World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Robin

CitatWiF är ett skitbra spel...hörde dessutom att det är Berlin som kommer atombombas innan assaulten -45 (enligt Robin...)  :D  

Helt riktigt. Vi kommer att flyga in våra advancebuildade bombare från '46 (Peacemaker for the win!) med varsin atombomb på Berlin innan vi assaultar den staden med våra 7 kombinerade engineer-factors.
Jag vann combat med 13.

Apanpapan

Du behöver ha buildpoints för att bygga en atombomb...
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

oscar

Gick igenom produktionsreglerna idag eftersom jag kände att jag behövde fräscha upp mina regelkunskaper. Drabbades därefter av förvirring angående enheters indelning i TYPE resp CLASS.   :?:

Om jag inte har missuppfattat saken så är begreppet TYPE den snävaste indelningen och CLASS den lite vidare.

Orsaken till att jag ville förtydliga detta folk (och för mig själv) är att jag misstänker att det råder en viss förvirring angående detta begrepp. Detta är viktigt eftersom t.ex. gearing limit går på CLASS och advance building går på TYPE.

Exempel  på TYPE är HQ-A, HQ-I, MECH, MOT, Towed ART, PIL, SUB, NAV,  AIR osv.

De CLASSES som finns är:
supply
offensive
armour
infantry
cavalry
artillery
fort
aircraft
pilot
sub
ship
frogman
factory

Dessa indelningar finns att återfinna i tabell 28 (Unit Costs)

Atombomber utgör en helt egen gearing class Robin  :D
Men, jag är ju Brekal liksom...

oscar

Hittade följande regel i avsnitt 13.4, det sista stycket är intressant (särskilt för sovjetiska ubåtar i Östersjön misstänker jag)

What if you can't return to base?
Destroy any unit (checked individually) that has no base to return to. It makes no difference if a unit couldn't return to base because it was out of range or was blocked by naval movement restrictions (see 8.2.10 and 11.4.4).

Destroy any unit at sea that couldn't have returned to base (even if it could stay at sea).

oscar

Tjenare,
har en fråga.

I reglerna står det att:
"If the target is a factory hex, that number of production points will be lost from the factory owner's production point total for the turn (see 13.6.3)."

Det betyder ju att uttalanden som
- "Det är ingen mening att bomba, dom har överskott på fabriker"
blir lite menlöst eftersom det tydligt står att ägaren till fabriken förlorar ett produktionspoäng. Oavsett ifall den fabriken får en resurs eller inte (antar jag eftersom det inte står skrivet ngt annat).

Produktionspoäng är det totala antalet fabriker som får en resurs skickad till sig i produktionsfasen.

Eller har jag fattat allt fel?

/Oscar

KOBOLDKUNGEN

Precis, där har vi nog gjort fel någon gång.

13.6 Första stycket
Each factory that receives a resource makes one production point. You multiply this by your production multiple to give you build points. Build points are what you spend to buy new units.
www.jisit.se

Lindbergh

Man skickar väl inte RES förrän i slutet på rundan under fas 13, vilket i så fall torde vara ägarens val vilken fabrik man skickar till?

under 13.6. är det en produktionsfas och låt oss säga att GE utsätts för kraftiga bombningar av Flygande fästningar och Lancasters under turnen och Düsseldorf stängs på grund av detta  :D . Detta äger rum under Stratbombfasen 11.7

I produktionsfasen 13 railar man RES till de fabriker som man äger och fungerar. Först då blir det PP och sedan till BP. Med andra ord väljer tysken att inte raila RES till Düsseldorf då fabriken ligger i ruiner. Om han gör det "forfeitar" :wink: han ett PP.

Ordalydelsen i 11.7 är "could" och " if they did", vilket syftar till att det är ägarens val och inte motståndaren.

Det innebär att om den tyska industrikapaciteten är optad, måste du sabba runt 8 fabriker för att få effekt. Åter igen mycket representativt för den enorma kapaciteten som tyskland hade förfogande över!

