IPRED-debatten

Startat av Apanpapan, december 09, 2008, 20.01

Föregående ämne - Nästa ämne

Ivar

verkar ju som om fler o fler faktiskt väljer spotify.
Själv skulle jag aldrig köpa en nedladdning. Andra hands värdet finns ju faktiskt inte som hos en cd-skiva och är det då rimligt att ta ut samma pris? (Spotify ska jag däremot kolla upp.)
Däremot köper jag skivor, jag tycker om skivor...
Kan ni inte skapa en ny tråd som heter IPRED eller nåt. Det börjar bli lite tröttsamt.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Apanpapan

Citat från: "biggabush"Nu kommer fula trynet fram.

Ditt eller fildelarnas?
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

biggabush

Ivar: Flams och youtube-länkar i all ära men vi måste även värna de som vill uttala flerstavigt skitsnack.

;-)

Spotify ägs av en gammal boråsrollspelare tillika kompis till mig och Greger. Och deras COO är också boråsare.

För den som inte vet så erbjuder de en streaming-tjänst som funkar på PC och mobil. Antingen betalar man 99 kr/mån och slipper reklam eller så joinar man gratis men utsätts då för reklam.

Deras styrka ligger i tekniken (snabbt som inget annat) + i deras doumenterade förmåga att sälja annonser (Trade Doubler).

Deras tjänst innehåller 15 miljoner låtar, and counting. (IIRC).

De får i dagarna sällskap av Telias musiktjänst och ett utökat Nokias Comes With Music och SonyEricssons/Telenors PlayNow+ etc.

Men medans de senare erbjuder faktiska musikfiler hem till din dator och mobil så är Spotify en modern fet jukebox. De hoppar över ägande-steget och inriktar sig på nyttjandet/licens.

Jag hoppas det går bra för dem alla eftersom de tillskillnad frånn TPB och andra licenserar av upphovsrättesmän/rättighetsinnehavare och därigenom får vi tillbaka en starkare inkomstström som i mångt gått förlorad till TPB mfl.

Spotify och den räcka nya tjänster som kommer nu kommer alla testa hur seriösa det stora flertalet som byggt sin fuldelning på att skylla på avsaknad av tjänster. Nu blir det upp till bevis. Det ska bli kul att se.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

biggabush

Citat från: "Apanpapan"
Citat från: "biggabush"Nu kommer fula trynet fram.

Ditt eller fildelarnas?

Fuldelarnas. Trodde det var transparent.

Din lille wordbajser ;-)

Ivar

när skrev jag något om youtube eller annat flams?
Jag försökte vara seriös men jag kanske misslyckades?
testa o läsa inlägget istället...
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Clifford

Citat från: "biggabush"Dagle. Du har via din googling bara visat på skäl till varför upphovsrättsinnehavarna behöver skyddas.

OK, fyra punkter/åsikter ber om svar:

1. Han likställde just argumentet du angav ( att stänga ner TPB) med att stänga ner Google. Det får du allt ta och bemöta. Nog för att TPB-gänget driver dig till vansinne men de är faktiskt något som i funktion kan liknas med Google, en telefon, eller nåt annat tvåvägs kommunikationsmedel. Möjligen kan de anklagas för uppmuntran till brott (om de uppmanar folk att fildela copyrightat material) men så länge de inte gör det så är Google lika mycket skurk som TPB. Båda underlättar brottslighet, precis som bilar och basebollträn.

2. Jag vet att du är duktig och övertygad, men enligt din argumentation så är vi som ser problem med IPRED alla drivna av småaktiga egoistiska argument. Det är då lätt att hävda att du likaså är driven av egna intressen. Själv blir jag ledsen över att mina åsikter oavsett utformning enligt dig egentligen är ren egoism. Det är en argumentationsteknik som inte respekterar motparten.

3.  Som statsvetare (ja, jag har faktiskt lite kött på benen i de här frågorna med, hr. Dirre. ;) ) så ligger mina argument i det rättsvidriga att frångå grundläggande demokratiska funktioner för att tillmötesgå något som dessutom drivs av starka lobbygrupper mot majoritetens önskan. Oavsett vad som är rätt och fel så ska all offentlig makt utgå från folket, som det så fint heter. IPRED frångår det.

