Necromunda, the best place in the Universe..

Startat av Heavy2, mars 03, 2009, 21.13

Föregående ämne - Nästa ämne

Heavy

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"
Citat från: "Heavy2"
3. Alla hölstrade pistoler anses vara Laspistols, och SKA betalas för under köp av figur/gäng.. Annars är det helt sonika till att ta fram skalpellen och kapa bort hölstret. (vissa gäng har inte Laspistols i sina listor, då får man välja "näst bästa" s.a.s. t.ex att alla är autoguns osv).

Betyder det att man får uppgradera hölstrade vapen till t ex bolt pistol men inte nergradera till stubber? Eller måste de vara laspistols/autopistols om man har det i listan?

Det betyder att dom alltid är laspistols för dom gäng som har dom i listan.. Inte uppgradera eller nergradera..
Regeln är till för att man inte ska råka springa in i just bolt/plasmapistols av misstag.. Det hela kan urarta jävligt fort om man inte kör denna lilla husregel nämligen :P

Renis 2 zealots springer mot heavys magnifika Scavvie King men faller ett par inches kort med sina feta motorsågar.. Nåja tänker Renis, han har ju faktisk bara en stubpistol och en yxa i sina händer.. Heavy småler lite när han flyttar sin Kung i lite bättre position, drar upp sin handflamer ur hölstret och förvandlar dom troende till en varsin liten hög med aska..

Renis = ??????WTFLOL!!!

Om jag har fortsatt svårt att sova ska jag göra en gängspecifik lista över vad som alltid måste vara i hölstren..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

KOBOLDKUNGEN

Äh, va fan... en redemptionist kan ju lätt gömma en missile launcher (om de nu fått ha någon) under roben   :wink:
www.jisit.se

Heavy

Tillägg till Houserule 3..

Här är en komplett lista på vad gängens pistolhölster SKA innehålla om dom finns representerade på en figur av valt gäng..

Goliath - Laspistol
Orlock - Laspistol
Van Saar - Laspistol
Delaque - Laspistol
Cawdor - Laspistol
Escher - Laspistol
Enforcers - N/A
Spyrers - N/A
Ratskins - Autopistol
Scavvies - Autopistol
Redemptionists - Autopistol

Enkelt uttryckt så har alla basic gäng alltid laspistols, alla outlaws har autopistols..

En notis är dock att man kan ifrångå denna regel igenom att göra WYSIWYG konverteringar på sina figurer.. Jag hade t.ex. en Gunslinger (shootingskill) i Los Pollos Locos (r.i.p) som hade 2 boltguns "hölstrade" som en äkta pikadulverman.. Vid såna konverteringar är ett tips att  göra typ weaponstraps eller öppna hölster på figgen..

Ewers

Inser att jag inte kommer vara med då jag inte orkar fixa figurer som är WYSIWYG.

Ha kul ni figurpulare.

Kram /F

Heavy

Citat från: "Ewers"Inser att jag inte kommer vara med då jag inte orkar fixa figurer som är WYSIWYG.

Trist :(

Men har du gjort dig av med figgarna du körde med sist ?? Dom politbyrå goes sci-fi modellerna ?

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Ewers"Inser att jag inte kommer vara med då jag inte orkar fixa figurer som är WYSIWYG./F

Jag är inte mycket för att pula heller, men det är ju inte svårare än att bara köpa utrustningen som figgen har så behöver man inte pula alls.
www.jisit.se

Ewers

Funkar att göra som koboldkungen säger...

Får fundera.

/F

Heavy

Mm, är ju det alla utom jag gör typ vad gäller Necro.. :D
Och Jerry kanske som scratchbygger ett gäng med...

Poängen med absolut wysiwyg är inte att vara figurfascist, utan för att det hela ska bli mer spelbart.. Necromunda är det spel som GW gjort som läger mest fokus på den enskilda figuren (utom möjligen Inquisitor dårå), och därför är det viktigt att figuren ser rätt ut tycker jag..

Att konvertera under pågående spel är egentligen inte något krav heller, hittar man t.ex. ett rare vapen som man inte har på en figg så lägger man det i sin stash tills man kan köpa in en ny figg som har den beväpningen etc etc.. Och ska man vara krass så kan man ju helt sonika limma en plasmagun eller vad som på ryggen på en figur och kasta på lite färg :P

Jag lovar, det ÄR inte ett problem att inte vilja superkonvertera sina figurer, i mångt och mycket tror jag till och med att det är något av en nackdel (man gör den enskilda figgen för dyr = lägger alla ägg i samma korg), som exempel kan man ju ta Marcus Orlocks från förra gången.. Vanilla Catachans i princip.. Istället för att köpa balla grejor till sina existerande figgar köpte han fler juves och gangers.. Det gänget var apstort och jävligt farligt tillslut :)

Jag lovar stenhårt att du kan spela necro, ha jävla roligt och vinna alla dina matcher med ett helt vanilla gäng som inte byter en pistol under hela kampanjen.. Taktik > figurernas xp > utrustning..

<-- Vill ha Ewers med i kampanjen, basta!

deadbolt

3 slag + ev megaslag är för mycket, kommer bara leda till obalans då t.ex. jag  troligtvis inte kommer hinna spela så mycket vecka ut och vecka in. Föreslår en mer moderat linje på 1 match + ev specialscenario på tisdagar.

