World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Håller med JR, tillse att någon behörig beställer FFS! Köp annars starter-kittet, man får väl med kartor i vart fall för oss nybörjare  :oops:

Letar efter min millenium WiF annual, den 1998 är Johns tror jag??
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Daniel

Hej!

Jag har bara en fundering kring laminering av kartor. Vad jag har förstått så är det rätt så dyrt, ett förslag är att lägga på en glas-/plexiglasskiva ovanpå kartorna... men detta kanske är lika dyrt?

dessutom bygger ju dom endel... men jag vet ASL-folk som gör så med sina kartor till kampanjer!

Bara en fundering!
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Clifford

Laminering is GO

Glasskiva sucks av erfarenhet. Laminering är värt besväret och kostnaden, vi har alla sett vad som händer med kartorna annars!

Niklas

Måste ju säga att man blir smått sugen på att vara med men får väl agera publik utanför fönstret...

Lindbergh

Visst, det är dyrt men jag är böjd att hålla med att laminering är det bästa tricket. Glas gör ofta att det blir "halt" och det är kasst, plexi har jag ingen erfarenhet över tyvärr  :? Vad jag vet är glas som är måttbeställt inte så dyrt, man kan komma rätt billigt undan! Plexi vet jag inte, men det är ett kostnadseffektivt förslag - har svårt att tro det kostar en tusenlapp för 2kvm?

Erfarenheterna är slående med tanke på att dels är kartorna inte av det bästa materialet vad gäller tryck & papper, dels så slits vissa partier mer än andra - i synnerhet i lång omgångar...se bara Cliffs karta som är vit på sina ställen  :shock:

Nackdelen med lamineringen är att den kan vara/är värmekänslig vilket gör att en kaffemugg kan sabba kartan rejält om det vill sig illa...fast det är väl ingen som dricker kaffe och råkar ställa muggen på kartan :wink:

Det var väl någon som i någon WiF omgång spillde ut mineralvatten :lol: ? Har ett vagt minne att några gluters blev åtgångna i olyckan??
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Skulle man kunna laminera och sedan ha en TUNN plexiskiva ovanpå? Eller bara plexi då kanske? Fördelen med två skikt är att den tål vad vi än lyckas hålla på den, samt att den inte slits eller bleks.

Daniel

Jag tycker själv att laminering är toppen, om än lite dyrt!

Har själv inte använt plexiglas... men vad jag kan minnas är det inte riktigt lika halt. 2 lager skulle nog vara det ultimata... fast det blir ännu dyrare.

Jag känner mig splittrad...
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

KOBOLDKUNGEN

Hur många nya kartuppsättningar kan man köpa för kostnaden av att laminera en uppsättning?
www.jisit.se

Clifford

2...eller max 3, skulle jag tro.

KOBOLDKUNGEN

Och det betyder att en laminering kostar ca?

Om Game Maniacs priser stämmer, vilket verkar helt otroligt eftersom de är ungefär 1/3 av adgs, så kan man exempelvis köpa 10 starter kits för 1500 pix och då få 10 uppsättningar kartor, borde väl räcka ett tag, plus miljarders med gluters, tabeller, regelböcker å annat jox. Bara att köpa 10 kartor, utan nåt annat, av adg skulle kosta det dubbla.

Om nu laminering är så dyrt och riskerar att förstöras av en felplacerad kaffekopp, vilket är bound to happen förr eller senare, är det inte då bättre att köra med plexi och köpa ett gäng starterkits från gamemaniacs och på så sätt få ersättningskartor om någon skulle bli kass och dessutom få massa annat användbart på köpet.

Förstår dock inte hur starterkitet bara kan kosta 150 spänn när det är en komplett uppsättning av classic wif utan låda och tärningar.

Edit
Dessutom kostar det ju bara 139:- :shock:
www.jisit.se

Lindbergh

Tror att en laminering kommer att gå strax över 1000-lappen om jag fattade carlsson rätt, det med schyssta kontakter och kompis-kompis-priser (det kan bli dyrare). Det innebär att vi laminerar samtliga sex kartor...föreningen står för stålarna så vi slipper pynta  :D

Håller med att priserna är osedvanligt låga :o  på gamemanicas, skall nog köpa ett starter-kit och ha på dasset...vem vet, det kanske finns så många på lager som ingen köper?

Kombinationen laminering och skiva skulle vara det ultimata misstänker jag, det är ju slitstärkan och styvheten man vill ha  :oops:

Frågan är vad föreningen betalar och vad vi får ta ur egen ficka. Ett billigt alternativ i sann köp-och-släng anda är att köpa några uppsättningar starter-kits och slita ut dem bara och skita i både laminat och plexi - köra oskyddat med andra ord  :oops: för det är ju rätt fräckt det med?! Då kan vi i sann kapitalistisk anda spola ned gluters som inte gör sitt jobb eller scrappa på riktigt :lol:

Clifford

Jag talar för Armagedons räkning när jag säger:
Vi har 3000 spänn, året går mot sitt slut och brädspelssektionen har inte köpt nåt för dem, eller ens funderat. Att laminera ett WiF åt Geddon är värt det. Sedan håller jag med om att vi alla borde typ köpa 4 ex var av allt så att vi kan ha det som bordsduk i våra vardagsrum, alltid redo! 8)

KOBOLDKUNGEN

Har redan beställt ett, kartor å regelbok tänkte jag ha som dasspapper å sen tänkte jag leka Pearl harbor i badkaret :D
www.jisit.se

GrandPA

Som jag sagt tidigare så pröjsar sektionen så varför snacka om saken? Lamineringen alltså.
All for one and more for me

Lindbergh

*mutter*

...stort lager de hade då, nu är ju starterkit tillfälligt slut också... :(

Finns det en karta (läs: alla sex kartor) på tisdag som vi kan lämna till carlsson för laminering?