World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

oscar

Har läst på webben angående det här med de nya partisanvärdena. Enligt Patrice Forno, William Popovich m.fl. så är det de värden som står på kartan som gäller. Det är även så att man skall använda samma kartor till både Patif och Wif. Man kan läsa mer om det här på följande diskussionstråd: http://games.groups.yahoo.com/group/wifdiscussion/message/76162

Om det är så att vi absolut skall spela med de "gamla" värdena så har jag hittat en lista med de "gamla" partisanvärdena på den där Juha:s sida: http://www.helsinki.fi/~vsaarine/wif/charts/partisan.html

Jag ska försöka komma ihåg att ta med mig en utskriven lista till nästa gång vi spelar...
Men, jag är ju Brekal liksom...

Clifford

samma tråd säger även:
The number of factories has also changed on the Americas map, which may be important to you.

Nån som har kollat detta?

KOBOLDKUNGEN

Som jag har förstått det är det PatiF-kartorna som gäller, inklusive mongohöga partisanvärden och fabriker (utom de gröna ).  Såvida ingen har en jättefin gammal kartuppsättning som han vill laminera och fixa i ordning så den klarar en livstids wifspelande  :wink: , Så det är väl bara att bita i det sura äpplet och acceptera det.
www.jisit.se

Clifford

Vi kör Patif rakt av då?

KOBOLDKUNGEN

Tja, det är vad jag tycker i alla fall, som sagt det är den kartan som är officiell även för wif nuförtiden.
www.jisit.se

GrandPA

Personligen anser jag att vi skall köra med dom gamla värdena. Jag vet inte hur stor roll de nya värdena kommer att spela men personligen skulle jag som allierad kunna ställa till med en jä..a massa hyss med en eller två partisaner i norra kina. Kriget i kina är redan skit tråkigt. Det roliga med japan börjar först när man hamnar i krig med de andra länderna. Jag inser förvisso det egoistiska i mitt resonerande och dessutom jag fick japan väldigt billigt. Men, jag repeterar, men, jag fick japan efter kohandlande med Martin och jag skulle aldrig i hela jä..a he...te sålt mig så "billigt" om jag visste att de inledande åren riskerade att bli ännu tråkigare. Med lite missflyt med tärningarna rejält mycket tråkigare.  :evil:  :evil:  :evil:

Om vi ändå tänker använda de nya värdena skulle jag ev vilja flytta om vissa gluter. Som jag ser det kan man som japan inte längre förhindra uppkomsten av partisaner förens kina är näst intill besegrat(vilket nu borde ta längre tid) men man kan ju förhindra att det dyker upp 2, vilket  just nu är ganska sannolikt.  :evil:  :evil:  :evil:
All for one and more for me

KOBOLDKUNGEN

Gissar att frågan är avgjord i o m att jag fått den besvarad av ADG:

The partisan values on the PatiF maps are for both WiF and PatiF. We found the original partisan values were far too low to make partisans the effective force they historically were.

Regards
Harry Rowland
ADG
www.jisit.se

Clifford

Ujuj, vad säger folk? Jag tror nog att vi ska spela med de nya värdena och att PA får redeploya saker. Kanske bara sånt som inte är i ZOC, eller nåt...för att inte ändra för mycket?

oscar

Jag tycker definitivt att vi ska lugna oss och låta saken sjunka in lite grann innan vi bestämmer oss för att göra en sådan drastisk förändring. Iofs är det ju "enligt reglerna" men det hindrar inte att vi kan göra en husregel om vi nu skulle vilja göra det. Lugn och fin alltså... :)

Lindbergh

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Gissar att frågan är avgjord i o m att jag fått den besvarad av ADG:

The partisan values on the PatiF maps are for both WiF and PatiF. We found the original partisan values were far too low to make partisans the effective force they historically were.

Regards
Harry Rowland
ADG

...rent militärhistoriskt är detta nästan lite humbug, det var inte partisanerna i sig utan snarare vissa länders doktriner som medgav att det blev som det blev, men jag som CW är öppen för förslag. CW i WiF har ju väldigt mycket mer trupper i spelet än vad man hade i verkligheten, så det är bara tacka och ta emot?!  :wink:

Tycker förslaget att "bita i äpplet" och låta P-A, Renis och Ewers flytta några gluts låter okey? Att börja hus-regla tror jag är mindre bra, vi har redan några och det räcker tycker jag!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Jag vill inte köra med de nya partisanvärdena om det innebär att folk tappar sugen. Det viktigaste är ju att ha roligt, korrekt?

Om vi bestämmer att vi ska använda partisanvärdena på kartan tycker jag att det är självklart att de som blir drabbade får flytta sina gluters innan partisanslaget. Vi kan säkert använda vårt sunda förnuft i den frågan.

GrandPA

Ni kan fethaja att jag tappar sugen. Men jag kan ju göra en byggplan för japan och sen kan väl folk säga till när det blivit 41 så att jag kan vara med och spela igen förutsett att Renis kan ta över.

Som L-H sa så spelade partisankriget inte så stor roll. I fallet kina förhöll det sig lite annorlunda men det representeras ju av att komunistkinesen har egna gluters och inte är partisaner (trodde jag). Harry Rowlands bristande kunskaper om ww2 bör enligt mig inte vara några heliga regler.

Och jo det är just enheterna som står i ZOC som jag skulle vilja flytta, några andra gluters spelar ju ingen roll för partisanvärdet.

oscar

Eftersom folk inte var medvetna om att partisanvärdena vid budgivningen och för att förändringen har en rätt så menlig inverkan på spelet så tycker jag att vi verkligen skall fundera noggrant på hur vi skall göra. Har funderat mycket på hur man borde göra och har inte kommit fram till något självklart svar. Men jag måste säga att jag personligen anser att vi kanske borde köra med de gamla värdena. Främsta anledningen är att jag vill att folk skall tycka att det är kul att spela, allt annat är egentligen sekundärt.

Clifford

Ja, efter lite fundering så låter de gamla värdena som helt rätt i sammanhanget. Hur mycket skiljer det i Kina förresten?

GrandPA

20 istället för 10