World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

...som sagt, ren skicklighet  :wink: :wink:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Martin Larsson

Ålrajt, då kan man misstänka att det börjar närma sig spelstart i slutet av november, dvs med "bygge" "setup" och onda planer färdiga 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

oscar

Jag fick mina rullade WiF-kartor i förra veckan. Funderar lite på hur jag skall konservera dem till eftervärlden   :wink:
Hur gick det med geddons WiF-kartor och lamineringen? Blev det bra?
Men, jag är ju Brekal liksom...

Martin Larsson

BSK is done, hur ser ASL ut nu?? Är min misstänkta slutet av november sannorlik som spelstart??

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Lindbergh

Tja, ASL ser ljust ut ur två perspektiv. Det ena är att det går bra för tyskarna :)  och det andra är att vi i morgon kväll åter har en chans/risk att det tar slut på en 1:a på 1D6  :wink: Slår jag hälften så bra som förra tisdagen kommer jag bli väldigt glad  :lol: ...fast det är nog poetisk rättvisa som skipas i det skälvande slutet av KGP-kampanjen  :wink:  :wink:  :wink: eller vad säger jänkarna??

I annat fall tar det slut på dr3 under nästa tisdag (den 15/11), då vi sannolikt spelar turn 7a/7b, det vill säga 80% för oss tyskar  :D

Spelstart WiF GLOBAL WAR-kampanjen blir nog i slutet av november som flera misstänker!

...Dock verkar det som om det skall rivas vägg/målas/pyntas dessförinnan, vilket kanske kan bli kärvt att ordna? Dessutom verkar flera vara uppbokade på annat i slutet på november (läs: flera av de onda makterna), men då set-up kanske drar ut några dagar kanske det bara är bra? Kanske vi hinner vara start-klara 29/11 klockan 18:00?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Martin Larsson

Bra plan att sätta upp ett datum med  någon veckas framförhållning, tycker vi ska satsa på att hålla 29:e november som spelstart :)

Lindbergh

Kanske de huvudansvariga kan avgöra vilket WiF som skall användas lite raskt så att vi kan få ett BIS? Det finns väl några alternativ nu :?:

Det skulle innebära att planering/sortering/allmänt glut-tittande kan påbörjas relativt snart. Inser att jag måste öda tid på dra convoy-rutter lite innan set-up dessutom!! Jag har börjat komponera TF för dale och carlsson som de skall få delegering på att "använda operativt". Kommer att köra brittisk stil med kommandostyrning inledningsvis  :wink: , det blir inga jävla auftragstekniks-trams här inte! TALLY HO!!!(...jag är en sjöbuse...) :wink:  :wink:

L

achtung, achtung...spitfire über die kanale...

Clifford

Någon, inga namn nämnda, valde att lägga ALL BSK-pant i gamla rökrummet. Det är cirka 20 90-literspåsar med pant. Det luktar nåt så jävulskt...upptäckte vi idag...nästan som glögg :!:  :roll:

Lindbergh

Hmm...se bara till att de får jäsa till sig innan vi börjar WiF  :D Avundas inte den som får uppdraget att stå och sortera dessa om det skulle bli aktuellt... :roll:

Martin Larsson

För att förtydliga en viss handling som skedde runt klockan 18.00-18.30  på söndag kväll då resten av konventet var klart, städat och över och alla bara väntade på att nån skulle vaporisera säckarna med pant i så att folk kunde gå och äta...

Undertecknad tröttnade på att ingen gjorde utan bara pratade - rekviderade 5 pers till + minibuss - plastade in bussen - och dumpade besväret på geddon. Geddon har sedan innan en del pant att ta hand om så mer uppmanar bara att det görs, dessutom infomerades någon som inte ville peka ut någon själv på middagen efteråt om vad som skett...

Sedan kan man ju fråga sig vad någon hade tyckt om all pant hade placerats med geddons övriga pant istället för i ett stängbart rum...