Heavy - Scavvies.
Erik (deadbolt) - Ratskins eller Van Saars
Renis (Koboldkungen) - Redemptionists
(jättem jorme) - ??
Ola (Ola) - ??
Jerry (cracked_open) - Van Saar
Ogge (Göttebörgare) - Goliaths
Andreas (Göttebörgare) - Orlocks
Ewers (Ewers) - ??
Marcus (Barcus) - ??
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

Heavy

Citat från: "deadbolt"3 slag + ev megaslag är för mycket, kommer bara leda till obalans då t.ex. jag  troligtvis inte kommer hinna spela så mycket vecka ut och vecka in.

För tillfället ska ni ta den idén i OP´n med en nypa salt.. Jag har kommit på ett annat upplägg för kampanjen, som dels släpper spelandet fritt (plus scenarios dårå) och dels gör att det kan löna sig att spela ett enda slag i veckan..

(Kort sagt, ett vp system.. Vinst = 3 pts, draw = 1 pts, loss = 0 pts.. Veckans totala kampanjpoäng blir totala vp´s den veckan delat med antalet matcher.. Då får vi ett laddersystem där de med högst total vp kommer mötas i finalstriden.. Systemet medför en bra balans.. Spelar man ett slag per vecka och vinner så ligger man jävligt bra till i kampanjvp´s totalt, men tjänar ingen cash eller xp.. Spelar man mycket så kommer man ofelbart förlora förr eller senare = sämre kampanjvp´s, men mer xp, cash, yrtrustnign (och skador :P))

KOBOLDKUNGEN

Håller med, 3 slag kommer bara innebära att vissa gäng springer i väg och blir tokbra. 1-2 kanske, ofta kan man ju antgligen köra två slag i stöten.

Vore kanske bra om vi kunde diskutera vilken dag som ska vara träffdag/megabattle. Typ släng upp ett gäng förslag på dagar och så får folk uttrycka önskemål så att så många som möjligt kan vara med. Jag kommer i alla fall aldrig kunna vara med på tisdagar.
www.jisit.se

Heavy

Jag är öppen mån-ons alla veckor och lör-sön ojämna veckor kan man säga..

Tisdagar har mest varit på prat eftersom Jerry endast kan då, men rent generellt kan man ju faktiskt alternera mellan tis och ons egentligen..

Sen har jag lite mer funderingar om hur kampanjen ska drivas med megabattles, ska tänka pch skriva ner lite vid tillfälle..

Grundtanken för just kampanjandet ligger numera lite såhär..

1. Fria matcher per vecka och kampanjvp´s enligt min förra post..
(Gör att dom som vill tokspela får det, men i det stora hela är det inte speciellt smart att spela mycket iom man förlorar och det drar ner kampanjvp´s)

2. Stor träff som så många som möjligt bör vara med på var 3:e-4:e vecka, scenario som ger en kampanjfördel att vinna (t.ex. ett extra territory eller en weaponscache etcetc.. Kan med fördel läggas olika de olika träffarna för att maximera att så många som möjligt kan komma)

3. Varje vecka finns ett specialscenario att spela, utöver de vanliga i Living Rulebook.. Detta scenario är optional, och kan spelas när som helst i veckan..

4. Spel kan ske vart man vill, när man vill och vecko-vp´s rapporteras in senast tisdag morgon till kampanjadmin (dvs mig) antingen på roster på klubben eller via pm/denna tråd..

5. Systemet torde vara ganska så förlåtande mot spelare som kanske inte hinner vara med från kampanjstart, eller måste missa en vecka eller två i kampanjen..

Låter det dumt ??

Houserules att tas till diskussion;

* Gubbar i gäng får endast halv xp jämfört med normalt, avrundat uppåt.. Gör att gäng inte springer iväg tokmycket, men folk får ändå lira om dom vill.. Alt. Efter första slaget varje vecka får man endast halv xp enligt ovan..

* Kampanj-vp´s följer spelaren, inte det spelade gänget igenom kampanjen.. Det gör att en spelare kan scrappa sitt gäng och börja om på my kula om 4 figgar tokdör under ett slag.. Ganska trist att hamna jävligt mycket efter pga random tärningsslag.. Man köper helt enkelt ett nytt noobgäng för 1000 creds och rerollar allt.. Variant; Man får byta gäng helt, från t.ex. Van Saar till Spyrers osv..

* Juves som får sin första "level" för välja att slå på tabellen ELLER välja +1 till WS eller BS..

(Vill med säga att de houserules som ligger i op´n också är uppe för diskussion såklart, jag vill inte vara totalitär i detta, demokrati ftw)

När jag kommit lite längre i tankarna och i diskussionen med er som medspelare så drar jag upp en ny tråd för kampanjen som är mer kampanjspecifik..

Ewers

Tisdagar passar mig bra. Upptagen onsdagar och torsdagar.

Heavy

Var nere och inventerade lite och det ser helt ok ut terrängmässigt på klubben..

Däremot är det en ny version av Living Rulebook ute, vilket betyder att vi måste printa ut 2 nya kopior av sagda bok plus kampanjmaterial osv.. I runda slängar 300 sidor svartvitt..

Finns pengar till sånt godis i sektionen eller ska vi pynta det själva? Vem är figgansvarig nu för tiden ?

cracked_open

If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton