World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

...tror att optionen/regeländringen kommer få mest betydelse för europakartan i allmänhet och för Sovjetunionen i synnerhet.

Mycket talar för att USSR kanske får överväga en annan strategi för att "bråka" med tysken?

Med tanke på hur fort en front kan röra sig under en turn på östfronten, finns det betydande risker med alltför framskjutna flygbaser. Å andra sidan kan man som USSR inte släppa alltför mycket vad gäller striden om luftherraväldet, för tappar man själva "respektavståndet" kommer det bli svårt att matcha sin nyköpta La-5 mot en näve Bf-109or...minns första Speed-WiF omgången hos Pasi då i stort hela det Sovjetiska flygvapnet var utraderat 1941 :shock:

...å andra sidan hade vi en I-17 FTR som hade 4 i fighting som de inte fick ned  :wink: ...han var väl också den enda förvisso  :(

Jaja, vem vet...det kanske inte blir någon Barr-barr-råssa för tysken? Tror den sovjetiska krigsmakten är för kraftfull, liksom den franska! Dessutom är Sovjet ett vidsträckt land, så det kommer nog inte bli krig?!

PEACE IN OUR TIME!!

Chamber L ain
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

GrandPA

Givetvis kommer regeln att få effekt. Det lär ju bli ett lite annorlunda tänk och det kommer nog bli några tillfällen då man kan utnyttja regeln brutalt skoningslöst.

Hur har det gått med kartorna?
Tar ASLet slut snart? Det verkar som om dom tänt många brasor för att värma sig i vinterkylan de där amrekanerna. :D
All for one and more for me

oscar

Citat från: "GrandPA"Hur har det gått med kartorna?
Tar ASLet slut snart? Det verkar som om dom tänt många brasor för att värma sig i vinterkylan de där amrekanerna. :D

Dom kan väl bränna ASL-kartorna?
:D
Men, jag är ju Brekal liksom...

Apanpapan

Tyskland är ett fredsälskande land där de fredsälskande tyskarna äter bratwurst. Endast Polen är en nagel i ögat.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

oscar

Jag är trött på att vänta.

Är det någon mer än jag som tycker att det inte spelar någon roll ifall vi kör igång med WiF i rummet bredvid ASL:arna?

Jag har inte förstått på vilket sätt som ASL:andet förhindrar wiffande? Dessutom så har vi väntat ruskigt länga på att få komma igång! Först sas det att Wiffarna skulle få ta över gröna rummer sent på vårkanten, därefter skulle det bli färdigt på tidig sommar. Det hanns inte heller med så det ändrades till augusti för att sedan bli ändrat till september. Idag är det den andra oktober...

Jag blev faktiskt lite purken när LH sa att vi tidigast kan komma igång i november efter konventet. Jag undrade varför jag skulle behöva vänta i över tre månader på att spela?

Om vi inte får använda rummet bredvid så skulle jag vilja påpeka att nuvarande ASL-omgång skulle ha avslutats för fyra månader sedan. Om vi får använda rummet bredvid så kan vi väl bara bestämma en tid när vi träffas, städar ur rummet, fixar kartor och snyggar till?

GrandPA

Ja jösse vad tid det tar. Kan inte de som fortfarnde spelar ASL-kampanjen försöka spela klart den någon helg eller så.

Visst kan vi spela i rummet brevid inga problem om man bortser från att alla som fortfarande spelar ASL ska vara med på wif.

oscar

Citat från: "GrandPA"Visst kan vi spela i rummet brevid inga problem om man bortser från att alla som fortfarande spelar ASL ska vara med på wif.
Men vi borde väl kunna sätta upp wiffet för den sakens skull? Vi behöver inte vara 12 pers för att städa ur rummet och fixa kartor osv.

Lindbergh

ASLandet går bra, för oss tyskar  :)  Carlsson har nu kommit ur sin uppsamlingsplats och det känns att han har förbaskat mycket prylar att kasta mot oss  :?  Å andra sidan har hans Shermans fått smaka på våra två kungstigrar och annat mysigt  :D !! Vi är på runda 3 av typ 7 seller nått...vi fick bra flyt i tisdags, även om det det blev sent  :(

Hmm...Det fanns inga kartor att lämna över till carlsson i tisdags när vi spelade ASL, vilka kartor skall han ha :?:  Han kan säkert ordna kartorna inom några dygn.

Visst kan någon sätta upp WiF i rummet jämte, men vilket bord skall vi ha? Det som vi har i ASL nu är vårt gamla WiF-bord som är anpassat.

Tråkigt att du är purken oscar, men då kan du kanske göra något åt det om du är trött på att vänta? Som du säker vet tar det oftast längre tid att spela klart en kampanj än vad man först har beräknat. Vad jag kan minnas spelade vi en WiF-kampanj som även den tog en bra bit över ett år att slutföra, sådant händer! Vi fyra som är kvar skall spela klart kampanjen och slutföra det vi har tagit på oss - om en inte kan, så ställer vi in i regel. Om det innebär att jag nödgas spela ASL i januari, ja...då får det väl bli det...

...Självklart påverkar inte vårt ASL ett kommande WiF om det är att ni får akut abstinens. Vill ni börja tidigare så gör det.
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Jag är kluven...skulle gärna se att WiF kom igång, samtidigt så är konventet om en månad och ju längre WiFFet dröjer desto större chans att jag kan vara med full-time.

oscar

Citat från: "Lindbergh"
Hmm...Det fanns inga kartor att lämna över till carlsson i tisdags när vi spelade ASL, vilka kartor skall han ha
Vad sägs om wif-kartorna som ligger i ASL-rummet?

Citat från: "Lindbergh"Tråkigt att du är purken oscar, men då kan du kanske göra något åt det om du är trött på att vänta?

Jag är faktiskt inte purken, men jag var purken/besviken för att vi var tvungna att vänta i över två månader på att spela. Det kan du väl förstå?

Vad som måste göras:
    1. Kartor. Geddon äger väl ett wif? Det är väl det som ligger i ASL-rummet?

2. Bord, hmmm... Svårare fråga, skulle kanske behöva göra en inventering på geddon och höra efter med sektionsansvarig PA vad vi kan göra åt saken? Kanske måste vi köpa skivor om det finns två gäng som spelar olika spel?

3. Rum, borde innebära städning och pyntning.

4. Bestämma startdatum för setup. Jag föreslår att vi siktar på att vi skall vara klara med rummet cirka en vecka innan konventet.

Lindbergh

Jag träffar carlsson på tisdag och då skall jag försöka hinna göra klart plåttavlorna så att han kan göra vinylen...jag beklagar, men jag har inte haft tid att ordna skisserna till dem. WiF kartorna i rummet är Cliffords, Ivar/Pasi och Johns kartor mig veterligen...

Har geddon ett WiF  :o   :?:

Okey, det var iså fall mer än jag visste...vet att Geddon köpt in ett Patton In Flames, men de kartorna är inte direkt lämpade för WiF enligt PA. Visste faktiskt inte att Geddon köpt in ett WiF! Är det iså fall de kartorna som skall lamineras? Det vore bra att vi kunde ge dem till carlsson ASAP i såfall!! Lägg dem i så fall synligt på ASL-bordet eller kom förbi och visa vilka det är på tisdag!

Clifford

De WiF som legat i ASL rummet är mitt WiF och Johns WiF. Båda är på tok för slitna för att vara värda en laminering. Mig veterligen har Geddon inget Wif, såvida inte PA har köpt ett för sektionens pengar nu i veckan...

oscar

Citat från: "Lindbergh"Okey, det var iså fall mer än jag visste...vet att Geddon köpt in ett Patton In Flames, men de kartorna är inte direkt lämpade för WiF enligt PA. Visste faktiskt inte att Geddon köpt in ett WiF! Är det iså fall de kartorna som skall lamineras? Det vore bra att vi kunde ge dem till carlsson ASAP i såfall!! Lägg dem i så fall synligt på ASL-bordet eller kom förbi och visa vilka det är på tisdag!

Ojdå, geddon äger inte ett WiF? Jag är hemskt ledsen men jag har nog missförstått hela saken :oops:

Jag har köpt ett splajdans wif(dom har rosa gränslinjer som indikerar gränserna 1945).

Men vi borde väl kunna använda geddons Patton-kartor ändå?

Så här står det om man läser Patton-reglerna:

3.1 Post World War II political boundaries
The Patton in Flames maps are the revised World in Flames maps with the post war political boundaries in pink. The names of these post war countries and territories are stated on the maps in grey. These new territories and countries are only in existence in the Defcon 5 campaign (see 11.3).
Green factories are only usable in the DefCon 5 campaign during which they have the same capabilities as blue factories.

10.1 Maps
The Patton in Flames maps are fully compatible with World in Flames, you simply ignore the green factories and post-war boundaries when playing WiF.

GrandPA

Brädspelsektionen har verkligen inget emot att det blir patton-kartorna som lamineras. Anledningen till att vi inte såg dom som ett första alternativ var just att de var något  plottriga. Det är dock inte så farligt. De få gröna fabrikerna som finns ligger om jag kommerihåg det rätt, käpp rätt åt h... i några u-länder. Så dom är nog inte i vägen.
Så vitt jag vet har geddon inget wif.

Lindbergh

Okey, jag tolkar ovanstående som om det är ett klartecken från Geddon på att laminera Patton In Flames kartorna? Är det rätt uppfattat :?:

Vilka gluters skall i så fall användas :?:

Är det Johns eller Cliffs, eller kan vi använda Patton In Flames gluters? Det kan vara bra att fastslå det ASAP så kan folk sortera in i Boxar, grå för de onda, röda för de goda enligt sann fyrtiotalistisk anda :wink: ! Dessa finns i ASL-rummet och beredda att fyllas med pappersbrickor...jag kommer att åter igen bryta en SiF för att få extra mycket CP och dela mellan oss allierade, de CWCP som finns räcker fan aldrig ändå  :(

Förutsätter för att varje land ansvarar för att rätt mängd gluters finnes sedan och att vi hittar/kompletterar de som kanske eventuellt saknas...annars kanske någon uttråkad vill sortera åt alla andra  :?:  :D

Jag har dessutom lite extra gluters för de som är intresserade att smussla ned i sina boxar...eller vad sägs om billiga USSR Miliskårer (Astrakan WP, Bryansk, Gorki och ÄKTA mongoler...), extra HQ (Guderian 6(4)5 BP, Hodges 5(3)2 WP och Chemychevski som är ett trez chic ARMHQ 7(3)4 BP)...eller varför inte lite kul special div:ar som ytterligare en (5:e) bergsdiv som kan luftlandsättas (GE) eller ett extra marinpansar för jänkarna??? Special price, only for you my friends... 8)