World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

Jag blir något sen på tisdag då jag har innebandymatch men jag ska vara på gedon senast kvart över utsatt tid. Sen kan jag tänka mig att spelstart blir inte exakt 18.00. Vissa saker skall väl klargöras och lite annat trams. Men förbered er för "peace in our/my time"
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

oscar

Idag är äntligen dags att börja! Det skall bli grymt kul att äntligen känna av nöjet bli förnedrad i Kina, hånad i Stilla Havet och spottad på i Europa!  :D

Vad jag har förstått så är det följande personer som är med:
USSR/Kommunistiska Kina/Frankrike - Heavy, Larsson och Spider
Japan - PA, Ewers och Renis
Tyskland/Italien - Pasi, Clifford och Charlie
CW - Lindbergh, Carlsson och Dale(?)
USA/Nationalistiska Kina - Robin, Oscar samt Andreas Amberntsson (som skall vara med på ett hörn

Har jag glömt ngn eller missförstått var folk skall vara med och är folk färdiga med sin setup?

Spelstart är utsatt till18.00.

Undrar ifall det inte vore bra ifall vi kunde repetera det vi har kommit överens om (i stora drag) vad gäller regler och kontrollera så att folk har förstått vilka båtar som skall användas? Vore nog bra ifall vi kunde befästa vilken 2d10-tabell vi skall använda oxå.

Jag skall försöka att komma tidigare för att kolla USA:s båtar en x-tra gång. Vi syns!
Men, jag är ju Brekal liksom...

Lindbergh

Hello!!

Håller med oscar, det skall bli kul att bli av med Gibraltar, dra bottenpluggen ur Malta och lära sig "aus-bei-mit-nach-zeit-von-zu-dürch-für-gegen-ohne-..."

Från mötet den 23 augusti kom vi överens om:

-Spelet kommer att ske förhållandevis strukturerat!

-Inga överläggningar med lyckta dörrar, utan vill man fundera gör man det på andra tider än speltiderna.

- Optionalrulesmanifestet är fastställt av mötet den 23/8 och går inte att överklaga.

-Turnen kommer att bedrivas halv-strukturerat och det innebär att man måste hänga med för att inte missa exempelvis port-attack fasen. Missar man något är huvudregeln att man lär sig till nästa gång. Det vill säga det går inte att backa om jag förstod Charlie Himmler rätt?

-Speltid kommer att bli tisdagar 18-22, med ett "högt" speltempo.

- De huvudansvariga är de som styr den Major Power och fördelar ansvar. Huvudansvarig innebär att man tar helt sonika hand om sin Major Power, fördelar ut uppgifter/uppdrag till de som man spelar med. Man är också ansvarig för att det finns minst en spelare för den MP varje tisdag som ett exempel.

-Reglerna som vi pratat om är de senaste, det vill säga RAW 7 aug 04.
-Tabellerna är de senaste som finns utgivna med copyright 2000 (de som finns inramade).
-2d10 tabellen borde väl vara den senaste utgivna RAW7 som är svartvit som innehåller erratan? Vi har inte pratat om det på några möten och det finns bara två officiella listor. Jag föreslår att vi tar den senaste med erratan?
-PA har de få husregler som vi har som berör CVP, SS och lite annat?

Vi kan väl upprätta telefonlista som vi gjorde för några år sedan? Det är ju alltid bra att ha i rummet!?

...Dessutom ryktas det om att Anders "Manstein" Ivarsson är WiF-konsult för ondskans axelmakter  :shock:  :wink:

Jag kommer också tidigare och tar med mig Kaffe och lite annat gott till sällskapet, my treat...

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Du menar den RAW7 PDF-2d10-tabell som finns på Vesa Saarinens hemsida, dvs den som följde med Computer WiF?

Länk: http://www.helsinki.fi/~vsaarine/wif/charts/2d10.html

Är det någon som har en schysst utskrift på den?

Lindbergh

Tror det, det är den som är på den senaste utgåvan (tryckta) och på baksidan!

Jag har den i PDF-format och trycker ut den i A3 om någon timme!!

L

Ja, det är den med copyright 2003!!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

KOBOLDKUNGEN

www.jisit.se

oscar

Det gör den kanske, men den är inte likadan.... (då menar jag givetvis modifikationerna)

KOBOLDKUNGEN

Har du rätt i, läste fel, men den var snyggare  :)
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Såvitt jag kan se, efter en närmare granskning, så är den likadan fast mer lättöverskådlig. Sillnaden är att man kan få en oddsmodifier på 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17 och 19 vilket man inte kan i gdw-tabellen. Anser åtminstone jag vara en fördel.
Varför inte skriva ut bägge och ta ett beslut innan spelningen vilken vi ska köra med.
www.jisit.se

oscar

Om du tittar närmare på t.ex. City Modifiers eller Snow modifiers så skiljer sig tabellerna åt en smula på det viset att den ena tabellen har maxvärden. Men jag håller med dig om att det skulle kunna vara en fördel att köra med mindre oddssteg. Å andra sidan är det meningen att vi skall lösa det med Fractional Odds.

KOBOLDKUNGEN

ok, jag ger mig, trodde den följde reglerna i övrigt, men det gör den tydligen inte.
Men den är fortfarande snyggare, färg å grejer :)
www.jisit.se

Lindbergh

Ville bara säga att det var under omständigheterna en flygande start på WiF omgången! Tyckte axelmakterna i europa spelade väldigt bra och det genererade att Frankrike nästan fallit under första rundan(!) :shock:

Vi får kanske försöka få en bättre "stringens" i vårt spelande (som CW & FRANCE), det vill säga mer spelande än tjötande?? Det kändes i vart fall bra, även om tysken ger oss fett med stryk!! Köpte ju must och pepparkakor, men int' fan blev ondingarna snällare för det?!?  :wink:

Vi behöver mer färgglada tabeller, både 2d10-tabellen och Charten. Vi behöver mer stolar, gardiner och något som dämpar ljudet. Jag försökte inte prata så högt som jag brukar, men det var en hög volym och bitvis väldigt jobbigt med allt surr?

Hur som helst, det var en kul start :!:

L

Martin Larsson

Ska bli kul att inspektera den inledande katastrofen när man kommer härnäst...Josef Larsson e nog inte helt nöjd efter det han läst här 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Apanpapan

Grodätare och Sheepshaggers ska få på taffsen och sen kommer vodkapimplarnas och Amrisarnas tur. I will rule the world!
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

oscar

Jättekul att komma igång igen!

I Europa hänger Frankrike hänger på en väldigt skör tråd men tack vare ett välsignat väderomslag går det kanske, kanske att hejda tysken från att ta Paris (en liten stund iaf). En den enda glädjesmolken i den nazistiska sorgbägaren är att CW lyckades utnyttja att Adolf Sneck bortprioriterade Danmark. Winston Lindbergh lyckades efter mycket om och men leta rätt på de tyska konvojerna i Österjön och sänka allihop (3CP).

Sovjetunionen har tagit östra Polen i besittning men har annars inte gjort mycket väsen av sig. Kanske innebär kamrat Larssons återvändande från sin datja i ????? en förändring?

I Asien var även kinesen betjänt av det plötsliga väderomslaget. Men japanen har skaffat sig ett slagläge i sydöstra Kina. Japanen kan med automatik ta första staden om inte vädret fortsätter att vara dåligt (krävs en ren 10 för att vara kass väder).

Skall bli kul att se hur denna omgång fortsätter.