Warhammer 8:ed

Startat av jättem jorme, juni 30, 2010, 18.34

Föregående ämne - Nästa ämne

jättem jorme

Startar en tråd om den nya 8:e editionen.

Någon som läst den, förutom det som stått på nätet då.

Meldon

Nepp, men jag har en collectors edition rulebook som kommer så fort den släpps.. :D
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

Huggorm

Ska föreningen skaffa sig en bok?

Jag lirar gärna en dust om någon har boken annars.
Död åt Tengil!

dilba

Förening har beställt en bok och den bör komma när som helst.

Jag har läst reglerna och kan säga att inf med GW är bäst och magin är farlig med.

Fast cav suger och vanligt cav är ganska dåligt.

Monsters är okej men kan inte ta ut inf ensamt.

BSB är krav på alla arméer.

Det var vall inte så mycket mer och alla alv arméer kommer nog suga ganska hårt.

Martin Larsson

Som jag sagt till Robän ett flertal gånger:

Se till att speltesta detta ingående. När sommaren är över vill jag kunna få en nått sådär objektiv syn på om jag ens ska bry mig om att läsa de nya reglerna alls....
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Robin

Har fått boken levererad till jobbet nu. får dock inte plats i väskan idag.
Jag vann combat med 13.

jättem jorme

Spelade första 8:ed machen idag.

Inte än så seriös match. Missade massa regler och var inte van med den nya MUPP-REGELN.

Fri MÄTNING. När som helst.

Det är nog den största spel skillnaden.

Andreas Graae

Nha det är nog inte största spelskillnaden. Jag har spelat 2 st matcher nu och som man ser det är ju Magi som dyne säger inget o leka med. Spelet i sig blir lite mer flyt o oflyt också med tanke på charge range e 2D6+Move, med andra ord mina dvärgar kan charga mellan 5''-15''. Sen har vi ju att har man mer ranker än sin moståndare är du Steadfast( mer eller mindre stubborn) och du tar bara bort ranker via flank o rear om du själv har minst 2 ranker(räcker med 10 modeller men dör en så får moståndaren sina ranker)

Jo sant att Inf me GW e bra nu, men inte sen har vi ju också att Monster så som trolls, minotaurer ogres har ju fått en REJÄL boost. 3 modeller för rank, 3 attacker från supporting attacks i andra rank, tänk dig ett 6 manna block ironguts nu med FC det är 19 st 6 attacker om du inte får död på ngn.

Sen att terräng har ingen inverkan på move(förutom impossible terrain) Du ser över allt.
Giss vapen som Stonethrower o cannon gissar du ju inte längre, allt e mer träffsäkrare.

Jo man får mäta jämt om man vill .... men det e ju inte så stort jämfört med allt annat.

jättem jorme

CitatJo man får mäta jämt om man vill .... men det e ju inte så stort jämfört med allt annat.

Den största tycker jag iaf  8)

Patrik

Har läst igenom reglerna lite snabbt själv nu, och får väl säga att det är minst sagt intressanta förändringar. (Vore kul att köra nån match under söndag / veckan som kommer för att prova på på riktigt btw.)

Om jag förstått det hela rätt så är det några saker som inte tagits upp som kan ha rätt stor effekt:

Bye-bye scroll caddies. Har inte sett något om att man får ta flera Dispell Scrolls, och då måste de falla under Unique-reglen. D v s EN dispell scroll per armé och slag max.

"Arméboken har alltid rätt" regeln är också rätt intressant. Frågan är exakt hur den ska tolkas. Personligen ser jag det som att arméboken måste explicit säga att X gäller/gäller inte: ex Magic Sword of Death ger +6S, sätt den på en karaktär med 5S så blir maxstyrkan fortfarande 10 eftersom grundregeln max 10 gäller (ingenting har sagts om att den inte gör det.)

Ex 2: Magiska banner får enbart användas av Army Battle Standard Bearer, vissa tuffare enheter har regeln att de får använda magiska banners upp till max 50 poäng (t ex). De får därmed det då arméboken uttryckligen säger det, och då går arméboken före.

Powered Up Spells som har Remains in Play???? När man dispellar remains in play spells så är det alltid Casting Value som ska slås, men vilken casting value? I vissa fall är det en sjujäkla skillnad, Purple Sun of Xerus t ex, vanlig 15+, powered up 25+. Personligen får jag känslan av att det är 25+ som ska slås om det är en powered up variant där, men andra spells får en att fundera ytterligare. Ta

The Enfeebling Foe (Shadow) som ger -D3 i S, det enda som ändras vid power up är hur lång range den har. Känns betydligt mer naturligt i det fallet att det är 10 som ska slås där och inte 13.

Humdidum

Broken Items. Tänker mest på en chaosförmåga som ger 3+ (4+? har inte boken just nu) ward save mot magi och 3 i magic resistance. Med nya reglerna innebär det effektiv ward save mot magi på 2+. Sug på den? Alla demoner med magic resistance? Tidigare gick det att kasta mot dem om man tryckte till lite power dice i alla fall, nu lär det bli som att köra huvudet i en betongmur.
Blood for the blood god.

Meldon

Jag funderar på att starta en ny fantasyarme nu lagom till 8:e.. men jag har jättesvårt för att bestämma mig för vilken jag ska köra, så jag undrar lite vilka armeer som redan finns på gedon..??

Ola

Ta skavis, kommer nog bli hårda i åttonde.
mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

Meldon

Näe, Inte Skaven, jag har ju redan en arme med dom små rakarna sedan gammalt.. Funderar på att prova Bestmen....

Thure

kör warriors of chaos. de är ju awesum

Patrik

Kaoskrigarna (en av mina arméer) tror jag kan ha lite problem med den ulliga gulliga "stubborn om vi har fler ranker"-regeln. Har dock inte hunnit testa än.
Blood for the blood god.