World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Hittade en märklig option som jag undrar om vi kör med och det gäller det med att ha två CVP (Carrier-Vessel-Planes) på ett hangar, så länge inte summan av deras värde överstiger "class" på CV? Jag misstänker att vi inte gör det, men jag vill ändå kolla av!

"CVPiF option 56: You may stack up to 2 carrier planes on each CV, provided that the sum of the size of all carrier planes stacked on a single CV is no more than that CV's air component. Each carrier plane may conduct missions separately from other carrier planes based on the same CV, and each carrier plane counts separately against air mission activity limits."

Det kan innebära att man kan ha sunkiga bajs-Ospreys och Nimrods redan tidigt i kriget på CV Ark Royal som exempel... :D "...your pityful Zeros are no match for these fully operational Nimrods..."

Vågar inte ens tänka på vilka hangarflyg som jänkaren och japsen kan ladda på Zuikaku eller på Hornet... :shock:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Har läst exakt samma regel och kontemplerat över exakt samma fråga...

Undrar ifall det inte vore bra ifall man gick igenom alla options igen med en aktuell lista där man går igenom de options som inte togs upp första gången?

Hittade dessutom ytterligare en obskyr nyhet(?) under sektion 22.4.2:

"You can use an ART unit exactly like any other land unit. However, a face-up in-supply ART unit can bombard instead (its combat factors are circled in grey). Bombardment does not count against any activity limit (see 10.2)."

Borde betyda att ground strike med artilleri inte räknas som ett mission? Fritt fram att skjuta vilt alltså...  :twisted:
Men, jag är ju Brekal liksom...

Clifford

Citat från: "oscar"Har läst exakt samma regel och kontemplerat över exakt samma fråga...

Undrar ifall det inte vore bra ifall man gick igenom alla options igen med en aktuell lista där man går igenom de options som inte togs upp första gången?

Hittade dessutom ytterligare en obskyr nyhet(?) under sektion 22.4.2:

"You can use an ART unit exactly like any other land unit. However, a face-up in-supply ART unit can bombard instead (its combat factors are circled in grey). Bombardment does not count against any activity limit (see 10.2)."

Borde betyda att ground strike med artilleri inte räknas som ett mission? Fritt fram att skjuta vilt alltså...  :twisted:

Umm, detta har vi kört med den senaste gången iaf...ART måste ju ha nån fördel över flyget också! ART är faktiskt jävligt bra.

Lindbergh

Hum-hum...visste inte ens att det kunde tolkas som det skulle gå på activity limiten...vad jag kan minnas har vi kört ART som separat de senaste två gångerna jag har varit med (sommaren 2002, våren 2003).

ART är mycket bra, liksom övriga guns...minns vår diskussion för länge sedan om hur AT-guns räknas och det var/blev ingen höjdare för anfallaren...(varje AT-gun räknas som en ARM och för att få välja tabell måste anfallaren ha mer ARM än försvararen :shock: ). AA-guns är ju inte fy skam heller, i synnerhet inte den motoriserade 88an som kan följa med i breakthroughs. En schysst multi-use glut, helt klart... :D

Enda nackdelen är väl att de aldrig klarar sig själva, de har väl 1 i försvar när de står helt ensamma...kan minnas att det var någon/några begåvade talanger som satte en GUN att försvara en viss brittisk utpost i medelhavet :lol: själv kan jag minnas hur ont det gjorde när Ivar mosade mig som USSR och var på väg att få med turken...ack, hemska öde  :lol:

Håller med oscar om att vi måste förtydliga vilka options vi nu har! Det känns som om det är lite försent att göra tillägg eller andra husregler då vi redan har haft budgivningen...hur det nu kan "kännas att det är försent" då försent inte är en känsla... :oops:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Citat från: "Clifford"Umm, detta har vi kört med den senaste gången iaf...ART måste ju ha nån fördel över flyget också! ART är faktiskt jävligt bra.

Ber om ursäkt ifall jag påpekar faktum som ni redan är upplysta om, men jag var inte med och spelade förra gången.

Robin

Inte jag heller, och alla gånger som jag har varit med så har ART bombardment gått från activity limits.
Jag vann combat med 13.

Apanpapan

Typ. Men pansarguns har väl sitt värde i försvar om jag inte är helt ute och seglar (vilket man inte gör när man är tysk)
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Lindbergh

Jupp...det är väl bara motoriserat och hästdraget ART som har ett i värde när det står själv vad jag kan minnas, typ jagdpanzer I, Archers och SU-85 brigader har ett eget värde...fast som CW lär man inte bygga Archers av ren princip...Jagdpanther gluten har ju en röd 3a vilket innebär att när den står själv mot MECH eller ARM så är den lika tuff som en brittisk MECH CORPS på 6 och räknas som en ARM kår i försvar (endast)...fusk-glut  :(

Ok, jag kanske minns annorlunda...jag känner dock igen debatten kring om de skall gå på activity-limits eller inte...det kanske härstammar från den omgången då man manglade på med ART mot gibraltar så det stänkte om det?? Har nästan inte haft ART de senaste två gångerna, då jag spelat CW och USA mestadels...kan inte ens minnas att jag lyckats dra 25 pdr GUN utan jämt fått Oerlikons eller 2 pdr som CW?

