World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

Gläd er åt de små vinsterna så länge de varar. We will rule the world  :twisted:
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Clifford

När de allierade förklarar effekten av Vichybildandet som en seger så vet man att det går dåligt för dem... 8)

Våra italienare har ju nu genomfört sin "deep strike" och landat i stjärten på den brittiska oljan i mellanöstern. Härligt.

Om nån bara kunde ge tysken ett par AMF så vore UK ett minne blott.

oscar

Tycker att situationen ser ganska bra ut för axelmakterna, vilket det skall göra i maj/juni 1940:

Jan/Feb
Tyskland tar Paris. Storbritannien passar på att skjuta konvojpoäng för tysken (och lyckas). Italien kallar in Persien, ingen i USA bryr sig ett smack "om vad dom där vildarna håller på med". Japanska kejsaren gör ett lyckligt "frolic-skutt" när Yamamoto rapporterar att man lyckats ha ihjäl ännu fler kineser i södra Kina. Japanen har äntligen fått in sin beryktade 25:e infanterikår (8-3). Chiang har insett att det inte är lika roligt att vara död hjälte som att vara levande hare, han flippar sig bakåt i bergen mot en relativ säkerhet.

I vichyfieringen som följer blir hela j-kla Afrika, Madagaskar plus Indokina frifranskt. Helt absurda odds för det skulle jag tro.

Mar/Apr
Fint väder i nästan hela världen. För att fira den tyska segern i Frankrike bestämmer Hitler att man skickar 200 bombplan till London. Då det engelska flygvapnet njuter av våren vid kusterna i sydvästra England finns det ingen som kan hindra Luftwaffe från att spränga en fabrik i London. Men, ingen rast ingen ro för tysken. Tyskland övar på färdigheten Ilmarsch och intar Danmark på en impuls.

Nöjd och glad med den senaste massakern i södra Kina inleder japanen  ett anfall mot en stad (den är inte namngiven, det är nog ingen utanför Kina som brys sig ändå). Det går naturligtvis åt helvete, man förlorar en division och blir flippade med allt. Därefter tar rundan slut på en 1:a. Kejsar PAmoto ser inte jättenöjd ut.

Tyskarna står lite överallt i Europa för tillfället. De allra flesta tyska kårerna är på väg österut från Frankrike, men det finns även kårer vid ungerska gränsen och några andfådda ynglingar i norra Danmark. Italienaren har skickat några stackare till irakiska gränsen mot Persien. Tysken har troligtvis en reell chans att förklara krig mot Sovjet i juli/augusti.

I Kina är det inte riktigt som vanligt. Japan måste förklara krig mot Frankrike om man vill ha Indokina eller Madagaskar. Det är man inte intresserad av förrän det börjar lukta krig på riktigt så att säga. Följden blir att det blir bra mycket svårare att stänga Burma-vägen om den öppnas igen.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Ewers

Tackar för en ypperlig rapport av tisdagens spelning!

Bravo, bravo!

/F  :D

Clifford

Tack Oscar! Skitkul läsning! Frolic-skutt är en japansk ninjaspecialité, misstänker jag. I Europa gäller Hitlers Hund vid glädjeyttringar, och inget annat.

Lindbergh

:lol: Härligt att läsa Oscar, äntligen en battlereport från WiF!!! Det är bara torsdag och jag nästan längtar tills tisdagen! Tror att vi kan få det riktigt gött med fasta, regelbundna spelningar!!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

jonte

Satan vad häftigt. Och här sitter jag i Hallsberg och pluggar bromsprov.

Lindbergh

Jag har fört en kort diskussion med Cliff och Sebbe vad gäller att ha en WiF sida, precis som för BloodBowl, och det finns möjligheter för oss att få en liknande sida om så önskas :?:

Där skulle vi kunna ha lite enkelt skrivet vilka länkar som finns, tabeller, sidor och kanske lite bilder? Jag har vid flera tillfällen glömt min kamera men hade med mig den i tisdags och tog några bilder, mest för skoj. Jag har ju något gammalt foto från när Sinisa och Renis spelade USA i gamla Kult-rummet...

Det vi skulle kunna göra är att vi kan kanske dela på olika uppgifter och ta mer detaljerade bilder för att lägga ut på nätet, det vill säga inga ansikten och dylikt (för då måste vi ha medgivande) utan bara bilder på gluters  - riktig action  :D Vidare skulle vi kunna lägga ut vilka options vi kör med och vilka husregler vi har. Dessutom kan vi kanske länka till de mer fräckare sidorna?

