World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

KOBOLDKUNGEN

Skulle någon kunna berätta vilka options vi kör med?
www.jisit.se

GrandPA

Håller till fullo med L-H. Inga nya regler.
All for one and more for me

KOBOLDKUNGEN

Bah, tråkmånsar, JAG VILL HA FLER BÅTAR :wink:
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Och som sagt, vore kul och veta vilka options vi kör med, eller inte kör med?
www.jisit.se

Lindbergh

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Menar du på fullaste allvar att du hade bjudit annorlunda i sådana fall? Vet inte hur de expansionerna påverkar spelet, men så blodigt kan det väl inte vara. Dessutom vem fn bryr sig om budgivningen, jag spelar för att det är skoj, och mer gluters är mer skoj. Dessutom spelar det ingen roll, jag å PA vinner ju alltid ändå :wink:

Det handlar delvis om budgivningen, delvis om en överenskommelse som vi gjorde i gruppen som träffades inför kommande omgång. Jag skall spela med de modulerna och jag vill också pröva fett med CL och äntligen se anti-sub flyg och annat, men inte nu. Det kommer att bli fler WiF omgångar, så vi kommer att få en god chans och testa nya saker som extra gluters från PatIF och annat.

Vi gjorde en överenskommelse i gruppen hur vi skulle spela, med vilka options, när vi skulle spela, hur vi skulle förhålla oss till varandra och att vi skulle spela raskt. Vi kom överens om att vi kör taktiksnack utanför rummet och vill vi vara ensamma med kartan, får vi vara det en annan dag än den vi spelar. Förbehåll är givetvis de stora offensiverna, då vi kanske bryter istället. Framförallt fick de som har mest erfarenhet sedan de senaste Speed-WiF omgångarna lägga "ribban" för hur vi skall lira. Det var med dessa premisser som fem av oss kastade in oss i budgivningen...

Desto fler förändringar och avsteg från det vi tillsammans kom överens om, ju mindre blir i vart fall mitt intresse att vara huvudansvarig för en MP. Blir det för mycket avvikelser från det vi okey:ade i gruppen, känner jag att jag inte kan ta mitt ansvar och får lämna över det till någon annan...

Men, visst jag vill ha fett mer båtar jag med då det är japanen och CW som "tjänar på det" skulle jag tro! Tyska och Italienska CL är inte så många mig veterligen!? Dessutom måste ju de allierade skaffa oljetankers...liksom japanen som är helt beroende av dem...

PA har optional rules manifestet...
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

KOBOLDKUNGEN

Oki.
Så PA, har du lust å lägga upp vilka options vi kör med, eller kanske enklare att lägga upp vilka options vi inte kör med, pleeeease?  :)
Kan tänka mig att det är fler än jag som är intresserade.
www.jisit.se

GrandPA

Har dom på geddon så jag lägger upp dom då jag har svängarna förbi men det kan ta några dagar.
All for one and more for me

Clifford

Koboldkungen: Budgivningen var riktigt intensiv , inget mesande där inte. Och den här gången blir du nog ensam om att skita i VL´s...

Ang. CoiF/CLiF: Naturligtvis vill alla spela med dessa expansioner, MEN, detta skall vara en WiF-omgång med väldigt få nya regler. Vi kör med de regler vi hade senaste omgången i princip. Detta gör att
A: det går rätt fort
B: Mindre regelsnack mer spelat
C: Fler kan lära sig spelet
D: Folk upplevde dereglerna som hyfsat balanserade

KOBOLDKUNGEN

okok, jag ger mig :)

Citat från: "Clifford"Koboldkungen: Budgivningen var riktigt intensiv , inget mesande där inte. Och den här gången blir du nog ensam om att skita i VL´s...

Hmm, kan inte påminna mig om att jag brukar skita i VL, senast jag spelade hade jag visst tillräckligt många för å vinna, å gången innan dess, å innan dess...  8)  :wink:
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "GrandPA"Har dom på geddon så jag lägger upp dom då jag har svängarna förbi men det kan ta några dagar.

Tackar :D
www.jisit.se

Lindbergh

Ni är nog segertippade som japaner, det är i vart fall ingen högoddsare tyvärr  :wink:

Dock förväntar sig nog hela gänget att få en mångårig favorit i repris under ert kina-fälttåg  :lol:

... "vi tar den tillsammans..." ur Famous WiF quotes

Överväger ett två-hex fort i Calcutta, som skall skydda träskstaden mot era onda anfall...men det blir nog Dale  :)  som kommer att få det uppdraget  :wink:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

KOBOLDKUNGEN

hehe, men kan inte vi få använda entärningsstridstabellen då? blir svårt å låta ettorna hagla annars :lol:
www.jisit.se

Lindbergh

Skall vi försöka lösa glut-frågan i veckan?

Vilka gluts skall vi använda :?:

Oscar har erbjudit sina nya, under den premissen att varje land ansvarar för sina gluters och att ingen saknas eller försvinner :!:

Cliff har sina "slitna" på föreningen, vet inte om någon saknas, men det är ett alternativ :!:

För min del spelar det ingen roll, men det bör avgöras inom kort tycker jag :?:

Sedan har jag nu gjort två enkla skisser på hur magnettavlorna kan se ut. Den ena innefattar följande:
    Year (längst upp)
    Turn (strax över mitten)
    Initiative (i mitten)
    Impulsetrack (längst ned, täcker en tredjedel av tavlan)
Ytan skall vara stor och tydlig så att man kan se från "andra sidan rummet". Det kan finnas plats för en tablå 10.Choosing action där man sätter en markör för vad respektive MP valt. Turneringsregler brukar sätta gränsen på att man skall ha valt action inom 20 sekunder eller vad det nu var innan VL straffarna kommer som en Stuka på östfronten...

Skall den ha något mer eller räcker det? Varje sak markeras med en speciell magnet, exempelvis initiativ...

Tablå två är en weather-chart efter en idé som några av oss kläckte en kväll.

Överst på tavlan är "modified weather die-roll" och rutor 1-13
Till vänster är "weather zones" och en yta för weather, där man markerar varje väderzon med en magnet, ex. med en sol för FINE...
Till höger i mitten är "turn length" där man markerar 1-3 för hur många steg som impulsmätaren hoppar. Till höger längst ned är 8.2 tabellen för effekter som vädret ger...

Tips, idéer och annat vore bra :D ...lämnar skissen på tisdagkväll till monsignore carlsson och så får han en grad av "artistisk frihet"... :wink:

Fieldmarshal Bernard L aw Montgomery  8)

oscar

Citat från: "Lindbergh"Sedan har jag nu gjort två enkla skisser på hur magnettavlorna kan se ut. Den ena innefattar följande:
    Year (längst upp)
    Turn (strax över mitten)
    Initiative (i mitten)
    Impulsetrack (längst ned, täcker en tredjedel av tavlan)
Ytan skall vara stor och tydlig så att man kan se från "andra sidan rummet". Det kan finnas plats för en tablå 10.Choosing action där man sätter en markör för vad respektive MP valt. Turneringsregler brukar sätta gränsen på att man skall ha valt action inom 20 sekunder eller vad det nu var innan VL straffarna kommer som en Stuka på östfronten...

Skall den ha något mer eller räcker det? Varje sak markeras med en speciell magnet, exempelvis initiativ...
Bra jobbat! En tanke, vad sägs om att ha ngt för att markera lend lease?

Förresten, hur blir det med gluters? Skall vi köra med de gamla kryssarna eller med de nya? Utgår ifrån att alla som har yttrat sig faktiskt har läst igenom reglerna, eller? :shock:  Har förstått att det hitills är 2 pers som är för att spela med CLIF och COIF:
    Oscar
    Renis
Och att 3 pers är emot:
    PA
    Lindbergh
    Clifford
Är det ngn mer som vill yttra sig? Vad tycker Pasi, Robin, Larsson osv? Jag följer självklart det som majoriteten vill`, men jag skulle vilja att de som inte har gjort sig hörda ser till att de blir det. Annars får vi låta alla andra bestämma åt dem. Vill gärna få ett relativt snabbt besked om detta eftersom det tar ett antal timmar att se till att man har rätt uppsättning gluters (om vi skall använda mina gluters?  :?:)
Men, jag är ju Brekal liksom...

Lindbergh

Sant, lend-lease kan vara bra att ha extra utrymme för - bra idé!! Ett alternativ är att vi ordnar vinyl på det glaset där alla skall skriva sina byggplaner och har en extra ytan för det. Återkommer om det efter tisdag, så kan jag mäta lite!!

För att förtydliga mig, jag har inte tänkt att "rösta" om några mer optional rules  :evil:

Vi satte ribban på mötet med premisserna att vi skulle i stora drag efter-apa senaste speed-wif-omgången. Förstår inte ens listan för-emot, vadan denna illojalitet mot det vi kom överens om :?:

Visst, vill dock kollektivet spela med dessa, så får jag helt enkelt överlåta ansvaret på någon annan och stå över som CW-spelare denna gång. Tycker bara att det är beklagligt att vi som grupp inte ens kan stå fast vid den överenskommelse som då gjordes.

Rekommenderar starkt att kollektivet står fast vid det som vi kom överens om och kör vidare, det kommer fler tillfällen att köra med fler moduler.

L