falsk anklagelse. Jag har med detta gjort ett övertramp och är dig såväl ursäkt som svar skyldig.

Men, sist vi satt IRL på Geddon, bara för kanske en vecka sedan, berättade du för mig, om jag nu inte fått allt om bakfoten, vilket verkar vara fallet, att du inte fuldelar annat än "tv-serier och viss film". Om jag fått detta fel pekar det på att jag bör tvätta mina öron mycket noga.

Jag tar i så fall tillbaka allt och du får slå mig hårt på valfri kroppsdel (inte snalen dock) som straff.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Ivar

Vad jag sa var att jag inte riktigt tycker att det är lika fel att ladda ner tv-serier detta är dock en stor fet dubbelmoral från min sida.
Jag laddar dock inte ner ändå, sen beror det mer på lathet än moral från min sida.
Ursäkten är godtagen och jag har lugnat ner mig några hekto.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

biggabush

Tack för att du mottog ursäkten Ivar. Jag är verkligen ledsen och om något har detta övertramp lärt mig att tänka ett varv till innan fingrarna når tangentbordet.

Gobbos Spider

Don't Download This Song
by Al Yankovic

Lyrics:

Once in a while maybe you will feel the urge
To break international copyright law
By downloading MP3s from file-sharing sites
Like Morpheus or Grokster or Limewire or KaZaA

But deep in your heart you know the guilt would drive you mad
And the shame would leave a permanent scar
'Cause you start out stealing songs and then you're robbing liquor stores
And sellin' crack and runnin' over school kids with your car

So don't download this song
The record store's where you belong
Go and buy the CD like you know that you should
Oh, don't download this song

Oh, you don't wanna mess with the R-I-double-A
They'll sue you if you burn that CD-R
It doesn't matter if you're a grandma or a seven year old girl
They'll treat you like the evil hard-bitten criminal scum you are

So don't download this song
Don't go pirating music all day long
Go and buy the CD like you know that you should

Don't take away money from artists just like me
How else can I afford another solid gold Hum-Vee
And diamond-studded swimming pools
These things don't grow on trees
So all I ask is, "Everybody, please..."

Don't donwload this song (Don't do it, no, no)
Even Lars Ulrich knows it's wrong (You can just ask him)
Go and buy the CD like you know that you should (You really should)

Don't donwload this song (Oh please, don't you do it)
Or you might wind up in jail like Tommy Chong (Remember Tommy)
Go and buy the CD (Right now) like you know that you should (Go out and buy it)

Don't download this song (No, no, no, no, no, no)
You'll burn in hell before too long (and you'll deserve it)
Go and buy the CD (Just buy it) like you know that you should (You cheap bastard)

I would never die for my beliefs because I might be wrong.

Bertrand Russell

Sparvel

Jag köpte inte skivor innan jag hittade the internetz, och kommer inte göra det om jag av någon anledning inte kan fortsätta. Då blire bara tillbaka till radion istället - fast jag inte betalar någon tv licens heller! ;)
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

biggabush

Sparvel. Alla är inte intresserade av musik, och de som bryr sig är intresserade på olika sätt (och nivåer). Inget konstigt med det. Jag är inte intresserad av snöskotrar eller dansmattor och kommer aldrig köpa dylika tingestar. Ännu mindre stjäla dem (nästan absurt att behöva göra tillägget men jag gör det med tanke på trådens ämne).

Men bara för att jag inte på något vis bryr mig om vissa saker så respekterar jag andra människors rätt att utöva och bry sig och framförallt skulle jag aldrig komma på tanken att göra handlingar som hotar utövare och tillverkare att fortsätta med sina dansmattor.

Och det är ju just genom amoral och olagligt beteende som det sistnämnda hotas. Det är poängen. Plus moms.

biggabush

Stefan. Jäg älskar dig med.

carlsson

Jag tänkte egentligen inte göra något inlägg i den här tråden, men det finns några saker jag känner att jag måste ha sagt. Kanske inte mina åsikter om just IPRED, men hyfsat närbesläktat.

Problemet med piratkopiering av musik har funnits sen kassettbandet kom 1963. Fortfarande frodas och lever musiker på att skapa musik. Visst har det blivit lättare att kopiera med dagens fildelningsmöjligheter, men det måste inte vara en dålig sak. Tänk så många artister som aldrig hade haft en möjlighet att nå ut till den breda massan utan fildelning och piratkopiering!

Det handlar om att anpassa sig till dagens möjligheter. De bra artisterna kommer att få sina pengar oavsett, varför är det annars fullsatt på varenda konsert som ges av majoriteten av jordens artister?

Egna erfarenheter bottnar i till exempel band som en viss Bersten kopierade åt mig i början på 90-talet. Utan dom banden finns det skivor i min bokhylla som jag aldrig hade köpt. Utan piratkopiering hade jag aldrig köpt alla Kents album. Om en god vän till mig inte hade bränt en CD med Lars Winnerbäck hade jag inte gått på alla hans konserter de senaste fyra åren, eller ägt de flesta av hans skivor. Dessutom har jag lyssnat på - och köpt musik av - förband som jag aldrig hade gjort annars. Utan fildelning hade jag heller inte köpt några skivor av Mustasch. Och så vidare.
Och dessutom - utan fildelning hade jag lagt ut massa pengar i onödan på ren och skär skit!!

Piratkopiering och fildelning är också ett sätt för artister att sprida sig - glöm inte det!

Så länge det GÅR att kopiera saker och ting, så KOMMER vi att kopiera saker och ting.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

Citat från: "Sparvel"Jag köpte inte skivor innan jag hittade the internetz, och kommer inte göra det om jag av någon anledning inte kan fortsätta.

Men nån gång går du på konsert och då kommer du att visa ditt stöd till den/de artister som du tycker är bra!

:headbang:

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Sparvel

Meeeen, Humor - så stavas det tror jag. ;(
Men det verkar vara en bristvara i den här tråden.

Finns det verkligen bevis för att fuldelning är så negativt för Musikerna (mf) som det vill få det att framstå då? Jag är som sagt inte så insatt utan ville mest bara lätta stämningen lite.
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

Dale

emil

Ej IPRED, men ändå något som borde påverkas av fildelning... Vad jag förstått det som så betalar mer folk in tv-licens=mer pengar till oberoende media. Mer folk går på bio, enligt media bästa siffrorna sedan 20 år tillbaka. Musikbranschens siffror vet jag inte. Men helt nattsvart borde det ju inte vara för Bersten & Co.

Clifford

Här är en kort föreläsning om hur ny teknologi alltid omkullkastar rådande normer. Det är en lysande film och jag hoppas ni tar er tid till att se den!

http://video.google.com/videoplay?docid=-2199668594630472172