Vad tror folk? Inte för att jag är så pigg på att sitta och uppdatera en sida så mycket, men lite då och då kan jag nog tänka mig?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Jag tycker att det låter som en kanonidé!

oscar

Jag tänkte på en några saker som åtminstone jag skulle vilja ha på en WiF-webb:
- En FAQ med egna tolkningar på regler.
- Filer (eller länkar till filer) med senaste reglerna, tabeller osv
- Bilder på spelomgångar (kanske framför allt setup:s)
- Husregler
- Länkar till andra WiF-sajter

Clifford

Var nere på Geddon idag och skådade situationen. Jag har flertalet frågor och påståenden. PA, Dale, Ewers, och Larsson har alla hört en del av dessa och opponerade sig inte då iallafall. Vi börjar:

1. Tyskland/Italien har inte gjort sin production. Detta vet ni förstås om men det har betydelse ändå. Tysken har tre ej uppflippade gluter också.

2. Det är en 1-4 Libyer i norra italien. Det är fel och han står fortfarande i träsket i Libyen, där han började spelet. Någon har bara tagit fel gluter av misstag, han har INTE åkt båt eller nåt sånt alltså. Inget allvarligt.

3. Det har varit en diskussion om kostnaden för att flippa upp båtar, vad jag förstår. Sidan 49, SiF option 9 (som vi spelar med) säger: SCS counts as half a unit to reorganize if playing with SiF. Alltså, 0.05, inget annat. I WiF kostar de 0.1. Läs regeln om någon finner det oklart.

4. UK flyttade Polacker till UK när Polen föll. Vad jag förstod flyttades de dit direkt, de byggdes inte, ej heller får de läggas i UK´s forcepool förrän GE är i krig med USSR. Jag har inte hittat något som säger att polackerna kan flyttas på detta vis. Läs sidan 69 i reglerna. De måste byggas som alla andra vad jag förstår. Rätta mig gärna med sidhänvisning till regeln.

5. Straits: En regel som är vedertagen är att man bara får flytta en resource per strait per turn. Detta står dock ingenstans, kanske en "regel" som baserats på gamla vanor. Regeln säger tvärtom att resurser endast får korsa EN strait på väg till en fabrik. Detta leder till följande: GE kan inte raila en enda resurs via Danmark. Någonsin. Det är nämligen mer än en strait mellan Sverige och GE. Svensk järnmalm måste åka båt. Däremot kan Italien skeppa hem ALL olja från Irak/Persien via Bosporen. Ingenstans står det att endast en resurs kan skeppas där. Återigen, rätta mig gärna med sidhänvisning. Om jag har rätt har inga fel hunnits begås denna turn då IT/GE ej byggt än.

6. Madagascar/Indochina: Denna punkt är jag mer osäker på men den tål att granskas. Reglerna kring Japans inkallande (alignment) av Madagascar och French Indochina är väldigt få och diffusa. Det som dock är tydligt är att Japan kan aligna dem så länge deras controlling major power är neutral mot Japan. Jag har kanske fel här. Men borde inte Japan kunna kalla in dem även om de är frifranska? Jag kan inte hitta nåt som säger att han inte kan det, bortset från en text under US entry som bara avgör huruvida det ger US chits eller ej, och därmed inte säger något om när han kan aligna dem.

Så, det var alla funderingar. Straits-regeln samt Polack-regeln är det som jag anser vara mest säkert, men jag kan ha fel. Spring och kontrollera! Nu!

8)

KOBOLDKUNGEN

3 Hmm, sidan 49 i RAW 7 handlar om vichy, vore bättre om du hänvisade med paragraf ex. 3.23.4 osv. Tabellen säger 1/5 och 1/10 if playing with SiF. Finns en CLiF-regel som, passande nog :), tycker som du 1/20. Men den kör vi inte med.

6 13.3.3 säger att de måste vara vichy för att alignas  :cry:

I övrigt håller jag med dig.
www.jisit.se

GrandPA

När det gäller uppflippning räknar man egentligen inte med några siffror utan enheter. En olja kan flippa upp 5 enheter och en båt räknas som en halv enhet (alltså 0,1).
Och tyvärr är det som Renis säger angående Indochina och Madagascar.
I övrigt håller jag med dig angående straits och polacker.
All for one and more for me

Lindbergh

Hmmm...intressant. Jag får i och för sig polacken i min forcepool då de alignar sig med mig.

19.4 Production
After a minor country has aligned with you, you can choose to add
its units (those not yet set-up) to your major power's force pools. You
can do this at any time while the minor is not conquered (incomplete
or complete) but, once you do, its units must always go into your force
pools as they become available. From then on, you can only voluntarily
remove them from your pools by production (see 13.6.5), or scrapping
(see 13.6.9). Before you add them to your pools, that minor country won't produce any units (except its reinforcements on the turn after it enters the war).

