World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Gobbos Spider

En liten fråga helt utanför nuvarande diskussion. VAr kan man ladda ner World in Flames?...dataspelet. Det utan AI dvs.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

Bertrand Russell

Lindbergh

Vet inte om det finns att ladda ner längre, länken är "död" och de hänvisar till matrixgames...

Det var dock Daniel som skrev:

Jag vet inte om ni redan känner till detta men det finns en modul till VASSAL engine (Samma som VASL körs på) som innehåller stora delar WiF (Counters + kartor)... alltså ett sätt att kunna planera och prova på olika saker på sin egen dator, utan att behöva äga/eller plocka fram sitt eget WiF.
Länk till VASSAL engine:
http://www.vassalengine.org/community/index.php

Modulen till WiF:
http://www.theletterj.net/
klicka på product och sen på WiF-loggan

Där kanske det finns något? Det märktes att du spelat WiF innan Spider, det var kul och bra att du avrådde ett motanfall!!!

...för mig är det egalt vilket partisanvärde som vi kör med, det är okey med vilket som. Dock betackar jag mig allt för mycket husregler!

...Sedan är det som P-A noterar att Harry Rowland och gänget har understundom lite väl märkliga tolkningar om kriget, vilket har slagit igenom i deras mer "naturvetenskapliga" regler. Att de sedan har sett spelet ur ett tyskt-australiskt-engelskt perspektiv är väl inte helt oförståeligt  :wink:  :wink:

G' natt

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

KOBOLDKUNGEN

Tycker vi ska köra med de nya värdena därför att:

Har svårt att tänka mig att någon valde land beroende på  partisanvärdena.

De nya värdena är rimligare eftersom jag under min tid som wif-spelare typ aldrig har sett en partisan, nu kanske man kan få göra det. Men det är möjligt att Harry Rowland och hela ADG-gänget samlade kunskaper om ww2 och wif, efter 1000-tals timmar wifspelande, ändå överglänses av allmän wif-spelare  :wink:

Partisaner är helt odugliga, åtminstone 1939, och kan i princip inte göra någonting. Och av de ca 10 som finns har 2 stridvärde 1 och resten 0

Risken i nuläget att det dyker upp partisaner i kina är 0.3 för 1 och 0.09 för 2. Detta kan vi få ner till, utan att förstöra för oss själva allt för mycket och med regelsanktionerade förflyttningar, till ca 0.25 för 1 partisan och då är det chansen 0.8 att det är en med stridvärde 0, som man springer rätt över antar jag :?:

Även om vi varit medvetna om de höga partisanvärdena från början så hade vi inte kunnat göra så mycket åt det eftersom vi inte har tillräckligt med gluters.

Höga partisanvärden gynnar, till 99%, enbart de allierade och jag ser ingen anledning till att husregla, det finns en anledning till att reglerna är som de är, för att gynna axelmakterna. Vi har redan fördel av låga bud och superior commanders :wink:

Det värsta som kan hända är att en eventuell partisan snor en resurs för oss, vilket jag ändå inte tror påverkar vår produktion. Möjligen kan den bryta vår supply så vi inte får flippa upp nån glut men det tror jag inte.

Tycker inte det är något att bråka om såvida folk då inte tycker det blir så tråkigt att de inte vill vara med längre. Vore synd att missta vår ärade kejsare för denna, som jag tycker, petitess. Särskilt som jag inte har möjlighet att agera standin eftersom jag med största sannolikhet inte kan närvara alla tisdagar fram till USA-kriget. Men förhoppningsvis kan vi lösa detta så att alla blir nöjda och glada. Lättast genom att de som inte gillar de nya partisanvärdena accepter dem ändå, så jävla blodigt är det inte och det är ändå så det är meningen att det ska vara, men om det är omöjligt så kör vi med de gamla.
www.jisit.se

Clifford

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"
Har svårt att tänka mig att någon valde land beroende på  partisanvärdena.

Ingen valde iallafall efter Patif-värdena...

De nya värdena är rimligare eftersom jag under min tid som wif-spelare typ aldrig har sett en partisan, nu kanske man kan få göra det.

Vi som har sett partisaner vet vad de går för...

Partisaner är helt odugliga, åtminstone 1939, och kan i princip inte göra någonting. Och av de ca 10 som finns har 2 stridvärde 1 och resten 0

Risken i nuläget att det dyker upp partisaner i kina är 0.3 för 1 och 0.09 för 2. Detta kan vi få ner till, utan att förstöra för oss själva allt för mycket och med regelsanktionerade förflyttningar, till ca 0.25 för 1 partisan och då är det chansen 0.8 att det är en med stridvärde 0, som man springer rätt över antar jag :?:

Partisaner får +1 stridsvärde i skog. Dessutom skär de supply. Dessutom liberatar de städer åt kinesen så att US får fler chits. Drar de allierade en 0-partisan kan jag garantera att den hamnar i en skog, antagligen en med järnväg. Partisaner har alltid supply så de kan spränga fabriker. Risken för partisaner ökar också ju fler de är, för varje partisan ökar partisanvärdet med ett. Allt som allt en kraft att räkna med. Och snart är det 1940.

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Clifford"
Vi som har sett partisaner vet vad de går för...

Kör vi med de gamla värdena kommer jag antagligen inte att få se någon denna gången heller.

Citat från: "Clifford"
Partisaner får +1 stridsvärde i skog. Dessutom skär de supply. Dessutom liberatar de städer åt kinesen så att US får fler chits. Drar de allierade en 0-partisan kan jag garantera att den hamnar i en skog, antagligen en med järnväg. Partisaner har alltid supply så de kan spränga fabriker. Risken för partisaner ökar också ju fler de är, för varje partisan ökar partisanvärdet med ett. Allt som allt en kraft att räkna med. Och snart är det 1940.

Varför får de +1 i skog, är det nån särskild partisangrej eller vad?

Partisaner kan inte liberata någonting eftersom de inte kan ändra kontroll på en hex, de kontrollerar inte ens hexen de står i.

Tror inte heller att någon valde enligt Patif-värdena, även om folk borde gjor det eftersom de också är wif-värdena, men jag tror inte heller att folk hade valt annorlunda om de varit medvetna om de högre partisanvärdena.
www.jisit.se

oscar

Tänkte att lite regelhänvisningar är på sin plats här. Renis har rätt, man kan aldrig erövra städer med partisaner. Man kan aldrig, aldrig, aldrig ta en stad med enbart partisaner och sedan sätta in reinforcements i den staden. Och ja, partisanerna får +1 i skog och jungel.

2.5 Control
...
Changing control
Control of a hex changes when:
• an enemy land unit (except for partisans ~ see 13.1, and supply units ~ see 22.4.10) enters it (the major power entering with the most factors if more than one); or
• an island, territory, minor country or major power is conquered (see 13.7.1) or liberated (see 13.7.5); or
• France is declared Vichy (see 17.); or
• it is a communist Chinese-controlled city entered by a nationalist Chinese land unit or vice versa; or
• during the liberation step you return control to the original owner (see 13.7.5, reversion).

13.1 Partisans (option 46)
...
Partisan effects
Partisans don't control hexes. However, they can interrupt the benefits of controlling a hex they occupy. If a partisan is in a hex:
• enemy major powers can't move units, factories or resources into the hex (except by overrun ~ see 11.11.6); and
• enemy major powers can't use any resources or factories in the hex; and
• enemy major powers can't trace supply into the hex; and
• units of the partisan's nationality (only) can debark, or paradrop, into the hex without having to fight a notional unit; and
• enemy aircraft and naval units in the hex are overrun (see 11.11.6); and
• stored oil (AfA option 31), oil resources (option 14), and blue factories (option 30) may be destroyed.

