Blood Reef: Tarawa

Startat av carlsson, mars 09, 2010, 11.35

Föregående ämne - Nästa ämne

Gobbos Spider

I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Lindbergh

Carlsson kunde inte i morgon, så det är upp till oss vad jag erfar?

Vad säger ni?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Då kör vi på tisdag (3 aug) då, eller hur?
Utan Lindbergh dock, jag får jämna ut tärningsresultaten lite...  :?

Spelstart ca 1830.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

På tisdag kan inte Stefan, och jag föreslår därför att vi ställer in. Så kan jag passa på att spela ett Arnhemscenario... :)

Nästa gång jag kan är tisdag 17/8, därefter kan jag onsdagar som vanligt.
Fredagen 13/8 kan jag dock inte som jag skrev tidigare.

Kan vi boka 17/8, spelstart ca 1830?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Ok, blir det något på onsdag den 4 augusti?

Jag bokar in den 17/8 istället för den 18/8!

Insåg att flyget var ok, men jag hade ju tusen gånger hellre tagit NOBA...av tre flyg blev ett abortat pga Tung LV-eld, ett missade att se nått men det tredje lyckades dock bra och visade att 12 i FP är jävelhemskt på små japaner som springer på väg. Funderar dock fortfarande på detta med bomben på vägen och att det blev halv FP. Tycker det är besynnerligt  :? ha det varit palmtrees hade jag förstått regel men att det gäller på den skitvägen är ju kass  :wink:

Vi måste ju testa nästa gång vi får in flyg att anfalla deras "stridsvagnar", kollade på det när jag satt och funderade på vad vi skulle anfalla, vi kan ju strejfa och peppra dem nästa gång så dör de nästan automagiskt  :D

Vore bra om vi fick rätsida på vad som händer med en CH i bunker med pansarprojektil, det vill säga om det blir som nu 4 blank eller en 2 (-5). Känner på mig att det kommer att hända igen  :wink:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Ok, blir det något på onsdag den 4 augusti?

Jag bokar in den 17/8 istället för den 18/8!

Jag har bokat in både och... Kan inte du?

Angående flyget så drar vi väl bort det direkt, och kör igång NOBA nästa runda?
Nilsson trodde att vi slog flyg *varje* runda, det måste vi kolla upp också.

Flygbomber hörde jag lite om från Nilsson, är nog bättre om vi kollar upp det på plats.

CitatVore bra om vi fick rätsida på vad som händer med en CH i bunker med pansarprojektil, det vill säga om det blir som nu 4 blank eller en 2 (-5). Känner på mig att det kommer att hända igen  :wink:

4 blank tror jag.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Nope, kan inte vara borta tre dagar på raken  :lol: spelleder på torsdagen as usual...så för min del kan jag tisdag eller onsdag.

Hoppas på NOBA, men jag tror att den onde Nilsson har rätt, det vill säga nu när runda 4a börjar så slår vi om det är NOBA eller flyg för hela runda 4. Vi slår inte under 4b också som jag tolkar det?

Det var lockande att stejfa japsen när de sprang på landningsbanan, 12 i FP är riktigt bra...fast om bomben slapp ha halv FP på det mesta är ju flygen inte så pjåkiga. På ren sand kan jag förstå, men på annan terräng känns lite beige...
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Har kollat lite regler!

To Hit Range
Nilsson sa att ni hade kört på Range 0-6 när flyget bombade. Notera att det stämmer om man gör en Point attack, annars är det Range 7-12 som gäller.
    E7.42: A FB can bomb any target four hexes distant as part of its Strafing Run (or three hexes distant if making the second attack of a Point Attack), but must first score a hit on the 7-12 column (or the 0-6 column if the Aerial Range is ≤ six hexes) of the applicable Infantry/Vehicle Target Type of the To Hit Table (C3), using all DRM applicable to Aerial Attacks (C6) and the Black To Hit Number. If a target hex contains both vehicles and non-vehicular targets, the same To Hit DR is applicable against both Target Types and is resolved against whatever Target Types are hit. The bomb attack can be made with or without an accompanying MG attack but, if made in conjunction with a MG attack, it must be predesignated before resolving that MG attack and resolved after that MG attack. Once a bomb To Hit DR is made, that aircraft may not continue to Strafe during that phase; i.e., the bombed hex becomes its final target hex. A bomb To Hit attempt that results in a miss is not resolved vs any target.[/list]

    Area Fire with Bomb
    Ordnance HE mot Unarmored enheter i Sand har halv FP. Notera att det inte gäller AFV.
    Men att det har halv FP mot enheter i Palm/Palm Debris hittar jag inte...?

    NOBA vs Air Support
    Jupp, man slår varje Game turn. Hyfsat okordinerat, precis som det var... :reindeer:

    CH vs Pillbox
    Eftersom AP inte har någon TEM blir det inga modifikationer heller på en CH.
      30.35 AP: Neither the CA nor the NCA Defense Modification nor other TEM applies to an AP/APCR/APDS attack against a pillbox/its-contents, provided the Basic TK# of that ammo type being fired is > twice the Defense Modification that would otherwise apply. An AP/APCR/APDS hit on a pillbox is resolved using the normal HE-Equivalency rules (C8.31).[/list]

      Andreas Carlsson, Borås
      ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

      http://www.aslsweden.com

      Lindbergh

      Stämmer bra, jag har lärt mig den hårda vägen och deklarerade point attack det första jag gjorde  :D

      Det var en väg-hex jag point-attackade med en fete stack på, jämte typ någon taxibana eller nått...typ grusväg eller nått... :?

      ...NOBA och Air Support = riktigt riktigt kasst när man slår varje gameturn. Det innebär att vi i praktiken står utan understöd  :cry:
      ”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
      "Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
      "Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

      carlsson

      Är rädd att det inte finns några undantag, bortsett från movement:
        All Hinterland hexes are considered Soft Sand (G13.3) [EXC: building, rubble, runway/taxiway, pier, bridge, or—for movement purposes—if using a road].

      Ang flyg; Glöm inte möjligheten att strejfa 4 st hexes med residual FP, kan spärra av vägen markant för kannibalerna...

      Andreas Carlsson, Borås
      ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

      http://www.aslsweden.com

      Gobbos Spider

      17-18 funkar för mig.
      I would never die for my beliefs because I might be wrong.

          Bertrand Russell

      Lindbergh

      Waaarrrggghhh...gravt spelsugen! Har ASL-abstinens...

      Vi lär nog få strejfa en del. Dubbelkollade BRT reglerna och insåg att vi kommer att ha flygen ett tag... När de väl är i spel på 2 eller lägre har vi dem fram tills de är nedskjutna, recallade eller att vi väljer att flyga hem (friendly dfph). Sedan slår vi igen...

      Vill ju helst ha NOBA, men rätt hanterat kan nog flyget få lite effekt  :wink:
      ”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
      "Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
      "Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

      Gobbos Spider

      När spelar vi här näst?
      I would never die for my beliefs because I might be wrong.

          Bertrand Russell

      Lindbergh

      Har avsatt onsdag från 18:00-22:30  :D  :D
      ”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
      "Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
      "Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

      Lindbergh

      Flaggar för VAB...Elsa är sjuk och har 39,8 i feber  :(  jag återkopplar så fort jag kan...
      ”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
      "Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
      "Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954