Dessutom fanns det inga polska trupper i östra delen av landet, så de interneras inte som jag tolkar regeln? I så fall försvinner ju alla polacker under movement fasen för de allierade  :shock:

19.5.1 Eastern Poland
The USSR can exercise its Nazi-Soviet Pact rights to occupy eastern
Poland during any Allied land movement step. However, it can only
exercise those rights if Poland has not been conquered.
You exercise those rights by moving a land unit into any hex of eastern
Poland. Once you exercise those rights, the part of Poland to the east of the partition line becomes conquered by the Soviets. Move any Axis units
there to the nearest Axis controlled hex they can stack in. Any Allied
(except Soviet) units there are destroyed. They are removed from the
game (internment) until Germany and the USSR are at war, at which
point they may be added to the Commonwealth force pool if the
Commonwealth player so desires.

Den polacken låg på reinforcement och CW är ju deras nya HC? Trodde inte det räknades som completly conquested...

Straits är märklig...

11.10 Rail movement
...A unit can rail move across a straits hexside if there is a rail line in the
hex on either side of the straits. Only 1 unit a side can rail move across
each straits hexside in a turn.

13.6.1 Resources
....Each resource cannot cross more than 1 straits hexsides.

...när jag läser det tolkar jag det som att man tydligen får raila hur mycket som helst över en strait när det kommer till resurser???? Okey, trodde det var som med trupp... :o

Vad gäller reorganisa båtar så kostar det 0,1 per SCS mär man spelar med SiF.

13.5.1 Oil (AfA option 48 )
You do not have to transport the oil anywhere. But you must be able to
trace a path from the unit to the oil resource. This path is exactly like
a basic supply path (including via overseas) (see 2.4.2) except that it
can be of any length.No more than 5 units can trace a path to the same oil resource. Work out how many oil dependent units you want to fl ip face-up. Each HQ-I counts as 2 units, each HQ-A counts as 3 and each aircraft that takes 2 turns to build counts as half a unit. Divide the total by
5. This is the minimum number of oil resources (whether from the
current turn or saved) that you must spend. This means that you can
turn 2 units face-up for nothing (because 0.4 rounds to zero).
If 3 or more units trace a path to the same oil resource, you must
spend that resource. This may mean that you will have to spend more
oil resources than the minimum number.
Example: You have only 2 oil resources and 6 face-down oil dependent
units. You will have to spend a minimum of 1 oil resource to fl ip them
face-up because 6/5 = 1.2, which rounds to 1. You will only have to
spend the minimum if 4 or 5 of the units can trace a path to the same
resource. But suppose that 3 units can only trace to 1 of the resources
and the other 3 can only trace to the second resource. In that case, you
would have to spend both resources to fl ip all 6 units face-up.
SiF option 9: Each naval unit (CVPiF/SiF option 56: or carrier
plane) you turn face-up counts as half a unit and each convoy point
counts as a quarter of a unit.

Alltså kostar det enligt tabell 28 (finns i Scenario bookleten)
    Spitfire (2 FTR) 0,1 OIL
    Blenheim (3 LND) 0,2 OIL
    BB Hood (SCS) 0,1 OIL
    1 CP (bajs) 0,05 OIL

Så för att sammanfatta det verkar jag gjort delvis en blunder med polacken, trodde att jag kunde sätta upp honom i det nya HC? Tolkar det som att man får raila järnet över en strait numera??? Det är bara trupp som begränsas med en per side per turn?

Dock så uppfattar jag det som om SCS verkligen kostar 0,1! Skall ge mig ut på internet och leta också för att försöka verifiera detta. Det vore ju kul om det kostade 0,05 för det skulle halvera CW kostnaden. Inser vidare att jag trodde att man var tvungen att kunna stacka OIL för att flippa upp med den, men det verkar inte behövas?? I såfall är mina CP utanför NEI meningslösa...

Håller med Renis att det vore bra med paragraf-hänvisningar istället för sida, så går det lättare att kolla upp det??

Nu vankas det julshopping...ÅHH vad kul  :wink:

L

KOBOLDKUNGEN

Angående polackerna så är de completely conquestade enligt 13.7.1. Men även om de inte hade varit det, utan hade varit incompletely conquestade vilket de visserligen inte kan vara, så hade ändå alla deras land/air-trupper som befunnit sig inom Polens gränser eller utanför kartan tagits bort från spelet. Nu tas alla bort. Detta enligt samma paragraf.
19.5.1 är ett undantag från denna regeln. Så om det inte fanns några polacker i östdelen av polen så är alla polacker no more ever :twisted:
Inte tills de blir liberatade i alla fall. Men det kommer ju inte hända  :wink:
www.jisit.se