Partisan units are always in supply.
They only have a ZOC in the hex they occupy.
Partisans may move anywhere within their home country. They can never leave their home country.
Partisans only co-operate with other units from their own country.
Add 1 to each partisan unit's combat factors if it is defending in a forest or jungle hex. Shattered partisans are destroyed instead.
Partisans are always at war with the conquering major power (and it's aligned minors) even if the partisan's controlling major power is not at war with the conquerer.
Partisans are not removed from the map either when their country or their controlling major power has been conquered. Even if their controlling major power has been completely conquered, partisans can still move and fight every turn as if their controlling major power had chosen a land action.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Daniel

Citat från: "Gobbos Spider"En liten fråga helt utanför nuvarande diskussion. VAr kan man ladda ner World in Flames?...dataspelet. Det utan AI dvs.

Jag vet inte om du har fixat hem spelet än men du behöver först skaffa dig VASSAL vilket är ett Java-program så du behöver ha Java installerat.

Därefter plockar du hem WiF-modulen från länken i min tidigare rapport. Därefter startar du VASSAL och väljer WiF-modulen... :)

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Clifford

Ok, vi har spelat med att partisanen kan ta städer, men tydligen inte. De kan fortfarande spränga fabriker, trampa flyg, skära Supply och annat skit.

Lindbergh

Hmm...har själv varit med om att befria del av frankrike med hjälp av partisaner, då vi sprang och tog en hamn för att sedan lasta iland en frifransk kår, så visst kan man...vet att någon partisan på östfronten kan ställa till en del genom att skära lite järnvägar i ukraina eller östra polen... :wink:  :wink:

Jag är öppen för förslag som tidigare och hoppas att vi löser detta tills på tisdag!?

Vill i sammanhanget tala om de 1% som det rör oss allierade och det är att INDIA och MALAYA har rött partisanvärde som nu är högre? Det innebär att även jag måste kuva TERRORISTER i mitt IMPERIUM!!!!!! (rött värde innebär att det affekterar den som kontrollerar/erövrat landet)...jä**a skit-spel..... :wink:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Clifford"Ok, vi har spelat med att partisanen kan ta städer, men tydligen inte. De kan fortfarande spränga fabriker, trampa flyg, skära Supply och annat skit.

Ja, fast diskussionen borde inte handla om huruvida partisaner är bra eller inte, utan om de nya partisanvärdena kommer att ha en sån enorm påverkan på spelet att vi inte vill använda dem.

Efter att studerat situationen i kina så säger jag nej, det kommer de inte. Som sagt så kommer risken för en partisan denna runda vara ca 0,25. Och denna risk kommer minska alteftersom det blir färre kineser och fler japaner. Med de gamla värdena skulle risken för en partisan i kina vara noll denna runda och troligen resten av spelet, vilket jag finner ganska löjligt, med tanke på att vi inte gjort ett piss för att begränsa risken för partisaner i kina. Med de nya värden behöver man åtminstone jobba sig lite för att partisaner inte ska dyka upp, och någon gång kanske det t o m dyker upp en ändå :shock:

Jag har spelat Japan 3-4 gånger och aldrig haft problem med partisaner, och då har jag inte gjort någonting för att förhindra deras uppkomst eftersom jag inte förän nu har brytt mig om att lära mig hur partsanreglerna fungerar, det tycker jag säger det mesta om vilka värden som är rimligast.
www.jisit.se

oscar

Hmm.... Tycker att Renis har en del intressanta poänger och jag kan sympatisera med de flesta av dem. Fast för min del handlar inte det inte så mycket om "rätt och riktigt". Kan man inte kan övertyga folk om att det är kul att spela med de nya partisanvärdena så faller det där för min del.

Jag prövar gärna nya partisanvärden men jag spelar lika gärna med gamla.

För att svara på en annan grej... (kände mig tvungen att förtydliga)
Citat från: "Lindbergh"Hmm...har själv varit med om att befria del av frankrike med hjälp av partisaner, då vi sprang och tog en hamn för att sedan lasta iland en frifransk kår, så visst kan man...vet att någon partisan på östfronten kan ställa till en del genom att skära lite järnvägar i ukraina eller östra polen... :wink:  :wink:
Jag menar att man inte kan erövra, dvs överlåta kontrollen till ngn annan med en partisan för att sedan placera förstärkningar där. Intressant det där med Indien, och jobbigt!
Men, jag är ju Brekal liksom...