Så det är rätt meningslöst att bomba Lille...
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

KOBOLDKUNGEN

LL
Du har helt rätt i ditt resonemang, förutom slutsatsen. Iom att man förlorar PRODUCTIONPOINTS och inte fabriker så är det ju ganska självklart.
R å F blir PP. Dra bort PP för stratbombning. Kvarvarande PP * multipel blir BP.
13.6.3
Total your production points and then subtract the number of production points you lost to strategic bombardment (see 11.7).

Ganska så logiskt. En runda är 2 måndader lång och det är ju inte så att all produktion och resurstransport sker sista dagen i månad 2 bara för att produktionsfasen infaller i slutet på rundan.
www.jisit.se

Lindbergh

Hmm...du har en poäng JR, då leker vi med tanken...

GE NOV/DEC 1944 har tysken 19 fungerande fabriker och 8 resurser kvar. Han utsätts för våldsamma bombningar varvid Düsseldorf tvingas av en PP genom strategisk bombning.

I slutet av turnen gör tysken sin produktion, skickar 8 RES till sina 19 FAC och krämar ut 8 PP. Sedan får han minus ett för Düsseldorf vilket ger honom 7 PP. 7 PP gånger 1944 års produktionsmultipel (1,5) gör att han får tillskansa sig 10,5 BP vilket blir 11 BP att köpa Volksturm för  :wink:

Hade vi inte bombat honom så hade han haft (8PP*1,5PM) 12 BUILDPOINTS...vilket är på tok för mycket  :wink:

Ordalydelsen "usable" med kursiv stil i 11:7 är ju en sak som jag inte tänkte på! Du har rätt JR! Det innebär att all bombning få effekt på tysken :o  :twisted:

Det innebär förvisso att tysken skyddar sina fungerande fabriker, vilket är av intresse att fundera över för de allierade. Å andra sidan är det ingen vettig tysk som reparerar varken Lille eller Paris och använder dem (GE har ju typ 19 FAC i Homecountry och Italien 11...) för produktion av reservdelar?! Jag minns dock att en allierad kraftsamling mot axelmakternas oljereserv var lönsam efter ett tag, då tysken inte kunde flippa upp allt. Kanske detta kan ge en ny strategisk möjlighet för de allierade ändå? Fast det är enormt resurskrävande och dyrt med LND4 med eskort...

Vissa saker i WiF är logiska, men det är vissa saker, som exempelvis att man kan ta RES och få ut dem sekunden senare till sin fabrik. Det är i stort bara LEND-LEASE (vilket det blir mycket av) som startar i början och "pågår" hela turnen och så stämmer man av att man uppfyller kraven...

sedan blir ju ordalydelsen flummig med "may be sent" vilket jag tolkar som att man kan, om man vill, skicka...inte att man skall...men åter igen blir regeln med stratbombning tydlig när man läser bägge lagrummen...jävla rörigt  :roll:

Kanske skall bygga en massa Lancasters ändå???  :wink:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Apanpapan

Fy va nördiga bilder vi har här... Skåda skiddivisionen som var först över uralbergen.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Robin

Citat från: "Apanpapan"Fy va nördiga bilder vi har här... Skåda skiddivisionen som var först över uralbergen.

Platton!!
Jag vann combat med 13.

Clifford

Förvandla inte detta till en tråd med Spam.

Är det någon WiF-träff imorgon tisdag? Eller "bara" ASL?

Lindbergh

Det blir inget ASL då Carlsson, Brian och Spider är i Arnhem och spelar ASL...de skulle åka via Münsters pansarmuseum...själv skall jag jobba över  :( så det blir nog inget speciellt från vårt gäng? *avundsjuk* :oops:

Dock kvarstår väl frågan - hur f*n gör vi med kartorna eller skall vi betala typ 1000 spänn för dem? Och vem betalar? Geddon eller skall vi ta ur egen ficka? Vet någon?

Vi har i vart fall boxar så det räcker och blir över, då vi fått en hurv från gamla ASL-gänget!

Clifford

Geddon borde ha budget för brädspel väl? typ 3000? Kan nån kolla hur mycket som finns kvar av den?

Lindbergh

Det vore väl tacknämligt om Geddon betalade, men det är väl inget att räkna med? Såvida inte man har kvar pengar i budget det sista kvartalet? PA borde väl veta detta :?: