Deathwatch

Startat av Ewers, september 01, 2011, 14.19

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Jag har läst lite regler och errata igen, och sedan en gång till.

Det finns ganska mycket som är extremt tolkningsbart och kommer därför att konferera med Jerry om hur vi skall tolka vissa viktiga saker framöver.
Därefter kommer vi posta "husregeltolkningar" så att alla förstår hur vi kommer köra.

Kram o Puss från SL.

PS. Vansinnigt roligt inlägg från Anders. Skrivit själv eller lånat? DS.

Zebulon

#256
Citat från: Ewers skrivet december 01, 2011, 02.53
PS. Vansinnigt roligt inlägg från Anders. Skrivit själv eller lånat? DS.

Själv. Även om karaktärerna i kombination med det aktuella bakgrundsmaterialet egentligen gör halva jobbet så förstår man ändå att det där med dialogförfattande är en heltidssysselsättning.

Edit: skall försöka fortsätta att argumentera ad familiguyum när det är läge. Jag tycker det är en bra argumentationsteknik vid regelbryderier.
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Ewers

#257
Jerry "the Great" och Fredrik "the Mighty" har konfererat och här är domen. Håll tillgodo.

Jag har gjort en karaktär till Tobbe, det blev en Ultrasmurf, tactical med arbetsdevisen (Tobbes, inte min) "Varför ha en bolter när man kan ha en Heavy Bolter? Dessutom kanske det vore bra med antitankvapen, finns det inte missile launchers?"
En tactical marine med smör på hela mackan och möjlighet att backa upp vilken position som helst (ass, dev, tac).

/F 8)

Hordes

Attacker mot en horde
Attacker mot en horde slås med vanliga modifikationer samt följande:
M(30) +30, M(60) +40, M(90) +50, M(120) +60.
M = Magnitud

Skador på en horde
Beräkna skada vs Toughnessbonus, skydd och rustning som vanligt. Blir det en skada sänks Magniutden med 1, oavsett beräknad skada som en enskild individ skulle fått.

Blast Weapons: Skadar Magnitud lika mycket som blast radius automatiskt. Blast(4) gör 4 skada på Magnitud.
Flame Weapons: Skadar Magnitud Range/4 (avrunda uppåt) + 1D5. En flamer gör 5+1D5 skada på Magnitud medan en Heavy Flamer gör 8+1D5 skada på Magnitud.
Psychic Powers: Skadar Magnitud lika mycket som Psy-rating (som används) +1D10, oavsett power som används.
Exploding Damage (X): Varje träff gör +1 skada på magnitud.
Melee: Varannan Degree of Success gör +1 skada på Magnitud. Diff 24 på träffslaget ger +1 skada, diff 53 på träffslaget ger +2 skada.
Powerfield Weapons: Varje Degree of Success gör +1 skada. Diff 14 på träffslaget ger +1 skada, diff 33 på träffslaget ger +3 skada.

Pinning: En horde slår pinning som vanligt men har positiv modifikation lika med Magnitud. En horde med M(35) har alltså +35 på Pinning-test.

Bryta en Horde
En horde slår Will-test vid 25% förlust, -10 Will-test vid 50% förlust och bryter automatiskt vid 75% förlust.
Vissa Traits gör horder fanatiska/galna/tupp, varför de inte slår för att bryta.

Hur en Horde attackerar
En horde kan attackera både i närstrid och med avståndsvapen i samma runda.
En horde attackerar alla fiender som den kan attackera inom sin räckvidd.
Attacker från en horde kan inte duckas eller pareras. Undantaget är om det i en horde finns enstaka "tunga" vapen (Rocket Launcher, Plasma Pistol eller liknande), i så fall kan attacker från just det vapnet pareras eller duckas.
En horde följer sina stats avseende antal attacker, träffchans mm.
För varje tiotal i Magnitud får en horde +1 attack mot varje enskilt mål den attackerar.
Exempel: En rebellpluton guardsmen M(24), där en enda guardsman är utrustad med en plasmagun kan attackera 3 gånger både i närstrid och skytte. De vanliga attackerna från lasguns eller bajonetter kan inte duckas eller pareras, medan de enstaka skotten från plasmagun får duckas.
Exempel 2: En traitorlegion håller en befästning med en tungt beväpnad kulsprutepluton. M(24) beväpning Heavy Bolters. Denna horde attackerar samtliga motståndare med 3 attacker som ej kan duckas, eftersom hela horden är utrustad med tunga vapen.