4. Driv gärna frågan, men lagar mot majoritetens vilja drivna av de som står mest att tjäna på dem kan aldrig vara förenliga med god demokrati. IPRED får gärna återkomma när det har folkligt stöd. Kanske måste branschen genomgå ett stålbad innan folk inser det. Då får det vara så.

(5. en lite mer uppnosig sista punkt som jag kom ihåg nu:
Piraternas framfart är inget nytt, på 80-talet var det minst lika vanligt med kopierade kassetter och DRIVOR med piratspel på disketter. Branschen överlevde det och kom ur det hundra gånger starkare. Omsättningen av tv- och dataspel slår nya rekord varje år.)

biggabush

Ivar. Jag läste din post. Dels för att jag brukar läsa poster och alltid fått lära mig att tolka saker underställda en slags välviljans princip. Men också för att du är Ivar o jag gillar dig. Jag skrev inte att du står för flams eller trams. Läs min post ;-) Jag blev lite putt på ditt avslut. Att jag skrev några poster i ett ämne jag vurmar för på en skitsnack-taggad tråd här på forumet tycker jag tarvar en bättre comment. That's all.

biggabush

Cliff. Jag kommer bemöta dina argument men hinner inte ikväll. Återkommer. Bra argument herrn för fram! Jag ser dock med tillförsikt fram emot att ta dem mot deras snara fall ;-)

I will be back. To fuck back. Shortly.

sebbe

som jag tolkar lagförslaget efter att ha läst runt lite i dels själva lagförslaget, sammanfattningen samt olika andra åsikter så tycker jag inte att det verkar så farligt mot integriteten. allt beror på hur lagen implementeras, med tyngdpunkt på de "sannolika skäl" som krävs för att få ut personuppgifter.

enligt piraterna så kommer det förmodligen att räcka med en skärmdump, men det tror jag inte på. det talades i tråden om att det skulle räcka med hög trafik på sin internetlina för att sannolika skäl skulle vara upfyllda, vilket jag anser är ännu dummare.
http://www.polisen.se/inter/nodeid=22307&pageversion=1.jsp finns en förklaring av de begreppen, min uppfattning är att ingen av de föregående exemplen stämmer in på det.

då är det bara att hoppas att det i praktiken blir så som jag tror att det ska bli :D

det enda som jag i nuläget ser som ett problem är risken att skivbranschen gör som i danmark (och andra länder kanske) och skickar ut kravbrev där man får erbjudandet att betala dem en viss del av vad de annars kommer att kräva i skadestånd.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Apanpapan

Visst kan man sätta upp bunkrar i varje gathörn och ha vattenkanoner i dem. Allt är ju okej bara man inte använder det till något "omoraliskt", men så fort man börjar nagga på den goda demokratikakan så försvinner den rätt fort...

Apanpapan

Freij

http://online.wsj.com/article/SB122966038836021137.html

Intressant utveckling i USA med tanke på vad som försegår här hemma i sverige.
Dock anser jag väl att det är lite väl trubbigt att låsa ute en person/familj från internet helt och hållet.

biggabush

Se och hör den av Folkpartiet nyligen arrangerade utfrågningen om IPRED/upphovsrätt (här i inspelning från SVT24)

Om det inte förr varit tydligt för IPRED-motståndare och fuldelare att deras sak såväl är förlorad som baserad på snömos så rekommenderar jag att alla ser den här brallorna-ner-displayen av pirat/fuldelarsidans icke-argument (publicerad på Mr Svamlig Snömos (Vänsterpartist) egen hemsida). Den innehåller det mesta som berörts här och annorstädes och vi får se piraternas vingliga ogenomtänkta och på okunskap baserade arsenal vederläggas -- på deras egna meriter och munväder.

(Inslaget är över en timme långt)

http://www.erikjosefsson.eu/Xz23CCvxY.mov

Apanpapan

Det är ju folkpartister. Ingen vettig människa röstar på folkpartiet...

biggabush

Pasi. Kom igen nu. Alla finnar är ju folkpartister. Vettdula.

Skämt åsido.

Kolla. Det är inte finska folkpartister som utfrågas (då skulle det inte kallas för hearing arrad av FP) utan sakkunniga från IPRED/upphovsrättssidan och såkallade såna från fuldelarhålan.