Deathwatch

Startat av Ewers, september 01, 2011, 14.19

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Så skall det låta.

Se möjligheterna, fånga dagen, bli ett med din inre krigare, bla bla bla...

/F 8)

cracked_open

#361
Jag tar mig friheten att spela ut ett litet kort i den här konversationen  :o Att en space marine är hårdare än adimantium är vi nog läskigt medvetna om vid det här laget och när de kommer i grupp så är utväxlingen av deras kapacitet minst sagt grotesk. Det är inte lätt att spelleda en grupp med det antalet spelare som det var sist, inte pga spelarna i sig men snarare att allt som kommer inom 150 meter dör i en sådan mängd och fart så det är aldrig något seriöst hot mot gruppen. En apotekare kan således verka onödig och jag förstår Gideons känslor. Men en apotekare bidrar med variation och ger gruppen en bättre dynamik och om man ser på det uppdrag ni har fått tilldelat er nu så skulle ingen deathwatch captain skicka iväg en grupp att återhämta fallna bröders genseed utan någon med lämplig kompetens är närvarande.

Spelet blir ju samtidigt väldigt stridsorienterat med den främsta anledningen att spelarna med alla sina skills, talanger och vapen som gör att man inte direkt behöver frukta något eller försöka undvika situationer i samma utsträckning som i många andra rollspel.  En av de största skillnaderna om man t.ex. skulle jämföra Deathwatch med Dark Heresy där man får vara försiktig så fort man skall gå över vägen förbi den rosa kaninen  :P vilket i praktiken tvingar spelare att vara mycket mer benägna till att försöka gå runt problem snarare än att skjuta det i bitar.

Sedan är det ju viktigt att påpeka att det är upp till spelgruppen hur mycket de vill interagera med världen och fråga sig runt och rota fram information innan beslut fattas och skjutandet börjar, ett exempel på det är ju förra uppdraget ni utförde. Hur många av de övriga forten besökte ni och kontrollerade innan ni valde att anfalla Tau´s fort?  ;) Men jag och Ewers kan ju kanske ha i åtanke att sätta gruppen i situationer där de "mindre" stridsinriktade karaktärerna får skina mer och få sin stund i rampljuset.  :D 

Det viktigaste är dock att man har roligt med sin karaktär och att en spelsession är en positiv sak att kunna skriva upp på sin redan fullspäckade kalender och därmed ser jag inga problem med att Gideon byter yrke eller roll i gruppen men jag ser inte eller några problem med att han får gå en specialutbildning som resulterar i en "elite advance" så länge jag inte upplever att det är för att kunna "snusk" bygga karaktären. Motivera det snyggt och skriv in en heroisk berättelse i din bakgrundshistoria om hur du "lärde" dig din färdighet.

Notera nu att det här inte betyder att alla i gruppen kan skaffa sig elite advances och leta upp diverse ursäkter för att motivera det. *bligar argt mot powergamers*

Har förövrigt glömt att tacka gruppen för senast och för diverse mutor  ;D Det är inte lätt att balansera upp motstånd för så många aggressiva marines och deras taktiska kunnande  8)



If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Kari

ser gärna att vi som grupp samt individer behöver överväga konsekvenserna för våra aktioner och välkomnar(dock enbart i rollen som spelare) en DA tactical.
"O divine art of subtlety and secrecy! Through you we learn to be invisible, through you inaudible, and hence we can hold the enemy's fate in our hands."
― Sun Tzu, The Art of War

Zebulon

tjihooo.

Gideon blir kvar i befintligt skick, men kommer att spelas mer offensivt på vinst och förlust. Jerry har ju helt rätt: man blir lätt fartblind i dessa giganters närvaro. Jag slänger på Gideon en Force Field vid första bästa tillfälle och så är saken le beuf!

TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

cracked_open

Nytt Speldatum

11/2 13:00 - 01:00

Var: Geddon

Kan: Jerry

Kan ej:

If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Martin Larsson

11/2 13:00 - 01:00

Var: Geddon

Kan: Jerry, Martin

Kan ej:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Zebulon


11/2 13:00 - 01:00

Var: Geddon

Kan: Jerry, Martin, Bergström

Kan ej:
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Niklas

11/2 13:00 - 01:00

Var: Geddon

Kan: Jerry, Martin, Bergström, Niklas

Kan ej:

Ewers

11/2 13:00 - 01:00

Var: Geddon

Kan: Jerry, Martin, Bergström, Niklas, Ewers

Kan ej:

Kari

11/2 13:00 - 01:00

Var: Geddon

Kan: Jerry, Martin, Bergström, Niklas, Ewers, Kari

Kan ej:
"O divine art of subtlety and secrecy! Through you we learn to be invisible, through you inaudible, and hence we can hold the enemy's fate in our hands."
― Sun Tzu, The Art of War

Waaaagh


11/2 13:00 - 01:00

Var: Geddon

Kan: Jerry, Martin, Bergström, Niklas, Ewers, Kari, Henke

Kan ej:

Usually_Insane

#371
11/2 13:00 - 01:00

Var: Geddon

Kan: Jerry, Martin, Bergström, Niklas, Ewers, Kari, Henke, Bohlin(13-17)

Kan ej: Peter
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Barcus

11/2 13:00 - 01:00

Var: Geddon

Kan: Jerry, Martin, Bergström, Niklas, Ewers, Kari, Henke, Bohlin(13-17)