Squad modes

En Squad Mode (SM) kan aktiveras av alla Battle Brothers i ett kill-team.
Ledaren för uppdraget kan automatiskt aktivera en SM som en free action en gång under uppdraget.
För att aktivera en SM måste: Minst två BB vara inom Support Range och kill-teamet ha minst 1 Cohesion-poäng kvar efter det att eventuell kostnad dragits av.
Första gången en SM aktiveras under uppdraget dras dess kostnad av från kill-teamets Cohesion-poäng. Resterande gånger SM aktiveras kostar den normalt inte någonting.

Support Range: Räknas i en radie från den BB som aktiverar en SM.
En BB som lämnar Support Range går automatiskt ut ur SM.

En BB som vill aktivera en SM kan försöka göra det som en free action i sin runda eller som en reaction under resterande delen av en stridsrunda.
BB slår ett Cohesion-test (slå lika eller under innevarande Cohesionpoäng med 1D10) för att se om han lyckas. Lyckas slaget aktiveras SM omedelbart, misslyckas slaget blir BB upptagen i en full action, denna eller nästa runda beroende på om det var en reaktion eller free action samt när i sin runda eventuell free action användes.

SM finns i tre varianter:
Sustained (är aktiverad så länge BB vill och uppfyller kraven)
Not sustained, full combat (är aktiverad hela striden ut)
Not sustained, one round (är aktiverad en SR)

Sustained SM kan avaktiveras och sedan aktiveras under samma strid. Alla BB i gruppen kan återaktivera, oavsett vem som aktiverade förra gången.
Vill man hålla en SM sustained måste minst två BB (minimum för alla SM) vara kvar i SM. En BB kan som en free action i början av sin egen runda gå med i en sustained SM.

Not sustained SM kan aktiveras en gång per strid. Vill kill-teamet aktivera en not sustainable SM mer än en gång kan så göras men då kostar det Cohesion-poäng vid varje extra aktivering.

Martin Larsson

Citat från: BRB ErrataAvenger (page 194): The sentence "The Avenger power works
exactly like a shot from an Adeptus Astartes heavy flamer (see page 145),
with all the usual chances to hit and set targets on fire." should read
"The Avenger power works exactly like a shot from an Adeptus Astartes
heavy flamer (see page 145), with all the usual chances to hit and set
targets on fire, and affecting Hordes as an Adeptus Astartes heavy flamer
rather than as a psychic power normally would (see page 360)."

Stuff som är intressant för mig och Nisse:
Denna Psycic powern är en HF attack mot hordes, ingen psycic. Säkert bra på nått sätt, typ att man inte behöver bry sig om mängden PR man använder (läs fettered är bra).
Den kommer kort och gott göra 8+D5 som en vanlig HF mot hordes.
Hordes verkar inte dodgea flamers (hordes dodgear/parryar inte alls verkar det som), men sätts inte i brand heller (det räknas in i skadan).
Är väl rätt fair, eftersom vi inte kan dodgea/parrya dem heller ::)

Var på väg att skriva att vi behöver weapon spec för flamers för att folk inte ska få plus på dodge, men det har vi i Astartes Weapon Training insåg jag, så det är lugnt iaf...
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Martin Larsson

Är lat och dubbelpostar ::)

Glömde att hälsa Tobbe välkommen i förra posten, hejja Tobbe ;D
Trevligt med en all round karaktär till, det lär behövas :P


Tycker det är bra att ni 2, Ewers å Jerry, kommit överens om hur hordes ska spelas. Tyvärr är ju dem reglerna, tillsammans med de flesta andra, inte helt solklara. Kul grej det där med att man får massa + på att anfalla dem, iofs inte konstigt heller, det borde ju vara svårt att missa ett hav av folk  ::)
Det som är klart är att dem kommer bli lite farligare nu, vilket väl kan vara bra på sitt sätt. De har känts ganska meningslösa enligt mig iaf. Nu är det ganska viktigt att man maler ner dem fort, får de härja med 30+ magnitud kan det göra ont.

Även bra med ett konsensus på Squad Modes. Intressant grej att man kan fucka upp en runda för sig om man barkar SQUADMODE YXYX, SQUADMODE YXYX och sedan failar hårt på att få igång det. Gör ju att inte automagiskt alla skriker YXYX hela tiden iaf vilket kändes lite märkligt.
Att 1round Squad Modesen inte funkade så som vi spela dem var ju uppenbart.....
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Zebulon

Välkommen Tobbe!
Kul att du fick blodad tand från Tantalos :)
Och det är ju heller aldrig fel med en Ultrasmurf, ty dessa kan få ordning på leden som få andra! Yay for cohesion recovery!


TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Zebulon

Sista XP-frågan: det är alltså 2700 sedan vi lämnat Tantalus - och inte 2700 totalt sedan vi började spela?
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Ewers

#262
Totalt skall du landa på 18200xp.

Allt annat är ointressant.

/F 8)

Zebulon

Gideon har varit AWOL:
#Survival öppnad
#Medicae+10
#Scholastic (Chimistry) öppnad
# Sound Constitution x 2
# Weapon Skill (Simple+Intermediate)
# Command öppnad
# Interrogate +10

Man skulle kunna tänka sig han utsatts för någon form av prövning under sin frånvaro. Eller så har han utfört konditioneringsexperiment på sig själv. Givet det mått av tillfredställelse han utstrålar när någon frågar honom vad som hänt så är det troligen det senare.
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Martin Larsson

Cain har lärt sig (från minnet)
Forbidden Lore: Adeptus Astartes
Forbidden Lore: the Warp
Lite blandade Chapter skills/talents
Viktigast av allt så har han även slutat väsnas i sin rustning, dvs slagit om på den nya bokens tabeller...



Fixar mjölk till kaffe på fredag. Litar på att nån annan fixar onyttigheter att svälja ner det med :P
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

cracked_open

#265
Axagoras har lärt sig följande egenskaper  8)
Astartes Weapon Specialisation (Bolt/Basic)
Mighty Shot
Demolition (nu kan vi rigga sprängmedel gossar)

Har även sett till att flörta med Ewers så att min Mark VIII Errant Power Armours egenskaper även syns på mina stats  8)

En liten teaser inför helgen bjuds det på också  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=9X8dB8648VI
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Ewers

Inga förändringar?

Fredag 9/12  18-24
Kan: Martin, Kari, Henke, Anders (efter fredags-AW-pizzan med frugan, c.a. 19:30), Niklas, Jerry (tills frugan ringer om skjuts hem)

Kan inte: Bohlin,Ag


Lördag 10/12  13-02
Kan: Bohlin, Kari, Henke, Anders, Niklas (inte helt hundra på medverkan), Jerry, Ag (har dock jour), Tobbe (13-19, om det funkar med familjen)

Kan inte: Martin


Martin  säger att han fixar mjölk till kaffe på fredag.  Fixar någon annan onyttigheter att svälja ner det med?

/F 8)

Zebulon

Citat från: cracked_open skrivet december 06, 2011, 14.01
Axagoras har lärt sig följande egenskaper  8)
[...]
Demolition (nu kan vi rigga sprängmedel gossar)[.]

Iiinte ut på sjön!
TAKE, v.t. To acquire, frequently by force but preferably by stealth.

Usually_Insane

Åfan

Fredag 9/12  18-24
Kan: Martin, Kari, Henke, Anders (efter fredags-AW-pizzan med frugan, c.a. 19:30), Niklas, Jerry (tills frugan ringer om skjuts hem), Peter

Kan inte: Bohlin,Ag


Lördag 10/12  13-02
Kan: Bohlin, Kari, Henke, Anders, Niklas (inte helt hundra på medverkan), Jerry, Ag (har dock jour), Tobbe (13-19, om det funkar med familjen), Peter (med reservation)

Kan inte: Martin


Martin säger att han fixar mjölk till kaffe på fredag.  Fixar någon annan onyttigheter att svälja ner det med?
Peter fixar någon vetekrans.

Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Torbjörn

Jag kan tyvärr inte på lördag..

Fredag 9/12  18-24
Kan: Martin, Kari, Henke, Anders (efter fredags-AW-pizzan med frugan, c.a. 19:30), Niklas, Jerry (tills frugan ringer om skjuts hem), Peter

Kan inte: Bohlin,Ag


Lördag 10/12  13-02
Kan: Bohlin, Kari, Henke, Anders, Niklas (inte helt hundra på medverkan), Jerry, Ag (har dock jour),  Peter (med reservation)

Kan inte: Martin, Tobbe


Martin säger att han fixar mjölk till kaffe på fredag.  Fixar någon annan onyttigheter att svälja ner det med?
Peter fixar någon vetekrans.