...Det var den gången då den ökända skvadronen med Ivars Wildcats sköt sönder mer än 9 tyska skvadroner i striderna om västra medelhavet!  :lol: Samma omgång som de polska bombpiloterna i CW var de enda som träffade något på marken..Denna gång skall de INTE stationeras till något gudsförgätet ställe utan få äkta Hurricanes i striden mot hunnerna!!!  :D

Clifford

A: Art går inte på ground strikes. Detta är jag 99% på.
B: ALLA div:s har 1 i försvar om de är själva, fast antitank dubblas till mäktiga 2. Också rätt så säker på det.

GrandPA

Hmm.. Det är bra att det sker en diskussion om reglerna för det märks att vi inte har allt för bra koll  :D men vi bör nog hålla oss till de vanliga reglerna och inte optionalrules. Vi har beslutat om vilka vi skall köra med och om vi börjar fundera över nya (tex Hitlers war) så kan vi rubba balansen i spelet och då borde vi köra en ny budgivning vilket jag verkligen inte tycker att vi skall göra. :evil:

Man får tänka på att bombardment används på två sätt, dels som groundstrike och dels som ground support. Vi har tidigare kört med att groundstrike går på activity limits men så är det tydligen inte.
All for one and more for me

oscar

Har läst reglerna lite till...

Här är en regel som har dykt upp, den gäller om man kör med option 52, dvs Night Mission. Om inte jag minns fel har detta under tidigare spelsessioner gett upphov till en del diskussion (när folk skall flyga CAP).

14.2.1."Option 52: If enemy aircraft are flying both day and night missions (see 14.2.3) to the same hex in the same step, you
choose which of your aircraft flying CAP there will fight which mission after all aircraft have flown to the hex."

En bra regel, förmodligen även en ny regel. Har själv läst igenom reglerna "från pärm till pärm" och kollat på den senaste "2d10 Land Combat Chart". Det blir nog roligare att spela om fler gjorde det.

Lindbergh

Den regeln är ett förtydligande då man i tidigare versioner kunde utnyttja detta med CAP. I senaste utgåvan måste man förtydliga vilka som flyger var och under vilken tid (dag/natt), för att sedan motståndaren skall kunna agera efter man har flugit...det innebär att man inte längre kan utnyttja ett massivt luftherravälde, utan det är lite svårare...jag är en av dem som har utnyttjat detta  :D

22.4.2   Artillery (AsA option 3)
...AT and ART units come in towed, motorised and self-propelled types. AA units only have towed and motorised varieties.
Self propelled artillery can make breakthrough moves when advancing after combat (see 11.16.5) but are not considered ARM units for any other purpose.
Motorised types may also make breakthrough moves but only if they start and end the advance stacked with the same ARM, HQ-A or MECH unit.
A towed or motorised artillery unit has a combat factor (before modification) of '1' unless it is stacked with a land unit other than an artillery or notional unit (exceptions: anti-aircraft fire by AA units and bombardment by field artillery).
All face-down artillery units have 1 combat factor (before modification) if they are out of supply.

...
Field artillery units
You can use an ART unit exactly like any other land unit. However, a face-up in-supply ART unit can bombard instead (its combat factors are circled in grey). Bombardment does not count against any activity limit (see 10.2).

Om jag tolkar dessa två så är det uppenbart att regeln inte gäller SPAA (finns inte i WiF men i ASL) eller SPAT, vilket innebär att den syftar inte på Self propelled ART eller AT, eg Jagdpanthers, SU-85, Archers, M-10or. Det innebär att de har i mitt tidgare förslag om Jagdpanthern 3 eller 6 i värde vid försvar som jag tolkar det? eller  :?:

Dessutom är det numera i aug04 utgåvan uppenbart att activity-limits inte gäller ART :!:

Håller med PA att vi får ta det vi kommit överens som, annars blir det jobbigt!!! Det är viktigt att vi diskuterar reglerna och hur vi tolkar dem, så kanske vi kan eliminera detta under spelets gång i en större utsträckning!

Jag har nu införskaffat en magnettavla och en hurv magneter från IKEA, tar med mig dessa till Geddon under morgondagen  :)

L

PS. Schysst WiF sida, trots att han är fransman :wink:

http://perso.wanadoo.fr/froon/WiF/wif.htm

Senast uppdaterat den 10 september 2005

oscar

Citat från: "Lindbergh"Den regeln är ett förtydligande då man i tidigare versioner kunde utnyttja detta med CAP. I senaste utgåvan måste man förtydliga vilka som flyger var och under vilken tid (dag/natt), för att sedan motståndaren skall kunna agera efter man har flugit...det innebär att man inte längre kan utnyttja ett massivt luftherravälde, utan det är lite svårare...jag är en av dem som har utnyttjat detta  :D

Undertecknad kan intyga att föregående talare har utnyttjat detta på ett skickligt sätt, tyvärr för den gode tyskens del :)

Jag tolkar dock regel lite annorlunda än du, därav inlägget:
- Kille A flyger CAP
- Kille B flyger för att bomba och bestämmer vilka fllyg som flyger natt resp. dag
- Kille A bestämmer vilka flyg som jagar på natten resp. dagen.

Tycker att regeln är lite märklig, men jag har svårt att tolka den på något annat sätt. Det är väl för att det skall vara mycket bättre att flyga CAP av någon anledning...  :?:

Clifford

Jag hade rätt på påstående A, Art går inte på activity, men fel på påstående B, att alla divvar har 1, alltså.

"Arm-Divvar", alltså SPG´s, har sitt fulla värde då.

Apanpapan

Det var en vettig regel när man flyger cap... Det är så jävla töntigt att 300 plan är över Stalingrad för att skydda från bombningar på dagarna men under natten så kommer det 1000 stukas...
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)