GrandPA

Det är nu exakt 30% chans att det dyker upp en eller två partisaner i Kina och även med de gamla värdena finns det en liten risk för att det dyker upp en partisan. Att du haft konstant tur med partisaner är inget vettigt argument för hur vi skall göra. Sant är att just nu kommer inte partisaner att ställa till med så mycket oreda i Kina men har du funderat på hur vi skall döda dem. Med tanke på supplyrangen i Asien och avståndet till fronten och platser där det kan tänkas dyka upp partisaner krävs det att ett högkvarter lämnar fronten för att vi skall kunna döda dem. Att flytta våra högkvarter till och ifrån fronten tar tid. Tid som vi kanske inte har.

Det stora problemet som jag ser det kommer om vi erövrar Kina vilket jag hoppas att vi gör. Det finns en hel del resurser och även några fabriker i kina som jag vill dra nytta av. Dom stridskrafter som vi med de nya värdena måste avsätta för att göra detta möjligt hade jag tänkt använda till något helt annat. När jag inför denna WiF-omgång bjöd (vi valde som sagt inte) eller rättare sagt inte bjöd för att få Japan så utgick jag från att dessa stridskrafter fanns tillgängliga för offensiver eller försvar mot USA, CW mm. Givetvis tog jag inte hänsyn till värden jag inte kände till och jo på fullaste allvar så tror jag att vetskapen om dessa värden hade påverkat mig i budgivningen.

Jag utgår från att vi senast slutet 41 kommer att vara i krig med USA och jag hoppas att vi då besegrat Kina. Om du tar och studerar den japanska forcepölen så kanske du inser att det inte är särskilt trevligt att skrapa fram de garnisonspoäng som behövs för att hålla partisanerna borta. Själv anser jag att 17 poäng är en rimlig minimi summa, dvs 9% chans att det dyker upp en partisan varje turn. Om vi dessutom inte kan få dit ett högkvarter om de dyker upp någon kan vi inte ha ihjäl dom även om dom har 0 i stridsvärde. Jag planerade verkligen inte att använda ett av mina få högkvarter som partisanjägare. Jag tror inte det finns någon spelare som kan skrapa fram minst 7 extra garnisonspoäng  ev inkl ett högkvarte utan större problem.

Som vi sade vid budgivningen, då ingen kände till de nya partisanvärdena "inga nya regler skall tilkomma i efterhand som påverkar balansen" och ja jag anser att de är nya då inen kände till dom vi det tillfället. Det är möjligt att de nya värdena i slutänden inte visar sig vara ett problem, men jag är inte beredd att ta den chanse. Jag gav mig in i det här med vetskapen om att jag trots tärningsoflyt och ev urkassa medspelare :wink:  kommer att ha tillräckligt kul för att spela i ett helt år eller hur lång tid det nu tar med de förutsättningarna som gällde inför budgivningen. Nu är jag inte lika säker och det är jätte tråkigt.
All for one and more for me

KOBOLDKUNGEN

Håller med om att det kan bli besvärligt efter Kinas fall, inte hopplöst men visst kommer det att påverka våra möjligheter på andra håll, men det kan vi lämna till att utforska i en framtida omgång.
Jag viker mig härmed för dina överväldigande argument och tänker inte tuppvägra gamla partisanvärden, inte för att jag har något avgörande i frågan, det ansvaret överlåter jag till de som är huvudansvariga.

Länge leve Kejsaren :D
www.jisit.se

Ewers

Jag tycker Kejsar PAs sista inlägg är sakligt och bra. Det viktigaste är "inga nya regler" vilket jag tycker skall genomsyra hela omgången av WiF.

/F  8)

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "GrandPA"Att du haft konstant tur med partisaner är inget vettigt argument för hur vi skall göra.

Nja, det handlar knappast om tur, med de gamla värdena dyker det helt enkelt inte upp några partisaner i Kina.
www.jisit.se