Lindbergh

Dåså, då är det dax! Bättre sent än aldrig! ASL-kampanjen KGP avslutades just, efter mer än ett års idogt spelande :!:

På kvällen tisdag 22/11 drar PA igång grundkurs i WiF för alla nybörjare och vi som kan stöttar honom och vi kan göra lite "laborationer". Jag kommer att fördjupa mig i enkel sjöstridsföring och vi skall simulera lite strider i medelhavet för de som är intresserade att repetera/lära sig enkel grund. Jag är långt från en mästare, men jag vet hur man får sina hangarer sänkta av japaner  :wink:

SPELSTART WIF TISDAGEN 29/11 klockan 18:00! TILLSE ATT BOKA ALLA TISDAGKVÄLLAR UNDER 2006!

De laminerade kartorna ligger på bordet för allmän beskådning, jag föreslår att ni tittar på dem - de blev jävligt snygga och med carlssons val av laminat blev det en mycket snyggare "lyster" och djup i färgerna!! helt amazing!! :shock:  :o

Vi måste bland annat bestämma VILKET WiF (gluters) vi kör med,
VILKA kartor vi spelar med,
NÄR Set-up skall ske (förslagsvis efter rummet är klart och i såfall NÄR är rummet klart?)?

L

oscar

Glömde du inte en väldigt viktigt sak, vem vann egentligen?

Lindbergh

...Det blev strid in i det sista då turnen tog slut. Hade det fortsatt hade vi sannolikt förlorat La Gleize till jänkarna, carlsson spelade ruggigt hårt i slutet och stormade loss...Det var ap-coolt helt enkelt och väldigt jämnt! Dock så vägde det sista över till vår Kampfgruppe!!

Åter igen kändes det som en poetisk rättvisa att få slå bra med tärningarna för tredje gången på raken, detta efter månader av stryk på Stoumont...att slå dubbelettan när vår PaK 40 sköt en Sherman på 80 meters håll i bebyggelse kändes befriande  :wink:

Kampanjen blev dock som en hockey-match, det är ju efter matchen är slut som man ser vem som vann  :wink: att leda i första perioden garanterar ingen seger!! Kändes lite som en spännande Sudden-death kanske?? Skall bli grymt spännande med revanschen mot samma lirare, nästa gång skall vi jämna sanatoriet med marken  :twisted: ...fast det blir väl om ett år när WiFet är klart?!

L

oscar

Tydligen är det upp till Clifford och mig att bestämma vilka gluters vi skall använda. När jag pratade med den gode Clifford igår så sa han att det inte spelade ngn roll för honom vems gluters vi skall använda. För att det hela skall gå enkelt tar jag helt enkelt och bestämmer att vi använder mina gluters. Jag har en enkel och viktig förutsättning:
Förlorad glut = ersatt glut. Dom som ansvarar resp. land tar ansvar för det landets gluters.
Mina gluters bor i Charlies skåp på geddon.

Det krävs en del sortering av gluters innan man kan sätta igång. Flottorna är inte som dom skall vara. När jag fick Cruisers In Flames sorterade jag in dessa gluters. I den processen sorterade jag ur vissa båtar från WiF som skulle ersättas. Eftersom vi inte skall spela med Cruisers In Flames måste dessa "sorteras tillbaka". Orginal-glutrarna (underbart ord, eller hur?) ligger i en påse i WiF-lådan. Respektive land tar ansvar för detta.

Förste wiffaren som är på geddon samtidigt som Charlie kan be honom att placera mitt WiF i Wif-rummet. Därefter är det fritt fram att leta reda på sitt lands gluters och börja sortera. För dem som inte har lådor att sortera glutrar i så finns det att låna Charlies skåp.

Lindbergh

...det finns även glut-lådor att tillgå i WiF rummet. Det vore bra om vi CW spelare kunde sortera brickorna tillsammans, för att det är ett tillfälle att repetera olika units och annat!! De grå lådorna är för de onda, röda för de goda  :wink:

Regler för sortering (och vilka gluts) finns i Scenario-häftet

Såg på YLVAS sida att de också kallas för:

"...Ofta så är "spelpjäserna" små figurer men de kan också var små pappers rutor ("Blippar") som innehåller information om enhetens styrka, snabbhet och namn..."

Jag tror vi behöver en plan i stort för att vi faktiskt skall kunna starta näst-nästa tisdag klockan 18:00. Det jag tänker på är att set-up måste påbörjas redan i slutet av nästa vecka för de allierade, annars är det kört att hålla deadline! Det innebär att rummet bör vara klart för set-up redan slutet nästa vecka någon gång?

L