KGP La Grande

Startat av carlsson, december 08, 2010, 22.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Nu är natten även till ända i Stoumont efter hårda nattstrider norr om sanatoriet och mycket tyder på en knapp amerikansk seger!

Vi har dock inte hunnit med refit-fasen då kampanjreglerna finns på annan plats för närvarande. Vi kommer troligtvis att göra refitfasen först veckan efter midsommar på grund av tidsbrist.

Vi på den goda sidan måste dock få till en samling i nära anslutning till vår refitfas, detta för att fortsätta slipa på strategin och få till en bättre stridsplan. Inom kort kommer alla tre kartorna vara i gång och det är snart morgonen den 20 december 1944 :)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Nästa spelning helt enkelt nästa onsdag, dvs den 29/6.

Båda sidor är klara men Refit Phase ska göras i Stoumont. Borde inte ta mer än en halv till hel timma innan vi kan deklarera Attack/Idle.

Nu stundar 20 AM, 20 PM drar även Cheneux igång... Det blir en intressant sommar! :)

På tal om det kommer vi antagligen att behöva bryta för flytten till dom nya lokalerna efter nästa CG Date.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ivar

nja vi ska ju göra slutet av dan fasen också, kan ta ett litet tag. Minns inte riktigt hur lång tid det tar dock.

//Anders
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

carlsson

Citat från: "Ivar"nja vi ska ju göra slutet av dan fasen också, kan ta ett litet tag. Minns inte riktigt hur lång tid det tar dock.

//Anders

"Refit Phase ska göras i Stoumont"... Ska ta högst en timma.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Brain

German setup Stumont klar.
Vill jänkarna ge sig?
Tomas Davidsson

Ivar

amerikansk setup klar, jag är på gedon i morgon runt kl 17 vi startar så fort alla är där?
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Brain

Är bäst så. Behöver mitt stöd i Land i det inledande skedet.
Tomas Davidsson

carlsson

Till alla La Gleizare:
Nästa fredag, den 15/7, föreslår jag en heldag KGP. Är det en bra idé?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ewers

Jag är på 15/7!!!  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:

Gobbos Spider

Jag med efter jobb.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

carlsson

Här är erratan för KGP:

P3.3                 Is a SdKfz 2 Kettenkrad considered a motorcycle for the purposes of this rule?
A.                     Yes.
P4.11               Are Riders allowed IN a stream- woods/orchard hex?
A.                     Yes — Riders are not affected by the woods/orchard while they are IN the stream.
P5.11               What is "half the normal Bypass MP expenditure"?
A.                     One MP if on a paved road (i.e., half of the normal two MP for Bypassing in Open Ground), or 1½ MP if on an unpaved road (i.e., half of the normal three MP for Bypassing in Soft [as per SSR KGP5] Open Ground).
P5.141            Where is LOS drawn to when attempting to cause HIP loss to a Narrow Street roadblock?
A.                     The LOS must be drawn to both vertices of the hexside straddled by the roadblock.
P8.4 CG8       When the U.S. player receives AFV with bow-mounted FT, may he secretly note it on a side record, or does he have to mark the AFV with a BMG disabled counter?
A.                     He may secretly record the status, but must reveal the existence of the FT as soon as the AFV is unconcealed and in LOS of and within 16 hexes of a Good Order enemy ground unit.
P8.53              In the "INITIAL-SCENARIO VICTORY CONDITIONS:" replace "bridge Location R46" with "hex R46".
P8.61421        After "≤ 4, that SW" add "or mounted FT of a manned, mobile AFV".
P8.6198          Add 'and "HW"' after "I" in description of Objective Hex.
SSR KGP1     IMPORTANT: Note the existence of a Level 8 Crest Line in "St" hexrows TT28-OO31-MM30-JJ31-JJ32-II33-II34-HH34-HH37-GG38-GG40-HH40-HH47-II48-II54-JJ54-JJ56. Also, the Level 3 Crest Line in StM49 runs into hexes M50 and N50, and thence off-map along the south side of unpaved road N51-O57.
SSR KGP3     Unless all fire originates in-hex, all such Hindrance DRM are considered to be caused solely by conditions outside the target hex (A8.26).
Footnote P27             The US M4 18-Ton High Speed Tractor provided in KGPII should have a 4FP AAMG using the 12.7mm To Kill number with "2" ROF as per U.S. Multi-Applicable Vehicle Note O. Revised counters for these and other counters from KGPII are included in Doomed Battalions.
           [Counters replaced in DB, and replacements replaced in ABTF]
Ch Map:         Delete the slope in hex FF8 on the FF8/FF9 hexside.
Ch Map:         Hex AA10 should contain a Steeple Location, making 14 LVP on the map.
Ch Map:         Hex A10 arrow should be green, not blue.
Ch Map:         Hex S29 arrow should be green, not blue.
Lg Map:         SS29 is a Pine Woods hex.
Lg Map:         Hex K57 Arrow, entry time should be "19PM" not "19AM".
Lg Map:         Hex R0 Arrow, blue half should be grey, should read 19PM with a German cross.
Lg Map:         Hex R0 Arrow, the 23AM half of arrow should be brown (tan), not red.
Lg Map:         Hex E1 Arrow, blue half should be grey, should read 19PM with a German Cross.
Lg Map:         Hex E1 Arrow, the 23AM half of arrow should be brown (tan), not red and should contain a US star.
Lg Map:         The M29-N28 hexside is a slope hexside on both map hexes.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

Stoumontare (hörde om er situation senast):

Angående HOB och Hero:
A15.21 Hero Creation: A MMC which creates a hero is not affected in any way.
A15.3 Battle Hardening: This Battle Hardening effect improves the unit in Class (even if broken) by exchanging it for an unbroken, unpinned unit of the same size but the next higher quality.



Dvs, när det bara kommer fram en Hero, så blir inte Squaden Good Order. Får man däremot en Battle Hardening så blir Squaden GO.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Hmm...bajs... :brave:

Då får vi hitta en lösning på detta då det var/är avgörande för den delen av striden.
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Brain

Citat från: "Lindbergh"Hmm...bajs... :brave:

Då får vi hitta en lösning på detta då det var/är avgörande för den delen av striden.

Vi hade spelat på helt annat sätt båda sidor så jag yrkar på A2.
Tomas Davidsson

Ivar

Vad innebär A2?
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.