World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "oscar"
Option 41: (Fractional odds) Round to a whole number in favour of the defender, then work out how far to the next odds ratio you are. Round this in favour of the defender to the next 10%. Roll a die just before rolling the combat die (you could roll it with the combat die if you want), to see if you find the result on the lower odds or the higher odds. If you roll the percentage or less, you resolve it on the next higher odds, otherwise on the lower odds.

Avrundning neråt verkar det vara som gäller ja
www.jisit.se

Clifford

Skit samma vad jag menar. d100 funkar också.
7,63:1 blir således +15 med 26% chans till +16. Enligt deras avrundning skulle 26% avrundas nedåt till två eller lägre på en d10, men om vi kör med d100 så slipper vi. Då kör vi det riktiga värdet rakt av, alltså 26%.

oscar

LOL

Har det inte gått lite långt om t.o.m. du själv skiter i vad du säger?  :D

Alla verkar fatta vad alla menar, bra ;)

Renis påpekar att boken säger: "avrunda tärningsmodifikationen nedåt till närmaste hela tiotal, slå därefter d10"

Jag tycker att vi skall "avrunda tärningsmodifikationen matematiskt till närmaste hela hundratal, slå därefter d100".

Anledning: att det alltid skall vara bra att köra in extra poäng. Precis det som var avsikten med Fractional Odds.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Apanpapan

Ni är alla dumma. Jag vinner vad ni än bestämmer.  :D
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

KOBOLDKUNGEN

Min poäng är (om jag har fattat allt rätt), att tärningsmodifikationer alltid avrundas nedåt till närmaste hela tiondel. Eftersom vi kör med fractional odds (för att slippa leta efter det där extra poänget) så tycker jag att vi borde slå en d100 istället för en d10 och avrunda matematiskt.

och

Jag tycker att vi skall "avrunda tärningsmodifikationen matematiskt till närmaste hela hundratal, slå därefter d100".

Anledning: att det alltid skall vara bra att köra in extra poäng. Precis det som var avsikten med Fractional Odds.

Nu ska vi se om jag förstått dig rätt här. Säger du inte emot dig själv här? Först att man ska slippa leta efter extra poäng och sen att det alltid ska vara bra att köra in extra poäng?

Om jag har tänkt rätt så spelar det ingen roll om man använder d100 eller d10, eller avrundar uppåt eller neråt. Det kommer ändå alltid löna sig att köra in fler poäng.
Alltså är det väl enklast att köra enligt reglerna, d v s d10 och avrundning neråt. Motbevisa mig gärna.
www.jisit.se

oscar

Nej, jag säger inte emot mig själv. Det är ALLTID bra att köra in extra poäng om man inte alltid avrundar nedåt. Det är aldrig poänglöst :)

Vad jag menar är att man helt eliminerar situationen där det inte lönar sig att ta in ett extra poäng. Jag måste dock erkänna, när jag tänker efter, att det knappast uppstår situationer där det inte lönar sig (hur man än avrundar).

Iofs, jag är inte jättenoga med d100-förslaget. Tycker bara att det är mer konsekvent att inte ha mystiska avrundningsregler i tid och otid. Det är helt ologiskt att allt annat är matematiskt avrundat förutom just tärningsmodifikationer.

KOBOLDKUNGEN

ok, då missuppfattade jag dig. Bra att vi är översn om att det inte spelar nå kvitta vilken tärning vi använder eller hur vi avrudar. Tycker det är lämpligast att hålla sig till reglerna eftersom det inte spelar någon roll.
Håller visserligen med om att det är inkonsekvent att helt plötsligt avrunda neråt. Någon som kan tänka sig varför?
www.jisit.se

oscar

Tror att det skulle kunna vara så här:

Om man kör utan Fractional Odds, då måste man ju ha minst en viss "Odds-level" för att få använda sig av en specifik TMOD. T.ex. så måste man ju ha minst 2:1 för att få +4. Det räcker inte med 1.99999 Det är säkert det "tänket" som hänger kvar.

Heavy

Kommer med allra största sannolikhet inte att komma idag.. Är tokigt krasslig..

Rucki Werg !!!!

/Comrade Heavy
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Clifford

Kan någon sammanfatta gårdagens Wiffande?
Vad hände i Europa respektive Asien?
Och om Pasi läser vore det kul att veta vad Tysk resp. Italien byggt.
Hur långt hann ni? Ni kanske inte ens hann bygga?

KOBOLDKUNGEN

Vi hann med 2 turns, frankrike blev vichyiat och hela världen blev frifransk, inklusive fr.indokina å madagaskar :evil:
I asien hände ingenting. Utöver lite truppförflyttningar så gjordes ett hellyckat anfall och ett misslyckat anfall, å pga uselt väder å korta runder så resulterade det som sagt i ungefär ingenting.  :cry:
www.jisit.se

Robin

USA's president är ytterligt nöjd med de liberala stämmningar som råder i Asien, dessvärre är även kongressen nöjd med detta och uttrycket "Peace in the Pacific" har hörts i hallarna under kupolen....

Grums  :evil:
Jag vann combat med 13.

Ewers

Känns som det var bättre att jag sov än att jag WiF:ade, tyvärr. Skall försöka att inte vara lika trött nästa tisdag.  :)

/F   8)

Apanpapan

Cliff: Ring så berättar jag
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Lindbergh

Kan nog sammanfatta CW med att säga att det går r***n och att RAF med sina kills på tyska jakt fanns inte tillgängliga under "blitzen" vilket innebar att London brann... :evil:  :evil: kostnaden kan nästan räknas i 8 BP efter vi är klara  :evil:

...Att sedan den amerikanska senaten består av kommunister är väl vid detta laget ett välkänt faktum - var är bush när man behöver honom  :wink:

Att sedan vädret också är r***n kan vara värt att veta. Dock visar de franska politikerna mer kurage än väntat...vem kunde ana att både Madagaskar OCH Vietnam är fria demokratiska samhällen i enad kamp mot mörkret?!? :wink:  :wink:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954