Kan ej: Peter, marcus
Puss På Skinkan
Marcus Johansson

Niklas

Jag dyker troligtvis inte upp idag. Jag hostar lite för mycket... Om det blir bättre framåt em/kväll så kommer jag nog ner

Ewers

Kort resumé:

6 tappra battle brothers (BB) repeterar uppdraget prioriteringar samtidigt som Hulken/skeppet observeras genom ett panoramafönster.
1. Hitta och återbörda terminatorrustningarna från de tre Deathwatch som för hundra år sedan tod sig ombord på hulken.
2. Återbörda om möjligt gene-seed från de tre förväntat fallna BB, i syfte att kunna skicka det till respektive chapter.
3. Hämta pict-recorders från de tre BB. (lyckas automatiskt om mål 1 uppfylls...)
Optional 1. Ta hand om hot.
Optional 2: Identifiera skeppet.

Gruppen utrustar sig, utser chef och ber. Därefter bordas skeppet med hjälp av bordningsskepp. BB Lachland räddar antagligen uppdraget på ett tidigt stadium då han uppmärksamar automatisk scanning från hulken, varför han stänger ner vårt skepps vapensystem. När vårt skepp inte längre har aktiverade vapensystem släpper hulken fram oss till sitt skrov.
Kill Team Remulus bordar hulken via en yttre port i anslutning till en servicekorridor. Uppdelade i två 3-mannagrupper (A & B) framrycker teamet disciplinerat och genomsöker skeppet i sin jakt på de tre förmodat fallna BB. Skeppets alla ytor är täckta av ett tjockt damlager som tyder på att ingenting rört sig i skeppet på flera hundra år.
Teamet tar sig via en missilstaion i sektion B (A i fören) till en förbindelsekorridor till sektor C, därifrån via en gigantisk samlingshall uppåt mot komandobryggan. Vägen till kommandobryggan leder förbi stabsledningsfuntionsområden så som arkiv, administration, styr- &kontroll mm.
Viktiga saker teamet har funnit eller konstaterat under genomsökningen så långt:
- Skeppet är anpassat för vanliga människor och har tydligt tillhört kejserliga flottan.
- Skeppet har vid okänd tidpunkt åkt in i warpen med intakt besättning men ej kommit ut ur warpen med besättningen intakt.
- Skeppet tillbringade ca 5 år i warpen med besättningen intakt. Dock har besättningen påverkats av warpen och problem har över tiden tilltagit.
- En av skeppets läkare har försökt uppmärksamma kaptenen om behovet av att lämna warpen men det har ignorerats.
- Från besättningen finner teamet först inga spår, skeppet verkar övergivet under ordnade men skyndsamma former. Något senare finner teamet en mumifierad soldat ur flottan som barrikaderat sig i ett rum men sedan avlidit av skador ådragna före barrikaderingen. Därefter finner teamet de mumifierade liken efter en grupp tech-muppar som barrikaderat sig, vägrat lyda order om att samlas i sektion C och slutligen haft ihjäl varandra i en kort strid.
När teamet kommer till sektion C och finner en enorm samlingssal återfinns 100-150 tusen mumifierade kroppar i samlingssalen. De har dött så snabbt att endast en förvånad huvudvridning eller kroppsvridning har hunnits med som en reaktion. Bakom talarstolen i salens ände finner teamet fyra beväpnade vakter mumifierade men ingen "talare/chef".
I officers/administratörssektionerna som leder mot bryggan finner teamet fler mumifierade kroppar. De flesta verkar ha slagit ihjäl varandra i inre dispyter men vid en plats finner teamet tre grupper om tre kroppar som utgör en triangel. När platsen undersöks sker saker av kraftig psychisk natur.
- Under hela vistelsen har våra psychers känt en psychisk närvaro som verkar lojt medveten om teamets närvaro men inte brytt sig. Efter incidenten med kropparna i formationen om tre gånger tre har någonting med ursprung i warpen vaknat och studerar teamet. Stämningen kändes efter det mer pressad och hotet mer påtagligt.
- Vi hittar spår efter vad vi antar är de tre BB som vi söker efter. Deras spår leder i riktning mot kommandobryggan och teamet följer dem. I sektionen för arkivering finner vi tecken på strid mellan en terminator och en okänd fiende med minst samma storlek. Vi finner BB Tharkal död med bröstkorgen inslagen av trubbigt våld. Hans gene-seed verkar intakt varför vår apotekare extraherar den före det att vi ser till att rustning och kropp teleporteras tillbaka till Lithany of Harifos. Först därefter kommer apotecharen ihåg att teamet glömde extrahera information ur rustningens pictrecorder.

Spelningen avslutas när gruppen har sökt igenom större delen av de administrativa delarna som omger bryggan men ännu inte gått mot själva bryggan. Spåren från de tre BB som teamet söker leder inte mot porten som leder till bryggan, varför teamet anser att de måste söka vidare i den administrativa del där de befinner sig, innan teamet fortsätter mot bryggan.

Under spelningen avlossades inte ett skott, inte heller användes ett närstridsvapen men det var spännande nästan hela tiden. Mycket klurande och lurande, luskande och spekulerande. Det var helt enkelt tokroligt!

Vid nästa spelning kan naturligtvis samtliga spelare vara med om de kan/vill och storymässigt bortses från att folk inte var med förra spelningen. Karaktärer som var med kommer dock vara med i teamet oavsett om spelaren är med vid nästa spelning.

Kram /F 8)